به اورانیوم بیش از ۲۰ درصد نیازی نداریم/ ظریف و تیمش شاگرد ولایتی هستند

هاشمی با بیان اینکه طرف مقابل حق غنی سازی را برای جمهوری اسلامی ایران به رسمیت نشناخته بود، گفت:طبیعی است که ایران بتواند غنی سازی هسته ای نیز انجام دهد بنابراین اکنون راه برای ما باز شد و سانتریفیوژهای ما با همان تعداد اما با درصدی کمتر از بیست درصد، به کار خود ادامه خواهد داد چرا که به بیش از این نیازمند نیستیم.

به اورانیوم بیش از ۲۰ درصد نیازی نداریم/ ظریف و تیمش شاگرد ولایتی هستند

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم تودیع و معارفه رئیس جدید مرکز تحقیقات استراتژیک به تاریخ این مرکز تحقیقات اشاره کرد و گفت: در زمانی که رئیس جمهور بودم جای مرکز پژوهشی را خالی دیدم چرا که حکومت اسلامی نیازمند یک مرکز تحقیقاتی بود.

 

وی به اهداف تأسیس مرکز تحقیقات استراتژیک اشاره کرد و گفت: وقتی دولتی عوض می شود افرادی که از دولت برکنار می شوند نیازمند جایی هستند که بتوانیم از تجربیات آن افراد استفاده کنیم و این موسسه برای چنین امری مناسب بود از سوی باید مدیریت مرکز تحقیقات استراتژیک را پژوهشگران برعهده بگیرند تا بتوانیم از دستاوردهای این محققین در داخل و خارج کشور استفاده کنیم.

 

هاشمی با بیان اینکه این مرکز در زمان ریاست آقای روحانی پیشرفت بسیار خوبی داشت، اظهار داشت: امیدوارم که با مدیریت آقای ولایتی شاهد دستاوردهای بیشتری باشیم.

 

وی به تشریح چگونگی انتخاب ولایتی برای ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک اشاره کرد و گفت: من با آقای ولایتی کار کرده ام در زمان مجلس و در زمان دولت میرحسین موسوی با او آشنا بودم اما او را در مذاکراتی که درباره قطعنامه های که در زمان جنگ علیه ما بود شناختم چرا که آن مذاکرات از مذاکراتی که تیم مذاکره کننده ما اکنون در ژنو انجام داد سخت تر و پیچیده تر بود.

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت ادامه داد: در آن زمان بسیاری از رزمندگان مخالف بودند اما ما به جایی رسیده بودیم که فهمیدم ادامه جنگ به جایی نمی رسد و رزمندگان جنگ مأیوس شده بودند.

 

وی با بیان اینکه عراق در مقابل مردم کشور خودش نیز رحم نشان نداد و آنان را در حلبچه از بین برد، اظهار داشت: بنابراین جنگیدن در آن زمان به صلاح کشور ما نبود.

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت به همکاری خود با محسن رضایی در حلبچه اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: به یاد دارم که در آن زمان مذاکراتی را با محسن رضایی در حلبچه نشان دادم که وی ادامه جنگ را نیازمند فراهم کردن مواردی دانست که ما قادر به تامین آنان موارد نبودیم و باید بگویم که کاری که ولایتی و تیمش در آن زمان انجام دادند موجب شد قطعنامه هایی که علیه ما صادر شده بود به نفع ما برگردانده شود و عراق ۱۰۰ میلیارد دلار به ما بدهکار شوند که با تدبیر، این امر انجام شد.

 

وی با بیان اینکه ظریف و تیمش شاگردان ولایتی هستند، گفت: در آن زمان توانستیم از آن مرحله سخت عبور پیدا کنیم مانند آنچه امروز در ژنو اتفاق افتاد.

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به حمایت مقام معظم رهبری از تیم مذاکره کننده کشورمان در ژنو خاطرنشان کرد: حمایت رهبری موجب شد تیم مذاکره کننده با خیال راحت و قوت قلب به کار خود ادامه دهد و این امر از ملزوماتی است که یک رهبر باید در شرایط سخت و بحرانی انجام دهد و باید بگویم که من پیام امروز ایشان را که دیدم باز به این نکته پی بردم که ما توانستیم با حمایت آیت الله خامنه ای از این گردنه سخت عبور کنیم.

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه طرف مقابل حق غنی سازی را برای جمهوری اسلامی ایران به رسمیت نشناخته بود، گفت: درست است که در توافقنامه این کلمه ذکر نشده است اما کسانی که این معاهده را امضاء کرده است طبیعی است که بتواند غنی سازی هسته ای نیز انجام دهد بنابراین اکنون راه برای ما باز شد و سانتریفیوژهای ما با همان تعداد اما با درصدی کمتر از بیست درصد، به کار خود ادامه خواهد داد چرا که به بیش از این نیازمند نیستیم اما در مقابل همه مراکز هسته ای ما نظیر آب سنگین اراک و دیگر مراکز به کار خود ادامه خواهند داد و در مجموع کاری که تیم مذاکره کننده کرد، کار بزرگی بود و از آقای روحانی نیز و دستگاه وزارت خارجه درباره این امر تشکر می کنم و امیدوارم که بتوانیم در شش ماه آینده این مذاکرات را تکمیل کنیم.

 

وی به تصمیمات جدیدی که با مدیریت جدید رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک اشاره کرد و گفت: ما در نظر داریم یک مرکز تحقیقاتی را در قم تاسیس کنیم تا بتواند مسائل حکومتی را، تا ارتباط های خارجی، جنگ و صلح و در بسیاری از موارد به کمک نهادهای کشور بیایند و امیدوارم که با همت ولایتی که آثار علمی و اجرایی فراوانی دارد به این امر برسیم.

 

وی در پایان با بیان اینکه با تاسیس پژوهشکده در قم فعالیت های این مرکز افزوده خواهد شد، افزود: این مرکز در نظر دارد نیروهای با صلابت و با صلاحیت علمی- تحقیقاتی تربیت کند تا بتواند جوابگوی نیازهای کشور و زمینه آزاداندیشی که در کشور به آن نیازمندیم باشند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه