دغدغه رهبرانقلاب درباره زبان انگلیسی؛

مقاله بی‌بی‌سی؛ آیت‌الله خامنه‌ای به حق نگران است

بی‌بی‌سی: زبان‌انگلیسی فرصتی برای آشنایی با فرهنگ آمریکائیست و عمق نگرانی آیت‌‎الله خامنه‌ای از گسترش این زبان، نتایج آن است که می‌تواند به تغییر فرهنگ جوانان و تضعیف پایه‌های ایدئولوژیک نظام تبدیل شود.

مقاله بی‌بی‌سی؛ آیت‌الله خامنه‌ای به حق نگران است

به گزارش ۸دی، سخنان چندی پیش رهبر معظم انقلاب در خصوص توجه به آموزش انحصاری زبان انگلیسی در کشور، بازتاب‌ها و واکنش‌های گوناگون در داخل و خارج از کشور را به همراه داشت.

 

از همین رو شبکه “بی بی سی” (BBC) ،وابسته به خاندان سلطنتی انگلیس، که پروژه تضعیف و تحقیر زبان و نوشتار فارسی که به منظور “نفوذ فرهنگی” در مجامع علمی و فرهنگی و همچنین در سطح  عمومی کشور را در دستور کار خود دارد، در مقاله‌ای با عنوان «آیت‌الله خامنه‌ای و منطق مخالفت با ترویج زبان انگلیسی» در وب سایت فارسی خود، به بررسی چرایی گسترش زبان انگلیسی در دنیا و ایران و همچنین چرایی مخالفت رهبر انقلاب با آموزش انحصاری و افراطی این زبان بیگانه در کشور، پرداخته است.

در همین رابطه بخوانید؛ بی بی سی: مشکل از زبان فارسی است!

 

 

بی‌بی‌سی  در ابتدای مقاله خود به قلم “شهیر شهیدثالث” با اشاره به سخنان آیت‌الله خامنه‌ای مبنی بر داشتن نقشه راه در آموزش زبان‌های بیگانه، تاریخچه‌ای از گسترش زبان انگلیسی در دنیا را متذکر شده است.

 

وب سایت بی‌بی‌سی با طرح این سوال که «چرا انگلیسی رواج یافته؟»، سه دلیل عمده برای توضیح این پرسش را مطرح می‌کند.

 

بی‌بی‌سی بر این باور است که اگر مقاله‌ای به زبان انگلیسی نوشته نشود شناسایی جهانی پیدا نمی‌کند و انگلیسی به زبان مشترکی بین ملت‌ها تبدیل شده است.

 

رسانه خاندان سلطنتی انگلیس، دومین دلیل رواج زبان انگلیسی را اینگونه توصیف می‌کند: «بخش عظیم واژه‌ها و اصطلاحات جدید که ناشی از پیشرفت سریع تکنولوژی است از آمریکا به تمام جهان صادر می‌شود… در فضای تکنولوژی اطلاعات هم که تعداد واژه‌های وارد شده از زبان انگلیسی بسیار بیشتر است.»

 

و دلیل سومی که بی‌بی‌سی به آن اشاره می‌کند، سادگی زبان انگلیسی در مقایسه با زبان‌های دیگر اروپائی و همچنین از زبان‌های جنوب شرقی آسیا، مثل چینی و کره‌ای و ژاپنی می باشد.

 

بی‌بی‌سی دانستن زبان انگلیسی را از حالت مزیت لوکس خارج شده می‌داند و می‌نویسد: «این زبان به صورت یک ضرورت برای رشد و پیشرفت فردی از یکسو و ترقی علمی و اقتصادی و صنعتی کل جامعه، از سوی دیگر، در آمده است.»

در همین رابطه بخوانید؛ دسیسه‌چینی انگلیسی برای زبان و خط فارسی!

 

 

در ادامه مقاله بی بی سی به چرایی مخالفت آیت‌الله خامنه‌ای با گسترش بدون ضابطه و انحصاری زبان انگلیسی پرداخته و می‌نویسد: «چرا آیت‌الله خامنه‌ای، علیرغم اینکه به پیشرفت علمی و صنعتی علاقه زیادی نشان می‌دهد و آن را برای استقلال کشور از قدرت‌های غربی ضروری می‌داند با گسترش زبان انگلیسی مخالف است؟»

 

بی‌بی‌سی  در پاسخ به این مخالفت رهبر انقلاب می‌نویسد: «جوزف نای، پژوهشگر ٨٠ ساله آمریکایی، کسی که مفهوم “قدرت نرم” را در روابط بین الملل ابداع کرده، معتقد است که قدرت یک کشور تنها در قدرت سخت (تفنگ و پول) خلاصه نمی‌شود، بلکه موفقیت حکومت‌ها در صحنه بین المللی موکول به داشتن قدرت نرم است.»

 

وب سایت شبکه دولتی انگلیس می‌افزاید: «بنا بر تعریف او، قدرت نرم شامل قابلیت‌ها و ظرفیت‌های یک حکومت است به نحوی که بتواند از طریق برتری فرهنگی و ایدئولوژیک به‌طور مستقیم یا غیر مستقیم بر رفتار دیگر کشورها تأثیر بگذارد و منافع خود را بدون نیاز به پول و تفنگ تأمین کند. از جمله مؤلفه‌های قدرت نرم آمریکا، به عقیده جوزف نای، موقعیت برتر زبان انگلیسی در دنیاست.»

 

بر اساس این دیدگاه، می‌توان دریافت که علت اصرار رهبر حکیم انقلاب بر مراقبت بر گسترش زبان‌های بیگانه، خصوصا انگلیسی، از چه روست! زیرا همزمان با پیشرفت علمی و فناوری داخلی، توسعه زبان فارسی در داخل و خارج از کشور، می‌تواند یکی از مؤلفه‌های قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان باشد.

 

بدیهی است که گسترش آموزش زبان انگلیسی که به صورت انحصاری و با هزینه بسیاری که به نظام متحمل می‌کند، مانع بزرگی در جهت دستیابی یه این جایگاه ملی در دنیا و در جهت منافع استعماری ایالات متحده و بریتانیا خواهد بود.

در همین رابطه بخوانید؛ دغدغه رهبر معظم انقلاب درباره هجوم زبان های بیگانه

 

 

بی‌بی‌سی در ادامه این مقاله دانستن زبان انگلیسی را موقعیتی را برای اتباع دیگر کشورها دانسته که با فرهنگ آمریکائی آشنا شوند. این شبکه انگلیسی در ادامه می‌افزاید: «در واقع، عمق نگرانی آقای خامنه‌ای از گسترش و ترویج زبان انگلیسی نتایج آن است که می‌تواند به تغییر فرهنگ جوانان و مآلا تضعیف پایه‌های ایدئولوژیک نظام تبدیل شود.»

 

بی‌بی‌سی در پایان این مقاله به ارتباط گسترش زبان انگلیسی با سیاست سلطه‌جویی غرب اذعان کرده و می‌نویسد: «زبان انگلیسی به عنوان ابزاری برای رشد و پیشرفت فردی و اجتماعی شناخته می‌شود. در عین حال این موضوع مورد اجماع پژوهشگران روابط بین الملل است که در مقوله رقابت بین حکومت‌ها، قدرت سخت در درازمدت کارایی مقابله با قدرت نرم را ندارد و برای مبارزه با قدرت نرم باید از همان حربه یعنی “قدرت نرم” استفاده کرد.»

 

اذعان جالب بی بی سی به طرح انحلال و اضمحلال علمی و فرهنگی جمهوری اسلامی در تمدن آمریکایی، اصلی ترین پیام این مقاله می‌باشد، طرحی که بی‌بی‌سی فارسی، در راستای سیاست‌های استعماری غرب، سالهاست بر روی آن متمرکز شده تا با تضعیف پایه های ایدئولوژیک نظام اسلامی در بین مردم و خصوصا جوانان، از نظام جمهوری اسلامی سلب قدرت نماید.

 

گفتنی است که رهبر فرزانه انقلاب در سال ۱۳۹۲ در دیدار با نخبگان جوان کشور در خصوص ارتباط قدرت نرم نظام اسلامی با زبان فارسی، فرموده بودند: «کاری کنید که در دنیا دیگران محتاج دانش شما باشند، مجبور باشند زبان شما را یاد بگیرند تا به دانش شما دست پیدا کنند؛ این کار ممکن است.»

 

 

سند/ <a href='../../Keywords/8862/%D8%A8%DB%8C%20%D8%A8%DB%8C%20%D8%B3%DB%8C' target='_blank'>بی بی سی</a>

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه