ادامه سنگ اندازی آمریکایی‌ها در مراحل اجرایی برجام؛

آمریکا خوش‌ قول نیست؛ برای درمان‌اقتصاد به “برجام” دل نبندید

دولت برای بهبود شرایط اقتصادی منتظر به نتیجه رسیدن برجام و افزایش صادرات نفت بوده که با کارشکنی کشورهای حاضر به خصوص آمریکا بخشی از این اهداف محقق نشده و احتمالا نخواهد شد پس تنها رو کردن به اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخل راهگشا خواهد بود.

آمریکا خوش‌ قول نیست؛ برای درمان‌اقتصاد به “برجام” دل نبندید

به گزارش ۸دی، طی سال های اخیر دولت برای بهبود شرایط اقتصاد ایران روی سه محور تکیه کرده بود که بازگشت دلارهای نفتی، بازشدن راه‌های دسترسی ایران به مبادلات بانکی بین المللی و همچنین بالا بردن صادارت نفت خام ایران از جمله اصلی‌ترین آنها است.

اگرچه با به نتیجه رسیدن برجام پیش بینی ها نسبت به تأثیر مثبت توافق هسته ای بر اقتصاد ایران قوت گرفت اما  اظهارات اخیر اوباما و اخبار  کارشکنی آمریکا در اجرای برجام در کنار ترس بانک‌ها، موسسات مالی و شرکت های خارجی برای ورود به ایران شرایط متفاوتی را پیش روی قرار داده است.

با این وصف در صورت ورود بنگاه های اقتصادی خارجی به ایران احتمالا رویکردی را در پیش خواهند گرفت که در صورت بروز هر گونه اتفاقی و با هدف جلوگیری از مواجهه با هر گونه جریمه احتمالی ایران را ترک کنند.

برخی از این موسسات در طول دوران تحریم ها با ایران و دیگر کشورهای تحت تحریم های غرب مبادلاتی داشته و پس از اعمال جریم های سنگین میلیارد دلاری به خصوص از سوی دولت آمریکا، ‌در حال حاضر به نوعی در حالت خلسه به سر برده و حتی با وجود لغو برخی تحریم از ورود به بازار ایران خودداری می‌کنند.

به طور مثال سال گذشته بانک بی ان پی پاریباس فرانسه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بانک های این کشور به دلیل انجام مبادلات بانکی با ایران و برخی کشورهای تحت تحریم غرب به پرداخت حدود ۹ میلیارد دلار جریمه به دولت آمریکا محکوم شد و این جریمه به یکی از سنگین‌ترین جریمه‌های بانکی تاریخ تبدیل شد.

به همین دلیل به طور کلی بنگاه های مالی و شرکت های خارجی بزرگ همچنان نسبت به ورود به ایران تردید دارند.

از سوی دیگر هیچ زمان مشخصی را نیز برای برطرف شدن ترس و تردید بانک ها، موسات مالی و شرکت های خارجی برای ورود به ایران نمی توان متصور شد و ممکن است حتی پس از لغو کامل تحریم ماه ها و یا حتی سال ها زمان نیاز باشد تا این موسسات خارجی تصمیم خود برای ورود به ایران را عملی کنند.

در کنار موارد فوق همچنان تهدیدات زیادی علیه خود برجام وجود دارد و در کنار تهدید های روز افزون کنگره آمریکا به تحریم ایران به دلیل توسعه توان موشکی و با در نظر گرفتن نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، برخی از نامزدهای انتخابات آمریکا از جمله دونالد ترامپ جمهوری‌خواه نیز مخالفت خود را با اجرای برجام اعلام کرده و احتمالا در صورت پیروزی در انتخابات بحران کارشکنی آمریکا در راه اجرای برجام و اقدامات این کشور برای جلوگیری از توسعه اقتصادی ایران تشدید خواهد شد.

به همین دلیل حتی در صورت ورود شرکت ها و بانک های خارجی به ایران، احتمالا این شرکت ها به گونه ای وارد کشورخواهند شد که در صورت بروز هر گونه اتفاق احتمالی، به سرعت ایران را ترک کرده و از هر گونه جریمه احتمالی مصون بمانند.

به طور کلی حتی در صورتی که سرمایه ها و شرکت های خارجی با تمام توان وارد کشوری شوند رشد تکیه صرف بر این روند برای توسعه اقتصادی پایدار، منطقی به نظر نمی رسد چرا که در حال حاضر کشورهایی مانند ترکیه، کره جنوبی، آفریقای جنوبی و … که روند مشابهی را در پیش گرفته و بخش قابل توجهی از رشد اقتصادی آنها مبتنی بر جریان ورود سرمایه های مستقیم و غیرمستقیم خارجی است به عنوان اقتصادهای شکننده در جهان شناخته می شوند.

پس حتی اگر سرمایه ها و شرکت های خارجی به طور کامل وارد ایران شوند در صورت عدم تقویت توان تولید داخلی و نهادینه کردن مبانی اقتصاد مقاومتی، کشور در معرض خطر تبدیل شدن به یکی دیگر از اقتصادهای شکننده جهان قرار خواهد گرفت.

حال آنکه همانطور که گفته شد حتی در صورت ورود عملی سرمایه ها و موسسات خارجی به ایران، احتمالا این شرکت ها به گونه ای وارد کشور خواهند شد که در صورت نیاز به سرعت کشور را ترک کنند.

پس تکیه صرف بر این سرمایه ها و شرکت ها برای ایجاد رشد اقتصادی پایدار منطقی نخواهد بود چرا که در کنار از دست رفتن روند بهبود اقتصادی  با رفتن این شرکت ها و موسسات شاهد بحران در حوزه اشتغال در سطح کشور نیز خواهیم بود.

چشم‌داشت به درآمدهای نفتی نیز نتیجه بهتری برای کشور در بر نخواهد داشت چرا که کشورهایی مانند ونزوئلا که سهم قابل توجهی از بودجه خود را از طریق صادات نفت خام تامین می کنند، در بحران اخیر سقوط قیمت نفت در جهان، شاهد رسیدن تورم به رقم های سه رقمی و حتی ۷۰۰ درصدی بودیم.

از سوی دیگر باید دید کدام یک از کشورهای توسعه یافته و به اصطلاح اقتصادهای رده اول جهان از مبانی حتی شبیه به مواردی مانند افزایش درآمدهای ناشی از صادرات نفت خام و ورود سرمایه های مستقیم خارجی به عنوان پایه های رشد اقتصادی پایدار استفاده کرده اند.

در کشورهایی مانند آمریکا، فرانسه، انگلیس، و آلمان که از جمله بزرگ ترین اقتصادهای جهان محسوب می‌شوند یکی از اصلی ترین پایه های توسعه پایدار حمایت از تولید داخلی است.

حمایت این کشورها از تولید داخلی پایدار به حدی بوده است که در دوران رکود بزرگ اقتصادی، میلیاردها دلار از سوی دولت ها برای ادامه روند تولید حتی در صورت ضررده بودن بخش های داخلی تولید به این واحدها اختصاص داده شد.

حمایت از تولید داخلی می تواند در کنار برطرف کردن مخاطرات بحران‌های احتمالی ناشی از خروج شرکت‌ها و یا سرمایه های خارجی و تأثیر منفی آن بر روند رشد اقتصادی، می تواند رشد اشتغال پایدار را نیز برای کشور به همراه داشته باشد.

به طور کلی حمایت قاطع و هدفمند از تولید داخلی که از جمله مهمترین تأکیدات مقام معظم رهبری در اجرای اصول اقتصاد مقاومتی است می تواند در کنار افزایش بازدهی بخش تولید به توسعه بخش صادرات منجر شده و تراز تجاری کشور را بهبود بخشد.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه