گزارشی از یک پروژه نیمه کاره؛

راه ناتمام سراوان-سنگر-سیاهکل همچنان در حال قربانی گرفتن است/ باز هم افتتاح پروژه ناتمام!

آیا پروژه‌ای که به‌دست رئیس جمهور به بهره‌برداری می‌رسد باید این‌گونه وضعیت نابه‌سامان داشته باشد؟ امنیت جان و مال مردم و مهم‌تر است یا افتتاح زبانی و بیانی یک پروژه؟

راه ناتمام سراوان-سنگر-سیاهکل همچنان در حال قربانی گرفتن است/ باز هم افتتاح پروژه ناتمام!

به گزارش ۸دی به نقل از درسیاهکل، راه اصلی سیاهکل پس از ماه‌ها انتظار و طی پیش‌بینی‌های انجام شده در دهه فجر و زمان نزدیکی به انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از طریق ویدئو کنفرانس به‌دست رئیس جمهور افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید.

jadeh_sangar

این راه اصلی از پروژه‌های ملی در استان محسوب می‌شود اما اشخاص حقیقی و حقوقی تلاش داشتند که بهره‌برداری و پیشرفت‌های این پروژه را به‌نام خود ثبت کنند و حال که پروژه نیمه کاره رها شده کسی به‌درستی پاسخگو نیست و در نهایت این طرح در قالب طرح‌های ملی به‌عنوان فاز نخست اتوبان سراوان- سنگر- سیاهکل به‌دست رئیس جمهور افتتاح شد.

۱۳۹۴۱۲۲۵۱۲۵۶۵۵۷۲۲۷۳۵۱۵۰۳

فاز نخست این راه اصلی به‌طول ۱۷٫۵ کیلومتر از ۲۲ کیلومتر با هزینه ۴۸۰ میلیارد ریال همزمان با پروژه‌های ۱۰ استان دیگر در ایام دهه فجر سال گذشته افتتاح شد و گفته‌ها بر این مبنا بود که با بهره‌برداری از این مسیر، حد فاصل تقاطع سراوان در محور بزرگراه رشت- امام‌زاده هاشم تا شهر لاهیجان به میزان ۳۰ کیلومتر کاهش می‌یابد و با برون‌آوری شهرستان سیاهکل از بن بست فعلی با افتتاح این طرح و قرار گرفتن در جوار کریدور شریانی و دسترسی مستقیم مردم منطقه به شبکه آزادراهی کشور، امتیازاتی را برای مردم سیاهکل پدید می‌آورد، اما در واقعیت با رها کردن نیمه کاره این مسیر و نبود امکانات امنیتی کافی، این راه برای روستائیان سیاهکلی ساکن حاشیه جاده، مشکلات و خطراتی را به‌وجود آورد و آن‌ها به‌دلیل خطرات ناشی از وجود این جاده، نبود این مسیر را به بودنش ترجیح می‌دهند.

این مسیر با شرایط نابه‌سامان امنیتی افتتاح شد؛ در مسیر این راه اصلی تعداد زیادی روستا وجود دارد که مردم این منطقه باید برای رسیدن به منازل خود از عرض این خیابان بگذرند و خطرات را به جان بخرند.

نبود گاردریل در قسمت‌های زیادی از این جاده، جدا نبودن دو مسیر جاده از یکدیگر، نبود روشنایی در طول مسیر، تعداد اندک علائم راهنمایی و رانندگی، نبود سرعت‌گیر و موانع کنترل سرعت و وجود روستاهای زیاد در مسیر این جاده موجب شد که خطر همواره در کمین رانندگان و روستائیان این مسیر باشد.

نبود دور برگردان و تردد نابه‌هنگام وسایل نقلیه از عرض جاده برای رسیدن به جاده‌های فرعی همواره موجب خطرات جبران‌ناپذیری می‌شود.

در دوران افتتاح این مسیر، مردم شهرستان سیاهکل همواره دلواپس این مسئله بودند که آیا این جاده پر تردد قرار است بدون داشتن دور برگردان یا روگذر و زیرگذر به بهره‌برداری برسد، که در نهایت با همین شرایط نابه‌سامان افتتاح شد.

مدت زمان زیادی از افتتاح این جاده نگذشته بود که دو تصادف مرگبار در این مسیر رخ داد که یکی در تقاطع ورودی روستای لشکریان واقع در مسیر این جاده صورت گرفت که دو مجروح و یک کشته بر جای گذاشت و در تصادف بعدی که در زمان کوتاهی با تصادف قبلی رخ داد، فردی از اهالی روستای علی بیک‌سرا از روستاهای واقع در مسیر این جاده به‌وسیله موتورسیکلت در حال رساندن فرزند ۱۳ ساله خود از مدرسه بود که با یک دستگاه پیکان وانت برخورد کرد و با مجروحیت شدید، فرزند ۱۳ ساله خود را از دست داد.

tasadof_jadeh

تصادف دیگری نیز از قبیل برخورد یک موتورسیکلت با یک دستگاه رنو مگان در همین مدت کوتاه از زمان افتتاح این مسیر تاکنون رخ داد که موجب مجروحیت سرنشینان شد.

چند روز قبل نیز در تقاطع خیابان لشکریان با این جاده یک نیسان با پراید برخورد کرد و سرنشین خودروی پراید به بیمارستان منتقل شد.

tasadof_jadeh (1)

حال فارغ از این خطرات باید گفت ۴ کیلومتر باقی‌مانده از این جاده که خاکی است و پلی که نیمه کاره رها شده تا چه زمانی باید به‌همین منوال رها شود و با توجه به اینکه حجم تردد وسایل نقلیه از این مسیر هر روز افزوده می شود؛ آیا حجم خطرات و ترافیک این مسیر قابل وصف است؟

***هیچ مشکلی در مسیر جاده اصلی سراوان-سنگر-سیاهکل وجود ندارد

رضا اسلامی فرماندار شهرستان سیاهکل نیز در گفتگو با خبرنگار درسیاهکل درباره جاده اصلی سراوان_سنگر_سیاهکل با اشاره به اینکه مشکلی در محدوده ترافیکی جاده اصلی سراوان-سنگر-سیاهکل وجود ندارد، اظهار داشت: راه احداثی در چارچوب ضوابط و مقررات احداث راه های کشور ساخته شده و هیچ مشکلی در آن وجود ندارد.

eslami_farmandar_dar_siahkal (2)

وی در رابطه با عملیات ساخت پل که در مسیر سراوان-سنگر-سیاهکل قرار دارد، تصریح کرد: با توجه به پیشرفت فیزیکی خوب این پل، پس از تکمیل چهار کیلومتر باقی مانده در زمان مقرر افتتاح خواهد شد.

نماینده عالی دولت در شهرستان سیاهکل با بیان اینکه فاز اول این محور از سیاهکل به سنگر به طول ۱۷٫۵ کیلومتر در پایان سال ۹۴ در دولت تدبیر و امید مورد بهره برداری قرار گرفت، گفت: فرمانداری سیاهکل با اشرافیت به این موضوع و با احتمام جدی در راستای تکمیل فازهای ۲ و ۳ و تکمیل محور سراوان-سنگر-سیاهکل-بازکیاگوراب در حال تلاش است و به امید خداوند در کمترین زمان ممکن به بهره برداری خواهد رسید.

اسلامی خاطرنشان کرد: هم اکنون پیمانکار شروع به احداث چهار کیلومتر باقیمانده از سمت سراوان به سنگر کرده است.

وی درباره چهار راه روستای لشکریان واقع در جاده مذکور افزود: در حوزه شهرستان دسترسی های آنتی موجود به راه اصلی با تلاش و جدیت و پی گیری فرمانداری سیاهکل از سوی اداره کل راه و شهرسازی اصلاح شده و هم اکنون در حال بهره برداری می باشد.

lashkaryan_dar_siahkal

فرماندار سیاهکل در پاسخ به پرسش خبرنگار درسیاهکل که روستاییان ساکن در روستاهای موجود در مسیر این جاده برای گذشتن از عرض خیابان با مشکلات مواجه هستند و چه تدابیری برای ایجاد دور برگردان و یا روگذر و زیرگذر اندیشیده شد، گفت: در راه اصلی چیزی به‌نام دور برگردان معنی ندارد و دور برگردان مخصوص اتوبان است. افرادی که تخصص و آشنایی به شاخص‌های راه را دارند این مسئله را به درستی درک می‌کنند؛ مردم روستاهای اطرف هم با رعایت قوانین و احترام گذاشتن به قوانین رانندگی با مشکل و خطر رانندگی در این مسیر مواجه نمی‌شوند.

اسلامی تصریح کرد: به لطف خداوند با رعایت موارد مطرح شده در سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»، شاهد حوادث و سوانح راهنمایی و رانندگی در این محور نباشیم.

وی خواستار رعایت و ضوابط اصول رانندگی و فرهنگ ترافیک توسط کاربران این جاده شد و گفت: راه‌های فرعی، استانداردهای اولیه را داشته و مردم با ارتقای سطح آگاهی و رعایت ضوابط و قوانین با مشکلی مواجه نمی‌شوند.

فرماندار سیاهکل وجود هرگونه مشکل در مسیر جاده اصلی سراوان-سنگر-سیاهکل را به‌طور جدی تکذیب کرد.

اسلامی در رابطه با محور سیاهکل به بازکیاگوراب بیان کرد: اداره کل راه و شهرسازی استان گیلان در حال پی گیری و واگذاری این قطعه و تکمیل آن به بخش خصوصی در قالب ماده ۵۶ می باشد.

***چهار کیلومتر باقی مانده مربوط به رشت است

خبرنگار درسیاهکل درباره مشکلات مسیر ۴ کیلومتر خاکی باقی‌مانده این مسیر با فریدون سیاری رئیس راه و شهرسازی سیاهکل هم‌گفت‌وگو کرد اما وی گفت که ۴ کیلومتر باقی‌مانده در حوزه سیاهکل نیست، بلکه از رشت باید پیگیر این مسئله باشید.

sayari_rah_dar_siahkal_1 (2)

***قسمتی از جاده در سال های آینده به بهره برداری می رسد

در همین راستا شعبانعلی خاوری در گفت‌وگویی درباره وضعیت این جاده، اظهار داشت: دو خط رفت و برگشت و ۳۶۵ متر و دو شانه آسفالته ۲٫۸۵ متر به‌طول ۲۲کیلومتر در جاده مذکور اجرایی شد و در ۱۷٫۵کیلومتر در قالب فاز دسترسی به شهر سیاهکل به بهره‌برداری رسید.

khavari

وی با اشاره به اینکه از مسیر سیاهکل به سراوان ۴کیلومتر به‌صورت خاکی باقی ماند، افزود: این چهار کیلومتر در دو مسیر به‌صورت یک لاین آسفالت شده است و این ۴ کیلومتر غیر از یک لاین خاکی است.

خاوری با اشاره به اینکه به‌دلیل پل موجود در مسیر و محدودیت منابع مالی، این جاده نیمه کاره مانده است، خاطرنشان کرد: با وجود بدهی‌های زیاد در حوزه این مسیر به پیمانکاران، تلاش در اتمام کار این قسمت از جاده در سال‌های آینده داریم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان با اشاره به اینکه طرح مذکور یکی از طرح‌های بزرگ و ملی استان بود، افزود: این طرح یکی از طرح‌های عمرانی تأثیرگذار در کوتاهی زمان و هزینه و امنیت در مسیر سه شهر سراوان، سنگر و سیاهکل تا لاهیجان است و با وجود اقدامات انجام شده، ناگزیر دارای نواقصی است که راه و شهرسازی استان در تلاش جهت رفع این نواقص و بهبود سطح کیفی و رفاه حال رانندگان و روستائیان این مسیر است.

***از همه مسئولان می‌خواهم تا با همت خود نواقص این محور را هرچه زودتر برطرف کنند

حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا شکسته‌دل امام جمعه سیاهکل در گفت‌وگو با خبرنگار درسیاهکل در این رابطه اظهار داشت: ۱۷/۵ کیلومتر از محور سیاهکل به سنگر توسط رئیس جمهور در دهه مبارک فجر سال گذشته افتتاح شد و از تمام مسئولان می ‌خواهم تا چهار کیلومتر باقی‌مانده تا سراوان نیز راه اندازی شود.

shekastedel

وی با بیان اینکه با اتمام ساخت این محور و وصل شدن آن به اتوبان رشت-تهران، بار ترافیکی استان گیلان کاسته می‌شود، گفت: این محور سیاهکل را از بن بست درآورده است و از همه مسئولان می‌خواهم تا با همت خود نواقص این محور را هرچه زودتر برطرف کنند.

امام جمعه سیاهکل تصریح کرد: محور سیاهکل به بازکیاگوراب ادامه محور سراوان-سنگر- سیاهکل است که با راه اندازی آن، تردد در این محور بسیار روان‌تر می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین شکسته‌دل با اشاره به سخنان خاوری مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان مبنی بر اجرایی شدن آزادراه سراوان ـ سنگر ـ سیاهکل ـ املش ـ رحیم‌آباد در مدت سه سال، گفت: احداث راه یکی از عوامل مؤثر در پیشرفت است و با اجرایی شدن این آزادراه، تحول عظیمی در پیشرفت اقتصادی سیاهکل انجام می‌شود.

***کشاورزان زیادی از این جاده تردد می کنند

جاوید نیکبخش رئیس شورای اسلامی روستای بیدرون نیز در گفتگو با خبرنگار درسیاهکل گفت: تعداد زیادی از اهالی روستاهای بخش مرکزی شهرستان سیاهکل برای رسیدن به مرکز شهرستان و حمل محصولات کشاورزی خود باید از این محور تردد کنند.

nikbakhsh

وی افزود: با توجه به اینکه عملیات ساخت این محور در آینده‌ای نزدیک به اتمام می‌رسد، احداث دوربرگردان در تقاطع روستاها خطرآفرین بوده و نیاز به زیرگذر و یا روگذر برای تردد است.

***گله مندی شهروندان سیاهکلی از راه اصلی سیاهکل به سنگر

یاسین پوربابا یکی از شهروندان سیاهکل در گفت‌وگو با خبرنگار درسیاهکل اظهار کرد: ای‌کاش قبل از افتتاح این محور، موارد ایمنی آن رعایت می‌شد.

وی گفت: عبور از یک سمت این محور به سمت دیگر آن خطرآفرین بوده و نیاز به‌دقت بالایی دارد و برای رفع این خطر نیاز به ایجاد دوربرگردان، زیرگذر و یا روگذر است.

ماکان عادلی یکی دیگر از شهروندان سیاهکلی نیز در گفتگو با خبرنگار درسیاهکل گفت: در اطراف این جاده مزارع کشاورزی وجود دارد و موتورهای کشاورزی نیز به‌دلیل نداشتن شانه خاکی مناسب، با سرعت بسیار پایین در آن تردد می‌کنند.

وی افزود: به‌دلیل عرض کم جاده، وسایل نقلیه باید پشت موتورهای کشاورزی حرکت کنند و احتمال تصادف وسایل نقلیه با آن‌ها و به‌ویژه مسافرانی که در فصل کشاورزی به استان گیلان سفر می‌کنند، وجود دارد.

این شهروند سیاهکلی خاطرنشان کرد: همجواری این محور با روستاها و وجود احشام در آن، خطرات ناشی از برخورد وسایل نقلیه با احشام را بسیار بالا برده است.

به گزارش درسیاهکل، حال سؤال اینجاست؟ آیا پروژه‌ای که به‌دست رئیس جمهور به بهره‌برداری می‌رسد باید این‌گونه وضعیت نابه‌سامان داشته باشد؟ امنیت جان و مال مردم و مهم‌تر است یا افتتاح زبانی و بیانی یک پروژه؟

خوب است که به‌خاطر داشته باشیم ملت اسلامی ایران برپایه مردم سالاری و رضایت مردم استوار است و بالا بردن آمار به‌صورت کمی فایده‌ای برای ملت اسلامی ایران ندارد؛ کیفیت و رضایت مردم همواره سرلوحه و از اصول پایه نظام انقلابی ایران اسلامی است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه