۵+۱ تصور نمی‌کرد جمهوری اسلامی بتواند کار را تا این حد پیش ببرد/ اقدامات داوطلبانه ایران قابل بازگشت است

وزیر امورخارجه کشورمان گفت: اوایل یا اواسط دیماه وارد مذاکره خواهیم شد و ۶ ماه برای مذاکره فرصت داریم، قرار است این مذاکرات ظرف یکسال به مرحله اجرایی برسد.

۵+۱ تصور نمی‌کرد جمهوری اسلامی بتواند کار را تا این حد پیش ببرد/ اقدامات داوطلبانه ایران قابل بازگشت است

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، “محمد جواد ظریف” در برنامه “دو نیم ساعت” در شبکه خبر درباره مذاکرات ژنو ۳، اظهار کرد: وظیفه رسانه این است که سوال جدی بپرسد و وظیفه مسئولان پاسخگویی به آنها است.

وی افزود: در مذاکرات دشوار همه طرفها سعی می کنند کامیابی و ناکامیابی های خود را در رسانه ها به روش های مستقیم و حتی  غیرمستقیم دیدگاه های خود را بیان و القا کنند که چه گرایشی دارند.

وزیر امورخارجه کشورمان تصریح کرد: برخی اوقات دوستان ما پیچش خبری و یا چرخش خبری و یا تلاش برای مهندسی خبر با واقعیت قاطی می کنند و تصویر دیگری ایجاد می کنند.

ظریف با بیان اینکه مذاکرات دشوار و نفس گیری را پشت سر گذاشتیم، اظهار داشت: مذاکره فی نفسه کار دشواری است و هیچ کس در مذاکره به تمام خواسته های خود نمی رسد.اگر طرفی به تمام خواسته ها برسد دیگر مذاکره نیست، در این صورت می توان بیانیه ای صادر تا طرفین مقابل آن را امضاء کنند.

وی ادامه داد: مذاکره برای رسیدن به یک نگاه مشترک و برای گفتن یا نگارش مواضع متقابل به شکلی که طرفین نسبت به آن احساس راحتی داشته باشند، است.

متن موافقت نامه حاصل چندصد ساعت مذاکره است

وزیر امور خارجه تصریح کرد: نگارش متن بسیار وقت گیر و دشوار است آنچه که امروز به عنوان نتیجه مذاکرات هسته ای مشاهده می کنیم حاصل چندصد ساعت مذاکره است.مذاکراتی که گاه روی یک کلمه، عبارت یا محل قرارگرفتن یک جمله صورت گرفته است.

ظریف ادامه داد: اگر فردی به دنبال اظهار نظر و یا تحلیل است، باید خود را در برابر این واقعیت قرار دهد که این جلسات برای مذاکره بود نه اعلام موضع و باید در فضای مذاکره قرار گرفت. این سند موضع آمریکا نیست به همین دلیل آمریکایی ها بالاجبار قسمت های مختلف را از دیدگاه خود تشریح می کنند چرا که همه نظرات خود را در این متن نتوانستند پیاده کنند.

ظریف با تشکر از اصحاب رسانه برای پوشش اخبار مذاکرات و همچنین تشکر از مردم ، مقام معظم رهبری و حمایت های رئیس جمهور، دبیر شورای امنیت ملی و ریاست و اعضای مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: یاد و خاطره شهدای هسته ای، دفاع مقدس و انقلاب را گرامی می داریم، اگر دستاوردی نصیب ما شد، نتیجه مقاومت و قدرت مردم بود. همه باهم دست به دست هم دادیم تا به این موقعیت برسیم، البته این گام اول است.

از نقدهای سازنده استفاده کنیم

وزیر امور خارجه افزود: بهتر است که دوستان ما هم اجازه بدهند تا این شیرینی و نشاط بین مردم باقی بماند. به طور قطع کار ما بی عیب نیست و ما می توانیم از نقدهای سازنده استفاده کنیم. توقع داریم که در نقدها جانب انصاف و منافع ملی در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: فراموش نشود که برنامه اقدام مشترک سندی است که نتانیاهو آن را پیروزی قرن معرفی می کند و مخالفین ما به دنبال مانع سازی و سنگ اندازی برای اجرای آن هستند. این موضوع نشان دهنده اقدام مثبتی است که صورت گرفته و باید با همفکری، همدلی و همبستگی کامل کار را به پیش ببریم.

ظریف با بیان اینکه مقاومت مردم و سخت کوشی آنان با تحمل فشارهای اقتصادی به ما عزت داد، اظهار داشت: مقاومت مردم به ما عزت داد تا بتوانیم در برابر دیگران بایستیم و از منافع آنان دفاع کنیم و کار را پیش ببریم، اکنون زمان بحث های جناحی و سلیقه ای نیست، اکنون زمان حراست از منافع ملی است.

ظریف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گام بعدی اقدام مشترک از چه زمانی آغاز می شود، اظهار داشت: نام برنامه اقدام مشترک با توجه به ماهیت آن نامگذاری شده است، در این برنامه رشته اقدامات ۶ ماهه را پیش بینی کردیم تا طرفین انجام دهند، البته مدتی طول می کشد تا طرفین خود را آماده کنند، چرا که اقدامات قابل توجهی برای رفع تحریم ها باید صورت گیرد. به طور مثال اتحادیه اروپا باید تعدادی از تحریم ها را لغو کند و برای این کار باید جلسه اتحادیه تشکیل شود و یا آمریکایی ها اقداماتی را که جهت جلوگیری از فروش نفت ایران و معاملات بانکی صورت دادند باید رفع کنند و این اقدامات نیاز به زمان دارد.

اوایل دی ماه رفع تحریم های مورد توافق عملیاتی می شود

وی ادامه داد: دو سه هفته ای زمان می برد تا اوایل دیماه که آمادگی ها فراهم شود البته ما هم باید آمادگی ها را فراهم کنیم تا به مرحله اول که اجرای گام اول است، برسیم.

وزیرامور خارجه با بیان اینکه توافق کردیم تا بحث در مورد توافق نهایی را آغاز کنیم، تصریح کرد: بنده در اجلاس نیویورک و پس در اولین اجلاس ژنو پیشنهاد یک برنامه سه مرحله ای را ارائه دادم که شامل توافق در مورد اهداف، اقدامات گام اول و مرحله نهایی بود تا تصویری که در نهایت قرار است به آن برسیم، مشخص شود، حال باید وارد جزئیات شویم تا به توافق برسیم که به طور قطع کار سخت و دشواری خواهد بود.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه بناست تا کار را بلافاصله شروع کنیم، خاطرنشان کرد: اوایل یا اواسط دیماه وارد مذاکره خواهیم شد و ۶ ماه برای مذاکره فرصت داریم، قرار است این مذاکرات ظرف یکسال به مرحله اجرایی برسد که همانطور که در سند مشاهده می کنید مرحله نهایی رفع کلیه تحریم هاست چه تحریم های شورای امنیت، چه آمریکا و اتحادیه اروپا و یا سایر کشورها که به طور غیرقانونی و غیر عادلانه تحریم های ظالمانه ای راعلیه مردم جمهوری اسلامی ایران وضع کردند.

اظهارنظرات دیروز و امروز “ویلیام هیگ” هم خیلی منفی نبود

ظریف با اشاره به مخالفت های فابیوس و هیگ در طول مذاکرات اظهار داشت: البته من در خود جلسات اقدام ویژه ای از ویلیام هیگ ندیده ام و اظهارنظرات دیروز و امروز او هم خیلی منفی نبوده، اما نمی توان با قاطعیت اعلام کرد که در پس پرده تقسیم کار و یا تفاهمی صورت نرگفته باشد

وی ادامه داد: آنچه که مسلم است در این مذاکرات ابتکار عمل دست جمهوری اسلامی ایران بوده و ما چهارچوب تعیین کردیم که کجا ، چگونه و با چه روشی مذاکره کنیم و ما مراحل مختلف را تعیین کردیم و تصمیم گرفتیم.

ظریف ادامه داد: به همین دلیل برای برخی از بازیگران اتفاقی افتاد که انتظار نداشتند، آنان انتظار نداشتند که جمهوری اسلامی ایران با این هجمه دیپلماتیک وارد مذاکرات شود و تصور نمی کردند که به این زودی ها به مرحله مذاکره برای متن برسند و آمادگی آن را نداشتند.

ظریف افزود: هرچند کشورهای ۱+۵ به عنوان یک هیئت در این مذاکره شرکت کردند، ولی آنان ۶ کشور بزرگ با منافع متفاوت هستند به طور مثال کاترین اشتون نماینده ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپاست و مجموعه پیچیده ای را تشکیل می دهد برای اینکه بتوانیم این مجموعه را مدیریت کنیم نیاز به فکر برنامه ریزی و طراحی داریم و با کمال تواضع اعلام می کنم که خدمتگزاران شما در سیاست خارجی این کار را انجام داده اند.

۵+۱ تصور نمی‌کرد جمهوری اسلامی بتواند کار را تا این حد پیش ببرد

وزیر امور خارجه افزود: کشورهای ۱+۵ تصور می کردند که قرار است خود سند را بنویسند و فکر نمیکردند که جمهوری اسلامی با استفاده از ابزارهای مختلف توانسته باشد کار را تااین حد پیش ببرد.

وی ادامه داد: درکنار نگاه بدبینانه ای که باید داشته باشیم، این موضوع را در نظر بگیرید که هیئت ۱+۵ در برابر وضعیتی قرار گرفت که پیش بینی نمی کرد و نمی دانست چطور باید عمل کند.

ظریف با بیان اینکه منافع ملی این کشورها در داشتن روابط خوب با ایران است اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران کشوری بزرگ، با اهمیت و دارای مردمی بافرهنگ است که نیروهای انسانی آن در منطقه بی نظیر است و با مردم جدی، هوشیار و بیداری روبرو هستند.

ظریف ادامه داد: احترام به جمهوری اسلامی و مردم ایران را باید خود ایجاد کنیم تا بقیه را ناگزیر کنیم که از موضع احترام و برابر با ما صحبت کنند که فکر می کنم به این توفیق دست پیدا کردیم.

عنوان دوسویه بودن یعنی باید اقدامات متوازن باشد

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دوسویه بودن و گام به گام بودن از لحاظ حقوقی به چه معناست، تصریح کرد: دوسویه بودن یعنی باید اقدامات متوازن باشد و گام به گام بودن به معنی داشتن رشته اقداماتی در مرحله اول و سپس پیش بینی مراحل دیگری تا رسیدن به مرحله آخر است. در نظر داریم که بعد از این رشته اقدامات به عنوان گام اول به سمت تفاهم برای گام نهایی برویم چرا که این نگرانی وجود دارد که اقدامات کوتاه و مقطعی به جای تفاهم به سوء تفاهم تبدیل شود و به جای اعتمادسازی آن را از بین ببرد.

ظریف ادامه داد: منافع جمهوری اسلامی ایران در این است که دنیا بداند ما برنامه ای صلح آمیز داریم، جمهوری اسلامی هیچ گاه قدرت خود را از طریق کشتار و سلاح های کشتار به دست نیاورد، البته زمانی که به ما حمله کردند مردانه از حیثیت و هویت خود دفاع کردیم.

وی ادامه داد: آنانی که ایران هراسی و پاشیدن بذر نگرانی را وسیله ای برای پیشبرد اهداف خود قرار دادند که در راس آنها رژیم صهیونیستی است می بینند که پروژه ایران هراسی دارد شکست می خورد و دنیا با یک نگاه واقع بینانه به مردم ایران می نگرد، چرا که مردم ایران دنبال سلاح نیستند بلکه به دنبال احترام و برخورد از موضع برابر هستند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه سخنان خود با اشاره به تحریم های اعمال شده از سوی کشورهای غربی گفت: دستاورد این تحریم ها فعال کردن ۱۹ هزار سانتریفیوژ در کشور و از دست رفتن اعتماد مردم نسبت به این کشورها بود.

اقدامات داوطلبانه ایران قابل بازگشت است

وی در ادامه سخنان خود درباره اقدامات داوطلبانه ای که ایران و کشورهای ۱+۵ نسبت به ارجای آن علام آمادگی کردند، گفت: در این زمینه تعهد حقوقی ایجاد نمی شود و تمامی این اقدامات قابل بازگشت است و پس از ۶ ماه اگر هر یک از طرفین احساس کند طرف مقابل پایبند به اصول و اقدامات خود نیست، می تواند نسبت به اجرای این برنامه تجدید نظر کند.

ظریف تاکید کرد: ما با حسن نیت وارد این موضوع شده ایم و نمی خواهیم عهد خود را بشکنیم و این اقدامات به صورت داوطلبانه و کوتاه مدت است، همچنین این اقدامات برای طرف مقابل بسیار گسترده خواهد بود.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه اقدامات در نظر گرفته شده برای دوطرف متوازن است، گفت: مطمئنا ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت و تحریم های یکجانبه که در گذشته انجام شده بود، کاملا غیرقانونی بوده و مانیز بر آن تاکید داشته ایم و در ادامه نیز باید تمام این موارد رفع شود.

وی همچنین در ادامه درباره سخنان وزیر خارجه آمریکا در خصوص حق غنی سازی در ایران تصریح کرد: آنچه که در این برنامه به آن اشاره شده غنی سازی در ایران است و با ما نیز آن را ادامه می دهیم، همچنین با آمریکا نیز صحبت می کنیم، لذا می خواهیم تمام دنیا به صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ما برسند.

غنی سازی در خاک ایران انجام می شود و متوقف نخواهد شد

ظریف تاکید کرد: غنی سازی در خاک ایران انجام می شود و متوقف نخواهد شد و همچنین غنی سازی ۲۰ درصد که در فردو انجام می شد به ۵ درصد کاهش و ادامه پیدا می کند.

وی در ادامه با اشاره به ماده ۴ ان پی تی گفت: دو سه کشور نیز با حق غنی سازی مخالفند در حالی که طبق ان پی تی این حق برای ایران و سایر کشورها وجود دارد و در این میان نیز برای اولین بار ۶ کشور (۱+۵) پذیرفتند که حق غنی سازی باید و حتما بخشی از هر راه حل باشد. بخشی از راه حلی که قسمتی از آن شامل برداشتن تحریم ها و در آخر به رفع کلیه تحریم ها منجر شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه سخنان خود در واکنش به سخنان مجری برنامه مبنی بر اینکه اعلام شد این توافقنامه نوعی شناسایی دو فاکتو عنوان شده است گفت: دو فاکتو وقتی عنوان می شود که یک چیزی نیاز به شناسایی داشته باشد، زیرا حق شناساندنی نیست، این حق موجود است و باید به آن احترام گذاشته شود.

وی افزود: حق آن حقی است که در ان پی تی اعلام شده و طبق این معاهده هیچ کشوری را نمی توان از حق قابل انتزاعش محروم کرد و باید به حق آن احترام گذاشت.

ظریف همچنین با اشاره به این توافقنامه گفت آمریکایی ها به مدت دو هفته تلاش کردند که دو عبارت in practice و if agreed را به متن این تواقنامه اضافه کردنند که ما آن را برداشتیم.

ظریف همچنین در ادامه عنوان کرد: کسانی که در داخل مطالبی می نویسند تقاضا دارم که  از دولت آمریکا به خاطر مشکلات و فشارهای داخلی حرفهایی را به زیان می آورد، آنان نیز این سخنان را تکرار نکنند.

آنچه که در مذاکرات با ۱+۵ بدست آمده یک دستاورد تاریخ بود

وی تاکید کرد: آنچه که در مذاکرات با ۱+۵ بدست آمده یک دستاورد تاریخ بوده و ما نیز توانستیم این امتیاز را بدست بیاوریم و این برنامه یک اقدام عملی ۶ ماهه به شمار می رود و نباید بیش از آنچه که هست به آن بدمند. این معاهده نیست تنها یک توافقنامه است که به زبان انگلیسی نوشته شده است.

ظریف خاطرنشان کرد: اقداماتی که در این برنامه ذکر شده قابلاجراست و به هیچ عنوان پیچیده نیست و در صورت اراده سیاسی تمام این اقدامات انجام خواهد شد.
وی تصریح کرد: این توافق نیز به ما تحمیل نشده است و ما بودیم که دنیا را به جای تحریم و تهدید وادار کردیم که دست از کار خود بردارد و این توافقنامه نشان داد که آنها پس از گذشت چندین سال از موضع برابر با این مردم صحبت کردند و این موضوع موجب به نتیجه رسیدن مذاکرات شد.

وی در ادامه درباره عدم اعتماد مردم به آمریکا و انگلیس گفت: بنده این موضوع را بارها گفته ام که مردم ما به شما اعتماد ندارند و تکرار می کنم که آنها باید اعتماد این ملت بزرگ را جلب و بازسازی کنند و با زبان تهدید سخن نگویند، زیرا در این هنگام همواره یک قدم دیگر بر بی اعتمادی مردم کشور می افزاید.

وی افزود: ما با کمال خودباوری وارد مذاکرات شدیم و خدا را شکر به نتیجه رسیدیم و در این میان بدخواهان این نظام زاری کردند و امروزه تلاش می کنند که این توافق را برهم بزنند و چون فهمیده اند مردم ما و نمایندگانشان از موضع اعتماد به نفس وارد شده اند می توانند منافع خود را تامین کنند.

هر لحظه که تصمیم بگیریم می توانیم این توافق را کنار بگذاریم

وی با بیان اینکه آمریکا و اسرائیل قدرت های پوشالی هستند گفت: هر لحظه که تصمیم بگیریم می توانیم این توافق را کنار بگذاریم. ما همواره به تعهدات خود پایبند هستیم ولی از طرف مقابل نیز نسبت به نقض تعهد مجبور نخواهیم بود که یک طرف قرار را ادامه دهیم ما وارد این حوزه شده ایم تا منافع کشور را پیش ببریم و فشارهای ظالمانه بر مردم را رفع کنیم.

وی درباره حضور وزرای خارجه ۱+۵ در ژنو گفت: ما برنامه های خود را به گونه ای ترتیب دادیم که این وزرا به نتیجه رسیده اند که اگر حضور پیدا نکنند از کارها عقب خواهند ماند.

وی درباره چشم انداز این توافق گفت: مانیز خدا را قادر مطلق می دانیم و با نیت رسیدن به راه حل برای رفع فشار برمردم و حفظ حقوقشان وارد این حوزه شده ایم  و اگر طرف مقابل درس خود را از چندین سال گذشته آموخته باشد، مطمئنا این موضوع حل خواهد شد، زیرا این موضوع یک مشکل ساختگی است

وی تصریح کرد: زمانی که برخی از دوستان حرف هایی بر مخالفت با اقدامات ما می زدند، مقام معظم رهبری دخالت کردند و گفتند این افراد فرزندان خودمان و فرزندان انقلاب هستند و همچنین پس از تواق نیز رهبری با بزرگ منشی و نگاه وسیع مبتنی بر منافع ملی از روند مراکرات حمایت کردند.

ظریف گفت: ما همواره آماده پذیرش نقد هستیم اما از این افراد خواهش دارم که ابتدا انصاف را رعایت کرده و بدانند تفاهم با اعلام موضع فرق می کند و خدای ناکرده بدین وسیله آب را به آسیاب دشمن نریزند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه