جناب آقای ظریف!

با دیپلماسی یک بام و دو هوا، تنور خانه های مردم گرم نمی شود

ظریف در نشست شورای راهبردی روابط خارجی در عصر روز ۱۲ مرداد ماه سال گذشته نیز اظهار کرد: برجام ایراداتی دارد، اما خطوط قرمز در آن رعایت شده است. وی سی ام مرداد ماه ۹۴ نیز در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری الف بر رعایت خطوط قرمز نظام در توافق برجام تأکید کرد و گفت: تصور اینکه از خط قرمزها عبور کردیم قطعاً غلط است.

با دیپلماسی یک بام و دو هوا، تنور خانه های مردم گرم نمی شود

به گزارش ۸دی به نقل از پایگاه خبری تحلیلی ماسال، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نشست های مختلف رسانه ای و غیر رسانه ای خود بر رعایت خطوط قرمز نظام جمهوری اسلامی ایران و رهبر انقلاب در توافق برجام تأکید کرده است. از جمله سی ام تیر ماه سال ۹۴ در روز ارایه متن کامل جمع‌بندی هسته‌ای به مجلس شورای اسلامی گفت: اکثریت یا تمامی خطوط قرمز ما رعایت شده است.

ظریف در نشست شورای راهبردی روابط خارجی در عصر روز ۱۲ مرداد ماه سال گذشته نیز اظهار کرد: برجام ایراداتی دارد، اما خطوط قرمز در آن رعایت شده است. وی سی ام مرداد ماه ۹۴ نیز در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری الف بر رعایت خطوط قرمز نظام در توافق برجام تأکید کرد و گفت: تصور اینکه از خط قرمزها عبور کردیم قطعاً غلط است.

همه اینها در حالی است که به گفته کارشناسان سیاسی، وزارت امور خارجه برای انعقاد توافق برجام حاضر شده است حداقل از چند قرمز ترسیم شده توسط رهبر انقلاب عبور کند. هفت قرمز مهم ترسیم شده توسط رهبر انقلاب در جدول زیر آمده است:

نگاهی گذرا به متن توافق برجام نشان می دهد که ایران برخی محدودیت ها را که خطوط قرمز فوق را زیر پا می گذارد را پذیرفته است. از جمله این محدودیت ها عبارتند از:

۱٫ فرآیند تحقیق و توسعه در حوزه غنی سازی تا ۸ سال متوقف خواهد بود. و ادامه فعالیت های تحقیق و توسعه بعد از این هشت سال نیز به صورت قدم به قدم و تدریجی خواهد بود.

۲٫ با توجه به پذیرش پروتکل الحاقی در واقع ایران محدودیت های متعدد در حوزه تحقیق و توسعه را به صورت بلند مدت و در سایه پروتکل خواهد پذیرفت که به معنی بازرسی های گسترده از تأسیسات هسته ای توسط بازرسان خواهد بود.

۳٫ ایران با توجه به متن برجام و ضمائم آن تحقیق و توسعه و ساخت امکانات هسته ای را به صورت بلند مدت و البته ابزارتولید اورانیوم و پلوتونیم را پذیرفته است.

رهبر انقلاب در سخنرانی اخیر خود در حرم رضوی گفتند: «وزیر خارجه‌ی محترم ما در مواردی به بنده گفت که ما [مثلاً] اینجا را یا این خطّ قرمز را دیگر نتوانستیم حفظ کنیم». به این ترتیب، وزیر امور خارجه کشورمان درباره رعایت خطوط قرمز نظام در توافق برجام با مردم صداقت لازم را نداشته است و تمام آنچه را که در ازای امتیازات کاغذی از سوی ملت ایران به عنوان امتیاز به خارجی ها داده به مردم اعلام نکرده است.

به این ترتیب، تنها انتظار افکار عمومی از وزیر امور خارجه، صداقت در ارایه گزارشات به مردم و اصلاح مسیر حرکت دستگاه دیپلماسی کشور به سمت مسیر عزتمندانه است تا بیش از آنچه که تاکنون و در طی ۲ سال و چندماهه گذشته رخ داده است ادامه پیدا نکند.

از نتایج دیپلماسی انفعال دولت یازدهم، کاهش رتبه پاسپورت ایرانی از رتبه ۸۶ جهان در سال ۹۲ به ۹۸ در سال ۹۴ است که با این کاهش رتبه، ایرانیان که در سال ۹۲ می توانستند بدون گرفتن ویزا به ۴۰ کشور سفر کنند اکنون می توانند به ۳۷ کشور بدون دریافت وزیرا تردد نمایند.

ریختن بتن در قلب راکتور هسته ای اراک و خسارت ۸۰۰ میلیارد تومانی به این تأسیسات و عدم همکاری کشورهای غربی در بازطراحی آن از دیگر نتایج دیپلماسی منفعل دولت فعلی است که بنا به فرمایش رهبر انقلاب، تداوم این شیوه دیپلماسی برای کشور «خسارت محض» خواهد بود و وزیر محترم امور خارجه باید بداند با دیپلماسی یک بام و دو هوا نمی شود تنور خانه های مردم را گرم کرد.

همچنین، جناب ظریف باید بدانند که جهت فراهم کردن زندگی راحت برای مردم، باید اقدام عملی در جهت استفاده از ظرفیت ها و استعدادهای دورنی کشور انجام شود و تنها یک دیپلماسی خارجی فعال می تواند به عنوان یک کاتالیزور در این جهت عمل کند اما دیپلماسی منفعالانه فعلی، نه تنها نقش کاتالیزور را ندارد بلکه تنها یک کاهنده است که به عنوان مانعی برای توسعه علمی و فنی کشور عمل خواهد کرد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه