8دی در آستانه روزملی هسته‌ای گزارش می دهد/1

انرژی هسته ای، هموار کننده واقعی راه پیشرفت/ کاربردهای هسته ای در حوزه هایی که شاید انتظار نداشته باشید!

دانش هسته ای هرچند در ابتدا تنها در شکلی خشن خود را نمایان ساخت و با یک بار امتحان جان بیش از ۲۰۰ هزار ژاپنی را گرفت اما کم کم را صلح آمیز خود را یافت و امروزه از آن به عنوان دانش نجات دهنده بشریت یاد می شود.

انرژی هسته ای، هموار کننده واقعی راه پیشرفت/ کاربردهای هسته ای در حوزه هایی که شاید انتظار نداشته باشید!

سرویس سیاسی؛

دانش هسته ای هرچند در ابتدا تنها در شکل و ساختاری خشن خود را نمایان ساخت و با یک بار امتحان در هیروشیما و ناکازاکی توسط آمریکا جان بیش از ۲۰۰ هزار ژاپنی را گرفت اما کم کم را صلح آمیز خود را یافت و امروزه از آن نه به عنوان دانش نابود کننده بلکه به عنوان دانش نجات دهنده بشریت یاد می شود و در عرصه های متفاوت از جمله پزشکی ، کشاورزی ، صنعت و تولید برق دانشی پیشگام محسوب می گردد.

hastei

کاربرد انرژی هسته ای در پزشکی:

استفاده از انرژی هسته ای در پزشکی با کشف اشعه ایکس برای عکسبرداری از بدن انسان آغاز گشت و سپس با تشخیص ایزوتوپ ها در سال ۱۹۱۹ ادامه یافت که امروزه طبق آمار میلیونها بیمار در سال با استفاده از رادیوایزوتوپ ها درمان یا بیماری آنها تشخیص داده می شود.

امروزه نقش انرژی هسته ای در پزشکی بسیار پررنگ تر شده است و مواد رادیواکتیو در تشخیص بسیاری از بیماری ها از جمله قلب و عروق ، بیماری های استخوانی ، بیماری های تیروئید ، عفونت یا آبسه های نامشخص، تومورها  نقشی تعیین کننده و غیر قابل انکار دارند.

برخی از بیماری ها نیز همچون لوسمی (نوعی سرطان خون) ، رماتیسم ، نقرس و ضایعات پوستی توسط اشعه مواد رادیواکتیو درمان می گردند.

اما نکته بسیار با اهمیت در خصوص استفاده از مواد رادیواکتیو در تشخیص بیماری ها این است که اثرات مضر و سمی آن نسبت به سی تی اسکن و اشعه ایکس کمتر می باشد.

 

کاربرد انرژی هسته ای در کشاورزی:

کاربرد دانش هسته ای در حوزه کشاورزی به دهه ۴۰ میلادی باز می گردد زمانی که در سال ۱۹۴۶ سازمان کشاورزی ملل متحد با آزانس بین المللی انرژی اتمی پیمانی با هدف افزایش تولیدات کشاورزی منعقد کرد.

دانش هسته ای در بخش کشاورزی در ۳ حوزه اثرگذاری بسزایی دارد: ۱.کیفیت محصول ۲. کمیت محصول ۳.سمپاشی و کودریزی.

در این روش شما می توانید با استفاده از دانش هسته ای اولا کیفیت محصول خود را با تغییرات ژنی که در آن پدید می آید بالا برده و علاوه بر با کیفیت ساختن آن میزران کمیت آن را نیز افزایش دهید و همچنین با مقاوم سازی آن در مقابل کم آبی و آفت زدگی از هدر رفت آن جلوگیری نمایید.

همچنین می توان با استفده از پرتوهای هسته ای حشرات و آفات را نیز کنترل کرد و با کاهش استفاده از سم ها و کود های شیمیایی از آلودگی بیش از پیش محیط زیست جلوگیری نمود.

 

کاربرد انرژی هسته ای در صنعت:

تکنولوژی هسته‌ای در بخش صنعت استفاده‌های فراوانی دارد که که از مهم‌ترین کاربردهای آن می‌توان به صورت فهرست‌وار به موارد زیر اشاره کرد:

۱. نشت‌یابی با اشعه و بررسی جوشکاری در لوله‌های نفت و گاز.

۲. دبی‌سنجی پرتوی (سنجش شدت تشعشات، نور و فیزیک امواج).

۳. سنجش پرتویی میزان سائیدگی یا خوردگی قطعات در حین کار از جمله پیستون‌های هواپیما.

۴. تهیه و تولید چشمه‌های پرتوزائی کبالت و ایریدیم برای مصارف صنعتی.

۵. بررسی کوره‌های مذاب و شیشه‌سازی برای تعیین اشکالات آن‌ها.

۶.بهبود فرآیندها، اندازه‌گیری دقیق در مورد سطح‌سنجی، ضخامت‌سنجی، ردیابی، آزمایش‌های کنترل کیفی، ایجاد واکنش‌های شیمیایی موردنظر و کاهش هزینه تولید در فرآیند تولید.

۷. افزایش کیفیت قطعات اتومبیل. به عنوان مثال در صنعت خودروسازی از مواد رادیواکتیو برای کنترل کیفیت ورق استیل استفاده می‌شود.

۸. کاربرد در صنایع غذایی. به عنوان مثال پرتوافکنی روی مواد غذایی بدون این‌که حالت فیزیکی یا مزه ماده خوراکی را تغییر دهد، می‌تواند آن‌را به طور کامل استریلیزه کند. کشتن حشرات کوچک یا میکروگانیزم‌ها در مواد غذایی و طولانی‌تر کردن عمر مواد غذایی نیز از دیگر کاربردها در صنایع غذایی است.
کاربرد انرژی هسته ای در تولید برق:

یکی دیگر از مهمترین کاربرد های انرژی هسته ای تولید برق می باشد که روز به روز نیز دامنه ی آن گسترده تر شده و پیش بینی می شود در دهه های آینده به طور کامل جایگزین انرژی های فسیلی شود.

طبق آخرین اخبار که در سال ۹۲ منتشر شد بیش از ۱۵ درصد انرژی الکتریسیته جچهان توسط نیروگاههای هسته ای تولید می شود که فاقد در اکسید کربن می باشند.

اما آنچه اهمیت انرژی هسته ای را در تولید برق بیشتر نمایان می سازد افزایش خودروهای برقی در جهان است، خودروهایی که رشد فزاینده در سالهای گذشته داشته اند و پیش بینی می شود در دهه های آینده جایگزین ماشین های بنزینی شوند و وقتی این امر فراگیر شود اهمیت وجود راکتورهای های هسته ای که برق تولید می کنند بیش از پیش نمایان می گردد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه