در نشست رشت در مسیر باز آفرینی؛

شهردار رشت: به دنبال جذب جمعیت با کیفیت به سمت رشت هستیم/تلاش کرده ایم تفکر خودرو محور را در شهر کنار بگذاریم

شهردار رشت با بیان اینکه به دنبال جذب جمعیت با کیفیت به سمت شهر رشت هستیم گفت: جذب گردشگر اولویت ما در جذب جمعیت به سمت شهر رشت است.

شهردار رشت: به دنبال جذب جمعیت با کیفیت به سمت رشت هستیم/تلاش کرده ایم تفکر خودرو محور را در شهر کنار بگذاریم

به گزارش ۸دی، دومین نشست از سلسله نشست های موضوعی باز آفرینی شهری با عنوان ” رشت در مسیر باز آفرینی ”  توسط شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران با حضور دکتر محمد سعید ایزدی معاون وزیر و مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران و دبیر علمی نشست ، با سخنرانی  دکتر سید محمد علی ثابت قدم شهردار رشت ، دکتر محمد رضا قانعی سرپرست طرح بازآفرینی شهرداری رشت و اعضای پنل ، مهندس سید رضا هاشمی و مهندس سید جواد میر حسینی ، روز دوشنبه ۱۳ اردیبهشت در تهران برگزار شد و شهردار  رشت به عنوان اولین شهردار  کشور در این نشست حضور یافت .

شهردار رشت در این نشست با بیان اینکه به دنبال جذب جمعیت با کیفیت به سمت شهر رشت هستیم گفت: جذب گردشگر اولویت ما در جذب جمعیت به سمت شهر رشت است.

وی در تشریح طرح بازآفرینی ادامه داد: ما تلاش کرده ایم که در قالب یک اعتماد سازی محلی ، تفکر خودرو محور را در شهر رشت کنار بگذاریم و معبرهای پیاده محور را جایگزین نماییم.

دکترثابت قدم ضمن اشاره به مشارکت مردمی در این پروژه اذعان داشت: ما فکر می کنیم که با بازخوانی و بازیابی هویتی که در قالب این طرح صورت خواهد گرفت مردم شهر رشت شادمان تر خواهند بود چرا که این طرح صرفاً در طرح پیاده راه و در بخش مرکزی محدود نخواهد شد و کل شهر رشت در جریان بازآفرینی شهری قرار خواهد گرفت.

شهردار رشت افق طرح را در سه محدوده زمانبندی کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت دانست و افزود: این طرح ، ریز برنامه هایی را مشمول خود می کند که قطعاً با توجه به خصلت های روح گرایی ، مهمان پذیری ، گردش پذیری ، شهر رشت را به پایگاه هدفمند برندسازی گردشگری با هدف گردشگری سلامت و هنر تبدیل می کند.

وی در تشریح چرایی تعیین افق گردشگری هنر برای این شهر تصریح کرد: در شهر رشت جامعه آماری بسیار بالایی از هنرمندانی وجود دارد که در زمینه های مختلف هنری مشغول به فعالیت هستند و آن چنان که می دانیم این شهر از گذشته تا به امروز چهره های شاخصی را در عرصه ملی و بین المللی در زمینه های مختلف هنری معرفی کرده است.

گردشگری سلامت یکی دیگر از محورهایی بود که ثابت قدم بدان اشاره کرد و در تبیین آن اظهار داشت: پزشک متخصص در شهر رشت پس از شهر تهران بالاترین تعداد را در سطح کشور به خود اختصاص داده است که خود بستر مناسبی را برای پرداختن به مقوله حوزه گردشگری فراهم کرده است.

شهردار رشت با اشاره به اینکه شهر رشت دارای ۵ منطقه، ۵۵ محله و ۱۵ ناحیه است خاطر نشان کرد: این شهر اولین هایی تاریخی را دارد که می تواند پشتوانه عقبه فرهنگی این شهر باشد و هر کدام از آنها با رویکردهای اقتصادی، فرهنگی، هنری و اجتماعی شاید معرف مبنایی باشند که راهبرد کنونی از دل آن بیرون آمده است. البته پیش از این در سال ۱۳۹۱ مطالعات عمیقی از سوی دانشگاه صنعتی شریف انجام شده است که در شش رویکرد مختلف تعریف می شود.

ثابت قدم در تشریح این رویکردها اظهار داشت: درآمد های پایدار توسعه شهری یکی از مقوله هاست. معماری سازمانی و درون سازمانی شهری نیز بسیار مهم است چون پشتیبانی و لجستیک انجام طرح بازآفرینی که به مرور زمان به پایدار سازی و ادامه امکان این امر کمک می کند وابسته به آن است. خصوصی سازی فعالیت هایی که می تواند در قالب مردمی سازی و برون سپاری باشد یکی دیگر از اهداف طرح است. حوزه عملیاتی شهرداری که شهر را فقط برای یک رویکرد صرفا متمرکز نمی بیند.

وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه در حوزه های مختلف فرهنگی اجتماعی ، خدمات شهری ، ترافیکی ، عمرانی و شهرسازی و زیر شاخه های آنها قطعا باید به گونه ای رفتار کنیم که یک سری برنامه های واقع نگر و عملیاتی و نقشه عملیاتی مشخص داشته باشیم اذعان داشت: در این راستا برای اینکه راهکارهای توسعه را شکل دهیم باید اعتماد سازی محلی، برند سازی وسرمایه گذاری را به تدریج مد نظر قرار دهیم.

شهردار رشت در توضیح اقدامات شهرداری در سال ۱۳۹۴ گفت: ما تاکنون در قالب طرح بازآفرینی ۸ سرای محله را با رویکرد های آموزشی، فرهنگی و ترویجی در سطح شهر راه اندازی کرده ایم که البته مشمول حوزه های مختلفی مانند توانمندسازی، سلامت و… است که تلاش داریم در سال جاری تعداد اینها را تا ۱۵ مرکز گسترش دهیم به گونه ای که هر کدام ۳ تا ۴ محله را تحت پوشش قرار دهد.

 

دفاتر تسهیل گری از دیگر مواردی بود که دکتر ثابت قدم بدان پرداخت و در رابطه با آن اظهار داشت: رویکرد این دفاتر بهبود کیفیت مشارکت اجتماعی است که از رویکردهای سازمان عمران و نوسازی شهری است و مورد نظر آن توانمند سازی افراد در بافت های فرسوده است.

شهردار رشت در پایان به برگزاری جشنواره های مختلف در سال گذشته اشاره داشت و گفت: جشنواره ها در حوزه های مختلف برگزار شد تا محرک توسعه روانی محلات باشد. بخشی از آن متمرکز بودند و بخشی نیز با محوریت همان سرای محلات برگزار شد. اما طرح های سال جاری صرفا محله محور نیست بلکه رویکردی ملی و بین المللی و توسعه یافته تر دارد که در پی آن شاهد تحولی مهم در شهر رشت خواهیم بود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
اینا بدنبال درست کردن آنتالیا هستن
ناشناس
آقای شهردار، شما نمیخواد معضل ترافیک رشت رو درست کنی که الانه داریم حالشو میبریم و همه قفل شدیم. به قول معروف: از طلا گشتن پشیمان گشته ایم - مرحمت فرموده ما را مس کنید!
در حاشیه