8دی در گفتگو با فعالان محیط زیست گیلان؛

گفته‌ها و ناگفته‌ها از وضعیت محیط زیست گیلان/ آینده زیستی شهروندان گیلانی به کجا ختم می شود؟

فعالان و فارغ التحصیلان محیط زیست گیلان از دغدغه ها و راهکارهای برون رفت معضلات زیست محیزی استان می گویند.

گفته‌ها و ناگفته‌ها از وضعیت محیط زیست گیلان/ آینده زیستی شهروندان گیلانی به کجا ختم می شود؟

به گزارش ۸دی، محیط زیست به همه محیط‌هایی که در آن‌ها زندگی جریان دارد گفته می‌شود و این محیط مجموعه‌ای از عوامل فیزیکی خارجی و موجودات زنده که با هم در کنش هستند محیط زیست را تشکیل می‌دهند و بر رشد و نمو و رفتار موجودات تأثیر می‌گذارند.
انسان ها با قرارگرفتن در محیط زیست و نقش های سازنده و در برخی مواقع نقش تخریب کننده خود همراه تاثیر مستقیم بر اکوسیستم خود گذاشته اند.
اما آنچه که بیش از هر چیز توجه هر بیننده ای را نسبت به محیط زیست جلب می کند، مواردی است که هر روز به صورت مداوم با آنها سر کار داریم و آن مورد هم زباله ها و وسریال ادامه دار پسماند است.
مطابق نظر مدیران محیط زیستی دفع زباله ها در گیلان غیراصولی است و زباله و ساماندهی پسماند هنوز معضل اساسی زیست محیطی در این استان محسوب می شود و در سیاست های جدید برای گیلان محل جدید زباله تعریف نشده است.
بر اساس آمار های موجود در سال های ماضی تعدا ۳۲مرکز دفع زباله در استان موجود بود امام اکنون به حدود ۲۰مکان کاهش یافته و واقعیت ها نشان می دهد که در گذشته در استان نسبت به دفع زباله خوب عمل نشده است.
ایجاد تحول در نگاه دولت و دولتمردان می تواند منجر به تحول در مردم و تغییر رفتار در جامعه را در پی داشته باشد و نتیجه این تغییر نگرها می تواند مرهمی بر معضلات زیست محیطی گیلان شود.
یکی دیگر از موارد آلاینده محیط زیست ورود فاضلاب های سنتی و صنعتی به رودخانه ها و آلودگی آنهاست.
امروزه آلودگی رودخانه های استان همچون گوهر رود و زرجوب را در ردیف آلوده ترین رودخانه های جهان قرار داده است.
نبود تصفیه خانه ها در مراکز بهداشتی و درمانی هم چنین مراکز صنعتی و نفوذ شیرابه ها ی سمی به داخل سفره های زیرزمین و رودخانه های محلی گیلان از دیگر معضلات حل نشده در سطح گیلان است که نیاز بیش از پیش و همت روز افزون مدیران و متولیان این امر را می طلبد.

سوری همتی یکی از فعالان محیط زیست گیلان در گفتگو با خبرنگار ۸دی در این راستا بیان می کند: امسال هفته محیط زیست با شعار به سوی طبیعت برای زندگی در سراسر کشور آغاز شده اما هنوز پویش عمومی در بین مردم برای تحقق این شعار بوجود نیامده است.
وی با بیان اینکه تبلیغات و راه اندازی کمپین ها در حفظ طبیعت بسیار مثبت است، گفت: متولیان محیط زیست باید اراده خود را قوی تر از پیش برای بکار گیری رسانه ها و ابزارهای تبلیغاتی در حفظ طبیعت بکار گیرند.
مجتبی عزتی از فارق التحصیلان محیط زیست گیلان است که در خطر بودن نسل گونه های جانوری در استان می گوید.
به گفته وی در حالی که گونه های بومی گیلان که در سطح جهانی  بسیار با ارزش و کم نظیر تلقی می گردند، مانند گوزن مرال و شوکا در گیلان ، تقریباً در حال نابودی است.
عزتی در ادامه این مطلب می گوید: بنا به نظر محیط زیست ، به کمتر از ۱۰۰ راس رسیده و شاید هم تا امروز همه آنها از بین رفته باشند چون اثری از آنها دیده نشده است.
سید مهدی حسینی یکی از اهالی سراوان رشت و از دانشجویان منابع طبیعی دانشگاه گیلان به ضرورت و لزوم زباله سوز در گیلان سخن می گوید.
وی معتقد است : احداث زباله سوز عفونی و خطرناک بیمارستانی، از نوع  نسل قدیمی و آلوده ساز در داخل جنگل که کاری بسیار ناپسند و ضد توسعه گردشگری و طبیعت گردی بوده با کمال شگفتی از سوی اداره کل محیط زیست گیلان مورد تایید قرار می گیرد، حال آنکه برابر نظر کارشناسی، جهت سلامت مردم و جامعه ،می بایست با آن مخالفت می کردند.
این شهروند که در کمپین های محیط زیستی هم فعالیت می کند، می گوید: طبق نظر کارشناسان سالانه بیش از ۷۰۰ هزار تن زباله در محیطهاى طبیعى گیلان رها می شود و این در حالی است که در سال های نه چندان دور گیلان را زباله ها فرا می گیرند.
عفت ابراهیمی یکی دیگر از شهروندان رشتی است که مطالعاتی را در زمینه محیط زیست و ارتباط آن با انسان ها داشته است.
وی در رابطه با زباله هایى که در گیلان رها می شوند، می گوید:با توجه بر اینکه در همه جای دنیا از آن به طلای کثیف یاد می کنند ولی در گیلان این زباله هاى  خانگى ، بیمارستانى ، کشاورزى و صنعتی  در عرصه هاى طبیعى مثل مناطق جنگلى ، تالابى و حاشیه رودخانه ها و سواحل دریا، تخلیه مى شوند.
هانیه حمیدی دوست، یکی از شهروندان شهرستان رشت است که از نقطه نظرات خود در رابطه آثار پساب ها و تاثیرات منفی آن در نسل های بعد انتقاد می کند.

وی با بیان اینکه  پساب بسیار آلاینده و خطرناک شهرصنعتی رشت ، سالهاست بدون تصفیه وارد طبیعت گیلان به ویژه رودخانه های رشت ، تالاب انزلی و دریا میشود، گفت: مدیریت محیط زیست گیلان در جریان سفر هیأت محترم دولت به گیلان ،درخواست اختصاص بودجه لازم برای احداث سیستم تصفیه فاضلاب شهر صنعتی به عنوان یک خواست مهم و ضروری از طریق رئیس سازمان محیط زیست به تصویب می رساند.
حمیدی دوست افزود: متأسفانه از این حق حیاتی مردم که بالاترین اولویت را داشت دفاع ننموده و این شهرک صنعتی بزرگ، همچنان فاقد سیستم تصفیه فاضلاب بوده و شدیداً باعث آلودگی طبیعت گیلان و تهدیدی برای سلامتی مردم است .
امیر حسین سادات سادات محله ای، از بی مهری مسوولان محیط زیست شهرستان صومعه سرا و استان در مقابل با سو استفادگی برخی سودجویان از شن و ماسه در بستر رودخانه ها گلایه مند است.
این فعال محیط زیست گیلان که با توجه به رویکرد مطلوب دولت یازدهم ، فعالیت های همبستگی با محیط زیست را از سر گرفته می گوید:  ماهیان دریا و رودخانه ها، برای تخم ریزی و بقا، نیاز به بستر شن و ماسه ای دارند.
وی در ادامه این مطلب می افزاید: در حال حاضر ، برداشت شن و ماسه و سایر مشکلات اکوسیستم رودخانه ها و سواحل دریا  و به طبع آن ، نابودی رودخانه های گیلان و ساحل دریا در مقابل چشمان مدیریت محیط زیست گیلان صورت می گیرد.
دپوی انواع زباله همچون زخمی کهنه بر چهره زیبای طبیعت تموشل خودنمایی می کند و خطری جدی برای ساکنان و محیط زیست منطقه به شمار می رود.
با توجه به دغدغه های مطروحه از سوی فعالان محیط زیستی گیلان و ظرفیت هایی که این استان سراسر سبز در احیای طبیعت دارد، ضرورت دارد تا همتی مضاعف از مسوولان گیلانی اعم از نمایندگان مجلس و مسوولان ارشد استان صورت گیرد.
همو سازی فعالیت های مسوولین و مردم در جهت فرامین مقام معظم رهبری در راستای حفظ محیط زیست و ایجاد محیطی امن برای سایر گونه های زیستی باید از امور اولویت دار مدیران و متولیان این بخش باشد.
ورود سرمایه گزاران بخش خصوص به احیای رودخانه های گیلان و تالاب ها و همچنین حفظ گونه های حیوانات و غیره با بکارگیری کمپین های مردمی و ظرفیت عظیم مردم طبیعت دوست مشکل اعظم استان گیلان خود به خود حل خواهد شد و کوچک سازی سازمان حفاظت محیط زیست و اداره کردن آن توسط مردم این مهم قابل حل است.
بهترین راهکار برای برون رفت از معضل زباله در شهرها و روستاها احداث کار خانه کمپوست، کار فرهنگی و ایجاد انگیزه در شهروندان برای تولید حداقل زباله در خانه، تفکیک و استفاده بهینه و تبدیل این تهدید به فرصت است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
سلام و خدا قوت.استاد فوق العاده بود و بسیار ناراحت کننده و خیلی سال هست که این امر داره من رو ازار می ده.خدا کنه بشه کاری کرد.
در حاشیه