پوتین: توافق ژنو حاصل برخورد سازنده رهبری ایران بود

رئیس جمهور روسیه پس از توافق اولیه هسته ای ایران و ۱+۵ گفت: توافق ژنو به پاس برخورد سازنده رهبری ایران، اعضای «گروه ۱+۵» و ساختارهای اتحادیه اروپا و همچنین فعالیت شدید گروههای مسئول مذاکره میسر شد.

پوتین: توافق ژنو حاصل برخورد سازنده رهبری ایران بود

به گزارش ۸دی نیوز، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفت: موافقتنامه حاصله بین ایران و «گروه ۵+۱» اجازه نزدیک شدن به حل یکی از بغرنج‌ترین معضلات سیاست جهانی را داد.

پوتین تاکید کرد: «در خاتمه مذاکره در مورد حل اوضاع پیرامون برنامه اتمی ایران نزدیک‌تر شدن به حل یکی از بغرنج‌ترین معضلات سیاست جهانی میسر شد. توافق ژنو به پاس برخورد سازنده رهبری ایران، اعضای «گروه ۱+۵» و ساختارهای اتحادیه اروپا و همچنین فعالیت شدید گروههای مسئول مذاکره میسر شد».

رئیس جمهور روسیه خاطر نشان کرد: «روسیه همیشه بطور پیگیر از حل مسئله اتمی ایران از راه مذاکره و دیپلماسی حمایت کرده است. مهم است که طرح ژنو بر همین افکار و رویکردها متکی است.از جمله اصول اقدام مرحله به مرحله و متقابل که ما قبلاً پیشنهاد کرده بودیم بطور کامل در سند هماهنگ شده منعکس شده و مورد حمایت و شناسایی بین‌المللی قرار گرفت».

سرگئی لاوروف نیز گفت: مذاکرات مربوط به برنامه اتمی ایران اجازه داد یکی از بزرگترین مأموریت‌های سیاست جهانی حل شود. در نتیجه مساعی شدید هیئت‌های انگلستان، آلمان، چین، آمریکا، فرانسه و ایران سند چارچوبی طراحی شده که اجرای موفق آن اجازه می‌دهد برخی نگرانی‌های جدی در مورد ماهیت و جهت گیری عملیات ایران در بخش اتمی رفع شود. این سند چشم انداز اجرای کامل حقوق لاینفک جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو قرارداد عدم گسترش اسلحه اتمی را باز می‌کند.

این توافق بر اصلی متکی است که از طرف ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بیان شده بود. معنای آن شناسایی حق بلاقید و شرط ایران برای توسعه برنامه اتمی مسالمت آمیز و از جمله حق غنی‌سازی اورانیوم به شرط قرار گرفتن این برنامه زیر کنترل بین‌المللی و رفع تمام مجازاتهای موجود علیه ایران و از جمله مجازاتهای یکجانبه‌ای می‌باشد که ما قانونی بودن آنها را برسمیت نشناخته و نخواهیم شناخت. توافق ژنو بر اصول اقدام مرحله به مرحله و متقابل متکی است که اولین بار از طرف ما بیان و در نهایت مورد قبول و حمایت همگان قرار گرفت.

توافق حاصله تضعیف ملموس رژیم مجازاتهای ضد ایران را منظور می‌دارد که مدت طولانی است بر اوضاع اجتماعی اقتصادی این کشور اثر منفی می‌گذارد.

در موافقتنامه قدمهای معینی در جهت گسترش شفافیت برنامه اتمی ایران منظور شده که ظرف ۶ ماه در همکاری تنگاتنگ با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجرا می‌شود. به موازای اجرای قدمهای اولیه فعالیت در جهت هماهنگ کردن راه حل نهایی و جامعی که تمام مسائل مربوط با برنامه اتمی ایران را رفع می‌کند ادامه خواهد یافت. به تفاهم و حمایت جامعه جهانی از این مساعی امیدواریم.

این فعالیتی طولانی و بغرنج بود ولی در نهایت عقل سلیم دست بالا را گرفت. نتیجه ژنو به معنی برنده شدن همگان است.

ما اطمینان داریم راه حل پیدا شده بر اوضاع منطقه خاورمیانه اثر مساعد گذاشته و به رفع روند خطرناک سالهای گذشته، وقتی برای حل قهرآمیز بسیاری از اوضاع بحرانی و درگیری زا در خاورمیانه تلاش می‌شد، کمک می‌کند. در نتیجه امنیت منطقه بالاتر رفته، اساس سیستم عادلانه و موزون روابط بین‌المللی که در آن برای اعمال فشار و تحمیل اراده نباید جایی وجود داشته باشد بطور ملموس تقویت می‌شود. راه حل پیدا شده همچنین در انسجام اساس حقوقی نظم جهانی معاصر سهیم می‌شود.

منبع: بخش دیپلماسی عمومی و رسانه ای سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه