محقق و مدرس مکتب طب اسلامی ایرانی در گفتگو با 8دی:

روزه دکترین دفاعی اسلام در مقابل بیماری هاست/ توصیه های مهم برای حفظ ایمنی بدن در ماه رمضان

محقق و مدرس مکتب طب اسلامی ایرانی گفت: برای اینکه از فوائد جسمی و روحی روزه به طورکامل بهره مند شویم ، لازم است که نسبت به سبک تغذیه در ایام ماه مبارک رمضان اطلاعات صحیحی داشته باشیم.

روزه دکترین دفاعی اسلام در مقابل بیماری هاست/ توصیه های مهم برای حفظ ایمنی بدن در ماه رمضان

سجاد افضل نیا در گفتگو با خبرنگار ۸دی به فواید و ارزشهای روزه برای انسان اشاره و داشت و اظهار کرد: از منظر طب اسلامی ایرانی یکی از روشهای قدرتمند پیشگیری از بیماری روزه داری است.
وی در ادامه این مطلب افزود: در واقع روزه ، یکنوع خانه تکانی بدن بعد از ۱۱ ماه فعالیت سنگین و پاکسازی پس ازانباشت فضولات و مواد زائد در اعماق تن است .
محقق و مدرس مکتب طب اسلامی ایرانی با بیان اینکه بدن انسان در مرور زمان و غلبۀ مزاجهای گوناگون دچار رکود و سستی میشود، بیان داشت: رطوبتهای خلطی با رسوباتی که در آوندها و جای جای بافتها و مفاصل و گذرگاههای لنفی بر جای می گذارند انواع بیماریها را در بدن ایجاد می کنند که در هنگام روزه داری حرارت در بدن تشدید می شود که همین امر در بین ریزترین ذره های بدن آتشی مقدس را شعله ور می کند تا اخلاط فاسد و بلغم های غلیظ و ماده رسوبی هر خلطی را که در روزنه ها چسبیده و جا خوش کرده است ، همان اخلاطی که حتی با مسهل و مقی و حجامت و… خارج نمی شدند را با اتش مقدس خویش می سوزاند و از طریق دفع دخانیه اخراج می کند.
افضل نیا با اشاره بر این نکته که روزه دکترین دفاعی اسلام در مقابل بیماری ها و یک پزشک قدرتمند در جهت تامین سلامت پایدار است، بیان داشت: برای اینکه از فوائد جسمی و روحی روزه به طورکامل بهره مند شویم ، لازم است که نسبت به سبک تغذیه در ایام ماه مبارک رمضان اطلاعات صحیحی داشته باشیم.
وی در ادامه به دستورات و آداب تغذیه در افطار و سحر در ایام ماه مبارک رمضان از نظر طب اسلامی ایرانی اشاره داشت و گفت: مستحب است، روزه دار اگر توانایی دارد، ابتداء، قبل از افطار نمازش را بخواند مگر دو جا که بهتر است ابتدا افطار کند سپس نماز بخواند؛ یکی طاقت و صبر نداشتن روزه دار و در تمام طول نماز به فکر افطار بودن و دیگری هنگامی ک افرادی برای صرف افطار منتظر شما باشند.
محقق و مدرس مکتب طب اسلامی ایرانی با بیان اینکه روزه داران بهتر است ابتدا با آب گرم و خرما و یا یک شیرینی طبیعی افطار کنند، گفت: در روایات غذاهایی همچون رطب، خرما، آب گرم، شیر، مویز، شکر(سرخ) و سویق برای افطار توصیه شده است.
افضل نیا به خواص افطار با آب گرم اشاره داشت و گفت: آب گرم معده و کبد انسان را پاک می‌کند و دهان را خوش‌بو می‌کند و دندان‌ها را تقویت می‌کند و بلغم را قطع می‌کند و گرمی معده را خاموش می‌کند ، حدقه چشم را قوت می بخشد، دید چشم را زیاد، رگهای هیجان آور را تسکین می بخشد و سردرد را برطرف می‌کند.
وی همچنین در خصوص افطار با خرما خواصی را برشمرد و تاکید کرد: اول آن که معده خشک و جمع شده ناشی از گرسنگی را باز و گرم و نرم میکند، دوم آن که مقادیری از مواد قندی و معدنی مورد نیاز بدن فوراً از دیواره معده جذب شده و به داخل کبد میرود و کبد را از خمودی و ضعف در می آورد و در اثر آن خون به جریان می افتد و آماده پذیرایی از غذای افطار می گردد.
محقق و مدرس مکتب طب اسلامی ایرانی در ادامه افزود: آنان که تا حدودی مزاج خشکی دارند از همان ابتدای افطار آب گرم و خرما را برگزینند.
افضل نیا منظور از شیر در صرف افطار را به شیر محلی تاکید کرد و بیان داشت:  از محصولات پاستوریزه خصوصاً در ماه مبارک رمضان به هیچ وجه استفاده نکنید، بگذارید کلسیم آن آب سفید ، نوش جان همان غرب زدهها شود.وی هشداری نیز به روزه داران داد و گفت: هرگز نباید با آب یخ یا سرد افطار کرد.
این محقق و مدرس مکتب طب اسلامی ایرانی تاکید کرد: بهترین غذا پس از باز کردن افطار با خرما و آب جوش ، مصرف فرنی ، سوپ و یا کمی نان با پنیر و گردو و سبزی خوردن است.
وی همچنین در خصوص بیماران قلبی توصیه هایی را بر شمرد و گفت: آنان که ناراحتی قلبی دارند یا می خواهند از آن پیشگیری به عمل آورند بهترین کار آن است که روزه بگیرند و پرخوری نکنند و بخصوص پس از افطار مراقبت کنند از پرخوری.
افضل نیا در ادامه افزود: دقت نمایید غذای بعد افطار باید سبک و کم حجم  باشد مثلا کمی فرنی یا سوپ و.. ، نباید فوائد روزه داری را با تغذیه بد نابود کرد.
این محقق و مدرس مکتب طب اسلامی ایرانی با بیان اینکه روزه داران باید تمرکز غذایی را برای سحری باقی بگذارند، بیان کرد: سحری، مهمترین وعده در تغذیه ماه مبارک رمضان است تا آنجاکه در روایات داریم “لو أن الناس تسحروا ثم لم یفطروا إلا على الماء لقدروا على أن یصوموا الدهر : “یعنی اگر مردم سحرى مى‏‌خوردند، و آن‌گاه جز با آب افطار نمى‏‌کردند، هر آینه مى‏‌توانستند تمام روزگارشان را روزه بگیرند” و یا پیامبر اسلام(ص) فرمود: “از خوردن سحرى براى روزه روز، و از خواب قیلوله براى شب زنده دارى کمک بگیرید.”  این روایات اهمیت خوراک سحری را روشن میکنند .
وی افزود: باید بدانیم قوام بدن روزه دار به سحریست پس لازم است تدابیر این وعده مهم دانسته و مراعات شود تا روزه دار علاوه بر خواص روحانی روزه از خواص جسمی آن نیز بهره مند گردد
افضل نیا با تاکید بر اینکه توصیه میشود در وعده سحر از اغذیه تند و شور و شیرین پرهیز شود، گفت: بهتر است از غذاهایی مثل ماهی یا فسنجان یا سیر و پیاز زیاد میل نکنید تا دچار عطش نشوید.
وی با بیان اینکه در هر سحر قبل یا بعد از مصرف غذا چند قاشق سویق و دو عدد خرما با اب مصرف کنید، ادامه داد: هنگام افطار و سحری غذا را داغ وارد معده نکنید، بگذارید کمی سرد شود. پیامبر اکرم(ص) میفرماید: در غذای داغ برکت وجود ندارد.
محقق و مدرس مکتب طب اسلامی ایرانی با بیان این نکته که بعد از صرف افطاری و سحری خواب را به تعویق بیاندازند، افزود: هرگز درماه رمضان بدون سحری روزه نگیرید و استحمام در طول روز برای روزه داران ضعف میآورد و شبها تا سحر بلامانع و مفید است؛ بهتر است برای شستشوی بدن از سدر استفاده کنند.
وی افزود: در صورت وجود ضعف و بی حالی ،در صورت امکان هفته ای یک تا دوبار کباب گوسفند میل نمایید و الا مصرف سویق سنجد، جو، گندم و عدس را افزایش دهید.
افضل نیا ادامه داد: کسانی که از ضعف حافظه رنج میبرند قبل از سحری ۲۱ عدد مویز سیاه بدون هسته یا هسته در آورده میل کنند.
وی به تشنگی فراوان در ماه رمضان نیز اشاره داشت و گفت: یکی از عمده ترین مسائلی که روزه داران در ماه رمضان با آن مواجه میشوند کم آبی و تشنگی است. مخصوصاً اگر ماه رمضان در فصول گرم سال قرار گرفته باشد که ساعات طولانی روز و گرمای هوا مسأله کم آبی و تشنگی را تشدید میکند.
محقق و مدرس مکتب طب اسلامی ایرانی با بیان این نکته که همه افراد تصور میکنند در وعده سحر تا انجا که جا دارند باید غذا بخورند و آب بنوشند که مبادا در روز قدری گرسنه و تشنه شوند ، گفت: این کار فارغ از آنکه به معده آسیب وارد میکند ، بحدی از خواص طبی روزه میکاهد ،زیرا همانطور که در ابتدای بحث عرض کردیم روزه بوسیله عملیات جبرانی در ریزترین و بین ذره های بدن آتشی مقدس را شعله ور میکند تا اخلاط فاسد و بلغم های غلیظ و ماده رسوبی هر خلطی را که در روزنه ها چسبیده و جا خوش کرده است ، همان اخلاطی که حتی با مسهل و مقی و حجامت و… خارج نمیشدند را با اتش مقدس خویش میسوزاند و از طریق دفع دخانیه اخراج میکند.
وی افزود: روزه عملیات جبرانی بدن است اما زمانیکه شما همواره سیرآب باشید و یا احساس گرسنگی نکنید کی این اتفاق مهم بخوبی و کامل رخ خواهد داد؟ لذا قدری تشنگی و گرسنگی کشیدن در روزه داری ضروری است ، البته بطور عمومی در نیمه دوم ماه رمضان همگان احساس گرسنی و تشنگی خواهند داشت.
افضل نیا بیان داشت: توصیه میکنیم در حد معمول غذا بخورید و بنوشید و اینقدر پیگیر پیشگیری از این حس های ناآشنا(گرسنگی و تشنگی) نباشیم،البته برخی ها که مشاغل سخت تری دارند و یا بیماری های تشنگی آور باید با مصرف غذاهای صحیح از ایجاد  تشنگی مفرط جلوگیری نمایند.
محقق و مدرس مکتب طب اسلامی ایرانی با بیان اینکه یکی از توصیه های موفق برای تامین آب بدن و جلوگیری از تشنگی مصرف مدام و مکرر شربت های حاوی خاکشیر و یا تخم شربتی است، ادامه داد: این دانه ها با داشتن موسیلاژ و لعاب رطوبت را در بدن حفظ میکنند و به مرور این رطوبت را پس میدهند . ضمن اینکه همین شربت از ایجاد یبوست و غلظت خون پیشگیری میکند . بهتر است این شربت ها در زمان بین افطار تا سحر در حجم قابل توجهی مصرف شود.
وی همچنین با بیان اینکه سویق جو  در وعده سحر ، یا فرنی ساخته شده از آرد جو در وعده افطار  میتواند تا حد زیادی از تشنگی پیشگیری کند، افزود: شربت جلاب بنوشید تا آب را به قسمتهای مختلف بدنتان برساند.
افضا نیا ادامه داد: شربت لیمو علاوه بر رفع عطش اخلاط سوخته سوداوی و اخلاط غلیظ و لزج را نیز از بدن خارج کرده و مصرف مداوم آن موجب حفظ سلامتی است.

این محقق و مدرس مکتب طب اسلامی ایرانی در خصوص ماءالشعیر نیز گفت: مقداری جو را با ۱۰-۱۵ برابر آب بخیسانند و روی حرارت قرار دهند، به محض شکفته شدن جوها، آن را از روی حرارت برداشته و صاف کنند و سرد کرده و نیم گرم بنوشند. این شربت در تسکین تشنگی تأثیر بسیار دارد و به علاوه خلطهای سوخته و نامناسب را از بدن خارج مینماید.
وی با بیان اینکه مصرف عرقیات را برای جلوگیری از تشنگی در هنگام روزه داری اصلا توصیه نمیکنیم، گفت: عرقیات لطیف هستند و بزودی از کلیه دفع میشوند و این خاصیت مدری آنها میتواند خود موجب تشنگی گردد ، لذا اگر شخصی نیاز جدی به مصرف این داروها پیدا کرد حتما بهمراه دانه های لعاب دار میل شوند تا بتواند برای زمان بیشتری آن ها را در بدن حفظ نماید.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
کاربر
عالی بود خداخیرتون بده
سینا حمیدی
سلام تشکر از استاد افضل نیا و مطلب خوبی که منتشر کردین ببخشید یه سوال طرز تهیه سویق که نوشتین چطوریه؟ ممنون
ZINAT
خیلی زیبا بود تشکر از شما بابت این مطلب . لطفا مطالب طب اسلامی بیشتر قرار بدین تا مردم بیشتر با این علم و دستورات اسلام آشنا بشن
عباسی
اجرکم الله
عباسی
عالی بود
در حاشیه