حاتمی‌کیا در افتتاحیه جشنواره «فیلم روح الله»:

مدافعان حرم در غربت راه امام خمینی(ره) را ادامه می‌دهند

ابراهیم حاتمی کیا در افتتاحیه نخستین جشنواره فیلم روح‌الله اظهار داشت: معتقدم امام(ره) مسیر را روشن کرده بود و هرچه به اواخر عمرش نزدیک می‌شد مسائل را صریح‌تر بیان می‌کرد.

مدافعان حرم در غربت راه امام خمینی(ره) را ادامه می‌دهند

به گزارش ۸دی، ابراهیم حاتمی کیا در افتتاحیه نخستین جشنواره فیلم روح‌الله اظهار داشت: معتقدم امام(ره) مسیر را روشن کرده بود و هرچه به اواخر عمرش نزدیک می‌شد مسائل را صریح‌تر بیان می‌کرد.

وی ادامه داد: سال ۶۹ یا ۷۰ با فیلم مهاجر در مراسم هفته فیلم ایران در شهر کن حضور پیدا کردم؛ این فیلم در ایران پخش شد و کاملاً طبیعی بود،‌ اما در اکران اروپایی در یکی از دیالوگ‌های این فیلم بازیگر وقتی فریاد زد «الله‌ اکبر خمینی رهبر» جمعیت سالن مرا هو کردند.

کارگردان سینما اضافه کرد: هر جای فیلم اسم خمینی(ره) که می‌آمد جمعیت هو می‌کشیدند؛ آنجا بود که فهمیدم در مورد امام موضوع متفاوت است، فهمیدم راه امام راحل راه سختی است و این راه برای سربازان امام خمینی(ره) هم سخت خواهد بود.

حاتمی‌کیا تصریح کرد: امروز که ۳۴ سال از آزادسازی خرمشهر می‌گذرد وقتی برای داوری جشنواره‌ها دعوت می‌شوم، مجموعه فیلم‌های مدافعین حرم را که می‌بینم دقیقاً مشابه همان صحبت‌ها و همان مسائل است، سربازانی که در کشور دیگر و غریب‌تر از آن‌ها هستند، اما همان راه خمینی(ره) را طی می‌کنند.

وی با انتقاد از به حاشیه رفتن اندیشه امام(ره) در سینما، بیان کرد: کم‌کم عکس امام حذف شد و بعدتر کلام امام هم جدا شد، نمی‌گویم مقصر فیلم‌ساز است؛ شاید مسئولان باید توجه می‌کردند، من که سال ۶۸ جوانی حدود سی‌ساله بودم به من فهمانده می‌شد باید بدون ترس از دنیا حرفم را بزنم.

این کارگردان سینما در ادامه با اشاره به سابقه هنری خود و ساخت آثاری با توجه به اندیشه امام و انقلاب، گفت: با وجود پذیرش دعوتم برای تماشای فیلم سینمایی «چ»، این اتفاق را که سید حسن خمینی به من اظهار لطف و محبتی داشته باشد را تا به حال شاهد نبوده‌ام.

حاتمی‌کیا یادآور شد: امام صریح بود و با گل و بوته نمی‌توان آن را نشان داد، قدرت و صراحت امام در جشنواره‌های امروز دیده نمی‌شود، اما از جشنواره که بیرون بیایید، کمی که به محله‌های پایین‌شهر برویم اوضاع متفاوت است.

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد: فیلمسازان ایران باید میراث‌دار جریانی باشند که امام خمینی (ره) ایجاد کرده است؛ چندین سال قبل که در پاریس بودم و برای تحقیق از محله‌های پایین آن بازدید داشتم، همه امام را می‌شناختند.

کارگردان و نویسنده سینما در پایان تأکید کرد: در چهار یا پنج دوره گذشته‌ای که جشنواره «آینه و آفتاب» برگزار شده، هیچ‌وقت تشویق نشدم.

 

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه