پناهیان در شبکه سوم سیما:

انقلابی‌گری یعنی واقع‌بینی بر اساس منافع‌ملی/ به مقام انقلابی‌گری نرسیدم

حجت الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به سئوالی گفت: آنطور که باید و شاید خود را انقلابی نمی دانم اما دوستدار انقلاب هستم!

انقلابی‌گری یعنی واقع‌بینی بر اساس منافع‌ملی/ به مقام انقلابی‌گری نرسیدم

به گزارش ۸دی، حجت الاسلام والمسلمین پناهیان دربرنامه متن و حاشیه شبکه سه سیما در تبیین بیانات مقام معظم رهبری و تعریف انقلابی گری از سوی ایشان در مراسم سالگرد بزرگداشت ارتحال امام خمینی (ره) افزود : اینکه خودرا انقلابی نمی دانم به خاطر این است که برخی ملاحظات و مسائل اجازه نمی دهد یک انقلابی واقعی باشم .

وی در پاسخ این سوال که چرا رهبرمعظم انقلاب اسلامی موضوع انقلابی گری را در چنین زمانی مطرح و معنا کردند گفت : این وظیفه مروجان ، واعظان و سیاسیون است که بیانات معظم له درخصوص انقلابی گری را تبیین و تفسیر کنند با این همه برداشت من از موضوع انقلابی گری این است که فرد انقلابی کسی است که علاوه براینکه به دنبال تامین منافع خود است اجازه نمی دهد منافع ملی و جمعی خدشه دار شود .

پناهیان افزود : بی شک کسی که اسلام ناب محمدی (ص)را نپذیرد و درآن تشکیک بیاورد انقلابی نیست وهر گاه از اوج قله های اهداف مان فاصله بگیریم انقلابی نیستیم .

حجت الاسلام و المسلمین پناهیان گفت : در این میان افرادی هستند که گفتمان انقلابی گری را تئوریزه کرده اند و باشیطنت معتقدند باید شعار استقلال حذف شود و خود را به دامن جامعه جهانی بیندازیم .

این استاد حوزه و دانشگاه درباره اینکه چرا تعاریف انقلابی گری اکنون مطرح می شود گفت : علت آن است که مردم با تعاریف متفاوتی از واژه انقلابی گری مواجه هستند اما مردم ما قادر هستند با درک بالای خود تعریف صحیح را درک کنند .

وی بابیان اینکه در تعریف انقلابی گری نباید از نام بزرگان هراس داشت افزود : بنابر فرمایش مقام معظم رهبری انقلابی واقعی بزرگ و کوچک ، پیر و جوان و مسئول وغیر مسئول نمی شناسد و انقلابی واقعی کسی است که با قدرت به دنبال منافع ملی است و با همه توان برای حفظ و اعتلای منافع و مصلحت مردم می جنگد .

حجت الاسلام و المسلمین پناهیان درادامه با تاکید براینکه نباید در برچسب زدن به افراد عجله کنیم گفت : در بیانات دیروز آقا هم دریافتیم که نباید به این سادگی افراد را غیر انقلابی یا ضد انقلاب بنامیم زیرا برچسب زدن به افراد موجب می شود گفتگو مخدوش شود .

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه تاکنون هیچ کس به لحاظ موضع گیری صرف، از انقلاب طرد نشده است ادامه داد : نباید ازهمه افراد انتظار یک رفتار انقلابی داشت زیرا برخی در عملکرد انقلابی خود خیلی عمیق هستند و برخی دیگر با بروز و ظهور کمتری رفتار می کنند .
پناهیان گفت : این اشتباه است که یک طیف سیاسی را از انقلاب خارج بدانیم و نباید به سادگی افرادی را که مواضعشان متفاوت است از انقلاب دفع کنیم .

وی درباره مصلحت اندیشی در انقلابی گری گفت : مصلحت اندیشی جزئی از حقیقت است اما زمانی که طرف مقابل حقیقت را درک نمی کند نمی توان مصلحت اندیش بود برای مثال در منطق انقلابی گری ممکن است از جنایت عربستان در کشتار مردم بگذریم و ممکن است اجازه ندهیم این جنایت بدون جزا رها شود این اصل مصلحت اندیشی انقلابی است .

وی با بیان اینکه باید مسائل را اهم و فالاهم کرد گفت : نباید بطور مطلق با مسائل برخورد کرد و اگر بتوانیم منافعمان را تامین کنیم می توان حتی از ظلم عربستان هم گذشت البته در موضوع اعدام شیخ نمر واکنش های سیاسی یک رفتار انقلابی بود اما حمله به سفارت عربستان عملکردی غیر انقلابی محسوب می شود.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت:‌برخی از مسئولان که در اقلیت هستند به سمت تشریفات حرکت کرده اند، در آن غرق شده اند و ساده زیستی را ارزش نمی دانند.

حجت السلام و المسلمین پناهیان در ادامه برنامه متن و حاشیه شبکه سه سیما افزود: باید با آمریکا برنامه داشت و این به هوشمندی نیاز دارد زیرا انقلابی گری در ذات خود برنامه ریزی، عقلانیت و اولویت ها را به همراه دارد.

وی گفت: معنای سلطه ستیزی این نیست که بدون برنامه عمل کرد و نفس مذاکره با دشمن سلطه گر را نمی شود گفت خلاف انقلابی گری است.

پناهیان در پاسخ به این سوال که پیش از این هم ساده زیستی ، کوخ نشینی و نگاه بی طمع به انقلاب به عنوان یک ارزش مطرح بوده است و الان مسئولان چقدر به آن پایبند هستند افزود: برخی از مسئولان واقعاً بر این ارزش ها پایدار مانده اند و جالب اینکه اینگونه افراد در همه جناح ها هستند .

وی گفت: البته باید میان ثروتمند بودن و اهل تشریفات و ریخت و پاش بودن تفکیک قائل شد زیرا امیرالمومنین علی علیه السلام هم اگرچه ثروتمند  بودند اما اهل این جور زندگی نبودند.

حجت الاسلام و المسلمین پناهیان به نفوذ اسلام در منطقه اشاره کرد و افزود: اگر امروز امام را داشتیم از قدرت و نفوذ اسلام در منطقه بسیار به وجد می آمدند و هزاران برابر بیشتر در مقابل استکبار احساس قدرت می کردند.

وی درباره آمریکا ستیزی  حضرت امام نیز گفت: ایشان تا سال های پایانی عمر شریف اگر چه آمریکا ستیز بودند اما در سال آخر با آمریکا گرایی در داخل کشور هم درگیری پیدا کردند.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: امام آمریکا ستیزی را در سال های آخر از خارج از مرزها به داخل مرزها کشاند حال چگونه می شود که امام در اواخر عمرشان آمریکا ستیزی شان کمتر شده باشد.

حجت الاسلام و المسلمین پناهیان گفت: البته امام برای این کار و روحیه خود مبنا داشت و این نبود که چون انقلابی بود چشم بسته علیه آمریکا  و طرفدارانش حرف بزند بلکه دقیقا بر اساس این مبنا بود که می دانست آمریکا و استکبار منافع ملت را نابود می کنند.

عباس سلیمی‌نمین نیز در گفتگو تلفنی با این برنامه در پاسخ به این سوال که آیا سند  منتشر شده در سایت بی بی سی درباره رابطه و مکاتبه امام خمینی ره با آمریکا با مشی حضرت امام مطابقت دارد یا خیرگفت: این امری خلاف واقع است.

این تحلیلگر تاریخ انقلاب در ادامه افزود: مشی امام به شکلی بود که حتی اگر آنها تماس می گرفتند و ارتباط برقرار می کردند بلافاصله این ارتباط را آشکار می کردند و نمی گذاشتند باب مخفی در این زمینه باز شود مانند تماس کارتر با ایشان که امام آن را علنی کرد.

سلیمی نمین گفت: امام مردم را در حاشیه قرار نمی داد بلکه در متن می دانست و رسانه سخن پراکنی انگلیس نیز این موضوع خلاف واقع را با این هدف که اعتماد مردم به امام را به عنوان سرمایه امروز انقلاب، خدشه دار کند و به اندیشه ایشان لطمه بزند مطرح کرده  است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

منبع: صدا و سیما

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه