ما کجا آنها کجا!!!

گزارشی از سفر به کرمانشاه و همدان و مقایسه آن با کلانشهر رشت/ از خیابانهای چهاربانده تا چاله چوله هایی به اسم خیابان!

نکته ای که باید به آن اشاره شود، اینکه باوجود چنین مشکلات محسوس و آزار دهنده ای که در سطح شهررشت و البته استان گیلان وجود دارد، و روزانه باعث آزردگی خاطر و ناراحتی شهروندان میشود، وباتوجه به رتبه ۲۰ گیلان در بیکاری (بنابه گفته استاندار محترم) و اوضاع نابه سامان شرکتهای صنعتی رشت، یکی از نمایندگان شهرمان میگوید: گیلان امروز در یکی از بهترین دوران مدیریت خود به سر می برد!!

گزارشی از سفر به کرمانشاه و همدان و مقایسه آن با کلانشهر رشت/ از خیابانهای چهاربانده تا چاله چوله هایی به اسم خیابان!

سرویس اجتماعی ۸دی؛

نوروز سال جدید را با سفر به چند شهر در منطقه غرب کشور آغاز نمودم. هدف از این سفر خانوادگی بیشتر آشنایی با جاذبه های تاریخی و تفریحی این شهرها بود که شاید ذکر برخی نکات و مشاهدات در این سفر برای دیگر دوستان خالی از لطف نباشد.

اولین شهری که در آن اسکان نمودیم شهر زیبا و تاریخی کرمانشاه بود. شهری با جاذبه های بسیار زیبای طبیعی و تاریخی.

از جمله آثار باستانی کرمانشاه میتوان به کوه تاریخی بیستون و سنگ نبشته ها و کندکاری های کوه بیستون و منطقه تاریخی طاق بستان و پارک جنگلی آن اشاره نمود که مربوط به دوره ی هخامنشی و ساسانی میباشد.

بعد از ۲روز اسکان در شهرزیبای کرمانشاه به سمت همدان حرکت کردیم.

ازجمله جاذبه های گردشگری شهرهمدان باید به غارعلیصدر مقبره بوعلی سینا و باباطاهر، سنگ‌نبشته‌های گنج‌نامه که نوشتارهایی از دوران داریوش و خشایارشای هخامنشی است و بر دل یکی از صخره‌های کوه الوند حکاکی شده‌است.

اما هدف این نوشته؛

سفر چندروزه ی ما به دو شهرزیبای غرب کشور،کرمانشاه و همدان به پایان رسید ولی بیان برخی مسائل و نکته ها در مورد نظم و چیدمان شهری و الگوی شهرسازی جدید در این دو شهر و مقایسه آن باشهرخودم یعنی رشت شاید لازم وضروری به نظربرسد.

نخستین چیزی که در ابتدای ورود به شهر کرمانشاه به چشم میخورد وجود خیابانهای چهاربانده و پهن باآسفالت مناسب بود. با اینکه خودروی بنده یک خودروی معمولی است اما نبود دست انداز و چاله و سرعت گیرهای بی جهت، رانندگی را آرام و لذت بخش ساخته بود. مانند شهر خودم رشت نبود که آسفالت بسیاری از خیابانهایش که اگر اصلا آسفالت نبود و خاکی بود، فکر میکنم کمتربه خودروها آسیب وارد میشد!

کرمانشاه1

کرمانشاه3

 

کرمانشاه

نکته بعدی جدول کشی های منظم و رنگ شده در سطح خیابانها و معابر و همچنین سنگفرشهای زیبا و خوشرنگ پیاده روها در همدان بود که وقتی آنرا با رشت مقایسه میکردم یاد سنگفرش پیاده روهای شهررشت می افتادم که در فصل بارندگی وقتی روی آن راه میروی از زیرآن آب به بیرون پرتاپ میشود ولباس را کثیف و خیس میکند. البته در همدان و کرمانشاه از طرحهای ناقص و طولانی چون: طرح پیاده راه سازی خیابانهای امام خمینی (شهرداری)،سعدی و شریعتی که به دلیل عدم توجه لازم به زمان اتمام پروژه ها و طولانی شدن اجرای طرح، باعث نغمت و مشکلات شهروندان وآشفتگی در عبور و مرور وضرر وزیان کسبه و همچنین فاصله چند کیلومتری شهروندان با خودروهای حمل ونقل عمومی که منتهی به چهارطرف شهر میشود، خبری نبود!

خیابانهای شهر همدان به گونه ای طراحی شده که مسافر و گردشگر به راحتی نمیتواند منطقه بالاشهر و پایین شهر را ازهم تشخیص دهد. منظور اینکه خیابانهای منطقه پایین شهرآنقدر منظم و زیبا طراحی و ساخته شده که تقریبا با خیابانهای بالاشهر تفاوت چندانی ندارد. البته در این ویژگی همدان و رشت باهم مشترک هستند! برای مثال برخی خیابانهای گلسار رشت از نظر آسفالت و المانهای شهری آنقدر افتضاح هستند که بسیاری از مسافران نمیتوانند تشخیص دهند که این نقطه از شهر، منطقه خوش نشین شهر است یا پایین شهر!!

مسئله ی دیگرساختمان مغازه هاوفروشگاه ها در کرمانشاه و به خصوص همدان بود. در اکثرساختمانها و نمای مغازه ها و پاساژها از سنگهای زیبا و جدید وخوش رخ استفاده شده بود و همین مسئله باعث شده بسیاری از شهروندان و گردشگران برای خرید به سمت این مغازه ها ترغیب شوند. در این لحظه یاد مغازه های قدیمی و پاساژهای کهنه شهردای رشت افتادم که چندین و چندسال است که نه تنها هیچ تغییری نکرده که تقریبا مرکزخرید و بازار جدیدی به بازارهای رشت اضافه هم نشده است.

همدان3 همدان2

همچنین قیمت مناسب غذا و اغذیه در آشپزخانه ها و رستورانهای شهر کرمانشاه، سبب شده بود که گردشگران و مسافران به استفاده از صرف غذا در آشپزخانه ها ورستورانها تمایل بیشتری پیدا نمایند.

متاسفانه رشت یکی از شهرهایی است که قیمت کالا اعم از خوراک، پوشاک و کالاهای مصرفی نسبت به دیگراستانها،گرانتر میباشد و قیمت بالای کالا خرید را برای همشهریان رشتی سخت و پرزحمت نموده است که البته اکثرشهرهای شمالی در این خصوصیت باهم مشترک هستند.

در همدان یا کرمانشاه به دلیل وجود خیابانها و بلوارهای چندبانده شاهد هیچگونه ترافیک خودروها در سطح شهرنیستیم درحالیکه در شهررشت به دلیل تنگی خیابانها وبرخی موارد بزرگی بیش از حد پیاده روها، هرروز شاهد ترافیکهای خسته کننده به خصوص در مناطقی چون گلسار،یخسازی، حمیدیان و… هستیم که روزهای بارانی خود حکایتی دیگر دارد، ومعلوم نیست کی قراراست این مشکل ترافیک شهررشت حل شود؟

در همدان و کرمانشاه خبری از بوی بد و متعفن رودخانه های زرجوب و گوهررود نبود که به دلیل سرریز شدن فاضلاب، شرایط نامطبوعی را برای مردم رقم بزند.

متاسفانه مشکلاتی چون ناکافی بودن ناوگان حمل و نقل عمومی، ترافیک سنگین، تجمع دستفروشان در پیاده روها، کندو کاو و حفاری های پی در پی درخیابانهای اصلی وفرعی، دست اندازها در سطح معابر و محلات وکوچه ها، آبگرفتگی شدید در روزهای بارانی، طولانی شدن اجرای طرح های عمران شهری، کمبود فضای سبز، پارک ها و محیطهای ورزشی درمقایسه با جمعیت، کمبود یانبودفرهنگستانها و دهها مشکل عدیده دیگر باعث شده شهررشت علی رغم وجود پتانسیل بالا وسرسبزی خدادادی، بسیارعقب افتاده تر و توسعه نیافته تر از شهرهای دیگر ایران به چشم بیاید.

رشت5

رشت4رشت3رشت2رشت1

بارها مشاهده شده که خیابان یاکوچه ای بعد از پیگیری های فراوان و انتظار مدید شهروندان محترم، آسفالت شده و در همان روزهای ابتدایی انجام عملیات آسفالت، به دلیل عدم هماهنگی ادارات و سازمانهایی مانند سازمان آب ، برق، گاز و مخابرات، دوباره عملیات کنده کاری های خطی و نقطه ای در همان کوچه یا خیابانی که تازه آسفالت شده بود آغاز میشود و کام شهروندان را تلخ مینماید و تلخ تر اینکه کنده کاریها و خرابی های ناشی از آن، تا زمان نامشخصی رها میگردد. این قبیل مسائل هم نشانه ی عدم هماهنگی شهرداری رشت با سازمانها و ادارات دولتی میباشد که با یک برنامه مقدماتی و پیش پاافتاده قابل حل است.

نکته جالب توجه اینکه همین چند روز پیش یک کانال تلگرام که بیش از ۳۰۰هزار عضو دارد با لحنی تمسخر آمیز تصویر زیر را منتشر کرده که حاکی از این است مطالب  فوق در این خصوص به سطح کشور هم کشیده شده است:

Capture

گیلان از لحاظ تقسیمات استانی اولین استان، و شهررشت از لحاظ قدمت شهری به عنوان اولین مرکز استان در کشور محسوب میشود. بنابراین اوضاع موجود به هیچ وجه در شان چنین مردم فرهیخته و بافرهنگی با این قدمت بالای شهرنشینی نیست.

نکته ای که در پایان باید به آن اشاره شود، اینکه باوجود چنین مشکلات محسوس و مشهود و آزار دهنده ای در سطح شهررشت و البته استان گیلان، که روزانه باعث آزردگی خاطر و ناراحتی و بعضاعصبانیت شهروندان میشود، وباتوجه به گفته ی استاندارمحترم استان مبنی بر رتبه ۲۰گیلان در بیکاری و اوضاع نابه سامان شرکتهای صنعتی رشت، یکی از نمایندگان شهرمان در سفراخیر وزیر محترم مسکن راه و شهرسازی، به جای طرح این مشکلات و رایزنی وپیگیری جهت رفع آن، گفته اند که: گیلان امروز در یکی از بهترین دوران مدیریت خود به سر می برد!!

امیدواریم نمایندگان و مسئولین محترم شهررشت و استان گیلان و اعضای شورای شهر به خصوص شخص شهردار، به دور از نگاه ها و خطهاو رنگهای سیاسی، درسالی که ازسوی مقام معظم رهبری با پسوند اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی همراه شده ، اقدام عاجل در رفع مشکلات موجود، و به دور از هرگونه شعارزدگی عمل نمایند.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
شهروند
سنگ نوشته نه سنگ نبشته!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! صرفا جهت اطلاع بارها اعلام کرده که هیچ کانالی در تلگرام نداره!!!عکسی ک گذاشتین با آرم صرفا باعث میشه مردم فکر کنن واس اون برنامه هست
شهروند رشتی در پاسخ به شهروند
نبشته : نوشته شده ، مکتوب https://www.vajehyab.com/moein/%D9%86%D8%A8%D8%B4%D8%AA%D9%87
همشهری در پاسخ به شهروند
سنگ نبشته درسته آی کیو
سمیرا
واقعا وضع و اوضاع شهرمون خیلی داغون و به هم ریخته است. من هم ایام نوروز به دو شهر قم و اصفهان رفته بودم خیلی با رشت فرق میکنن. انگار رشت از 20 سال به این طرف هیچ تغییری نکرده. از جناب شهردار و فرماندار و استاندارمون خواهش میکنم یه سری به شهرهای اصفهان و قم و تبریز بزنن و گردشی در شهرها بکنن. اونوقت فکر کنم همشون {.....}. تبریز و اصفهان و قم و همدان کلانشهر هستند ماهم کلانشهر ولی رشت که جز ترافیکه کلانش هیچ شباهتی از نظر زیبایی و پیشرفت به بقیه کلانشهرهای ایران نداره. ممنون از 8دی که این گزارشو تهیه کرده.
میثاق
ای بابا تو هم دلت خوشه 8دی، اینجا اگه شهر روی سرمونم خراب بشه کس به کسی نیست. باچنین شورای شهری و شهرداری چه انتظاری دارید؟ اصلا از شورای شهر قبلی خبری دارید که رییسش [...] الان کجاست؟ شهردارقبلی آقای [...] کجاهستند و در چه حالی به سر میبره؟ چرا برخی از اعضای شورای شهر مانند دکترجمشیدی استعفا دادند؟ چرا اعضای شورای شهر فعلی فقط به فکرمصاحبه علیه همدیگه هستند؟
ناشناس
ای باباااا کو گوش شنوا...
در حاشیه