اعطای یک جلد قرآن خطی به سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان

مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان از اهدای سه جلد نسخه خطی از جمله یک جلد قرآن به این سازمان خبر داد.

اعطای یک جلد قرآن خطی به سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از مهر، حسین عباس نژاد ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: این قرآن در قطع رحلی و دارای جلد استخوانی و تذهیب صفحات بوده و قدمت آن به اواسط دوران سلطنت ناصرالدین‌ شاه قاجار می ‌رسد.

وی اظهار داشت: این قرآن در طول سالیان اخیر دچار آسیب ‌های زیادی شده که نیازمند مرمت است و در آینده نزدیک از سوی کارشناسان ترمیم اسناد و نسخ خطی سازمان اسناد کتابخانه ملی مرمت و احیا خواهد شد تا آیندگان نیز از این شاهکار ملی بهره ‌مند شوند.

مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان ادامه داد: همچنین از دو جلد کتاب اهدایی نیز یک جلد مربوط به کتاب احسن المراسلات بر جای مانده از دوره قاجاریه بوده که در قطع رحلی کوچک و شیوه نگارش آن ساده و از کاغذ اعلا است که به دلیل فقدان صفحه انتهایی تاریخ کتابت آن نامعلوم است.

وی افزود: علاوه بر این نسخه دیگر به قطع جیبی بود که از دو بخش تشکیل شده و بخش نخست آن به خط ساده بود و مبحث اسما الافعال دینی و فقهی را بیان می ‌کند و بخش دوم آن به خط ثلث بوده و مربوط به احکام شرعی است.

عباس نژاد با اشاره به وضعیت اقلیمی و آب ‌وهوایی گیلان گفت: متاسفانه بسیاری از اسناد و نسخ خطی که به این سازمان اهدا می ‌شود در شرایط وضعی مطلوبی نبوده و نیاز به مرمت اساسی دارد.

وی همچنین از مردم به گیلان خواست تا برای حفظ و زنده نگه داشتن هویت ملی دیار خود نسخ خطی موجود در منازلشان را به مرجع اصلی حفظ این آثار بسپارند تا با نگهداری اصولی از زوال و نابود شدن آنها جلوگیری شود.

مدیر سازمان اسناد کتابخانه ملی گیلان با ابراز خرسندی از اهدای این دو نسخ خطی مورد نظر به این سازمان یادآور شد: مردم فرهنگ‌ دوست  استان تاکنون همکاری شایسته و درخور توجهی به این مجموعه داشته ‌اند و امیدواریم با استمرار این مساعدت ها بتوان دست در دست هم باعث احیای فرهنگ غنی گیلان شد.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه