سید یوسف مرادی
فیلمی که از جنس سینمای ایران نیست؛

ایستاده در غبار؛ دادنامه ای علیه سینمای روشنفکری

ایستاده در غبار، هر چه هست، از جنس سینمای ایران نیست، چرا که هیچ دروغی نمی گوید. ایستاده در غبار یک تاریخ مستند است از زندگی مردی که ذاتا سرباز وطن بود.

ایستاده در غبار؛ دادنامه ای علیه سینمای روشنفکری

به گزارش ۸دی، سید یوسف مرادی از فعالان رسانه ای درباره‌ی فیلم سینمایی ایستاده در غبار نوشت:

ایستاده در غبار، هر چه هست، از جنس سینمای ایران نیست، چرا که هیچ دروغی نمی گوید. ایستاده در غبار یک تاریخ مستند است از زندگی مردی که ذاتا سرباز وطن بود. از آنهایی که برخی ها دوست دارند نسل شان منقرض شود.
ایستاده در غبار، یک تصویر تمام عیار از نسلی ست که از کوچه های خاکی یا روستاهای دور افتاده آمده بودند تا ایران تنها نباشد. ایستاده در غبار حکایت ایرانی هاییست که مکتب نرفته درس عشق بازی را آموخته بودند، نسلی که بی هیچ تجربه ای مدیرانی تمام عیار می شدند.

ایستاده در غبار، برای اولین بار در تاریخ انقلاب، توانسته است زندگی واقعی پاسداران از جان گذشته ی انقلاب را به تصویر بکشد، حتی اگر کارگردان به این مهم توجه نکرده باشد که فیلمش قبل از آنکه روایت زندگی حاج احمد متوسلیان باشد روایتی واقعی از جوانانی ست که لباس مقدس امام حسین(ع) بر تن کردند تا مسیر تاریخ را تغییر دهند.فیلم که تمام می شود، ناخواسته عاشق همان آرم سبز رنگی می شوی که پاسداران روح الله در دهه شصت با عشق بر سینه هایشان نصب می کردند.

حتی شاید کارگردان به این موضوع هم توجه نکرده باشد که ایستاده در غبار اولین فیلم در تاریخ انقلاب است که گوشه ی مهمی از زندگی محسن وزوایی، همان دانشجوی مهندسی شیمی دانشگاه شریف را به تصویر می کشد که اولین کسی بود که در آن روز پاییزی سال ۵٨ از دیوار لانه جاسوسی امپریالیسم مغرور آمریکا بالا رفت تا تاریخ را آنگونه که مستضعفین دوست دارند تغییر دهد. هم او که چون تسلط کامل به زبان انگلیسی داشت سخنگوی دانشجویان پیرو خط امام شد و اکثر مصاحبه با رسانه های آمریکایی کار او بود.ایستاده در غبار، اگر چه در حاشیه، اما به خوبی از پس روایت گوشه ای از داستان زندگی محسن وزوایی برآمده است، هم او که  وفیق السامرائی، رییس استخبارات عراق، در کتاب ویرانه های شرقی بصره، کابوس شبهای تنهایی صدام می دانستش. هم او که اگر چه فرمانده تیپ ١٠ سید الشهدا بود اما در وصیت نامه اش نوشته بود” بعد از شهادتم جنازه ام را بر روی میدان های مین بیاندازید تا شاید حداقل با باز کردن راه رزمنده ها خدمت کوچکی به سربازان  وطنم کرده باشم”.

ایستاده در غبار، حتی اولین فیلمی ست که به گوشه ای از زندگی سرباز جهان وطن اسلام، سردار شهید حسین همدانی می پردازد، هم او که چند دهه، خار چشم صهیونیست های کودک کش بود.
ایستاده در غبار، در همه چیز اولین است.

ایستاده در غبار، حتی، یک لایحه کامل، علیه سینمای کثیف روشنفکری، هم هست. آنهم در دادگاهی به نام سالنهای سینمای ایران با حضور مردمی که سربازان از جان گذشته اش را فراموش نمی کند.
شما هم در این دادگاه شرکت کنید.
ایستاده در غبار را در سینماها ببینید.

 

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
علیرضا
عالیه عالی کاش دولتمردان ایران زمین هم مثل حاج احمد بودند ... این یک حسرت تاریخی است ....
در حاشیه