تحریم ۱۷ شرکت ایرانی تنها یک هفته پس از توافق ژنو/ اتحادیه اروپا هم مثل آمریکا قابل اعتماد نبود

در فاصله کمتر از یک هفته از توافق ژنو میان ایران و گروه موسوم به ۵+۱، شورای اتحادیه اروپا ۱۷ شرکت ایرانی را به فهرست تحریم‌های ضد ایرانی خود اضافه کرد.

تحریم ۱۷ شرکت ایرانی تنها یک هفته پس از توافق ژنو/ اتحادیه اروپا هم مثل آمریکا قابل اعتماد نبود

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از کیهان، در فاصله کمتر از یک هفته از توافق ژنو میان ایران و گروه موسوم به ۵+۱، شورای اتحادیه اروپا ۱۷ شرکت ایرانی را به فهرست تحریم‌های ضد ایرانی خود اضافه کرد. این رویکرد و اقدام خصمانه و کینه‌توزانه در حالی است که ایران طی هفته‌ها و ماه‌های اخیر و پیش از توافق در ژنو، بارها با اعتمادسازی، حسن‌نیت خود را به طرف مقابل نشان داد. موضوع اعتمادسازی ایران حتی در گزارش فصلی اخیر آژانس انرژی اتمی مورد اذعان قرار گرفت.

به هر حال و پس از چند دور مذاکرات فشرده و نفسگیر در ژنو، ایران و ۵+۱ به یک توافق موقت و ۶ ماهه رسیدند. نکته حائز اهمیت این است که بلافاصله پس از توافق ژنو، مقامات آمریکایی‌ در چندین موضع‌گیری بر چند مطلب اصرار داشتند؛ ۱- حق غنی‌سازی ایران به رسمیت شناخته نشده است. ۲- راکتور آب سنگین اراک باید تعطیل شود. ۳- تحریم‌های اصلی باقی می‌ماند و…

اظهارات جان‌کری تا باراک اوباما پیرامون ادعاهایی که علیه ایران پس از توافق ژنو مطرح کردند به وضوح نشان داد آمریکایی‌ها قابل اعتماد نیستند. اکنون این بار اتحادیه اروپا نیز مثل آمریکا نشان داد که قابل اعتماد نیست و عهدشکنی بخشی از هویت آنهاست. در همین زمینه، پنج‌شنبه گذشته شورای اتحادیه اروپا طی اعلامیه‌ای که در سایت رسمی خود منتشر کرده اعلام داشت ۱۷ شرکت ایرانی را به فهرست تحریم‌های خود افزوده است. در اعلامیه شورای اتحادیه آمده است که این اتحادیه به موجب تصمیمی که در ۲۳ مارس سال ۲۰۱۲ اتخاذ شده اعمال محدودیت بر برخی شرکت‌های ایرانی را ادامه می‌دهد. شرکت مدیریت ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای ایران و ۱۶ شرکت کشتیرانی شرکت‌هایی هستند که در فهرست تحریمی اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه