گزارشی از دومین جلسه علنی مجلس دهم؛

علی لاریجانی رئیس موقت مجلس شد/ پزشکیان و دهقان نواب اول و دوم ریاست/ لاریجانی: مجلس دهم یک تجربه جدید است

دومین جلسه علنی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش به ریاست عبدالرضا هاشم‌زائی رئیس سنی مجلس شورای اسلامی و با حضور ۲۱۰ تن از منتخبان دهمین دوره مجلس آغاز شد.

علی لاریجانی رئیس موقت مجلس شد/ پزشکیان و دهقان نواب اول و دوم ریاست/ لاریجانی: مجلس دهم یک تجربه جدید است

به گزارش ۸دی، دومین جلسه علنی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش به ریاست عبدالرضا هاشم‌زائی رئیس سنی مجلس شورای اسلامی و با حضور ۲۱۰ تن از منتخبان دهمین دوره مجلس آغاز شد.

قرار است در این جلسه پس از تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید، رئیس و اعضای هیئت‌رئیسه موقت مجلس شورای اسلامی در اولین دستور کار و با رأی اکثریت منتخبان، انتخاب شوند.

طبق آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی هیئت‌رئیسه موقت پارلمان تا زمان بررسی و تصویب دو سوم اعتبارنامه‌های نمایندگان مجلس، ریاست جلسات علنی خانه ملت را بر عهده دارد.

حاجی بابایی، دهقان، مطهری و پزشکیان کاندیدای نواب رئیس مجلس دهم شدند

حمید رضا حاجی بابایی، محمد دهقان، علی مطهری و مسعود پزشکیان به عنوان کاندیداهای نواب موقت دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به هیئت رئیسه معرفی شدند.

هم اکنون ۲۷۶ منتخب مجلس دهم در صحن علنی حضور دارند.

لاریجانی و عارف کاندیدای ریاست موقت مجلس دهم شدند

محمدرضا عارف و علی لاریجانی به عنوان کاندیداهای ریاست موقت دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به هیئت رئیسه معرفی شدند.

بر اساس این گزارش، در اولین جلسه مجلس دهم که روز گذشته برگزار شد، عبدالرضا هاشم‌زایی به عنوان رئیس سنی مجلس دهم تعیین شده است.

غلامرضا حیدری، کاظم جلالی، محمود صادقی، محمد جواد کولیوند برای شمارش آرا انتخاب رئیس موقت مجلس دهم انتخاب شدند.

علی لاریجانی رئیس موقت مجلس دهم شد

علی لاریجانی با ۱۷۳ رای به عنوان رئیس موقت مجلس دهم انتخاب شد. محمد رضا عارف نیز ۱۰۳ رای و ۵ رای سفید نیز صندوق انداخته شد.

تبریک عارف به لاریجانی

محمدر ضا عارف منتخب مردم تهران پس از اعلام پیروزی علی لاریجانی منتخب مردم قم به عنوان رییس موقت مجلس به سمت صندلی وی رفت لاریجانی را در آغوش گرفت ، با او دیده بوسی و کرد وریاستش را تبریک گفت. در این هنگام منتخبان که دور آنان جمع شده بودند صلواتی فرستادند و دست زدند.

کاندیداهای دبیری هیئت رئیسه موقت مجلس دهم

اسامی کاندیداهای دبیری هئیت رئیسه به این ترتیب است: عبدالکریم حسین زاده، محمدعلی وکیلی، سید فرید موسوی، سهیلا جلودار زاده، حسین امیری خامه کانی، احمد امیرآبادی فراهانی ، غلامرضا کاتب، سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی، اکبر رنجبر زاده، عباس پاپی زاده، سید ناصر موسوی لارگانی.

کاندیداهای ناظران هیئت رئیسه موقت مجلس دهم

اسامی کاندیداهای ناظران هئیت رئیسه به این ترتیب است: بهروز نعمتی، پروانه مافی، آشوری، ناصری نژاد، محمدقسیم عثمانی، امیرحسین قاضی زاده هاشمی.

پس از بررسی اعتبار نامه دو سوم منتخبان، هیئت رئیسه دائم مجلس دهم برای مدت یکسال انتخاب می‌شود.

پزشکیان و دهقان نواب اول و دوم ریاست موقت مجلس شدند

مسعود پزشکیان با ۱۵۴ رای به عنوان نائب رئیس اول و محمد دهقان با ۱۳۶ رای به عنوان نائب رئیس دوم انتخاب شدند

علی مطهری ۱۳۲ رای و حمیدرضا حاجی بابایی نیز ۱۲۲ رای اخذ کردند.

دبیران و ناظران هیئت رئیسه نیز انتخاب شدند

غلامرضا کاتب با ۱۶۱ رای، سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی ۱۴۶ رای، اکبر رنجبر زاده ۱۳۸ رای، عبدالکریم حسین زاده ۱۳۷ رای، موسوی لارگانی ۱۳۱، امیرآبادی ۱۳۰ رای به عنوان دبیران هیئت رئیسه موقت مجلس انتخاب شدند.

بهروز نعمتی با ۱۷۵ رأی، محمد آشوری، مجید ناصری نژاد، محمدقسیم عثمانی، امیرحسین قاضی زاده هاشمی بعنوان ناظران هیئت رئیسه انتخاب شدند.

صدرنشینان بهارستان سوگند یاد کردند

پس از برگزاری انتخابات هیأت رئیسه، مراسم تحلیف ۱۲ عضو این هیأت ‌طبق آیین‌نامه داخلی برگزار شد و اعضای منتخب متن ذیل را قرائت و سوگند یاد کردند:

«من به عنوان عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در برابر قرآن مجید به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که حداکثر توان خود را برای اجرای آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با مراعات بی‌طرفی کامل در انجام وظایف به کار گیرم و از هر گونه اقدام مخالف آئین‌نامه اجتناب نمایم».

 کار هیئت رئیسه سنی مجلس دهم به پایان رسید

با مشخص شدن ترکیب هیئت رئیسه موقت مجلس دهم، کار هیئت رئیسه سنی این مجلس به پایان رسید.

عبدالرضا هاشم زایی نماینده تهران ریاست سنی مجلس شورای اسلامی و سید مصطفی ذوالقدر  از حوزه میناب، نایب رییس سنی مجلس دهم بودند که جای خود را به علی لاریجانی و هیئت رئیسه موقت می‌دهند.

سیده فاطمه حسینی از حوزه انتخابیه تهران و سمیه محمودی از حوزه انتخابیه شهرضا و دهاقان دبیران هیئت رئیسه سنی مجلس بودند.

در اولین نطق خود در مقام ریاست موقت مجلس دهم

علی لاریجانی: من و آقای عارف در این مدت اخیر با هم ارتباط داشتیم/ تأکیدمان تلاش بر همگرایی بیشتر در مجلس بود

علی لاریجانی در جلسه علنی امروز (۹ خرداد ۹۵) مجلس و پس از تحلیف هیات رئیسه موقت ضمن تقدیر از رئیس و هیات رئیسه سنی مجلس گفت: در کشور ما یک صحنه واقعی از مردم‌سالاری دینی در آن وجود دارد این مردم‌سالاری دینی از نقاط قوت نظام به شمار می‌رود و تبلور آن را می‌توان در داخل مجلس همین رقابت‌هایی است که همیشه بوده و هست.

وی ادامه داد: ما این رقابت‌ها را مایه کمال مجلس می‌دانیم که افرادی که خود را در معرض کار بیشتر بخواهند قرار دهند فرصت این کار را داشته باشند و این هم در سطح کشور و هم در سطح مجلس وجود دارد و تبعا فراکسیون‌هایی به وجود آمده که اینها برای اداره مجلس برحسب مصلحت‌اندیشی برای کشور نظرات مختلف داشتند و ما این را نقطه قوت می‌دانیم.

رئیس موقت مجلس دهم اظهار داشت: در آرایی که نمایندگان که درواقع امنای ملت هستند به نظر قطعی خود رسیدند و از ترکیب هیات‌رئیسه از فراکسیون‌های مختلف حضور دارند و شما نمایندگان این همگرایی را برای آینده کار خود و مجلس رقم زدید.

لاریجانی اضافه کرد: من از تلاش‌های همه فراکسیون‌ها در این ارتباط تشکر می‌کنم و فکر می‌کنم که این یک تجربه جدید برای مجلس شورای اسلامی است و از برادر عزیزمان آقای دکتر عارف که دوستی ما با ایشان دوستی بسیار قدیمی است و من ایشان را یکی از شخصیت‌های بسیار خوب کشور می‌دانم صمیمانه تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: ما در این مدت هم با هم ارتباط داشتیم و تلاش کردیم تا در مجلس دهم نتایجی را که می‌خواهد از سر دلسوزی برای کشور رقم بخورد با همگرایی بیشتر باشد و من از آقای عارف و همت ایشان و از لطف و مرحمتی که نسبت به من داشتند تشکر و سپاسگزاری می‌کنم.

ادامه دارد…

منبع: جهان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه