دوران پسابرجام...

آفتاب تابان برجام اعتبار پاسپورت‌های ایرانی را سوزاند

در جدول سال ۲۰۱۶ که در دوران پسا برجام نیز منتشر شد اوضاع تغییری پیدا نکرده و ایران کماکان در رده نود و هشتم قرار دارد و تعداد کشورهای مجاز برای تردد بدون ویزا در همان عدد ۳۷ باقی مانده است.

آفتاب تابان برجام اعتبار پاسپورت‌های ایرانی را سوزاند

به گزارش ۸دی، به نقل از ماسال نیوز، یکی از وعده های حسن روحانی در ایام انتخابات بازگشت احترام به پاسپورت ایرانی بود. روحانی در شبکه تلویزیونی جام جم و در پاسخ به سوالات ایرانیان خارج از کشور عنوان کرد “به همه هموطنان قول خواهم داد که بزرگان ،  افتخارات و میراث فرهنگی ایران و بزرگانی که برخی همسایگان در حال تصاحب آنها هستند را برمی‌گردانم و همچنین قول می‌دهم که احترام را به پاسپورت ایرانی برگردانم”. حال پس از گذشت حدود ۳ سال از عمر دولت یازدهم باید دید که این وعده ها به کجا رسیده است.

موسسه Henley and Partners ، موسسه ای بین المللی است که در زمینه مسائل اقامت و شهروندی در حال فعالیت است و هر ساله با انتشار جدولی با همکاری اتحادیه حمل و نقل هوایی(IATA) اعتبار گذرنامه های هرکشور را رتبه بندی می نماید. این رده بندی برپایه تعداد کشورهایی است که حامل هر گذرنامه می‌تواند بدون دریافت روادید، وارد آن‌ها شود.

در تیرماه ۹۲ و درست در انتهای دولت دهم ایران در رتبه هشتادوششم جدول ارزش گذاری پاسپورت کشورهای دنیا قرار داشت. پس از روی کار آمدن دولت یازدهم و وعده های حسن روحانی مبنی بر آشتی با دنیا و بازگشت عزت به پاسپورت ها ، ایران با یک پله سقوط در رده هشتاد و هفتم جدول سال ۲۰۱۴ قرار گرفت!

در این جدول افراد با در دست داشتن پاسپورت ایرانی می توانستند بدون ویزا به ۴۰ کشور دنیا سفر نمایند. اما در جدول سالهای بعد نکات جالب تری را می توان مشاهده نمود. در جدول سال ۲۰۱۵ و در کوران مذاکرات هسته ای رتبه ایران در این جدول به رده نود و هشتم سقوط کرد و برخلاف انتظار ها به جای افزایش رابطه ما با سایر کشورها تعداد کشورهای مجاز برای تردد بدون ویزا از ۴۰ به ۳۷ کشور کاهش پیدا کرد!

در این سال ارزش پاسپورت ایرانی هم تراز با کشورهایی همچون لیبی و کنگو بود و حتی از کشوری مانند جیبوتی که در رده ۹۴ ام قرار گرفته بود هم پایین تر قرار داشتیم.

در جدول سال ۲۰۱۶ که در دوران پسا برجام نیز منتشر شد اوضاع تغییری پیدا نکرده و ایران کماکان در رده نود و هشتم قرار دارد و تعداد کشورهای مجاز برای تردد بدون ویزا در همان عدد ۳۷ باقی مانده است. این در حالی است که کشوری مانند جیبوتی در این یک سال توانسته تعداد کشورهایی که می تواند بدون گرفتن ویزا  به آن سفر نماید را از ۴۱ به ۴۴ کشور افزایش دهد ولی در دولت یازدهم و علی رغم تمام تبلیغات صورت گرفته و دیپلماسی لبخند حتی در دوران پسا برجام هم بهبودی در وضعیت پاسپورت ایرانی مشاهده نمی شود.

به نظر می رسد آفتاب برجام هنوز نتوانسته گرمایی را در وضعیت پاسپورت ایرانی ایجاد نماید و کماکان تنها نفع برجام بهره برداری سیاسی و تبلیغاتی دولت از آن می باشد. جایی که نه تنها عزتی به پاسپورت ایرانی بازنگشته بلکه هرچه می گذرد از ارزش و عزت آن بیشتر کاسته می شود.

منبع: 598

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه