اوباما نباید اشتباه بوش را در قبال روحانی تکرار کند

این مشخص است که ایران مسیر جدید خود را آغاز کرده است و اکنون نوبت اوباماست که از فرصت استفاده کند. اوباما نباید دوباره اشتباهات بوش را تکرار کند بلکه باید آمریکا به یک توافق جدی با ایران برسد.

اوباما نباید اشتباه بوش را در قبال روحانی تکرار کند

به گزارش ۸دی ، روزنامه هافینگتون پست، طی مطلبی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری در ایران، پیروزی دکتر روحانی را یک فرصت برای دولت اوباما دانست. این روزنامه آمریکایی نوشت:

 

در این تابستان باید گفت خبرهای بسیار خوبی را شنیدیم. این خبرهای خوب ابتدا با انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران آغاز شد، کسی که رهبری مذاکرات هسته ای ایران را در سال ۲۰۰۳ داشت؛ او توسط رئیس جمهور محمد خاتمی برگزیده شده بود. به نظر می رسد اکنون یک فرصتی طلایی برای ایران و غرب است تا به توافقات عمده ای دست یابند.

 

مردم ایران می دانند که با انتخاب روحانی به چه چیزی دست پیدا خواهند کرد زیرا او در مبارزات انتخاباتی خود از برنامه خود از برنامه های معتدل تر نسبت به احمدی نژاد حرف های زیادی را زده بود. رئیس جمهور جدید رویه های رئیس جمهور قبلی ایران را در سیاست خارجی رد کرده و مخالف آنها می باشد؛ هر چند در مسائل مهمی مانند برنامه هسته ای ایران و روابط خارجی حرف آخر را رهبر ایران می زند، اما همین که روحانی  به دنبال مذاکرات است، می تواند مفید باشد.

 

صحبت های اخیر مشاور رهبری یعنی علی اکبر ولایتی نیز مبنی بر فرصت غرب برای مذاکره با ایران نیز در این زمینه جالب بود. باید گفت روحانی علاوه بر شعار های انتخاباتی خود مبنی بر اعتدال اکنون با انتخاب صالحی به عنوان رئیس برنامه هسته ای ایران و محمد جواد ظریف به عنوان وزیر خارجه ایران، کارهای عملی که بیانگر تغییرات می باشد را هم شروع کرده است.

 

این مشخص است که ایران مسیر جدید خود را آغاز کرده است و اکنون نوبت اوباما است که از فرصت استفاده کند. اوباما نباید دوباره اشتباهات بوش را تکرار کند بلکه باید آمریکا به یک توافق جدی با ایران برسد.

۵۰۱

 

منبع: جام

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه