8دی گزارش می دهد؛

دغدغه پهلوانان نامی گیلان و مازندران از کشتی گیله مردی / نبود ساختار فیزیکی و عدم حمایت های مالی اصلی ترین مشکلات کشتی گیران

نبود حمایت های مالی درخور، امکانات ورزشی برای تمرین و همچنین مبهوم بودن آینده کشتی گیله مردی با آنکه پهلوانان نامی در آن حضور دارند از اصلی ترین دغدغه های کشتی گیران گیلان و مازندران است.

دغدغه پهلوانان نامی گیلان و مازندران از کشتی گیله مردی / نبود ساختار فیزیکی و عدم حمایت های مالی اصلی ترین مشکلات کشتی گیران

به گزارش ۸دی، کشتی گیله‌مردی یا کشتی گیلانی نوعی مراسم محبوب و دارای آداب خاص است، که دارای قوانین دقیق بوده و روح پهلوانی بر آن حکم فرماست.
این ورزش از قدیم در گیلان انجام میشده و از محبوب ترین بازی در این منطقه است و به طور سنتی، در انتهای بهار یا تابستان وقتی که کشاورز از کار فارق می شود، آغاز می شود.
کشتی گیله مردی سالهاست که جز ورزش های بومی محلی محسوب می شده و طرفداران زیادی در سراسر کشور مخصوصا در شمال ایران داشته است.
استان گیلان و غرب مازندران از متولیان اصلی این ورزش محسوب می شوند و پهلوانان بنامی را در دامن سبز خود پرورانده است.
فراگیری این ورزش به اندازه ای است که تمامی رده های سنی اعم از پیر جوان و حتی کودکان نیز رغبت به این رشته دارند.
حدود یک سالی است که این بازی بومی محلی گیلان جای خود را به ورزش بومی محلی داده و تغییرات اساسی در آن قرار است نهادینه شود.
سید میلاد حسینی یکی از ورزشکاران کشتی گیله مردی از پسیخان رشت است که از نوجوانی در محلات گیلان کشتی میگیرد.
وی از حمایت های مالی و جوایزی که در این رشته به نفرات برتر هدیه می دهند گله دارد و می گوید: در قدیم تماشاگران به ورزشکاران دوران می دادند اما اکنون وضعیت مالی مردم کمی ضعیف شده و قادر به پرداخت این سنت حسنه نیستند.
این پهلوان رشتی با بیان اینکه انتظار داریم مسولین از ما حمایت کنند گفت: با اینکه گیلان پهلوانان بنامی را پرورش می دهد اما ما هنوز یک زمین تمرین نداریم.
سید میلاد با اشاره بر اینکه این ورزش همانند ورزشهای دیگر نیازمند تمرین است گفت: ما نیاز به یک زمین تمرین ورزش داریم تا بتوانیم خود را پرورش دهیم.
این ورزشکار گیلان با ابراز تاسف بر اینکه کشتی گیله مردی اکنون ورزشی فصلی است گفت: نیاز است که در زمستان هم کشتی بگذارند و کشتی گیله مردی مقطعی نباشد.
حسینی به فقر خدمات پزشکی در این ورزش اشاره می کند و می گوید: اگر در حین مسابقه بینی یک ورزشکار بشکند هیچ درمانی در صحنه جدال صورت نمی گیرد مگر اینکه به مراکز درمانی منتقل شوند.
وی به نداشتن بیمه درمانی ورزشکاران نیز گله کرد و اذعان داشت: عضوی از بدن پهلوانان ناقص می شود و ۳ میلیون هزینه میکند اما بیمه تنها ۵۰۰ هزار تومانش را پرداخت میکند.
فرشاد شعبانی از دیگر پهلوانان این ورزش گیلان است که سالهاست خاک زمین کشتی را به جان خریده و به این رشته عشق می ورزد.
وی با اشاره بر اینکه در سنگین وزن کشتی میگیرد بیان می کند: الحمدلله مشکلاتی در برگزاری مراسم کشتی وجود ندارد اما تماشاگران استقبالشان نسبت به سالهای گذشته بسیار کم است.
این پهلوان نامی می گوید: حمایت های مالی قانونی کشتی گیله مردی کم است و خرج زندگی مارا نمی دهد.
مجتبی روشن بخش از دیگر پهلوانان ورزش کشتی گیله مردی که چند سال است در کشتی آزاد و ساحلی فعالیت می کند.
وی با بیان اینکه در کشتی گیله مردی کاستی ها بسیارند گفت: از کشتی گیله مردی حمایتی نمی شود و ما را بیمه نیز نمی کنند.
این پهلوان نامی گیلان با بیان اینکه مکانی برای تمرین در این ورزش اصیل گیلان وجود ندارد گفت: ما در این رشته مربی نداریم و به گونه ای آویزان هستیم.
روشن بخش با اشاره بر اینکه این رشته ورزشی روی غیرت پهلوانان این رشته میچرخد گفت: کشتی گیله مردی بیش از سه هزار سال قدمت دارد و جز سنت ما محسوب می شود.
این پهلوان گیلانی با اشاره بر اینکه کشتی مال ایران از گیلان است افزود: این رشته نیازمند پاسخگوی مسوولان و متولیان این امر است.
وی با اشاره بر اینکه بیمه از ورزشکاران حمایت نمی کند گفت: بیمه خدمات درمانی از ما حمایت نمی کند و ما پناه بر خدایی کشته می گیریم.
پهلوان کشتی گیلان با انتقاد از اینکه هیچ کسی حامی کشتی گیران آسیب دیده نیست افزود: اگر خدای نکرده کوچک ترین اسیبی در این رسته از کشتی رخ دهد خود پهلوان باید هزینه های کشتی خود را بپردازد.
روشن بخش با اشاره بر اینکه این ورزش منتظر توجه مسوولان است گفت: مسوولان یک نیم نگاهی به ورزشکاران کنند و تا جوانان بتوانند رشد کنند.
این ورزشکار گیلان با اشاره بر اینکه ورزش در مقابل با آسیب های اجتماعی قرار دارد بیان داشت: باید از این رشته ورزشی که رغبت جوانان به آن زیاد است حمایت شود تا جوانان به خلاف کشیده نشوند.
وی با اشاره بر اینکه کشتی گیله مردی مدتها پیش نیاز به توجه داشت تاکید کرد: باید برای کشتی گیله مردی اساس و پایه ای در نظر گرفته شود تا این ورزش جایگاه اصلی خود را پیدا کند.

حسن رمضانی از دیگر ورزشکاران بنام و حقیقی این رشته است که به گفته خود اگر رسمی کشتی می گرفت الان از پیشکسوتان و بازنشستگان این عرصه بود.
وی که از شهرستان املش برای میهن خود کشتی گرفتن را شروع کرده گفت: سطح برگزاری مسابقات خوب است و همه ساله کشتی برگزار می شود.
رمضانی با اظهار بر اینکه استعداد کشتی گیری در استان گیلان و مازندران موج می زند گفت: از اصلی ترین معضلات کشتی گیله مردی عبس بودن و مشخص نبودن آینده کشتی گیران است.
وی با اشاره بر اینکه این رشته تاکنون بی سروسامان بوده و ورزش کاران با عشق کشتی گرفته اند گفت: اکنون من ۷۰ مدال قهرمانی در این رشته را دارم که ۵۰ مدال من مقام اولی است.
وی با اشاره بر اینکه با این همه پشتکار و موفقیت بیکار است و شغلی ندارد گفت: اکثر پهلوانان این رشته چنین سرنوشتی داشته اند و در آینده قرار است چه عاقبتی داشته باشند خدا می داند.
سنت کشتی گرفتن و پهلوانی در همه حوزه‌های فرهنگی ایران پیشه‌ای کهن دارد و کشتی گیله مردی رسم کهنی است که در استان گیلان و غرب مازندران بین پهلوان های نامی برگزار می شود.
وجود استعداد های فراوان در این رشته ورزشی که آن را از بازی محلی به وزش محلی ارتقا داده امتیاز بزرگی است که حمایت و توجه بیش از پیش مسوولان و متولیان این امر را می طلبد.
ایجاد زیرساختهای فیزیکی، حمایت های مالی، تبلیغات و از همه مهمتر حمایت های معنوی که کل کشتی در آن خلاصه می شود از اساسی ترین نیاز های کشتیگران گیلان و مازندران است که نیازمند است مردم و مسوولین بیشتر بدان توجه نمایند.
کشتی گیله‌مردی یکی از ورزش‌های بومی و محلی دیرین در گیلان است و باید بیش از این‌ها مورد توجه واقع شود.
این رشته ورزشی تا به حال به دست کسانی که بدون هیچ چشمداشتی این مسابقات را در نقاط مختلف استان برگزار می‌کنند پابرجا مانده و امیدواریم مسئولان ورزشی استان و کشور از این پس سهم بیشتری در حفظ این مسابقات سنتی داشته باشند.
کشتی گیله‌مردی که قدمتی ۳ هزار و ۴۱۴ ساله دارد یکی از قدیمی‌ترین ورزش‌های بومی و سنتی ایران به شمار می‌رود که هر ساله بعد از برداشت محصولات کشاورزی مثل برنج، چای و زیتون به صورت دوره‌ای در شهرستان‌های گیلان برگزار می‌شود.
کشتی گیله‌مردی محدودیت زمانی ندارد و بعضی اوقات حتی بیشتر از ۳۰ دقیقه هم به طول می‌انجامد، اگر مسابقه بیش از ۳۰ دقیقه طول بکشد، هیات داوران ۵ دقیقه برای اتمام مسابقه اعلام می‌کنند.
سرانجام یکی از طرفین موفق به گرفتن یک خم حریف می‌شود و با رسیدن به این مرحله، تقریبا می‌توان گفت کشتی تمام شده است و دست پهلوان پیروز ازسوی داور بالا برده می‌شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه