نتیجه واقعی انتخابات دیروز مشخص شد

رفسنجانی نخواست یا نتوانست؟/ رای قاطع آیت الله جنتی دهان یاوه گویان را بست

رای خبرگان نشان داد هاشمی بر خلاف آنچه حامیانش تبلیغ می کردند به دلیل ترکیب نهایی خبرگان، توان رقابت برای کرسی ریاست را نداشت نه اینکه به میل خودش قصد کنار نشستن داشته باشد.

رفسنجانی نخواست یا نتوانست؟/ رای قاطع آیت الله جنتی دهان یاوه گویان را بست

به گزارش ۸دی، بر خلاف آنچه حامیان هاشمی رفسنجانی از روزها قبل در مورد عدم تمایل وی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست خبرگان مطرح کرده اند، انتخاب قاطع آیت الله جنتی نشان داد حامیان هاشمی در خبرگان در اقلیت محض هستند.

به گزارش صراط، انتخاب آیت الله جنتی به عنوان رییس خبرگان به جز موارد مطرح شده در روزهای گذشته از چند منظر حائز اهمیت ویژه است.

اول اینکه او ۵۹ درصد آرای خبرگان را کسب کرد که نشان می دهد اکثریت قاطعی از اعضای خبرگان با نظرات هاشمی رفسنجانی موافق نیستند چراکه در این صورت باید به یکی از گزینه های مورد نظر او یعنی آیت الله امینی یا آیت الله هاشمی شاهرودی رای می دادند.

دوم اینکه انتخاب آیت الله جنتی در همان دور اول رای گیری انجام شد؛ این موضوع نشان می دهد که حامیان هاشمی حتی توان کشیدن رقابت به دور دوم را هم نداشتند و این در حالی است که تعداد کاندیداهای ریاست سه نفر بود و احتمال کشیده شدن رقابت به دور دوم کم نبود.

سوم اینکه فردی به عنوان رییس خبرگان انتخاب شد که تنها منتخب تهران بود که در لیست مورد حمایت هاشمی قرار نداشت؛ در واقع حامیان هاشمی پس از انتخابات به این می بالیدند که از میان ۱۶ منتخب تهران ۱۵ نفر از افراد مورد نظر هاشمی هستند. هرچند ۸ نفر میان هر دو لیست مشترک بودند و اصلاح طلبان و حامیان هاشمی به این موضوع اهمیتی نمی دادند. با این وجود، اتفاق معنادار این است که درست همان یک منتخب تهران که در لیست هاشمی قرار نداشت و حواشی زیادی پیرامون حذف او به وجود آمده بود بر جایگاه ریاست تکیه زد که در نوع خود بسیار قابل تامل و معنادار است.

چهارم اینکه رای قاطع آیت الله جنتی نشان داد هاشمی رفسنجانی بر خلاف آنچه حامیانش تبلیغ می کردند به دلیل ترکیب نهایی خبرگان، توان رقابت برای کرسی ریاست را نداشت نه اینکه به میل خودش قصد کنار نشستن داشته باشد. به این ترتیب، نتیجه واقعی انتخابات خبرگان، که گرایش سیاسی منتخبان را نشان می دهد دیروز و در جلسه انتخاب رییس این مجلس مشخص شد که نشن می دهد حامیان هاشمی در اقلیت قرار گرفته اند.

منبع: صراط

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه