زیباکلام: هیچ اصلاح طلبی اعتقاد ندارد که اگر با امریکا صلح کنیم همه چیز خوب می شود/ علوی: اصلاحات می گویند زور آمریکا زیاد است کوتاه بیایید

زیبا کلام با تاکید بر اینکه هیچ اصلاح طلبی ذره ای اعتقاد ندارد که اگر با امریکا صلح کنیم همه چیز خوب و ایران گلستان می شود گفت: آنچه که ما می گوییم اصرار بر ضدیت و دشمنی با امریکا یک سلاح استراتژیک است.

زیباکلام: هیچ اصلاح طلبی اعتقاد ندارد که اگر با امریکا صلح کنیم همه چیز خوب می شود/ علوی: اصلاحات می گویند زور آمریکا زیاد است کوتاه بیایید

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و دانشگاه ۸دی نیوز، صادق زیباکلام استادعلوم سیاسی دانشگاه تهران و سید حسین علوی  دکترای فلسفه غرب دو چهره شاخص اصلاح‌طلبان و اصولگرایان پیش از ظهر امروز (شنبه ) در جمع دانشجویان دانشگاه گیلان در تالار حمکت دانشکده علوم انسانی  به مناظره ای با موضوع ایران و آمریکا نقابل یا تعامل نشستند.

زیبا کلام در این مناظره با تاکید بر اینکه  ما بر سر منافع ملی قوی و محکم ایستاده ایم با اشاره به اینکه سال گذشته کل بودجه بهداشت و درمان ۱۴ هزار میلیارد ریال بود و با توجه به تورم فزاینده این میزان در سال ۹۲ به ۱۷ هزار میلیارد رسید افزود: وزیر بهداشت رسما امروز اعلام کرده است که در شرایط فعلی ما تنها قادر به پرداخت حقوق پرسنل هستیم و یک ریال برای مخارج دیگری چون دارو، ,تجهیزات بودجه نداریم.

وی با اشاره به مشکلات ایجاد شده اقتصادی در دولت احمدی‌نژاد بیان کرد: تعریف ما از منافع ملی هر چیزی است که به خیر و صلاح ۷۵ میلیون نفر و مملکت باشد و باعث رشد و توسعه اقتصادی شود.

بیمارستانهای ما به گداخانه تبدیل شده اند

این تحلیل گر سیاسی سرانه درمان سالانه هر نفر ایرانی را ۹۰۰ دلار اعلام کرد و در ادامه با اشاره به جایگاه ۱۱۲ سرانه درمان ایران در جهان افزود: امروز بیمارستانهای ما به گداخانه ای تبدیل شده اند و این تیشه به منافع ملی زدن است.

زیبا کلام با تاکید بر اینکه طبق برنامه هایی که در دولت اصلاحات و دولت احمدی نژاد ریخته شده بود  قرار بود ۷۰ درصد خدمات درمانی به عهده دولت باشد اما اکنون این امر محقق نشده است تصریح کرد: اکنون در کشورهایی چون ترکیه ،هنک کنگ مالزی و… سرانه درمان ۸۰۰۰ هزار دلار در سال یعنی چیزی حدود ۸ برابر ایران است.

بسیاری از منافع ما در زیر پای امریکا ستیزی له شده است

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه بیشتر پیشرفتهای ایران در بعد نظامی بوده و ما در بعد غیر نظامی با رکود مواجه شده ایم اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۱ حدود ۴۱ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته است ولی متاسفانه باید گفت که بخش عمده این صادرات منبع و ریشه اش از نفت گرفته شده است.

زیبا کلام با تصریح بر اینکه بسیاری از منافع ما در زیر پای امریکا ستیزی له شده است خاطرنشان کرد: امریکا با ما به واسطه ملیت و ایرانی بودن مشکل ندارد مشکل امریکا با ما به واسطه استقلال است.

مرگ بر امریکا بخشی از هویت ایران  شده است

وی با تاکید بر اینکه اگر کشورهای دیگر هم بخواهند مستقل باشند باید با امریکا وارد ستیز شوند باید گفت برزیل ،ترکیه ارژانتین و ۲۰۰ کشور عضو سازمان ملل متحد نوکر امریکا هستند و فقط ایران ،کره، باکو ،زیمباوه مستقل اند بیان کرد: نوع رابطه ما با فرانسه ،انگلیس و روسیه منتهی به عدم استقلال نشده است ما در تعامل با امریکا نیز بر سر منافع ملی خود قوی و مستحکم ایستاده ایم.

وی با تاکید بر اینکه نظام ما نیاز به امریکا ستیزی دارد گفت: مرگ بر امریکا بخشی از هویت ایران  شده است.

زیبا کلام خطاب به علوی مبنی بر داوری ناعادلانه ایشان که ایشان نماینده اسلام هستند و طرف مقابل غیر اسلامی گفت: من ابا دارم که بحث را بکشانم به مباحث که چه کسی از اسلام دورتر و یا چه کسی نزدیک تر است چرا که عربستان و القاعده هم می گویند نماینده اسلام هستند.

وی با تاکید بر اینکه نباید از مذهب سوء استفاده کرد افزود: این امر شایسته ای نیست که پشت مذهب قایم شویم و از مسائل کشور صحبت کنیم.

پژوهشگر و تحلیل گر سیاسی  با تاکید بر اینکه روز و روز گاری در این کشور بررسی می شود که آیا از ابتدا به سراغ انرژی هسته ای رفتن و هزینه های گزاف در باتلاق هسته ای ریختن به صلاح منافع ملی بوده است یا نه؟ افزود: اگر ما خواهان سلاح هسته ای بودیم میلیارد ها دلار خرجی که برای هسته ای کردیم توجیه پذیر بود ما برای اورانیوم ۵ درصد این همه هزینه کرده ایم و این منطق هزینه و فایده را زیر سوال می برد.

این استاد دانشگاه تهران بیان کرد: اگر ما سوال کنیم چه اسراری دولت داشته است که مسائل هسته ای را جلو ببرد از یک سو متهم به بی غیرتی میشویم و از سوی دیگر به اینکه مدافع منافع ملی نیستیم و کسانی که هسته ای را جلو می برند تمجید می شوند که پیرو خدا و پیغمبرند اینگونه مدعی دین بودن کار خوارج است.

هیچ اصلاح طلبی ذره ای اعتقاد ندارد که اگر با امریکا صلح کنیم همه چیز خوب می شود

وی با اشاره به اینکه روزگاری امریکا ستیزی مورد باز خواست تاریخ قرار می گیرد بیان کرد: اقتدار ملی در پیشرفت تکنولوژی و ارتقا جایگاه در بهداشت و درمان و اموزش و پرورش تعریف می شود.

زیبا کلام در پایان با تاکید بر اینکه هیچ اصلاح طلبی ذره ای اعتقاد ندارد که اگر با امریکا صلح کنیم همه چیز خوب می شود و ایران گلستان میشود گفت: آنچه که ما می گوییم اصرار بر ضدیت و دشمنی با امریکا یک سلاح استراتژیک است دست نظام که برای پیشبرد اهداف خود و ذره ای با منافع ملی ارتباط ندارد و به دلیل آگاهی در سطح جامعه امریکا ستیزی روز به روز با مشکل بیشتری مواجه می شود.

در ادامه سید حسین علوی با بیان اینکه دفاع از حق هسته‌ای یکی از الزامات سربلندی ایرانیان است افزود: جمهوری اسلامی ایران قدرتمندانه در صحنه وجود دارد و از هیچ چیزی نیز هراسی به دل راه نمی‌دهد.

دشمنی با امریکا برای ملت ما عزت را به ارمغان آورد

وی با تاکید بر اینکه دشمنی با امریکا برای ملت ما عزت را به ارمغان آورد بیان کرد: امروز صدای انقلاب اسلامی در اقصی نقاط جهان به گوش می رسد.

وی با تاکید بر اینکه امروز ما روی پای خود ایستاده ایم و به برکت تحریمهای امریکا کشور را به دست خود ساخته ایم خاطرنشان کرد: اگر ناو امریکایی وارد اروند شود به سرعت بازداشت خواهد شد.

امروز از فرهنگ ترکیه چیزی باقی نمانده است

علوی با این توضیح که پیش از انقلاب امریکا قدرت بلا معارض دنیا محسوب می شد گفت: امریکا امروز کشوری است که بسیاری از نقاط استراتژیک خود را در خاورمیانه از دست داده است و عنوان کرد: دلار امریکا امروز بدهکارترین ارز دنیاست.

این استاد دانشگاه با اشاره به دخالتهای امریکا در ترکیه اظهار کرد: امروز از فرهنگ ترکیه چیزی باقی نمانده است اگر بنای دوستی با امریکا این است که همان بلای ترکیه سر ما بیاید باید اندکی تامل کرد.

مبارزه با اسرائیل را ایران به لبنان اموخت

وی ادامه سخنان خود و در پاسخ به اظهارات زیباکلام در تمسخر گرفتن و مقایسه کردن ایران و زیمباوه اظهار کرد: مبارزه با اسرائیل را ایران به لبنان اموخت و چهارمین ارتش دنیا را که تا دندان مسلح بود ایران به زانو دراورد.

متاسفانه دوستان اصلاحات می گویند زور آمریکا زیاد است کوتاه بیایید

نویسنده کتاب مطبوعات اصولگرا با تاکید بر اینکه جلوی زیادی خواهی های اسرائیل را ایران گرفته است افزود: امروز کشورهای دیگر به ایران به عنوان الگو نگاه می کنند.

علوی با تصریح بر اینکه غیرت ما اجازه نمی دهد در مقابل کسی که حق ما را به رسمیت نمی شناسد سر خم کنیم اظهار کرد: ما به امریکایها باج سبیل نخواهیم داد متاسفانه دوستان اصلاحات در جایی هستند که می گویند زور امریکا زیاد است کوتاه بیایید.

نویسنده کتاب اخلاق درندگان با تصریح بر اینکه ما حریت و استقلال خود را معامله نمی کنیم خاطرنشان کرد: مشکلات روزی حل خواهد شد که همه ما در خط اسلام حرکت نماییم.

امریکا ادعای فرعونیت جهان را دارد

وی خطاب به زیبا کلام افزود: اگر به ما برچسب خوارج میزنید باید شاخصهای آن را مطرح کنید اگر ما را متهم می کنید باید برای آن دلیل و منطق بیاورید.

علوی با تاکید بر اینکه امریکا ادعای فرعونیت جهان را دارد یادآور شد: اینکه  یک ملتی به چه چیزی نیاز دارد به کسی ربط ندارد ملت ما تشخیص می دهد نیاز به انرژی هسته ای دارد و این به امریکا ربطی ندارد.

وی با اشاره به سخنان اخیر رئیس جمهور مبنی بر اینکه بسیاری از مشکلات کشور ناشی از سوء مدیریت است گفت: اکنون نیز متاسفانه این سوء مدیریت وجود دارد اینکه دشمن ما را تحریم کرد راه های دور زدن وجود داشت اما به آن سمت نرفتیم.

این استاد دانشگاه  با تاکید بر اینکه برای حفظ عزت باید معیشت مردم را مدیریت کرد بیان کرد: راه اصلاح وضعیت اقتصادی حسن مدیریت و مدیریت درست منابع است.

وی  با تاکید بر اینکه آمریکا با تفکری که سیطره قدرت آن را نپذیرد مشکل دارد افزود: ادبیات انقلاب اسلامی از ابتدا در مقابل قدرت‌های شرق و غرب بوده است.

علوی با این توضیح که آمریکا میلیاردها دلار علیه ایران اسلامی هزینه کرده است در ادامه خوی استکبارگران را ددمنشی و حیوانی دانست.

نویسنده کتاب مطبوعات اصولگرا با تاکید بر اینکه منافع ملی باید تعریف شده و رابطه و دوستی با آمریکا باید در چارچوب مشخصی معلوم شود، رسیدن به لذت دنیوی را حقیقت لیبرالیسم دانست و عنوان کرد: ملت ایران با مبارزه با آمریکا عزیز شده و آخرت خود را تضمین کرده است.

به گزارش خبرنگار ۸دی نیوز زیبا کلام و علوی در این مناظره بارها مورد تشویق دانشجویان قرار گرفتند و در این مناظره مباحث تقابلی و برخی بد اخلاقیها  ناشی از اختلاف سلیقه ها نیز مشاهده شد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه