مدیرگروه علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه گیلان:

بنده به شدت با این قضیه مخالفم که به بهانه گفتمان و مذاکره، توان نظامی ما از بین برود/ اگر امروز بر قدرت نظامی و دفاعی خودمان متکی نبودیم برای رفتن به خوزستان و کردستان باید ویزا می گرفتیم

دکتر سیمبر گفت: به نظرمن از ابتدا این کار دولت اشتباه بود که مشکلات اقتصادی را به توافق هسته ای گره زدند و الان داریم نتایج منفی آن را میبینیم. مشکلات اقتصادی باید باتوجه به توان داخلی و با اتکا به نیرو و تولیدات بومی حل شود و انتظار این بود که دولت به این قضیه حرفه ای نگاه میکرد و مسائل هسته ای و مذاکرات را به مشکلات اقتصادی پیوند نمیزد.

بنده به شدت با این قضیه مخالفم که به بهانه گفتمان و مذاکره، توان نظامی ما از بین برود/ اگر امروز بر قدرت نظامی و دفاعی خودمان متکی نبودیم برای رفتن به خوزستان و کردستان باید ویزا می گرفتیم

سرویس سیاسی ۸دی؛

هفته گذشته بود که دکتر سیمبر مدیرگروه علوم سیاسی و عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان در دفتر پایگاه خبری تحلیلی ۸دی حضور یافت و در خصوص برجام و ارتباط آن با برخی مسائل بین المللی، پذیرای سوالات ما بودند، بخشی از این مصاحبه را همان هفته پیش منتشر نمودیم و در این جا قسمت دوم و پایانی این گفتگو را منتشر می کنیم:

همچنین از دکتر رضاسیمبر به خاطر سعه ی صدرشان در پاسخگویی به سوالات خبرنگار ۸دی، تشکر میکنیم.

۸دی:یکی از مشکلات و آسیبهایی که در این ۳۷ سال گذشته دامنگیر انقلاب اسلامی بوده ارائه تئوری ها و نظراتی است که بعضا از سوی برخی مقامات ارشد نظام یا حتی خود رئیس جمهور در مخالفت با برخی مبانی اصلی انقلاب، به صورت غیر مستقیم بیان میشود. به نظر شما اینگونه رفتارها باعث اختلال در مسیر و حرکت اصلی جمهوری اسلامی نمیشود؟

بله با شما موافقم . به نظر بنده شاخصه ها و اصول انقلاب اسلامی در قانون اساسی و صحبتهای حضرت امام آمده و همه چیز مشخص است و اصلی ترین وظیفه دولتها پرداختن و رفع مشکلات اقتصادی، معیشتی، بیکاری ، مسکن و… برای جوانان و مردم است و دولتها باید سعی کنند با حفظ اصول و ارزشها در حل و رفع این مشکلات گام بردارند.

اکثر کشورهای با ثبات هم همینطور هستند. همه ی احزاب و دولتها در کشورهای پیشرفته به دنبال پیشرفت های صنعتی و دست یافتن به فناوری های جدید و مرتفع نمودن مشکلات اقتصادی با حفظ اصول اصلی آن نظام و ارزشهای ایدئولوژیک نظام سیاسی خود هستند.

بنده وقتی در سمینارهای علمی برخی کشورهای خارجی شرکت میکنم و مقالاتم را در جمع آنها ارائه میکنم، بسیاری از شرکت کنندگان خارجی پس از پایان جلسه دور بنده جمع میشوند و به بنده میگویند: این حرفها و نظرات خوب و تازه را چرا زودتر به ما نگفتید و ما را مطلع نساختید؟ البته بنده هم به آنها میگویم ما ۳۸ سال است که داریم این صحبتها را از جایگاه های مختلف داخلی و خارجی مطرح میکنیم اما به دلیل حجم تبلیغات زیاد علیه جمهوری اسلامی و شستشوی مغزی افکارعمومی دنیا علیه ما توسط غرب، و نشان دادن چهره ای خشن و خطرناک از انقلاب اسلامی، سیگنال صدای ما به افکار عمومی آنسوی مرزها یا نمیرسد یا اگر هم میرسد خیلی ضعیف است و شنیده نمیشود.

امروز برخی افراد یا کشورها وقتی میبینند در یمن یا کشور دیگری در خاورمیانه، انقلابی شبیه انقلاب ما یا جنبش و نهضتی به حمایت و پیروی از ایده های انسان دوستانه انقلاب اسلامی، شکل گرفته است، گمان میکنند که جمهوری اسلامی این کارها را با استفاده از سلاح و برنامه ریزی های نظامی انجام داده است، در حالی که این جاذبه و زیبایی گفتمان انقلاب ماست که آنها را به سمت ما و حمایت از ما کشانده و دشمن امروز از این مسئله بیشتر از هرچیز دیگری میترسد.

simbar (1)

۸دی:به نظرشما دنیای فردا دنیای موشک است یا دنیای گفتمانها؟

بنده در اینجا به آیه ای از قرآن کریم اشاره میکنم که در سوره مبارکه انفال میفرماید: «وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّهٍ » هر نیرویی که در توان دارید برای مقابله با آنها(دشمنان) به کار گیرید.

در واقع اسلام و قرآن ابتدا به صلح و آرامش دعوت میکند و اصل و هدف نهایی هم از دیدگاه قرآن صلح و آرامش در سایه ی عدالت است ، اما طبیعی است که در برابر کسانی که به دنبال برپایی صلح و عدالت واقعی و نه شعاری، در جهان هستند همواره دشمنانی وجود دارد که منافعشان در آشوب و آتش افروزی تعریف میشود. بنابراین برای دفع این دشمنی ها نیازمند قدرت نظامی قوی و مقتدر هستیم.

در واقع اصالت برای ما صلح و گفتگو است اما بر اساس گفته های قرآنی، ما باید توان و نیرویمان را همواره در بالاترین حد نگه داریم. ما بسیاری از توان هسته ای مان را که در توافق وین  از دست دادیم و اگر در قضیه نظامی هم کوتاه بیاییم دیگرهیچ حرفی برای گفتن نخواهیم داشت و قدرت قابل توجهی در چشم دشمنان دیده نمیشویم. فراموش نکنیم که تجربه ۸سال جنگ تحمیلی تجربه ی کمی نیست. اگر قدرت نظامی  آن زمان ایران، به اندازه توان نظامی و موشکی الان ما بود آیا صدام جرات تعرض به خاک کشورمان را میکرد؟

بنده خودم آن زمان دوبار به جبهه های جنگ رفته بودم و اواخر جنگ خودم از نزدیک شاهد بودم که تنها چیزی که برای ما باقی مانده بود تانکهای کره شمالی بود که بدنه ی آن تانکها مانند ورق حلب ضعیف بود و مثلا وقتی یک ضربه کوچک به آن میخورد به راحتی فرو میرفت . خب در این شرایط سخت کدام کشور به داد ما رسید؟ فقط تعدادی از کشورها بیانیه صادر میکردند و محکوم میکردند.

اگر امروز بر قدرت نظامی و دفاعی خودمان متکی نبودیم برای رفتن به خوزستان و کردستان باید ویزا می گرفتیم. برای دست یافتن به امنیت و قدرت نظامی هزینه های بالایی دادیم، شهدا و نیروی انسانی زیادی تقدیم نمودیم و بچه های ما در جبهه ها رشادت و غیرت به خرج دادند و امروز اگر بخواهیم همین توان نظامی را هم از دست بدهیم دیگر چیزی باقی نخواهد ماند . بنده به شدت با این قضیه مخالفم که به بهانه گفتمان و مذاکره، توان نظامی ما ازبین برود و یا مثلا دچار محدودیتهای نظامی و موشکی بشویم.

برای نمونه در همین مذاکرات هسته ای چند سال اخیر، مهمترین ابزار چانه زنی ما توان هسته ای ما بود که طرف مقابل را بر سر میز مذاکره آورده بود. بنده خودم چندین سال است که در دانشگاه درس اصول مذاکره در دیپلماسی را تدریس میکنم ، قدرتها در مذاکره وقتی بفهمند شما چیزی در چنته نداری بیرحمانه ترین فشارها و تعهدات را به شما تحمیل خواهند نمود. پیشنهاد بنده این است که آیه «وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّهٍ» را هرگز از یاد نبریم.

simbar (3)

۸دی:به نظر شما برجام میتواند مشکلات اقتصادی را حل کند؟ آیا شما هنوز به این توافق امید دارید؟

به نظر من از ابتدا این کار دولت اشتباه بود که مشکلات اقتصادی را به توافق هسته ای گره زدند  و الان داریم نتایج منفی آن را میبینیم. مشکلات اقتصادی باید باتوجه به توان داخلی و با اتکا به نیرو و تولیدات بومی حل شود و انتظار این بود که دولت به این قضیه حرفه ای نگاه میکرد و مسائل هسته ای و مذاکرات را به مشکلات اقتصادی پیوند نمیزد و فکر میکنم که نظر مقام معظم رهبری هم در مورد این قضایا همین باشد.

بنده چند روز پیش داشتم یک گزارشی را از رادیو میشنیدم در مورد واردات لاستیکهای چینی به کشور. یکی از تولید کنندگان تایر ماشین در کشور در این مصاحبه اشاره میکرد که نمونه مشابه ی همین لاستیکها البته با کیفیتی بالاتر در داخل کشور تولید میشود ولی به خاطر عدم حمایت دولت از آنها و استفاده کارخانه های تولید خودرو ایرانی مانند سایپا از لاستیکهای چینی، تایرهای ایرانی دارد در انبار خاک میخورد و چیزی نمانده که شرکتهای تولید تایر داخلی ورشکسته شوند. به نظر بنده قوه قضاییه باید جلوی این اشتباهات محرز و مشخص اقتصادی را بگیرد و نسبت به این موارد و مصادیق اعلام جرم نماید البته ناگفته نماند به غیراز قوه قضاییه، مجلس و دولت و دیگر سازمانهای اقتصادی و صنعتی هم باید از این پتانسیل داخلی حمایت کنند.

متاسفانه ما امروز در داخل کشور، بسیاری از پارامترهای قدرت و اقتدار و پیشرفت را داریم ولی به گونه ای صحبت میکنیم که جوانانمان را ناامید و سرخورده میکنیم در حالیکه بسیاری از کشورهای منطقه در پیشرفت و ترقی از ما خیلی عقب تر هستند مانند کشورهای آسیای میانه یا منطقه قفقاز، بنده خودم اخیرا به یکی از این کشورها سفر کردم و دیدم به جز محدوده میدان اصلی شهر، اکثر قسمتهای پایتخت، فقیرنشین و گرفتار مسائل اقتصادی هستند ولی با همه ی این مشکلات، مردم و جوانانش بسیار سرزنده و امیدوار زندگی میکنند، برعکس برخی جوانان کشور ما که با این همه ویژه گی های مثبت و ظرفیتهای خوب برای شکوفایی اقتصادی، دچار یاس و ناامیدی هستند که به نظرم اقتصاد مقاومتی شاه کلید حل این مشکلات باشد و شرط اجرای آن همکاری ویژه ی سه قوه و اتحاد و همدلی مسئولین با مردم است.

 

 

 

 

 

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه