در گفتگوی 8دی با دو جوان نخبه گیلانی مطرح شد؛

مقام سوم طراحی صنعتی کشور در سربازی بیل می زند!/ منجّمی که پس از اهدای لوح تقدیر و گزارش کار فراموشش کردند

گفتگویی را با آقایان بهاری و بابایی ، دو جوان نخبه گیلانی داشتیم تا از رمز و راز موفقیّت ها ، موانعی که پشت سر گذاشته اند و مشکلاتی که پیش رویشان است با خبر شویم.

مقام سوم طراحی صنعتی کشور در سربازی بیل می زند!/ منجّمی که پس از اهدای لوح تقدیر و گزارش کار فراموشش کردند

به گزارش سرویس اجتماعی ۸دی، به مناسبت گرامیداشت ولادت حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان گفتگویی را با آقایان بهاری و بابایی ، دو جوان نخبه گیلانی داشتیم تا از رمز و راز موفقیّت ها ، موانعی که پشت سر گذاشته اند و مشکلاتی که پیش رویشان است با خبر شویم.

گفتگو با محمد بهاری دارنده مقام سوم مسابقات طراحی صنعتی کشور

IMG_2121

محمد بهاری جوان نخبه صومعه سرایی با اشاره به اینکه حدود ۱۰ سال است در زمینه طراحی فعالیت می کند گفت: با گرافیک شروع کردم ، سپس انواع زمینه های موجود در طراحی را امتحان کردم تا اینکه سه سال پیش با طراحی صنعتی آشنا شدم.

وی افزود: نرم افزارهای زیادی بلد بودم و ایده های زیادی داشتم و پس از یکی دو سال با شرکت در مسابقه ” آیدیران ” که ۳ هزار شرکت کننده داشت توانستم با ارائه پروزه ای تحت عنوان ” Novel ” مقام سوم بهترین طراحی صنعتی در کشور را بدست آورم.( اطلاعات بیشتر در اینجا)

113

بهاری در ادامه بیان کرد: متاسفانه نه تنها نتوانستم شغلی بیابم بلکه در مسئله سربازی هم علی رغم همه ی وعده و وعیدها در حالی که می توانستم با وجود توانایی هایی که دارم در جاهای بهتری خدمت کنم اما هیچ کمک و راهنمایی به من نشد و الان در خدمت سربازی پست میدم و بیل میزنم. تنها دوستم آقای بابایی بودند که از استعداد های من در کارهایشان استفاده کردند.

وی با اشاره به اینکه هنوز اهمیت طراحی صنعتی در ایران شناخته شده نیست گفت: متاسفانه طراحی صنعتی در ایران هنوز به عنوان گرافیک و یک کار هنری شناخته می شود نه صنعت و می گویند استفاده ای ندارد و تنها کاربرد آن در شرایط فعلی در بسته بندی محصولات است ، البته امیدواریم که انشالله در سال های آینده این رشته روند رو به رشد و مثبتی را در پیش گیرد.

بهاری در پایان با انتقاد از شرکت های صنعتی از جمله خودروساز ها اظهار داشت: در کشور های پیشرفته شما می توانید با یک نقاشی و طراحی ساده روی کاغذ صاحب قرارداد طراحی خودرو شوید در حالیکه شرکت های خودروسازی در ایران به طرح ها و نقشه کشی های پیشرفته و اماده به کار شما هم بها نمی دهند چرا که همه به دنبال کارهای بی دردسر همچون کپی کاری محصولات دیگر کشور ها هستند.

گفتگو با هادی بابایی دارنده رتبه اول اولین دوره مسابقات ساخت تجهیزات نجومی در سال ۹۱

babayi-bahari

هادی بابایی دیگر جوان نخبه ی گیلانی که از اهالی روستای دوگور از توابع شهرستان صومعه سرا بوده و در عرصه نجوم خوش درخشیده است  در خصوص چگونگی آشنایی با این رشته گفت: پس از آشنایی با مباحث مربوط بهخ تلسکوپ در سالهای آغازین دبیرستان به این علاقه مند شدم که خودم یک تلسکوپ بسازم و همین مسئله من را با انجمن نجوم گیلان آشنا ساخت و در سال ۸۵ توانستم با تمام محدودیت ها بزرگترین تلسکوپ شکستی استان گیلان را با کمک طراحی ها و شبیه سازی های صنعتی دوستم محمد بهاری بسازم.

وی که به عنوان کم سن و سال ترین مدرس نجوم در گیلان شناخته می شود گفت: از سال سوم دبیرستان شروع به تدریس نجوم برای دانشجویان و بزرگسالان کردم و در این مسیر جذابیت ها و زیبایی هایی که در آسمان شب بود مرا عاشق نجوم کرد.

وی در خصوص دیگر ابتکار خود که ساخت قطعه هم خط کننده لیزری بود گفت: این قطعه وظیفه کالیبره کردن تلسکوپ را بر عهده دارد که با این کار کیفیت تصویر آن را به حد آرمانی برساند و ما این قطعه را با قیمت تمام شده ۲۰ هزار تومان به مرحله تولید و فروش رساندیم در حالیکه نسخه خارجی ( آمریکایی ) آن ۱۰۰ هزار تومان بود ، البته با ورود کشور دوست و همسایه چین به بازار این محصول پرونده پروژه هم خط کننده لیزری ساخت داخل بسته شد.

وی افزود: با ارائه همین قطعه توانستم رتبه اول مسابقات ساخت تجهیزات نجومی را در همان اولین دوره آن به دست بیاورم و جایزه “دکتر ثبوتی” را دریافت کنم در حالی که شرکت کننده های بسیاری از دانشگاه های معروف کشور همچون صنعتی شریف حضور داشتند.

z60eeye0

بابایی اظهار داشت: پس از کسب رتبه اول در مسابقات از بسیاری از نهاد ها تقدیرنامه گرفتم و از من به عنوان بسیجی نمونه ، جوان برتر از سوی فرمانداری ، کارآموز نمونه از سوی سازمان فنی و حرفه ای شهر با اهدای لوحی تقدیر شد اما متاسفانه زمانی که برای تولید محصول نیاز به سرمایه اولیه ای در حدود ۵ میلیون تومان داشتم هیچکس به من کمک نکرد و همه پس از ارائه گزارش کارشان من را فراموش کردند.

وی در خصوص ساخت نخستین آسمان نمای  دیجیتال شمال کشور در رشت اظهار داشت: در ۱۰ سال گذشته همواره خلاء این دستگاه را در عرصه آموزش نجوم احساس می کردم و بالاخره توانستم با کمک دوستانم و سرمایه گذاری کتابخانه مهرپویان این آسمان نما را با نصف هزینه نسخه خارجی آن بسازم.

بابایی افزود:در سال گذشته بالای هزار نفر برای تماشای آسمان شب به این آسمان نما آمده اند ، البتهخ امیدواریم که آموزش و پرورش گیلان بالاخره با همکاری کند و حداقل یک بخشنامه به مدارس استان بفرستد و این دستگاه را معرفی کند تا تعداد بیشتری از دانش آموزان بتوانند از این دستگاه دیدن کنند ، دستگاهی که می تواند آسمان شب و زیبایی های نجوم را به آنها نشان دهد ، زیبایی هایی که می تواند در خود شناسی و خدا شناسی و یافتن جهان بینی درست به آنها کمک کند.

بابایی در پایان با انتقاد از مسئولین در خصوص عدم توجه به وضعیت نجوم در ایران گفت: در خصوص وخامت وضع نجوم همین بس که بگویم بیش از ۱۰ سال است کلنگ پروژه احداث رصدخانه ملی ایران زده شده است اما هنوز حتی دیوار های آن را بالا نبرده اند و پس از گذشت ۳ دولت تا کنون هیچ تلاشی برای ساخت این پروژه ملی نشده است.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه