استاندار گیلان:

باید از اقتصاد نفتی خارج شویم/رونق اقتصادی گیلان را با تکیه بر اقتصاد مقاومتی عملیاتی خواهیم کرد

محمد علی نجفی استاندار گیلان گفت:تحرک و رونق اقتصادی گیلان را با هدف حذف موانع تولید و تجارت و با تکیه بر اقتصاد مقاومتی عملیاتی خواهیم کرد.

باید از اقتصاد نفتی خارج شویم/رونق اقتصادی گیلان را با تکیه بر اقتصاد مقاومتی عملیاتی خواهیم کرد

به گزارش ۸دی، استاندار گیلان با بیان اینکه گیلان نقش ویژه‌ای در صادرات کشور ایفا می‌کند، گفت: زیرساخت‌های صادرات غیرنفتی استان گیلان در راستای اقتصاد مقاومتی تقویت می‌شود.

محمدعلی نجفی در دومین نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی و مبادلات مرزی گیلان که با حضور  رؤسای سازمان‌ها و نهادها، مدیران کل دستگاه‌های اجرایی و مسئولان امنیتی، نظامی و انتظامی این استان در شهرستان مرزی بندر آستارا برگزار شد، اظهار کرد: تجار و بازرگانان استان باید موضوع صادرات غیرنفتی را جدی بگیرند تا گیلان از حیث تجارت خارجی و صادرات غیرنفتی برجسته شود.

وی با بیان اینکه باید مشکلات حوزه تولید و صادرات در گیلان رفع شود تا میزان بهره‌وری افزایش یافته و بیکاری کاهش و اشتغال ارتقاء یابد افزود: تحرک و رونق اقتصادی گیلان را با هدف حذف موانع تولید و تجارت و با تکیه بر اقتصاد مقاومتی عملیاتی خواهیم کرد.

آستارا شهرستان صادراتی گیلان است

استاندار گیلان با اشاره به انتخاب شهرستان مرزی آستارا به عنوان محل برگزاری جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی گفت: این شهرستان مرزنشین دارای مرز و گمرک فعال است و فعالیت چشمگیری در حوزه صادرات و ترانزیت دارد و باید مشکلات و ضعف‌های توسعه آستارا و همچنین مشکلات سرمایه‌گذاران فعال آن به عنوان شهرستانی اثرگذار در جریان عملی کردن اقتصاد مقاومتی رفع شود.

نجفی، روانسازی بحث صادرات و توسعه بندر تجاری- دریایی و همچنین گمرک و مرز آستارا را ضروری دانست و تصریح کرد: ۲۴ ساعته شدن گمرک آستارا را به صورت جدی پیگیر هستیم و استان گیلان با توجه به بهره‌مندی از یک مزیت قدرتمند اقتصادی به نام شهرستان آستارا، می‌تواند در جهت ارتقای صادرات کالاهای غیرنفتی به عنوان یک شاخص در کشور مطرح شود.

وی بر ضرورت پرداختن به کشت‌های گلخانه‌ای، پرورش ماهی، توسعه شهرک‌های صنعتی و کشاورزی در گیلان تأکید کرد و گفت: استان گیلان توفیق خوبی در کاهش نرخ بیکاری داشته و اکنون با کمتر از ۱۱ درصد نرخ بیکاری، بیستمین استان کشور در زمینه بیکاری است.

استاندار گیلان از پیگیری صادرات ویژه کالاهای استان گیلان به روسیه خبر داد و افزود: در برنامه ششم توسعه کشور باید از اقتصاد نفتی خارج شویم و برطرف کردن مشکل بازرگانان در این زمینه بسیار مهم است.

نجفی آغاز مطالعات خط کشتیرانی مسافربری انزلی- آستارا را یادآور شد و گفت: موضوع به سرعت درحال پیگیری کارشناسی و انجام است و پس از آن بحث کشتیرانی مسافربری مسیر باکو به بنادر استان گیلان پیگیری خواهد شد.

احداث پایانه صادراتی گل و گیاه و محصولات کشاورزی گیلان در آستارا

استاندار گیلان از اجرای طرح احداث پایانه صادراتی گل و گیاه و محصولات کشاورزی استان گیلان در شهرستان مرزی آستارا توسط بخش خصوصی و پس از انجام کار کارشناسی خبر داد و گفت: با این گام می‌توانیم در توسعه صادرات غیرنفتی در سطح استان گام‌های مؤثری برداریم.

فرماندار شهرستان مرزی بندر آستارا نیز در این نشست با بیان اینکه آستارا تنها مرز آبی و خاکی استان گیلان است و ظرفیت بالایی در حوزه تجاری دارد، اظهار کرد: رفع تنگناهای بندر، گمرک و صادرات در مرز آستارا در راستای اقتصاد مقاومتی ضروری است.

سیروس شفقی، سهم آستارا در صادرات محصولات کشاورزی را قابل توجه عنوان کرد و افزود: با توجه به صادرات ۲۳۲ هزار تنی محصولات کشاورزی از آستارا به خارج از کشور، احداث پایانه گل و گیاه در این شهرستان به صرفه و اثربخش خواهد بود.

وی خواستار توسعه بندر تجاری- دریایی آستارا و رفع مشکل لایروبی محوطه داخلی بندر و اطراف آن شد و گفت: لایروبی مستمر بندر، تأمین نیروی گذرنامه، عملیاتی کردن فعالیت سازمان منطقه ویژه اقتصادی آستارا، تأمین نیروی قرنطینه در مرز و بندر تجاری- دریایی و تخصیص فیبر نوری به واحد گذرنامه مرز آستارا از جمله نیازهای اساسی زیرساخت‌های اقتصادی و تجاری شهرستان آستارا است که نیازمند همکاری دستگاه‌های ذیربط استانی در این زمینه است.

در این نشست تعدادی از رؤسای سازمان‌ها، نهادها و مدیران کل دستگاه‌های اجرایی استان گیلان به بیان برنامه‌های خود در راستای سیاست‌های اجرای اقتصاد مقاومتی در استان گیلان پرداختند.

منبع: مهر

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه