مدیر کل آمار و اطلاعات جمعیت کشور در رشت:

بحران جمعیتی در گیلان/ گیلان دارای کمترین نرخ ولادت و رتبه دوم طلاق در کشور

محزون گفت: بلافاصله بعد از اعلام این سیاست ها خبرگزاری های خارجی گفتند، ایران می خواهد سلامت و حقوق زنان را به خطر بیندازد، می خواهند با این حرف ها، مردم را در مقابل نظام قرار دهند.

بحران جمعیتی در گیلان/ گیلان دارای کمترین نرخ ولادت و رتبه دوم طلاق در کشور

به گزارش ۸دی به نقل از روشن خبر، علی اکبر محزون، مدیر کل آمار و اطلاعات جمعیت کشور، در نشست جمعیت و خانواده در رشت با نگرانی از سیر تحولات جمعیتی جامعه به خصوص خانواده، گفت: چهار نوع رویکرد جمعیتی در دنیا شامل رویکرد موافقان افزایش جمعیت، مخالفان افزایش جمعیت، طرح جمعیت ثابت و رویکرد جمعیت متناسب وجود دارد.

محزون افزود: موافقان افزایش جمعیت، جمعیت را مایه اقتدار می دانند در حالیکه مخالفان، رشد جمعیت را هندسی بیان کرده و این افزایش را خطرناک القا کردند.

وی با اشاره به اینکه مکتب مخالفان افزایش جمعیت با مکتب مالتوسین ها نمود پیدا کرد، اظهار داشت: در این مکتب افزایش جمعیت را عامل  ایجاد قحطی معرفی می کردند، اما امروزه مشاهده می شود که این قحطی بوجود نیامده چون آنها توجه نکردند که در کنار افزایش جمعیت، نباتات و حیوانات نیز رشد و تکثیر داشته و  از طرفی دیگر پیشرفت تکنولوژی بشر نیز در تامین منابع مورد ارزیابی آنها قرار نگرفت.

محزون تصریح کرد: در سال های اخیر مخالفان افزایش جمعیت تحت مکتب نئومالتوسین ها دوباره به سرزبان ها افتادند و برخلاف مالتوسین ها، قیود اخلاقی را هم نادیده گرفتند و تامین نیاز جنسی را از هر راهی روا دانستند.

مدیر کل آمار و اطلاعات جمعیت کشور ابراز داشت: الان غرب خود فهمیده است که چه اشتباهی کرده و با فیلم هایی مثل «زمستان جمعیتی» طرح مسئله در مورد کاهش جمعیت را مطرح می کنند و جالب این است که ایران را به عنوان اولین کشور در کاهش نرخ باروری مثال می زنند.

دکتر محزون در مورد امکان افزایش جمعیت در ایران گفت: با بررسی کارشناسان، ایران امکان افزایش جمعیت تا ۲۰۰ میلیون نفر را دارد و در صورت استفاده درست و با برنامه هیچ مشکلی از لحاظ تامین منابع نداریم.

وی با اشاره به تاثیر جمعیت در آینده یک کشور، گفت: طبق نظر اقتصاد دانان، آینده اقتصادی دنیا در دست کشورهای چین و هند با بیشترین جمعیت و اندونزی با بیشترین نرخ باروری است.

محزون با اشاره به  ابلاغ سیاست های کلی جمعیت توسط رهبر انقلاب و موضع گیری های دشمنان، گفت: بلافاصله بعد از اعلام این سیاست ها خبرگزاری های خارجی گفتند، ایران می خواهد سلامت و حقوق زنان را به خطر بیندازد یا گفتند؛ ایران می خواهد فشار فرزند آوری را ایجاد کند، می خواهند با این حرف ها، مردم را در مقابل نظام قرار دهند.

مدیر کل آمار و اطلاعات جمعیت کشور تصریح کرد: هدف از این سیاست ها بیان مشکلات تک فرزندی با نظر های تخصصی و تصمیم عاقلانه توسط خوده مردم است.

محزون در ادامه با اشاره به آمار و ارقام جمعیت در دنیا و ایران گفت: جمعیت فعلی جهان ۷ میلیارد و ۳۵۰ میلیون نفر و جمعیت ایران در پایان سال ۹۴، ۷۹ میلیون و ۷۵۰ هزار نفر بود.

وی افزود: ایران از لحاظ جمعیت در دنیا ۱۷، در آسیا ۹ و در منطقه بعد از پاکستان و مصر سوم است.

دکتر محزون گفت: طبق آخرین سرشماری ترکیب جمعیت ایران ۲۳٫۴% زیر ۱۵ سال و نوجوان، ۳۱٫۵ % در سن جوانی، ۳۹٫۳% میانسال و بقیه سالمند است.

محزون افزود: تا قبل از سال ۷۵ کشور در فاز نوجوانی(بیش از ۴۰% زیر ۱۵ سال) بودند و در سال ۸۵، کشور در فاز جوانی و در سال ۹۰ در فاز میانسالی وارد شد و در یک قدمی فاز سالمندی هستیم.

وی با اشاره به گفته مقام معظم رهبری در مورد وضعیت جمعیتی الان و داشتن فرصت طلایی گفت: وقتی جمعیت مولد یا بالقوه فعال(۱۵ تا ۶۴ سال) به بیشترین مقدار خود برسد یک فرصت طلایی برای افزایش جمعیت ایجاد می شود که به آن پنجره طلایی گفته می گویند. کشوری مثل ژاپن از این فرصت طلایی استفاده و ونزوئلا از آن استفاده نکرد. این پنجره طلایی برای ایران نیز در سال ۱۴۱۰ بسته می شود.

محزون در مورد بیشترین نرخ ثبت موالید گفت: استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خراسان دارای بیشترین و متاسفانه استان های گیلان، مازندران و مرکزی به ترتیب کمترین نرخ موالید را در کشور دارند.

مدیر کل آمار و اطلاعات جمعیت کشور با اشاره به اینکه در سال ۶۷ برای کاهش موالید برنامه طراحی شده بود، اظهار داشت: اگرچه این برنامه برای تعدیل سازی در زمان خودش شاید مناسب بود اما چرا وقتی در اوایل دهه ۷۰ این برنامه به نتیجه رسید، متوقف نشد و همچنان ادامه پیدا کرد، طوریکه در سال ۹۰ به کمتر از دو فرزند برای هر زوج رسیدیم.

وی تصریح کرد: در سال ۹۰ نه تنها از برنامه سال ۶۷ عبور شد، بلکه از خطوط قرمز جمعیتی جامعه نیز عبور کردیم.

محزون با اشاره به  بیشترین شیب کاهش نرخ باروری ایران در دنیا گفت: متاسفانه از لحاظ نرخ باروری در منطقه بین ۲۷ کشور، براساس آمار سازمان ملل در سال ۲۰۱۵ یکی مانده به آخر هستیم.

وی در مورد آمار ازدواج در کشور اظهار داشت: در سال گذشته ۶۸۵ هزار ازدواج در کشور ثبت شد که نشان از کاهش منفی ۵٫۴% نسبت به سال گذشته است.

محزون افزود: میانگین سن ازدواج نیز همچنان در حال افزایش است و برای مردان ۲۸٫۵ سال و برای زنان ۲۳٫۸  سال است که البته برای کلانشهر ها مثل تهران این آمار ۳۱ و ۲۷ سال به ترتیب برای آقایان و خانم ها است و متاسفانه برای نقاط مختلف تهران مثل شمال( ۳۲ مردان، ۲۹ زنان) و جنوب(۲۹ مردان، ۲۴ زنان) نیز این آمار متفاوت است.

مدیر کل آمار و اطلاعات جمعیت کشور در مورد آمار طلاق در کشور گفت: ۱۶۴ هزار طلاق در سال گذشته ثبت شده است که ۱۳% در سال اول و ۴۷ % از این طلاق ها مربوط به ۵ سال اول زندگی است.

وی تصریح کرد: متاسفانه بیشترین نسبت طلاق به ازدواج در استان های البرز، تهران و گیلان است.

‎ شایان ذکر است؛ این نشست با همکاری سازمان بسیج اساتید استان گیلان و موسسه تحکیم خانواده حیات طیبه در مجتمع یاس رشت برگزار گردید.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه