هفته نامه راه 57 نوشت:

آفتاب تابان برجام بر گیلان هم تابیده است؟

رییس جمهور چندی پیش گفت برخی رسانه ها آفتاب تابان برجام را نمی بینند به همین دلیل به دنبال پیدا کردن آثار تابش های این آفتاب تابان در استان گیلان گشتیم.

آفتاب تابان برجام بر گیلان هم تابیده است؟

به گزارش ۸دی به نقل از پایگاه خبری تحلیلی ماسال، علی ملکی معاف در در شماره هفتم هفته نامه راه ۵۷  ضمن یادداشتی نوشت:

«رسانه‌های منصف هم برجام را لمس می‌کنند، اما برخی رسانه‌ها سختشان است. آنها یک مدت چیز دیگری گفتند و الان برایشان سخت است چیز دیگری بگویند…برجام یک مثل آفتاب تابان است». این‌ها بخشی از سخنان رئییس جمهور محترم، همین چند روز پیش و در آستانه پنجاهمین روز از دوران پسا برجام است.
بعد از شنیدن سخنان ایشان به فکر افتادیم تا در استان گیلان به دنبال مصادیق سخنان ایشان باشیم و ببینیم آفتاب تابان برجام در  گیلان و برای مردم عوام و خواص گیلانی هم تابیده است یا نه، که در خبرگزاری‌ها خواندیم استاندار محترم در جمع مردم لاهیجان از کسانی که نمی‌خواهند اثرات برجام را درک کنند گله کرده‌اند.
استاندار محترم از جای خوبی شروع کرده اند. لاهیجان، مهد چای. طبق آمارهای رسمی در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد از چای مصرفی کشور وارداتی است و این ۸۰ درصد نه به واسطه کیفیت چای خارجی، که به واسطه تبلیغات و افسار گسیختگی مدیریت بازار  و ضعف تولید داخل، مصرف می‌شود. حال سوال این است که برجام تا اینجای کار، کاری برای افزایش مصرف چای داخلی از ۲۰ به درصدی بالاتر کرده است؟ آیا در آینده کاری خواهد کرد؟ و اساسا ماهیت وجودی برجام مستقیما ارتباطی به این کارها دارد؟!
در ایران و به طور عمده در گیلان، تنها به ازای تامین ۲۰ در صد چای داخلی، بیش از ۵۰ هزار خانوار صاحب شغل هستند و اگر تنها صنعت چای ایران به ۱۰۰ درصد اتکای داخلی برسد، یعنی اشتغال بیش از ۲۵۰ هزار خانواده!
از چای که بگذریم در سایر حوزه های کشاورزی هم اوضاع به همین منوال است و آفتاب تابان برجام، اگر با باز کردن راه بازار ایران برای ورود محصولات کشاورزی خارجی فرصت سوزی نکند، راه کار ویژه ای هم با خود برای کشاورزان نیاورده است.
اوضاع صنعت گیلان هم که ناگفته پیداست. چندین شرکت بزرگ صنعتیِ متکی به توانایی داخلی همچون ایران الکتریک در این سال‌ها در پی ضعف مدیریت و فساد اداری تعطیل و نیمه تعطیل شدند و برای راه اندازی دوباره‌شان، نه نیاز به تکنولوژی خارجی و باز شدن راه واردات، که نیاز به همت و ایمان به تولید ملی است
این روزها اگر از مردم کوچه و بازار، گیلک و تالش و گالش و ترک، صادقانه و فارغ از ژست‌های خبرنگارانه و صداوسیمایی بپرسید، خیلی راحت به شما خواهند گفت که در زندگی آنان دوران پیش از برجام و پسا برجامی وجود ندارد و امروز هم مثل دیروز می گذرد.
اگر نگرانی‌ها از باز شدن راه واردات محصولات کشاورزی خارجی بگذارد…

منبع: هفته نامه راه 57

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه