نامه سرگشاده بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد رشت خطاب به "دکتر میرزاده"

تمرکز بیش از حد بر زبان انگلیسی، بی جهت به این زبان محوریت بخشیده است/ چند پیشنهاد برای حل این معضل فرهنگی

حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت نامه ی سرگشاده ای خطاب به رییس دانشگاه آزاد کشور پیرامون دغدغه های رهبر انقلاب درباره زبان انگلیسی نوشت.

تمرکز بیش از حد بر زبان انگلیسی، بی جهت به این زبان محوریت بخشیده است/ چند پیشنهاد برای حل این معضل فرهنگی

به گزارش ۸دی، حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت نامه خطاب به رییس دانشگاه آزاد کشور پیرامون دغدغه های رهبر انقلاب درباره زبان انگلیسی نوشت که در ادامه می خوانید:

بسمه تعالی
جناب آقای “دکتر میرزاده”
ریاست عالیه دانشگاه آزاد اسلامی
سلام علیکم
در عصر کنونی ، ارتباط با ملل و اقوام از ملزومات ارتقای بشری می باشد و اگر هدفمان تنیدگی و ارتباط نزدیکتر با ملت ها است ، بدیهی است که انتخاب یک زبان بیگانه برای هر دو طرف ، کمک کمتری به ما می کند تا اینکه زبان همان ملت را فرا بگیریم . از طرفی برای صاحبان آن زبان بیگانه ، فرصتی فراهم می شود تا از ظرفیت عظیم زبان و ادبیات ، برای مقاصد ثانویه ی خود تلاش کنند . توجه به دغدغه های مقام معظم رهبری که اخیرا مطرح شد ، نشان می دهد که تمرکز بیش از حد بر زبان انگلیسی ، بی جهت به این زبان محوریت بخشیده است ، به طوری که روش های آموزشی تعریف شده از جانب برخی موسسات و دانشگاه های مطرح نظیر آکسفورد و کمبریج که در عرصه آموزش زبان انگلیسی فعال هستند ، آن ها را وسوسه کرده است تا در خلال آموزش زبان انگلیسی ، پیرایه هایی از اندیشه و فرهنگ خود را به زبان آموز  القا کرده و حتی به او بقبولانند که اگر می خواهد در جامعه ی انگلیسی زبان حضور داشت باشد ، شهروندی درجه ی دوم به حساب خواهد آمد .
نظر به کلام حضرت امام خمینی (ره) که فرمودند : ” باید زبان های زنده دنیا جزء برنامه های درسی مدارس باشد ” ، در کنار این که مفهوم مدرسه به معنی عام کلمه ، دانشگاه را نیز در بر می گیرد ، تاکید ایشان بر ضرورت یادگیری زبان های زنده دنیا ، توامان تاکید بر ایجاد ارتباط مستقیم با مردمان هر کشور با زبان خودشان و همچنین تاکید بر اهمیت رویکرد فراگیر و جهانی در امر ارتباط با ملت ها می باشد . از این رو برای این نگاه در مقاصد مختلف علمی ، فرهنگی ، اعتقادی ، فنی و مهندسی و … ، لازم است نهاد های بزرگ آموزشی و فرهنگی از قبیل برخی وزارت خانه ها و سازمان ها ، به این امر اهتمام ورزند .لکن به عنوان یک تشکل دانشجویی در یکی از واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی ، به حضرت عالی پیشنهاد می شود تا در این امر پیش قدم شوید .
به عنوان یک پیشنهاد ، مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی می تواند برای نخستین بار ، در محیط های اصلی آکادمیک خود ، با دریافت مجوزهای لازم ، اقدام به جذب دانشجو در رشته های کاربردی زبان برای اقشار گوناگون جامعه نظیر تجار ، سیاستمداران ، طلاب ، معلمین ، گروه های مختلف کارشناس در کشور و … با تدوین سرفصل های تخصصی بر اساس نیاز هر قشر ، نماید . بدیهی است که اعطای مدرک تحصیلی ، اقشار جامعه را برای یادگیری زبان های خارجه به نحوی که از جمیع جهات ، مسلط به زبان دلخواه برای حوزه کاری خود شوند ، ترغیب می کند . همچنین یادگیری زبان های خارجی گوناگون به شکل کاربردی ، امکان نفوذ فرهنگی ، القای سبک زندگی و تحقیر هویت مستقل دینی و فرهنگی جامعه – امری که امروز آموزش زبان انگلیسی در کشور ، مامور به آن است – را به حد اقل می رساند . مضافا ، واحد های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی در خارج از کشور ، می توانند با ایجاد محیط های آموزشگاهی و تدوین سرفصل های آموزشی متناسب با فرهنگ اصیل ایرانی – اسلامی ، زبان فارسی را به اتباع آن کشور  بیاموزد تا از این طریق ، یک فرهنگ غنی و اصیل ، به زبان آموزان معرفی گردد.
لذا امید است که مجموعه آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی با مدیریت هوشمندانه شما ، با انتخاب زبان های رایج دنیا که برای هر قشر ، کاربردی تر است ، سهمی بسزا در قبال فایده مند کردن آموزش زبان های خارجی در بین مردم ایفا نماید .
با تقدیم احترام
“حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت”

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
باعث قوت قلبه وقتی این اقدام ها صورت می گیره
در حاشیه