محضر مبارک استاد معزز حوزه و دانشگاه

حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر رفیعی(ادام الله برکاته)؛

بیانات روشنگرانه و شجاعانه حضرتعالی را که در امتداد و عمل به آیه شریفه”الذین یبلغون رسالات الله و یخشونه و لا یخشون احدا الا الله و کفی بالله حسیبا”بود و نشان از غیرت والای دینی و پیگیری دغدغه های متعدد امام خامنه ای مبنی بر ولنگاری فرهنگی در سیاستهای مسئولین بود را شنیدیم. بیاناتی خیر خواهانه که از طریق بیان دردها و معضلات موجود(که هر کسی بنوعی با کم و زیادش با آن روبروست و غیر قابل انکارست)، و باهدف زدودن لکه هایی(که البته صرفا در طبقه عوام مردم و صرفا در بخش فرهنگی محدود نمیشود و در صورت عدم درمان و مدیریت صحیح، همه آن را فرا میگیرد) بر پارچه سفید وجودی گیلان و گیلانی مطرح شد؛ شیرمردان و شیرزنانی که در برهه های متعدد تاریخ این مرز و بوم، همواره ستارگان درخشان غیرت و دینداری و رادمردی و مجاهدت بوده و هستند.

ضمن استقبال و تشکر از این خیرخواهی باستحضار میرسانیم، ما همچون کوته بینان و سطحی نگران، منظور بحق و واقع حضرتعالی را به عامه مردم مجاهد گیلان تعمیم نداده بلکه اتفاقا این معضلات را چه در طبقه مسئولین بطور اخص و اهم و در طبقه برخی مردم در بخشهای مختلف فرهنگی، اقتصادی و سیاسی خون دلی برای این مردم غیور میدانیم. والبته آن را نشان از غیرت و حساسیت شما نسبت به وضع ناموس شیعه و شرایط حکومت اسلامی میدانیم. چرا که غیور آن کسی است که در احکام دین و حساس بودن به مظاهر گناه و آسیبهای تهدید کننده ناموس شیعه، گیلانی و غیر گیلانی نمیشناسد و مرز جغرافیایی در این امور ترسیم نمیکند. غیرتمند آن کسی نیست که با سوء استفاده از ارزشها و اصول که صرفا لقلقه زبان شده به جنگ با امر به آن اصول و ارزشها برود، از طی طریق بی تفاوتی فرار به جلو کند و با حرکتهای بچه گانه، آینه نقد را به سمت نقاد و شهر و دیار وی بازگرداند و با خوارکردن آمر بمعروف جنجال پوچ و افسار گسیخته بپا کند. خوار کردنی که البته رسول گرامی اسلام سالیان دور خبر از آن داده بود که در آخر الزمان، آمر بمعروف را خوار میکنند. به تبع این رویه، افرادی از روی ساده دلی و سطحی نگری و برخی دیگر لجاجت و سوء استفاده و خودنمایی و موج سواری، پا در رکاب جنجال و سرکوب قرار دادند. ماجرای استان مظلوم ما آن جا نفرت انگیزتر میشود که آن دغل بازانی که تا چندی پیش برای به کرسی نشاندن خانمی در مجلس که کشف حجاب کرده بود، یقه و دهان چاک میکردند، عکسهای یادگاریشان با فرد سازنده کلیپ غیراخلاقی یکی از هتلهای گیلان در فضای مجازی دست به دست میشد، نسبت به کارناوالهای رقص و پایکوبی در رشت بی تفاوت بودند والبته و صدالبته مغضوب شهدای مدافع حرمی همچون سیرت نیاها بودند،اکنون دم از غیرت و ناموس و شهید و عفاف میزنند.

و یا برخی دیگر که سوء مدیریتهایشان در مسایل اقتصادی و سیاسی و فرهنگی مردم را در مسیر دلسردی نسبت به نظام و اسلام قرار میدهد، اکنون مدعی العموم مجاهدان گیلان شده و انگشت توهین و افترا بسمت کارشناس متخصص، متعهد و ولایتمدار و دلسوز و شجاعی که بازی های سیاسی شکارش نکرده، و عمر خود را در راه تحقیق و مداقه و دفاع از اسلام و شیعه قرار داده روانه میسازند.

البته قابل درک است که برای چنین افرادی که به وظیفه خود در حوزه های مختلف آنگونه که باید عمل نکرده اند (در الگو بودن برای مردم، در رفع معضلات ازدواج بیکاری جوانان، در رساندن پیام کامل و واضح و البته نرم و شیوای دین، در برچیدن زمینه های فساد و فحشا و اشاعه آنها و مدیریت صحیح فراغت جوان، در ارتباط مستقیم با طبقه عامه مردم، در ایجاد فرهنگ نقد و نقادی و تذکر لسانی صحیح و امر به معروف به همه اقشار مردم بخصوص مسئولین امر که فسادشان و عدم انجام وظیفه شان ضربه اش بمراتب مهلک تر از بقیه است، و هزاران هزار وظیفه دیگر که برآیند عدم انجامشان تبدیل به چنین معضلاتی میشود)، جز رفتاری اینگونه که به پاک کردن صورت مسئله و به حاشیه راندن اصل موضوع بینجامد متصور نباید بود.

عقیده ما بر اینست که اثبات معضلات درونی یک جامعه و نقد به آن که البته هر جامعه ای امکان درگیری با آن را دارد، به مثابه لجن پراکنی چهره آن استان یا جامعه و ندیدن واقعیتهای مثبت آن نیست. که اگر چنین بود هیچ نقدی به هیچ کجای ایران اسلامی شهید پرور انقلابی استکبار ستیز نباید وارد میشد. صفر و صدی دیدن، تعمیم دادن، تر و خشک را باهم سوزاندن، بزرگنمایی کردن، نقد ناپذیری و اینکه همه بدند و ما خوبیم، بی تفاوتی نسبت به کار و وظیفه و معضلات اجتماعی و سر را زیر برف کردن و بالش نرم زیر سر گذاشتن و سایر رفتارهای برخی مسئولین امر است که استان را از درون پوک میکند و فرو میریزد البته بندرت.

همچنین عقیده ما بر اینست که عامه افراد بدحجاب، لزوما کافر، معاند و فاسق نیستند. عیبی در آنهاست که البته حرام شرعی مرتکب اند که باید آن را رفع کرد. زمینه های آن برخی در خانواده ها و فضای مجازی و عقیده خود فرد، برخی در عدم انجام وظایف مسئولین امر دین و فرهنگ، برخی در عدم انجام وظایف دینی مومنین در امر به معروف صحیح و اخلاقی و اسلامی و البته درصد بسیار بسیار کمی در لجاجت و عناد و مزدوری جهت اشاعه فحشا ریشه دارد. این عیب البته مهم را نباید در جامعه فراموش کرد و البته نباید هم ناشیانه مدیریت و برخورد کرد.

اگر چندین غیرتمند شجاعی همچون شما نه تنها در حوزه فرهنگی و اجتماعی بلکه در تمامی مسائل سیاسی و اقتصادی و زیست محیطی و… در استان ندای عدالت و خیرخواهی برای انقلاب و اسلام سر میدادند و اگر”حلقه خواص و نخبگان با بصیرت” که در نظام اسلامی در کنار حلقه ولایت (از طریق گفتمان سازی و تسری امر ولی به جامعه و اقناع و حرکت مردم به سمت امر وی و در نتیجه بسط ید وی)، و در کنار حلقه مسئولین (از طریق مطالبه و نظارت جمعی و نقد منصفانه و رصد هوشمندانه و حمایت حکیمانه)، و درکنار حلقه مردم (از طریق الگو بودن برای  آنان و جهت دهی و تامین نیازهای فکری و عقیدتی بسمت اهداف عالی) که زنجیره های گفتمان و پیشبرد اهداف یک جامعه را تکمیل میکند، اساسا و قویا وجود داشت، احدی جرأت پشت نهادن به ارزشها و اصول شهدا و انقلاب را در چه در قبای مسئول(چه بسا فسادش مهلک تر باشد) و چه در قبای سایر افراد جامعه را نداشت. و همین عدم وجود چنین حلقه مستحکمی است که موجبات بر زمین ماندن امر ولایت مطلقه امر را فراهم میکند. ساخت و ساز غیر مجاز انجام نمیشد. افراد معلوم الحال در سکوت همگان معمم نشده و تکیه بر جایگاه وعظ و خطابه به این مردم مومن و متدین نمیزدند. فسادهای اقتصادی شورای شهر را فرانمیگرفت، جشنها و کارناوالهای رقص و پایکوبی به راه نیفتاده و جنگلمان را به تاراج نمیبردند. خون دل و ناراحتی و غم مردم غیور مرد انقلابی گیلان که همیشه پای ولایت و رهبری و این انقلاب با تمام وجود ایستاده بودند و هستند از این ابعاد است.

همچنین، نوع الفاظ و بیانات وقیحی که طی چند روز اخیر به جنابعالی نسبت داده شد، که  نشان دهنده شخصیت گویندگان آنها بود مایه تاسف و شرمساری بسیار گردید. پیشنهاد ما به جنابعالی  اینست که از پرداختن به پاسخ و واکنش به آنها خودداری نموده، چرا که شأن شما اجل از ورود به پازل حاشیه سازی و جنجال آفرینی این عده است.

ندای خیرخاهانه و شجاعانه شما در زنده نگه داشتن امر بمعروف و نهی از منکر، الگویی خواهد بود برای جوانان و عالمان استان، تا بتوانیم با دیدن واقعیتها و از دست رفتن ارزشها و اصول شهدا و خون دل کردن خانواده های مستضعفان و محرومان با هر گونه فسادی اعم از فرهنگی و سیاسی و اقتصادی، دردهای استان غیور و شهیدپرورمان را درمان کنیم.

چرا که “ولا یخشون احدا الا الله و کفی باالله حسیبا”

والسلام علی عباد الله الصالحین

بسیج دانشجویی دانشگاه گیلان