حقوقهای ده‌ها میلیونی، برای آقایان معمولی است؛

آقای نوبخت! آیا وام ۴۰۰ میلیون تومانی در فیش‌ مدیران دولتی هم متعارف است؟

اینکه چرا دولت بعد از دو سه هفته که از رسوایی فیش‌های حقوقی گذشته رسما موضع‌گیری کرده خود بحث مفصلی را می‌طلبد اما با اظهارنظر آقای نوبخت چند سوال برای مخاطبان به وجود می‌آید.

آقای نوبخت! آیا وام ۴۰۰ میلیون تومانی در فیش‌ مدیران دولتی هم متعارف است؟

به گزارش ۸دی، محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت که در محافل رسانه‌ای به یک “تناقض‌گو” بیشتر شهرت است در جدیدترین اقدام و اظهارنظر جالب خود مبلغ حقوق‌های هنگفت و نجومی که مدیران بیمه مرکزی دریافت کرده‌اند را مطالبات معوق دانست که در ماه خاص پرداخت شد!

نوبخت امروز در پاسخ به سوالی درباره حقوق چند ده میلیونی برخی مدیران دولتی گفت: “وزیر امور اقتصادی بعد از رسیدگی به این موضوع، گزارشی را منتشر کرد و تغییری هم صورت گرفت؛ فیش‌های حقوقی که منتشر شد، مطالبات معوقی بود که در یک ماه خاص پرداخت شد و اگر فیش حقوقی ماه های گذشته افراد را ببینید، در حد حقوق‌های متعارف است.”

اینکه چرا دولت بعد از دو سه هفته که از رسوایی فیش‌های حقوقی گذشته رسما موضع‌گیری کرده خود بحث مفصلی را می‌طلبد اما با همین اظهارنظر آقای نوبخت چند سوال برای مخاطبان به وجود می‌آید. کاش نوبخت به جای اظهار نظر مبهم در این مورد ابهامات مردم درباره فیش‌های حقوقی را برطرف می‌کرد.

۱.اولین سوالی که وجود دارد اینکه اگر پرداخت چند ده میلیون تومان به مدیران بیمه مرکزی عادی و طبیعی بود چرا رئیس کل بیمه مرکزی استعفا داد؟ اگر واقعا تخلفی صورت نگرفته چرا باید محمد ابراهیم امین با آن وضعیت از بزرگترین نهاد نظارتی بیمه برود؟

چرا همین آقای امین قبل از استعفای خود خانم “چرخچی” معاون منابع انسانی بیمه مرکزی را اخراج کرد؟ مگر آقای نوبخت نمی‌گوید که حقوق‌های مدیران بیمه متعارف بوده؛ پس چرا باید بعد از انتشار فیش‌ها معاون رئیس‌کل بیمه مرکزی اخراج شود؟

جالب اینکه امین رئیس‌کل سابق بیمه مرکزی در متن استعفانامه خود از مردم ایران پوزش می‌خواهد؛ گویا آقای نوبخت متن استعفانامه مدیران خود را نخوانده‌اند. در بخش‌هایی از استعفانامه آمده است:

“شرمنده‌ام که در حوزه مسئولیت این‌جانب پیشامدی سامان‌دهی و به اجرا گذاشته شد که مایه هجمه گسترده رسانه‌ای به بیمه مرکزی، جناب‌عالی و در نهایت دولت محبوب تدبیر و امید را فراهم ساخت، از این بابت از مردم شریف ایران، اهالی صنعت بیمه و به‌‌ویژه شخص جناب‌عالی پوزش می‌طلبم.
این‌جانب با ابراز اعتماد و تمایل جناب‌عالی که به دانایی و پاک‌دامنی‌تان اعتماد راسخ داشتم و دارم، از امتیازات مادی بخش غیردولتی که حداقل دو برابر بیمه مرکزی بود، چشم پوشیدم و تنها بدین خیال که تسلط کارشناسی، توان مدیریتی و اراده شخصی لازم برای اصلاح امور صنعت بیمه را دارم، این مسئولیت خطیر را پذیرفتم … هم‌چنین آیین‌نامه‌ها و مقررات لازم برای اِعمال این نظارت تدوین شده و به تصویب شورای‌عالی بیمه رسیده است که به‌اتکای این بستر مقرراتی و سامانه‌های اطلاعاتی مذکور، هیچ فعالیتی در شرکت‌های بیمه از چشم نهاد ناظر پنهان نیست و تنها اقتدار مدیریتی و اعتماد به نفس مدیران ارشد بیمه مرکزی است که می‌تواند ضامن اجرای بدون تعلل و تسامح وظایف حاکمیتی محوّله باشد. با آنچه رخ داد این اقتدار و اعتماد به نفس تضعیف شد و احیای آن مستلزم انتصاب مدیران شایسته جدیدی است که چنین ضرباتی نخورده باشند و امیدشان به اصلاح امور را از دست نداده باشند.”

۲.آقای نوبخت! به گواه مسوولان دیوان محاسبات و بسیاری از کارشناسان پرداخت‌های مدیران بیمه مرکزی نا متعارف بوده و امکان ندارد که طلب اضافه‌کاری‌های چند سال، جمع شود و به صورت ناگهانی پرداخت شود؛ این یعنی تخلف.

مسوولان دولت یازدهم به جای حمایت از تخلف باید با آن مقابله کنند و پیگیر سایر حقوق‌های ارگان‌های دیگر دولتی باشند. در بسیاری از فیش‌های حقوقی ارقام خاص با عناوین خاص و غیرعادی پرداخت می‌شود و نوبخت بهتر از هر کسی می‌داند که این پرداخت‌ها، غیرقانونی و تخلف است.

سخنگوی دولت و خود دولت با حمایت از تخلف شان خود را زیر سوال می‌برد چرا که افکار عمومی خیلی از واقعیاتی که نوبخت نگفت را می‌داند و نسبت به این فیش‌ها موضع‌گیری دارد.

نوبخت فیش‌های حقوقی‌ غیر اسفند ماه مدیران را متعارف می‌داند در حالی که موضوع بحث اصلا فیش‌هایی بود که هر چند وقت یک بار، اعداد درشت آن را سنگین می‌کنند. آقای نوبخت آیا منظورتان از این حرف که فیش‌های ماه‌های دیگر متعارف بوده، این بود که فیش حقوقی اسفند مدیران بیمه مرکزی نامتعارف بود؟ آیا منظور نوبخت  این بود که بالاخره تخلفی صورت گرفته یا نگرفته است؟

۳.بررسی ارقام عجیب و غریب فیش‌های حقوقی بیمه مرکزی نشان می‌دهد که آنها انواع تسهیلات و وام‌های کلان قرض‌الحسنه و ضروری را دریافت کرده‌اند و تا توانسته‌اند از جایگاه مدیریت خود منفعت شخصی برده‌اند.

مبالغ وام‌خودرو، وام مدیران، وام تعمیرات، وام ضروری و… در فیش‌های همه ماه‌های مدیران قابل رویت است و آقای نوبخت هم می‌داند که معانی آنها چیست. آیا سخنگوی دولت وام ضروری ۴۰۰ میلیون تومانی و آن هم قرض‌الحسنه با بازپرداخت بلند مدت را متعارف می‌دانند؟

آیا آقای نوبخت می‌دانند با یک فقره وام همین مدیران می‌توان به ۱۳۰ نفر وام ازدواج داد؟ آیا نوبخت می‌داند فقط جمع کسورات فیش حقوقی به اندازه حقوق ۱۰ کارگر است؟ آیا اینها هم متعارف است؟ اگر متعارف است چرا باید یک مدیر با حقوق متعارف تحت فشار برای کناره‌گیری باشد؟

۴.آقای نوبخت باز هم گل به خودی زده و به جای اعلام برائت از فیش‌های رنگارنگ و پرمعنا از آنها تلویحا حمایت کرد. آقای سخنگو! واقعا اگر دولت به اشتباه پرداخت حقوق‌های نجومی اعتراف کند و عذرخواهی کند ایرادی دارد؟

افکار عمومی تشنه عذرخواهی هم نیست اما حداقل انتظارش، شفاف‌سازی است. آقای نوبخت که استاد ابهام‌سازی هم است به جای توجیه پرداخت حقوق‌های نجومی بهتر بود از آن برائت می‌جست تا وقتی مسوولان در مورد مبارزه با مفاسد اداری و اقتصادی سخن گویند شنونده خنده‌اش نگیرد اما چه کنیم که ترک عادت برای دولت خرق عادت است!

منبع: خبرگزاری بسیج

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه