عبدالرضا جیلانی
یادداشت/

نامه سرگشاده یک شاگرد به استاد دکتر مظفر نامدار: در عرصه سیاست غیر از علم، حلم نیز لازم است!

در این یادداشت آمده است: سعی کنید تحت القائات عناصر وحدت شکن در جریان اصولگرایی قرار نگیرید! آنانی که در مصاحبه های خود اعلام کرده بودند لیستی جدا از لیست ائتلاف نخواهند داد اما چند روز مانده به انتخابات همانطور که سابقه آنان نشان می داد و در مقوله وحدت شکنی کارنامه درخشانی [!!] نیز دارند، لیست جداگانه ارائه کردند!

نامه سرگشاده یک شاگرد به استاد دکتر مظفر نامدار: در عرصه سیاست غیر از علم، حلم نیز لازم است!

به گزارش ۸دی، عبدالرضا جیلانی در یادداشتی نوشت:

محضر مبارک استاد ، محقق و پژوهشگرفرهیخته علوم سیاسی ، دکتر مظفر نامدار
سلام علیکم
ضمن عرض تبریک به مناسبت فرارسیدن سال جدید و آرزوی موفقیت و سلامتی برای آن استاد محترم که بحق از مفاخر استان وکشور در حوزه علوم انسانی ، بویژه رشته علوم سیاسی و پژوهش درتاریخ معاصر ایران و گیلان می باشید ، در خصوص موضع گیری های جنابعالی در اثنای تبلیغات انتخابات مجلس ، نکاتی را مطرح نمودید که با وجود گذشت یک ماه از انتخابات ، هنوز در باور بنده و جمع کثیری از دوستان وارادتمندانتان نمی گنجد که آن سخنان ، بویژه با آن نوع ادبیات از جانب شما بیان شده باشد!
ابتدا تصمیم داشتم درباره آن نکاتی که مطرح نمودید ، مطالبی که در ادامه می آید را به صورت حضوری خدمتتان ارائه کنم اما به دلیل سیل تخریبی که پس از آن سخنان توسط نزدیکان و اعضای ستادتان ونیز برخی دیگر از کاندیداهاو شخصیت های اصولگرا  نسبت به ارائه کنندگان لیست ائتلاف اصولگرایان در افواه عمومی و سایت های دگراندیش ، بویژه سایت منتسب به نماینده اصلاح طلبِ اصولگرایِ اعتدالیِ و سه نقطه رشت[!!] راه افتاد و آگاهی کامل از قضایای ارائه لیست مذکور ، لازم شد که این نامه را پس از فروکش نمودن التهابات زمان انتخابات و دور شدن از فضای احساسی آن موقع و به دلیل روشنگری افکار عمومی از یک اقدام خردمندانه دربرابر این سیل تخریب و تهمت ، به صورت سرگشاده ارائه نمایم .

در همین ابتدای نامه ، از اینکه خدمتتان اساعه ادب می نمایم پوزش می طلبم و اما بعد : استاد عزیز ؛ جنابعالی که بارها عنوان نموده ایید « استاد علم سیاست » هستید ( الحق که اینگونه ایید) خوب واقفید، لزوما هر کس که علم سیاست را می داند ، دلیل نمی شود قواعد حضور در یک فرایند سیاسی را نیز خوب بداند و بلعکس ! دقیقا یکی از مصادیق این مورد شما هستید ! تجربه چند دوره حضورتان در یک فرایند سیاسی مانند انتخابات مجلس ، بخوبی اثبات می کند که با وجود آنکه استاد علم سیاست هستید اما با عرض معذرت ، به قواعد حضور به عنوان یک کاندیدا در صحنه ای مثل انتخابات مجلس آنهم در شهری مثل رشت ، خوب واقف نیستید!! تا جایی که بنده به یاد دارم در چنددوره ای که به کارزار انتخابات وارد شده اید ، دقیقا از چند ماه مانده به انتخابات ، به یکباره از فضای خارج از استان که مدتها از نظرها و خاطر عموم مردم و حتی دوستانتان دور بوده اید ، به صحنه انتخابات مجلس در رشت نزول اجلال فرموده و انتظار داشته اید که تمام دوستان وشاگردان با تمام توان و در ظرف مدت ۴ یا ۵ ماه ، خلاء عدم حضور چندین ساله شما را پر کرده و در این مبارزه طاقت فرسا با عوامل زر و زور وتزویر ، آراء را به سمت شما هدایت کنند که صد البته این یک انتظار بیهوده ای می باشد! جالب اینکه این رویه را که بیشتر شبیه فرم حضور به عنوان کاندیدا در حوزه هایی مانند تهران ، اصفهان و… می باشد را  بارها در رشت تکرار نموده ایید ، بگونه ای که مورد انتقاد حتی نزدیکترین یاران وشاگردانتان واقع شده ایید!
جناب دکتر ؛ شما که به هیچ وجه به مافیای پول و پلو و پوستر وصل نبوده و با روش هایی مانند صرف هزینه های گزاف تبلیغات ، خرید آراء و … خواهان پیروزی در انتخابات نیستید ( درست هم همینگونه است ) چاره ای ندارید که یا ارتباط و حضورتان را بطور متناوب و حتی دائمی با عموم مردم شهر، بخش ها و روستاها برقرار نموده و در غم و شادی ها و مشکلاتشان همراه آنان باشید تا شما را خوب بشناسند ویا با حضور در برخی از جایگاه های اجرایی و خدمت رسانی ، مزه خدمتگزاریتان را به آنان چشانده تا با رای خود در انتخابات مجلس ، عرصه بالاتری از خدمتگزاری را به شما امانت دهند و … اما هیچکدام از رویه های مذکور و مشابه را در مدت این چند دور حضور در صحنه انتخابات در پیش نگرفتید! بهتر بگوییم ، اصلا اعتقادی به موارد فوق ندارید ، تازه حضور در لیست ائتلاف هم در نظرتان مقبول نمی افتد ! حال بفرمایید با وجود آنکه برخی از مناطق شهر رشت و روستاها حتی برای یکبار هم از نزدیک شاهد حضورتان نبوده اند ، دوستانتان چگونه می توانند ظرف مدت چند ماه ، آراء عموم مردم را به سمت شما هدایت کنند ؟!!
حضرت استاد ؛ خوب واقفید کسانی که لیست ائتلاف را ارائه کردند و شما در خطابی توهین آمیز و تاسف بار صفت « گندم نمایان     جو فروش » را برای آنان بکار بردید ، پس از مدتها کار و جلسات شبانه روزی در رشت وسراسر استان و نزدیک نمودن گروهها و جریانهای مختلف اصولگرایی که برخی از آنان به دلیل اختلاف سلیقه حتی حاضر به نشستن در یک جلسه با همدیگر نبودند! مقرر شد لیست هر شهرستان را معتمدین ارزشی آن شهر، با تفاهم و نیز با استفاده از نظر سنجی های معتبر به عنوان تنها روش فراگیر و نه کامل! تشکیل داده تا بتوان در مدت زمان کوتاه باقی مانده ، لیستی که توانایی پیروزی در این انتخابات مهم وسرنوشت ساز که هم نظام سلطه و هم واداده های داخلی سرمایه گذاری گزافی برای آن نموده اند ، تشکیل شود.
این را نیز خوب می دانید که از نظر شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان استان ، برخی ازگزینه هایی که در رشت و دیگر شهرستان های استان به عنوان گزینه های نهایی در لیست قرار گرفتند ، آن شرایط حداکثری به عنوان کاندیدای اصلح را در اختیار نداشتند ( حتی به برخی از آنان این مهم نیز یادآوری شده بود ) اما به دلایلی مانند ضیغ وقت ، عدم اقبال عمومی به برخی از کاندیداهای اصلح ، نظرسنجی ها و نیز احترام به نظر شورای معتمدین ارزشی هر شهرستان ، به عنوان لیست نهایی معرفی شدند.

حال جناب دکتر؛ آیا رواست تشکیل دهندگان این لیست ها را به دلایلی که گذشت و بر اساس اضطرار و نیز مقابله با صف بندی حامیان تفکر سازش [!!] مبادرت به این امر مهم نمودند را گندم نمای جو فروش ، نا اهل ، مملکت فروش ، اصولگرای شعاری ، اهل معامله و … بنامیم ؟!! آیا بکارگیری چنین ادبیاتی متناسب با شان و جایگاه فرهیخته علمی شما می باشد ؟!  آیا شما از سابقه اعضای شورای ائتلاف اطلاع نداشته و آنان را نمی شناختید که چنین القابی را نثارشان فرمودید؟!!  آیا شخص سردار علیزاده اهل معامله است؟! حجت الاسلام اشکوری چطور؟! آقایان حقی ، شاهدی و مقدادی چطور ؟! و…
جناب استاد؛ براستی سردار و امثالهم دنبال معامله هستند که به چه چیزی برسند؟! اگر دنبال پُستند که اکثر آنان مدتهاست که بازنشسته شده اند! تازه اگر هم شرایط گرفتن پست را داشته باشند، این دولت باید دولت مجانین باشد که در مجموعه خود به منتقدین سرسختش پستی هدیه کند؟! همچنین ،اگر دنبال ثروت بودند که مدتها پیش می توانستند راحت تر به آن دست یابند؟! ومسائلی از این دست که چنین تهمتهایی را درباره اعضای شورای ائتلاف مشمئز کننده می نماید همانگونه که برای شما نیز اینگونه است.
استاد عزیز ؛جنابعالی که از همان ابتدا نه فرایند تعیین لیست را به طور کامل برمی تافتید و نه ائتلاف را در شرایط فعلی پرفایده می دانستید ، بگونه ای که به فرموده جنابتان این لیست ده شاهی هم برایتان ارزش نداشت [!!] پس چرا پس از آنکه بر اساس نظرسنجی در لیست ائتلاف قرار نگرفتید ، فریاد واسفا سرداده و آن واکنش های عصبی دور از انتظار از شما بروز کرد؟!!

جالب اینکه تا قبل از اعلام لیست ائتلاف ، با دو نفر از گزینه های این لیست که سابقه نمایندگی هم داشته و در لیست های دیگر ، درکنار شما قرار گرفتند واکنشی ازسوی شما مشاهده نگردید اما به محض اینکه آن دو نفر، در لیست ائتلاف  قرار گرفته و شما انتخاب نشدید القاب « عضو فراکسیون کرو لال ها » ، « همیشه خوابیده در مجلس » و « جنس های بنجل » را نثارشان کردید !!! آیا چنین رویه ای از شما پذیرفتنی است ؟!!

همچنین در سخنرانی تان پس از اعلام لیست ، با مخدوش خواندن نظرسنجی های صورت گرفته ادعا نمودید که از شش ماه پیش ،لیست مشخص شده و این نظرسنجی نیست بلکه نظرسازی ونمایش است! حال اگر طرفداران وعموم مردم که این ادعای دور از انصاف شما را شنیده اند  متوجه شوند، جایگاه هفتمی که در نتیجه انتخابات کسب کردید همان جایگاه هفتم در آخرین نظرسنجی صورت گرفته باشد، چه قضاوتی درباره شما خواهند داشت؟!!

عنوان فرموده اید که« اینها [شورای معتمدین] چون پیر شده اند ، دارند راهها را می بندند!!» استاد محترم ؛ اگر این عزیزان پیر شده اند مگر شما جوان هستید؟! کدام راهها را می بندند؟!  بهتر نبود با کمی خویشتن داری ، بدوراز القای احساسات گونه دوستانِ جوانِ آرمانخواهِ تکلیف گرایتان ونیز وسوسه عناصر تفرقه انداز در جریان اصولگرایی استان و با شم سیاسی منحصر بفرد خود، رویه مناسب را اختیار می کردید؟!

شایسته این بود که حال مانند سردار علیزاده ، خانم تحریری و… که ایثار نموده و با وجود آراء پایه مناسب و بخت پیروزی ونیز جهت جلوگیری از تفرق آراءو افزایش احتمال پیروزی اصولگرایان ، به صحنه انتخابات ورود نکردند ، حاضر نبودید صحنه انتخابات را ترک کنید ، با حفظ احترام نسبت به تصمیم شورای معتمدین ، فعالیت خود را بصورت ایجابی و نه سلبی ، ادامه داده و صد البته نتیجه ای بهتر از دور قبل برایتان حاصل می شد. بسیاری از افراد را سراغ دارم که حتی با اعلام لیست ، تصمیم داشتند بجای یکی از گزینه ها ، نام مبارک شما را در برگه رای مرقوم کنند، اما با مشاهده آن واکنش دور از انتظارتان که به« خاطر یک دستمال، قیصریه را به آتش کشیدید !»از تصمیم خود منصرف شده وبه تمام گزینه های ائتلاف رای دادند. قطعا دلیل ریزش آراء شما نسبت به دوره گذشته را باید در همین بازه جستجو کرد!
با نگاه اجمالی به اظهارات و یادداشت های منتقدین لیست ، از جمله جنابعالی و برخی دیگر از کاندیداهای اصولگرا، بخوبی مشخص است که تمام این نقدها در حیطه درون گفتمانی و درون جبهه ای قرار گرفته وبرخی از آن دغدغه ها، به نوعی درست می باشند.

اما جناب استاد؛ خود بهتر می دانید که جهت حضور در صحنه ای مانند انتخابات فقط نگاه به جبهه خودی کافی نیست! اگر شما ودوستان منتقد کمی هم به جبهه مقابل که با تزویر، ریاکاری و فضاسازی کاذب ، با پیروز جلوه دادن خود ،کمر همت به تغییر در ساختار ومبانی نظام با استفاده از ظرفیت قدرت های خارجی بسته است ، نگاه می کردید قطعا نقدها و واکنش های صورت گرفته رنگ و بوی دیگری پیدا کرده و کاربردی و منصفانه تر قلمداد می گشت!
جبهه مقابل با غوغاسالاری و بزرگنمایی، بگونه ای رفتار می کند که با پیروزی در تهران کانه در کل ایران پیروز شده است! بویژه آن که فرد پیروز لیست اصلاح طلبان در رشت، ژست پیروزی بر کل استان گرفته و بگونه ای رفتار می کند که با پیروزی او، کل اصلاح طلبان واعتدالیون در استان پیروز شده اند که صد البته لافی بیش نیست!! جالب تر اینکه با وجود آنکه فقط در دو حوزه استان ، گزینه های لیست مذکور پیروز شده اند اما در اکثر شهرها جشن شکرانه حضور وپیروزی گرفته اند!!!

استاد عزیز؛ وقتی نحوه رفتار آنان پس از این شکست به این صورتی که گذشت، می باشد پرواضح است که در صورت پیروزی چه علم شنگه ای راه انداخته و دنبال چه اهدافی بودند!! با بررسی چنین شرایطی ، بیش از گذشته اهمیت ارائه لیست از جانب اصولگرایان مشخص می شود. اینکه « دوران لیستها تمام شده است» بنظرم سخنی است که از روی عصبانیت فرموده ایید! چون رفتار مردم دراین انتخابات ثابت کرد که کم کم گرایش به لیست ها حتی در شهرهایی که انگیزه های قومی و قبیله ای در انتخاب افرادحاکم می باشد، در حال افزایش می باشد که این تازه اول راه است. حتی جناح مقابل نیز برای اولین بار اقدام به ارائه لیست به صورت عمومی وعلنی بویژه در رشت نمود که گزینه اول آنها به مجلس راه یافت و گزینه دوم وارد مرحله دوم شد وگزینه سوم آنها نیز آراء قابل توجهی مانند گزینه دوم، که هیچ کس انتظار آن را نداشت ، کسب کرد حتی بیشتر از شما!! چرا؟! چون فقط سه گزینه مطرح در انتخابات مانده و در قالب یک لیست عمل کردند وبقیه یا اصلا ورود نکرده ویا با اقدام بجا و بموقع شورای نگهبان، رد صلاحیت شدند.

اما شما وبرخی دیگر از کاندیداهای اصولگرا چه کردید؟! تازه جناب حجت الاسلام عباسی پس از آنکه آراء وی از تعداد آراء باطله در انتخابات کمتر شد ( در نظرسنجی درصد آراء وی ۱.۷بدست آمده بود) نامه ندامت آنهم باطعنه غیر منصفانه به شورای معتمدین انگاشتند که البته نوش دارویی پس از…
حضرت استاد؛ اگر همه این پنج ، ده ، بیست هزار رای شما ودیگرکاندیداهای اصولگرا را جمع کنیم ، قریب به صد هزار رای از سبد رای ائتلاف خارج شد که اگر فقط نصف آن به گزینه های ائتلاف اختصاص پیدا می کرد که دور از ذهن هم نبود، اکنون نه تنها هر سه گزینه لیست بصورت یکضرب وارد مجلس شده بودند ، بلکه همان یک گزینه پیروز اصلاح طلبان که توهم پیروزی بر کل استان را دارد ، باید حضور در مجلس دهم را فقط در خواب تجربه می کرد!!
استاد گرانقدر؛ بنده درصدد نفی و یا اثبات موضوع « صالح مقبول و اصلح غیرمقبول » نیستم اما نظرتان را به سه فراز از بیانات مقام معظم رهبری درباره «آرمانگرایی توام با واقعیت »، «مصلحت اندیشی توام با حقیقت» و « تکلیف گرایی توام با توجه به نتیجه» که اتفاقا پس از انتخابات ۹۲ فرموده اند ؛ جلب می کنم که ؛ « در موضوع نسبت آرمانگرایی با واقعیات، ما هم آرمانگرایی را کاملاً تأیید می کنیم و هم دیدن واقعیات را. آرمانگرایی بدون دیدن واقعیات، به خیال‌پردازی و توهم منجر خواهد شد…»، «بعضى خیال مى کنند که «مصلحت» در مقابل «حقیقت» است؛ در صورتى که مصلحت هم یک حقیقت است؛ کما اینکه حقیقت هم مصلحت است. اصلًا حقیقت و مصلحت از هم جدا نیستند. مصالحِ پندارى و شخصى است که بد است. وقتى مصلحت شخصى نیست، وقتى مصلحتِ مردم و مصلحتِ کشور است، این مى شود یک امر مقدّس، یک امر خوب، یک چیز عزیز؛ چرا ما باید از آن فرار کنیم؟ لذا من این را واقعاً مصلحت نمى دانم…» ، «ایشان به جمله‌ی معروف امام خمینی(رضوان‌الله‌علیه) که می‌فرمودند: «ما به دنبال تکلیف هستیم»، اشاره کردند و افزودند: آیا این جمله بدین معنا است که امام با وجود آن سختی‌ها و زحماتی که سال‌ها متحمل شده بودند، دنبال نتیجه نبودند؟ قطعاً چنین چیزی صحیح نیست. تکلیف گرایی صحیح آن است که انسان در راه رسیدن به نتیجه مطلوب براساس تکلیف عمل و از کارهای ضدتکلیف و نامشروع پرهیز کند. انسانی که برای رسیدن به نتیجه براساس تکلیف عمل می کند، اگر به نتیجه مطلوب هم نرسد، احساس پشیمانی و خسارت نمی کند. تکلیف گرایی هیچ منافاتی با دنبال نتیجه بودن، ندارد.» ( دیدار دانشجویان با معظم له ۶ مرداد۹۲ )

بدیهی ترین تفسیر فرمایشات ایشان این است که در هر امری بویژه در زمان انتخابات ، انتخاب گزینه صحیح بویژه اصلح تابع شرایط زمان انتخاب می باشد. باید دید که آیا گزینه اصلح توانایی پیروزی در انتخابات را دارد؟! واقعیات سیاسی داخلی ، منطقه وجهانی آیا اقتضاء می کند که بدون توجه به اینکه چه نتیجه ای رقم خواهد خورد فقط به تکلیف عمل کرده وبه اصلح ، حتی اگر پیروز انتخابات هم نباشد، رای دهیم؟!

آیا مصلحت اقتضا می کند که با این تکلیف گرایی مان فرصت را برای گزینه های دگراندیش که با پیروزی آنان چوب حراج به تمام مبانی و ارزشهای انقلاب زده خواهد شد و طمع جبهه استکبار به نفوذ و براندازی نظام اسلامی بیشتر خواهد شد را فراهم نماییم؟! آیا مصلحت که چه عرض کنم ، عقل حکم نمی کند که اهمیت نتیجه را هم در نظر گرفته وبر اساس واقعیات صحنه و آرایش سیاسی جناح دگراندیش ، مصلحت اندیشی کرده وگزینه ای که هرچند نسبت به گزینه اصلح دارای معیارهای کمتر اما درصد مقبولیت بیشتر را دارد را انتخاب کرده تا از ضرر بیشتر جلوگیری نموده ومانع تحقق اراده های دشمنان انقلاب شویم ؟!! آیا تفرق آراء در انتخابات ۹۲ برای ما درس عبرت نشد؟! سود بیشتر پیشکش، ضرر کمتری نصیب نظام ومردم می شد؟!!  آیا کسانی که با این تفکر که به محتوای فرمایشات رهبری نزدیکتر است عمل کردند ، اصولگرای شعاری ، گندم نمای جو فروش ، اهل معامله و غیره اند یا اینکه بر اساس آرمانگرایی توام با واقعیت ، مصلحت اندیشی توام با حقیقت و تکلیف گرایی توام با توجه به نتیجه که بفرموده امام خامنه ای(مدظله) هیچ منافاتی باهم ندارند عمل کردند؟!

حتی در مثالی امروزی ، بین عارف و لاریجانی مصلحت اقتضا می کند که کدام یک رئیس مجلس آینده شوند؟ قطعا لاریجانی ! با وجود آنکه نقدهای جدی به رفتار سیاسی وی در چند سال اخیر بویژه در مقوله برجام به ایشان وارد است! حال اگر برخی از نمایندگان اصولگرای مجلس دهم، تکلیف گرایی محض را پیشه کرده و بدون توجه به واقعیات صحنه و شرایط سیاسی فعلی ، درصدد ریاست گزینه دیگری برای ریاست مجلس باشند، نتیجه خسارت بار آن مانند انتخابات ۹۲ از هم اکنون مشخص است!!
جناب استاد ؛ ارائه لیست بر اساس همین دیدگاه صورت گرفت . شورای معتمدین در کل استان وشهر رشت در مدت چند ماه تحقیق به این نتیجه می رسند که اکثریت گزینه های اصلح جریان اصولگرایی من جمله جنابعالی با توجه به زمان ورود ونحوه تبلیغات ، اقبال چندانی برای پیروزی در انتخابات ندارند( نظرسنجی ها ونتیجه انتخابات این نظر را ثابت کرد) خصوصا اینکه به جنابتان چند مرحله گفته شده بود [!!] که اگر خواهان حضور در لیست نهایی هستید کمی فعالیت و تبلیغاتتان را بیشتر کنید چون سیر نظرسنجی ها به سمت زمان انتخابات خبر از افت آراء شما می داد ودیدیم که اینگونه نیز شد!

بر همین اساس شورای ائتلاف به ناچار ، تاکید می کنم ، به ناچار در برخی حوزه ها روی به گزینه های حداقلی از لحاظ معیارها که دارای مقبولیت عمومی بیشتری بودند ، آورد تا فضا را از ترک تازی جناح مقابل و پیروزی گزینه های دگراندیش بگیرد و دیدیم که اینگونه رقم خورد و از یازده حوزه انتخابیه استان ، ۵ حوزه از لیست اصولگرایان ، ۲ حوزه از لیست امید واصلاحات و ۲ حوزه از طیف مستقل که گرایش بسیاری به طیف اصولگرایان دارند به پیروزی رسیده و در دو حوزه نیز به دور دوم کشیده شد که شانس گزینه های اصولگرا بیش از دیگران است. جنابعالی بخوبی واقفید که چنین نتیجه ای در شرایط فعلی چه دستاوردی برای جریان اصولگرایی داشته و وزن سیاسی این جریان را درست در شرایطی که جناح رقیب درصدد وارونه نمایی آن است، بالا خواهد برد!
کلام آخر ؛
جناب استاد؛ امیدوارم مطالبی که گذشت موجب رنجش وتکدر خاطر شما را فراهم نکرده باشد اما چه کنم که وقتی اظهارات عصبانیت آمیز شما وبرخی دیگر از دوستان اصولگرا که تیتر برخی سایت ها و رسانه های جریان چند زیست و دلداده به آمریکا را مزین کرده بود و تا مدتها آتش تهیه حمله عناصر چند چهره و فرصت طلب را نسبت به جریان اصولگرایی وارزشی استان تامین نموده است ، چاره ای جز نوشتن این عریضه که بطول هم انجامید ، نبود.

استاد معظم ؛ اگر بازهم خواهان ورود به صحنه انتخابات آتی هستید می بایست در استراتژی و سناریویی که برای ورودتان به این عرصه تنظیم می کنید، تغییرات جدی ایجاد نمایید. باید فعالیتتان را از همان فردای انتخابات گذشته یعنی ۸ اسفند آغاز کرده باشید. اگر از امروز تصمیم به چنین مهمی گرفتید مطمئن باشید که مدت بیش از یکماه را از دست داده اید! باید پا به پای مردم وهمراه آنان باشید . با نشستن در کتابخانه ساغریسازان و گرفتن تصمیمات آنچنانی بازهم راه به جایی نخواهید برد! در نوع ونحوه تبلیغاتتان بازنگری جدی داشته باشید. برای نمونه رنگ و نوع عکسی که برای تبلیغات انتخاباتی از آن بهره جستید نه تنها جذابیتی نداشت بلکه دفع آن بیشتر بود!

سعی کنید تحت القائات عناصر وحدت شکن در جریان اصولگرایی قرار نگیرید! آنانی که در مصاحبه های خود اعلام کرده بودند لیستی جدا از لیست ائتلاف نخواهند داد اما چند روز مانده به انتخابات همانطور که سابقه آنان نشان می داد و در مقوله وحدت شکنی کارنامه درخشانی [!!] نیز دارند، لیست جداگانه ارائه کردند!
بگونه ای رفتار کنید که وقتی موقع بستن لیست شد دست شورای ائتلاف برای نهادن نام مبارکتان در لیست که آرزوی همه بود، بسته نباشد!! واگر فرایند مذکور آنطور که مد نظر شما پیش نرفت ، اتخاذ موضع وحدت آمیز ومورد انتظار از عزیزی مثل جنابعالی موجب افتخار و مباهات خواهد بود.
…و اینکه استاد عزیز ؛ دوست مشترک وارزشی بنده و جنابعالی که قطعا برای هر دوی مان عزیز می باشد بعد از شنیدن آن اظهارات دور از انتظار شما آهی کشید و پس از اظهار تاسف، جمله ظریفی گفت که ؛ «در عرصه سیاست غیر از علم، حلم نیز لازم است! »

ارادتمند همیشگی تان
عبدالرضا  جیلانی

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
احسنت کامل بود.... البته ایشون با گرای کسانی که در عرصه ساسیت تجربه کلنگی دارند مشورت کرده و حاصلش این رفتار بود.
نجاتی
احسنت
مهدی
دقیق ، مستدل ، منطقی و بجا ! ای کاش استاد نامدار که از سرمایه های جریان ارزشی استان می باشد به موارد فوق توجه و اهتمام جدی داشته باشند!
علی در پاسخ به مهدی
عالی بود
شاگرد استاد
این متن را به توصیه یکی از دوستان خواندم و الا از عنوانش مشخص بود که بنا دارد تا همان مطالب توجیه آمیز حضرات را که در ایام انتخابات زده می شد برایمان تداعی کند. با این حال ... من هم شاگرد استاد بودم و الان استاد دانشگاه. این را گفتم که علم و حلم پایان همه چیز نیست بلکه خضوع و خشوع ملاک هست که استاد نامدار داشتند و این حضرات به خاطر .... از آن بی بهره بودند. مایلم جواب این آقا را که ادعای شاگردی ایشان را می کند، در یک جوابیه بدهم. البته خود استاد از این موضوع اطلاع ندارند. و این بنا بر صلاحدید خودم می باشد. اگرچه همگان می دانند که این گون متنهای سفارشی برای سرپوش نهادن بر اشتباهات چه کسانی نوشته می شود، اما لازم است تا سایت 8 دی که عمدتا منصف است!!!!! نسبت به جوابیه این متن منتسب به شاگرد!!! دکتر نامدار اقدام کند. اگر این آمادگی وجود دارد بفرمایید تا برایتان ارسال شود. وگرنه آب در هاون ریخته اید. شاگر استاد و هیئت علمی دانشگاه
مجید در پاسخ به شاگرد استاد
جناب شاگرد و استاد دانشگاه : از همین چند جمله ای که جنابعالی فرمودید مشخص است که جوابیه ای که برای جناب جیلانی خواهید نوشت چگونه خواهد بود ! شخصی که دارای خضوع و خشوع هست در سخنرانی های خود آنهمه توهین به این و آن نمی کند!!!
حسین رضائی فرد
عجب! ،(لیستی که توانایی پیروزی در این انتخابات) یعنی اگر یکی بیاد بگه من اصول گرا هم و رای هم داشته باشه ، از نظر نویسنده باید انتخاب بشه تو لیست ؟ اصول گرایی که تا جلوی در مجلس اصول گرا باشه و داخل مجلس سه نقطه گرا ... تکلیف چیه اون موقع ؟ اون زمانی که اقایون گند بزنن تو مجلس هشت دی و [...]چه خاکی میخوان تو سرشون بریزن . . . امیدوارم گئد نززنن ((((:
مهدی در پاسخ به حسین رضائی فرد
رضایی جان ! اینقدر کینه ای فرمایش نکن عزیزم! یه کم سر مبارکت رو بچرخان اون وری ها رو هم نگاه کن !!! نویسنده نگفته که اونهایی که توی لیستن پیغمبرند! بدبخت چند بار تکرار کرده که ضرراشون از پیروزی اون وری ها کمتره !
مرصاد
از متن بالا چند نکته برایم مبهم است: اولا این آقای جیلانی کی واهل کجا و چکاره هستند؟ دوما اسم سه چهار نفراز اعضای شورای ائتلاف را نوشته ولی بقیه که حدود دوازده نفر بود را ننوشته و نگفته که افراد بی نام ونشان و وابستگان فامیلی در این ائتلاف چکاره بودند؟ سوما چرا با تلاشهای طاقت فرسای شورای ائتلاف اصولگرایان در چندماه ، نتیجه حال بهم زن شده و هیچ کدام از نفراتی که طبق اعلام رسمی سردارعلیزاده با آنها مذاکره شده بود از صحنه بنفع سه نفر کناره گیری نکردند؟ چهارم: چرا به بقیه اصولگرایانی که با آنها مذاکره شده بود ولی پشیزی برای نظرات شورای ائتلاف ارزش قائل نشدند حمله نکرده و فقط اسم دکتر نامدار و عباسی را آورده؟ پنجم:چرا شورای ائتلاف فقط به فرستادن نماینده به مجلس اصرار داشت آنهم به هر قیمتی؟ و شاهد منت کشی شورا از افراد معلوم الحالی مانند نمایندگان صومعه سرا و انزلی بودیم؟ واقعا لباس اصولگرایی زیبنده این افراد بوده وهست؟ آیا این افراد در تلاطمات و تهدید وتشویقهای میلیاردی منافقین قادرخواهند بود برروی اصولگرایی و اهداف آنها راسخ بمانند یا براحتی شاهد طیف وسیعی از یک جبهه رهروان ولایت دوم در مجلس دهم خواهیم بود؟ ششم: چرا اصول و شرافت و تابلوی اصولگرایی با افرادی مزین شد که مردم بصورت علنی شاهد خرید وفروش رای توسط آنها وآنهم بصورت گسترده و هزینه های سرسام آور و بادآورده بودند و در اذهان عمومی اینطور نقش بست که پس حرفهای منافقین در مورد فساد مالی اصولگرایان و ثروت بادآورده آنها صحت دارد.؟آیا برای شورای اصولگرایان و ائتلاف چیزی بنام فساد مالی و فساد انتخاباتی مهم نبوده و فقط داشتن نماینده در مجلس شرط بود؟ هفتم: اینکه برخی از افراد منتقد به جریان ائتلاف را وحدت شکن بنامیم کار غیراخلاقی است وجالب اینجاست که همان افراد بقول نویسنده ،وحدت شکن ، عضو شورای دوازده نفر ائتلاف هم بودند و جالب اینجاست که نویسنده مدعی شناخت کامل دکتر نامدار بوده ولی برخلاف نظر خود، دکتر را متهم به تحت تاثیرقرارگرفتن از سوی دیگران نموده که نشان دهنده عدم شناخت کافی از روحیات و شرافت دکتر نامدار می باشد. هشتم: آن افراد وحدت شکن ،البته بقول نویسنده مجهول الهویه، از نهم دی ماه هشتاد وهشت که برخی ها در خانه خود نشسته بودند و جرات بیرون آمدن نداشتند منادی جریان هشت دی گیلان شدند و در حالیکه میتوانستند با اتکا به نظرات شیخ اکبری و اعتدالی بدنبال وحدت با هر کس وناکسی باشند ولی اینکار را خلاف آرمانها و ارزشها و مبانی انقلاب دانسته و عامل ان هم بودند. و در مقابل جریان نماینده معلوم الحال و رسانه فتنه گرش همیشه موضع داشته و فتنه گران به خون این افراد بستر از دیگران تشنه اند . نهم:در مورد نظرسنجی ها هم همه واقفند که این ادعای نویسنده دروغ بوده و تا شب اعلام لیست بر اساس نتایج واقعی نظرسنجی ائتلاف نام دکتر نامدار بصورت قطعی در لیست سه نفره بوده ولی با تعجب همگان با بی اخلاقی برخی افراد ائتلاف این نام در دقیقه نود تغییر کرد و هنوز جریان انقلابی منتظر پاسخ سردارعلیزاده برای این تغییر دشمن شادکن و دوست ناراحت کن هستند و مشتاقند پاسخی عاقلانه و منطقی بشنوند. دهم:با توجه به زحمات ادعایی نویسنده در ورد نتایج ائتلاف، پس باید در دوردوم انتخابات شاهد کناررفتن یکی از سه نفر باشیم و عدم کناره گیری هر کدام از آنها نشانه صحت سخنان دکتر نامدارخواهد بود و شکست شورای ائتلاف اصولگرایان گیلان. در پایان لازم به ذکر است نوشته مذکور مرا به یاد دوران پسا انتخابات 92 انداخت که یک سری از افراد و رسانه ها تا مدتها بدنبال فحاشی و تخریب چهره دکتر جلیلی بوده و اصلا انگار فرهاموش کرده بودند که دکتر ولایتی بعنوان چهره نفوذی و وحدت شکن و برگ برنده روحانی پا به عرصه انتخابات گذاشته بود و اصولا فراموش کرده بودند که کسی که تعهد به کناره گیری از انتخابات بنفع ائتلاف را داشته کسی جز دکتر ولایتی نبوده واو بوده که زیر میز بازی زده نه دکتر جلیل که اصلا تعهدی نداده بود.
ناشناس در پاسخ به مرصاد
جناب مرصاد مجهول الهویه!!! اون آقایی که وحدت شکن بودنش رو نفی می کنی و خالق ۸دی ، همون کسی هست که از ستاد جلیلی پرید رفت توی ستاد ولایتی !!!!!!
رعد
سلام علیکم به نظر بنده اون لیست کذایی رو برخی افراد که باید اونا رو"اصولگرانمایان منفعت طلب" بنامیم،در لحظات آخر تغییر داده و ارائه کردند.البته ناگفته نماند که افراد بسیار محترمی هم حضور داشتند و مخالفتهایی هم ابراز کردند.اون افراد معلوم الحال باید به خاطر کنار گذاشتن یک نیروی اصلح و ترجیح منافع شخصی بر منافع عمومی و دینی،شرمنده ی ولی عصر(عج) باشند.
.... در پاسخ به رعد
آقا یا خانم رعد! [...]!!!!! اگه حاج مقدادی و حاج آقا اشکوری و حاج طاهری و... میشن معلوم الحال و منفعت طلب بقیه چی میشن؟!!! بعد تازه با این توهین ها و تهمت ها می خواهیم شرمنده ولی عصر عج هم نباشیم!! بهتره یه بار که چه عرض کنم صد بار دیگه بیانات رهبری توی متن رو بخونی و یه کم فقط یه کم روش فکر کنی ! وتوبو الی ا... جمیعا ایهاالمومنون لعلکم تفلحون
...
...بسیار آبکی بود ؛ نامه شاگرد ...
علیرضا
واقعا متاسفیم که با اون مصاحبه های خیلی داغ جناب نامدار!!!و تلاش بی حد و حصر خواخورزا همه باورشون شد خرید و فروش توسط همه کاندیداهای لیست اصولگرا!!!!کدوم هزینه میلیاردی؟کدوم تزویر؟یعنی هرکی دوهزارمتر بنر چاپ کنه یعنی میلیاردی هزینه کرده؟چقدر خوب کار خودشو کرد خواخورزا که همتون یقین پیدا کردین به خودتون بیاید دوستان....از این قضاوت ها و تهمت ها دست بردارید...اقایان عباسی و نامدار در این انتخابات اشتباه کردند...اقای عباسی اعلام ندامت!!!کردند ان شالله اقای عباسی هم به اشتباهشون پی ببرند و بابت تهمت هایی که به چهره های مذهبی که ۳۰سال به این نظام خدمت کردند زدند ازشون حلالیت بطلبند.
محمد
یک سوال:میشه بفرمایید ملاک اصولگرا بودن چیه برای شما؟ایا برادر شهید و کسی ک سه دهه زندگیشو در سپاه در خدمت نظام گزرونده و کوچکترین حرف و حدیثی هم در پرونده خودش نداشته اصولگرا نیست؟ ایا کسی ک فرمانده سالیان زیاد سپاه گیلان بوده و سلامت کامل در زندگیش داشته اصولگرا نیست؟ ایا کسی ک از معدود نیروهای اصولگرا در محالس قبلی بوده ک همیشه از مواضع انقلابی برخوردار بوده و همیشه بر روی مواضع خودش مونده اصولگرا نیست؟ میشه بفرمایید اقای نامدار چه چیزی از این بزرگواران بیشتر داشته؟آیا شما ترازوی تقوای انسان ها هم هستین ک اقای نامدار رو از عظمتی یا اقازاده با تقواتر بودنید؟و اگر به تخصص باشه ک صددرصد عظمتی اشنایی کامل با منطقه شهرستان خودش داشته و صدهابار تو این روستاها حضپر داشته و از نقاط ضعف و قوت خبر داره...ایا اگر اقای ناندار خواسته بشه میتونه اسم ۵۰تا روستارو برامون بنویسه؟ برادران ارزشی و دیندار«««« قضاوت نکنیم....تهمت نزنیم....بخاطر قدرت دروغ نگیم...بخاطر حمایت از فردی با ابروی دیگران بازی نکنیم....
محسن پور
بره رای ما فقط و فقط [...] حنجره ی طلایی استان گیلان بقیه نماینده ها که مجلس درون خواب بوبوستن
محمد
نویسندگان این متن به دنبال مشروعیت زدایی از دکتر نامدارند دلیلش هم رفتن دکتر نامدار به سمت آقازاده و کوچکی نژاد است و تحریم عظمتی
در حاشیه