معاون فنی وشبکه ایستگاه های هواشناسی گیلان:

۸۵ درصد خسارت وارده به بخش کشاورزی ناشی از تغییرات آب و هوایی است

معاون فنی وشبکه ایستگاه های هواشناسی گیلان با اشاره به خسارت بین ۳۰ تا ۳۵ میلیاردی در حوزه کشاورزی طی سه سال گذشته، گفت:۸۵ درصد این خسارت هابه دلیل تغییرات آب وهوایی بوده است.

۸۵ درصد خسارت وارده به بخش کشاورزی ناشی از تغییرات آب و هوایی است

به گزارش ۸دی، محمد دادرس در جلسه توسعه و تبیین مسائل هواشناسی در بخش کشاورزی که عصر سه شنبه در سالن اجتماعات فرمانداری صومعه سرا برگزار شد، اظهار کرد: سازمان هواشناسی استان سامانه «تهک» یعنی «توسعه هواشناسی کاربردی» را راه اندازی کرده است.

وی هدف از راه اندازی این سامانه را پردازش و تولید و دادن به موقع اطلاعات و داده های هواشناسی متناسب با نیازهای کاربر عنوان کرد و افزود: انجام چنین کاری می تواند به کاربر کمک کند تا با استفاده به موقع از این اطلاعات در زمان فرآیند تولید محصول خود، بهترین تصمیم را بگیرد.

دادرس با اشاره به اینکه این طرح و سامانه در سال گذشته به صورت آزمایشی اجرا شد، گفت: اطلاع رسانی ما در گذشته از کارایی لازم برخوردار نبوده است.

وی با بیان اینکه افزایش کارایی اطلاع رسانی هدف اصلی از راه اندازی این طرح است، تصریح کرد: سالانه بیش از شش میلیون داده در سازمان تولید می شود که باید در زمان مناسب و به صورت درست استفاده شود.

بیش از ۸۵درصد خسارات بخش کشاورزی ناشی از تغییرات آب و هوایی

دادرس با اشاره به اینکه در بخش کشاورزی هر محصولی برای تولید نیاز به یک شرایط اقلیمی و آب و هوایی خاص دارد، اظهار کرد: ما با شناسایی نیاز کشاورزان می توانیم در طول سال داده ها و اطلاعات متناسب با فعالیت آنها را تولید و ارائه کنیم.

وی در ادامه داده های متناسب هواشناسی را موجب افزایش تولید و راندمان کشاورزان و کاهش خسارات ناشی از تغییرات آب و هوایی دانست و گفت: متاسفانه در سه سال گذشته بین ۳۰ تا ۳۵ میلیارد خسارت به کشاورزان پرداخت شده که تقریبا ۳۵ درصد کشاورزان ما تحت پوشش بیمه هستند.

معاون فنی وشبکه ایستگاه های هواشناسی گیلان بیش از ۸۵ درصد خسارت کشاورزی را ناشی ازتغییرات آب و هوایی عنوان کرد و افزود: اگر بین ۵ تا ۱۰ درصد از داده های هواشناسی به درستی استفاده شود بیش از سه میلیارد از خسارت کاهش می یابد.

به گفته این مسئول شناسایی کاربر و نیاز آن، تهیه داده و محصول هواشناسی، دادن اطلاعات درست به کاربر و سپس ظرفیت سازی برای استفاده اطلاعات ازجمله مراحل اجرای طرح «تهک» است.

استفاده از طرح «تهک» درهفت حوزه کشاورزی گیلان

دادرس با بیان اینکه با استفاده از «بیمه صندوق محصولات کشاورزی» کشاورزان پیشرو در هفت حوزه شناسایی شده، اظهار کرد: این کشاورزان در حوزه های برنج، چای، زیتون، کرم ابریشم، ماهیان گرم آبی، پرورش طیور و گیاهان گلخانه ای فعالیت می کردند.

وی با اشاره به اینکه در هر حوزه جهاد کشاورزی ۱۰ کشاورز را معرفی کرد، گفت: شهرستان صومعه سرا نیزبه صورت پایلوت در حوزه پرورش طیور در این طرح همکاری داشت.

معاون فنی وشبکه ایستگاه های هواشناسی گیلان با بیان اینکه پیش بینی های انجام شده توسط سازمان هواشناسی فقط برای ۷۲ ساعت است، خاطرنشان کرد: دراجرای مناسب این طرح هرگونه تغییرات در طی این ۷۲ ساعت باید به کشاورزان اطلاع رسانی شود.

وی با اشاره به بحث آبیاری زمین های کشاورزی، یادآورشد: براساس اذعان خود مسئولان جهادکشاورزی و سازمان آب با استفاده از داده ها و اطلاعات هواشناسی در سال گذشته ۲۵۰ میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه جویی شده است.

اصلاح ساختار سازمانی هدف سازمان هواشناسی استان

دادرس همچنین در ادامه به ارائه ۷۰۰ توصیه فنی و برگزاری بیش از ۵۰ جلسه هماهنگی در فصل زراعی گذشته اشاره و اظهار کرد: اجرای درست این فرایندها بدون تعامل و همکاری دستگاه های مرتبط امکان پذیر نبود.

وی با بیان اینکه سازمان هواشناسی اطلاعات آب و هوایی خود را با استفاده از روش های مختلف به اطلاع هم استانی های عزیز می رساند، گفت: ارسال پیامک، پست الکترونیکی، شبکه باران و ارسال بیش از ۸۵ هزار پیامک از طریق مرکز ترویج سازمان جهاد کشاورزی از جمله این روش ها است.

معاون فنی وشبکه ایستگاه های هواشناسی گیلان هدف از برگزاری این جلسات در سطح شهرستان های استان را ایجاد ظرفیت سازی مناسب برای استفاده به موقع و درست از اطلاعات این سازمان عنوان و خاطرنشان کرد: ارتباط با سطوح پایین جامعه به ویژه کشاورزان یکی از خواسته ها سازمان هواشناسی برای نتیجه گیری بهتر این طرح است.

وی ادامه داد:همه فرآیندهای انجام شده از طریق این طرح در پایان مستندسازی و از آن برای اصلاح ساختار که هدف اصلی این سازمان بوده استفاده می شود.

 راه اندازی نرم افزار خودکارسازی و طراحی اپلیکیشن طرح «تهک»

دادرس تجزیه و تحلیل وتولید داده های هواشناسی به زبان ساده برای کشاورزان و سایرحوزه ها را از برنامه های درحال اجرای سازمان هواشناسی دانست و گفت: هدف ما این بوده که اطلاعات در زمان مقرر و مناسب به دست کشاورز برسد.

وی با اشاره به استارت راه اندازی نرم افزار خودکار سازی «تهک» و تکمیل اپلیکیشن آن، افزود: با اجرای این نرم افزار تمامی پیش بینی ها به صورت نقطه ای انجام می شود.

معاونت اداره کل هواشناسی گیلان یادآور شد: البته این طرح در حال حاضر فقط در حد نرم افزاری بوده و کارشناسان ما در تلاش هستند تا این طرح را عملی کنند.

منبع: مهر

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه