در گفتگو با کارشناس ابریشم مطرح شد؛

لنگرود شهرستان برتر در تولید پیله ابریشم گیلان/ ۶۰درصد فعالان نوغان استان را بانوان تشکیل می دهند

یک کارشناس نوغان لنگرود را شهرستان برتر در تولید پیله ابریشم یاد کرد و گفت: ۶۰ درصد فعالان نوغان استان را بانوان تشکیل می دهند و این صنعت مکملی برای درآمد خانوارها محسوب می شود.

لنگرود شهرستان برتر در تولید پیله ابریشم گیلان/ ۶۰درصد فعالان نوغان استان را بانوان تشکیل می دهند

کیومرث ناظمی در گفتگو با خبرنگار ۸دی در خصوص وضعیت نوغان استان گیلان با اشاره بر اینکه شهرستان لنگرود، رتبه اول در تولید پیله ابریشم استان را دارد اظهار کرد: شفت دومین شهرستانی است که در تولید پیله ابریشم پیشرو بوده است.
وی با بیان اینکه تولید کنندگان پیله ابریشم عمدتا در کوهستان ها مشغول به فعالیت هستند، افزود: متاسفانه بیشتر تولید کنندگان شیوه تولید سنتی پیله ابریشم را داشته اند.
این کارشناس نوغان با بیان اینکه اکثر تولید کنندگان تل انبار های سنتی دارند، گفت: سود تسهیلات مالی به نوغانداران ۱۶ تا ۱۸ درصد است و رغبتی برای دریافت آن وجود ندارد.
ناظمی با اشاره بر اینکه برگ مصرفی نوغانداران ۶۰درصد بومی می باشد، خاطرنشان کرد: تنها ۴۰ درصد نوغانداران برگ اصلاح شده برای کرم های ابریشم خود مصرف می کنند.
کارشناس نوغان گیلان قیمت هر جعبه تخم نوغان را در امسال به قیمت ۷هزار و پانصد تومان هر جعبه را خریداری کرده اند، ادامه داد: نوغانداران از یک جعبه کرم ابریشم به صورت متوسط ۳۰ تا ۳۵ کیلوگرم پیله تر بهره برداری می کنند.
وی قیمت توافقی خرید پیله را ۱۸ تا ۲۲ هزار تومان در بازار عنوان نمود و گفت: از مزایای صنعت نوغان این است که کشاورزان در زمان فروش وجه خود را به صورت نقدی دریافت می کنند.
ناظمی کارشناس نوغان با اشاره بر اینکه ۶۰ درصد فعالان نوغان را بانوان تشکیل می دهند، افزود: این شغل در مجاور کشاورزی در استان مکمل درآمد خانوار ها می باشد.
وی با بیان اینکه این صنعت از کمبود ریسندگی رنج می برد، بیان داشت: در استان گیلان تنها یک شرکت ریسندگی فعال است که آن هم شهرستان لنگرود دایر می باشد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه