فراز و فرود بازار مسکن در رودبار

رویای صاحبخانه شدن تا خانه بدوشی مستاجران در رودبار/ رکود بازار خرید و فروش تا بی سامانی در نرخ اجاره بها

صاحبخانه شدن یک رویا و خانه بدوشی برای مستاجران دغدغه ای است که سالهای اخیر به اوج خود رسیده است. فعالین خرید و فروش مسکن از کسادی بازار و اجاره نشین ها از قیمت بالای بهای اجاره و کیفیت پایین ساخت و سازها می نالند.

رویای صاحبخانه شدن تا خانه بدوشی مستاجران در رودبار/ رکود بازار خرید و فروش تا بی سامانی در نرخ اجاره بها

به گزارش ۸دی به نقل از زیتون خبر، مسکن و داشتن حداقل یک سرپناه یکی از ملزومات و نیازهای افراد است، که مجریان قانون دستیابی به آن را برای مردم به ویژه نسل جوان که در سنین تشکیل خانواده هستند را باید چاره ای بیاندیشند.

 صاحبخانه شدن یک رویا و خانه بدوشی برای مستاجران دغدغه ای است که سالهای اخیر به اوج خود رسیده است. فعالین خرید و فروش مسکن از کسادی بازار و اجاره نشین ها از قیمت بالای بهای اجاره و کیفیت پایین ساخت و سازها می نالند.

هرچند وقتی کلنگ ساخت مسکن مهر قریب به ده سال پیش توسط دولت احمدی نژاد به زمین زده شد بارقه امیدی را در دل آنان ایجاد کرد که کابوس تلخ اجاره نشینی روزی به پایان می رسد اما بلاتکلیفی مسکن مهر آب پاکی را روی دست مردم ریخت تا زیاد دلخوش به این وعده  و عید ها نباشند.

خبرنگار زیتون خبر، اینبار سراغ مستاجرینی رفت که از مشکلات و دغدغه های خود سخن می گویند از مسئولین امر می خواهند، برای رفع این مشکلات همت کنند:

  • اجاره بهای سنگین کمر نان آور خانه را می شکند

علی رضایی، ۱۰ سال است مستاجر است، وی به خبرنگار ما می گوید: فکر نمی کردم سالهای اجاره نشینیم اینقدر طولانی شود، در این سالها بیشترین دغدغه ام پرداخت اجاره بهایی بود که تا چشم بهم می زدیم آخر برج می آمد باید آن را پرداخت می کردیم.

وی با بیان اینکه شاید تمامی اجاره بهایی که در این مدت پرداخت کرده ام می توانستم خانه ای برای خودم بخرم، گفت: اجاره بهای سنگین در شهرستان مثل رودبار که اقتصادش فلج است و بیکاری درآن بیداد می کند کمر نان آور خانواده را می شکند.

محمدی یکی از شهروندانی است که در منجیل مستاجر است، وی از سود بالای تسهیلات بانکی برای خرید مسکن گلایه می کند و معتقد است عدم همکاری در راستای تسهیلات بانکی برای وادین شرایط این مشکلات را به وجود آورده است.

مثل این است که من نان شب نداشته باشم و زن و بچه ام گشنه باشند اما با شکم خالی سوار یک ماشین بشوم و دور دور بزنم. اینها که برای مردم آب و نان و سرپناه نمی شود.

وی ادامه می دهد: مسکن مهر همه شهرهای رودبار ما دارد خاک می خورد آنوقت مسئولین بجای اینکه به داد مردم برسند تا زودتر از دردو گرفتاری اجاره نشینی راحت بشوند بجای وام مسکن وام خودرو را بخورد مردم می دهند.

این مستاجر ادامه داد: مثل این است که من نان شب نداشته باشم و زن و بچه ام گشنه باشند اما با شکم خالی سوار یک ماشین بشوم و دور دور بزنم. اینها که برای مردم آب و نان و سرپناه نمی شود.

وی افزود: اگر ۲۰ میلیون وام مسکن بخواهند پرداخت کنند ۴۰ میلیون از وام گیرنده بخاطر سود سنگینش پس می گیرند، یک کارگر ساده باید از کجا این هزینه ها را تامین کند.

مرتضی غلامی، جوانی است که تازه تشکیل خانواده داد و به مستاجری روی آورده است، وی می گوید: با شرایط اشتغال و وضعیت گرانی مسکن واقعا نگران هستم که در آینده چه پیش خواهد آمد.

وی عدم رسیدگی و بی توجهی به مشکلات مسکن و… را در افزایش سن ازدواج، افزایش نرخ طلاق و مشکلات اجتماعی مهم اثر گذار دانست و گفت: جوانی که دغدغه مسکن دارد هیچ گاه تن به ازدواج نمی دهد.

  • احداث و راه اندازی مسکن مهر شهرهای رودبار در کاهش نرخ اجاره نشینی و رونق بازار مسکن موثر نیست

عباس حجت شمامی که از سال ۸۵ مشاور املاک دارد، به خبرنگار ما می گوید: وضعیت خرید و فروش مسکن تا سال۹۰ وضعیت خوبی داشت اما از این سال به بعد بازار مسکن دچار رکود شد.

وی نرخ بالای سود بانکی را یکی از علل رکود بازار مسکن دانست و گفت: به دلیل وضعیت بازار کسی روی خرید مسکن سرمایه گذاری نمی کند و ترجیح می دهد پولش را در بانک پس انداز کند و از سود حاصلش امرار معاش بگذراند.

حجت معتقد است، نرخ اجاره بها در دوسال اخیر در شهرستان رودبار به ویژه شهر منجیل ثابت مانده است و علت آن مهاجرت بسیاری از شهروندان است که به واسطه تعطیلی و وضعیت عبور آزاد راه از شهرهای شهرستان بویژه منجیل مهاجرت کرده اند.

وی با اشاره به نرخ اجاره بها ابراز کرد: هم اکنون نرخ یک خانه ۵۰ متری نوساز ۱۰ میلیون تومان رهن و حداکثر ۱۵ میلون تومان است که این بالا پایین نرخ اجاره بها به موقعیت خانه بستگی دارد.

این فعال بازار مسکن با بیان اینکه احداث و راه اندازی مسکن مهر شهرهای رودبار در کاهش نرخ اجاره نشینی و رونق بازار مسکن موثر نیست، ادامه داد: خانه های مسکن مهر مهندسی نشده است نه محل احداث آنان مناسب است و نه مصالحی که در ساخت بکار گرفته اند.

وی با بیان اینکه اجاره بها مهم ترین مشکل و دغدغه اجاره نشین ها است، ابراز کرد: داشتیم فردی به خاطر وضعیت اشتغال شهرستان دو ماه نشده مجبور به اسباب کشی شد.

  • نرخ اجاره بها ساماندهی شده و برمبنای ابلاغیه صورت نمی گیرد

کمال هاشمی یکی دیگر از فعالین مشاور املاک، مشکلات مالی مردم را مهم ترین علت رکود بازار خرید و فروش مسکن عنوان کرد و گفت: بحث ساخت و سازها رونق گرفته اما بازار خرید و فروش راکد است.

وی ادامه داد: بسیاری از افراد به دلیل عدم تمکن مالی به اجاره نشینی روی می آورند و با شرایط حاکم مشخص نیست افراد تاکی باید خانه بدوش باشند.

این فعال بازار مسکن با اشاره به نرخ اجاره بها ابراز کرد: هم اکنون رهن یک خانه تک خوابه ساخت قدیم به ۶ میلیون رهن و اجاره آن هم یک میلون تومان پول پیش و ماهی ۱۰۰ تومن اجاره می رسد.

وی ادامه داد: خانه تک خوابه تازه ساخت هم ۸ تومان رهن و اجاره بهای آن هم یک و پانصد و ماهی ۱۵۰ تومان اجاره بها می رسد.

هاشمی ابراز کرد: رهن خانه سه خوابه تازه ساخت ۱۰ میلیون تومان و اجاره آن هم دو میلیون پول پیش ۱۸۰ تا ۲۰۰ تومان و ویلایی تازه ساخت ۱۸ میلیون رهن کامل و اجاره آن به دومیلیون پول پیش و ۳۰۰ هزار تومان خواهد رسید.

به گفته وی نرخ اعلام شده بسته به جا و مکان منزل مسکونی متفاوت است و احتمال افزایش یا کاهش نرخ اجاره بها و رهن وجود دارد.

این فعال بازار مسکن در پاسخ به این سئوال که نرخ اجاره بها برچه مبنایی تعیین می شود، گفت: نرخ اجاره بها ساماندهی شده و برمبنای ابلاغیه صورت نمی گیرد بلکه اجاره بها را مالکین مسکن به طور دلخواه مشخص می کنند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه