ایران در حفظ امنیت و مقابله با دزدان دریایی حرف اول را می زند

دریادار سیاری با بیان اینکه رسالت نیروی دریایی نیرویی صرفا نظامی نیست بلکه مسئولیت سیاسی و تامین امنیت چرخه اقتصادی دارد،گفت:عمق دادن به دفاع ازطریق دریا از نکات مورد توجه نیروی دریایی ارتش است.

ایران در حفظ امنیت و مقابله با دزدان دریایی حرف اول را می زند

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از شبستان، امیر دریادار حبیب الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه مشهد، با اشاره به اینکه ظرف چند سال گذشته تدبیر مقام معظم رهبری بر این بوده است که نیروی دریایی در آب های آزاد دنیا حضور پیدا کند، و این نشانگر عمق نگاه ایشان نسبت به کشور در آینده نظام است، اظهار داشت: مقام معظم رهبری توجه خاصی به این نکته دارند همانطور که کشورهای دیگر از منابع دریا برای پیشرفت کشور خود استفاده می کنند کشور ما نیز باید از منابع دریایی برای پیشرفت و توسعه خود بهره برد.
وی تاکید کرد: در سال های گذشته استکبار جهانی و کشورهایی نظیر پرتغال، اسپانیا، انگلیس و بالاخره آمریکا به دنبال دور ساختن ایران از منابع دریا بودند.

 

امیر دریادار سیاری اشاره ای به اهمیت موقعیتی دریا داشت و افزود: اولین نکته که اهمیت موقعیت دریا را روشن می سازد منابع غذایی موجود در دریاست که اگر جمعیت کشور ۵ برابر نیز شود مردم کشور ما در تأمین منابع غذایی مشکلی نخواهند داشت.
وی با بیانن اینکه باید به درستی از منابع نفت، گاز، منابع فسیلی و انرژی های نو بدست آمده از امواج دریایی در خلیج فارس، دریای شمال و دریای عمان استفاده کرد، تصریح کرد: تجارت ازطریق دریا ارزانترین راه تجاری است که اکنون کشور ماتنها ۷ درصد واردات و صادرات خود را از طریق مرزهای خشکی انجام می دهد و ۹۳ درصد آن به صورت دریایی است.
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران عمق دادن به دفاع از طریق دریا را از  نکات مورد توجه در نیروی دریایی کشور دانست و بیان کرد: تهدید اصلی و جدی کشور ما امروز از طریق دریاها و اقیانوس هاست.
امیر دریادار سیاری با تاکید بر اینکه رسالت نیروی دریایی چه در دوران جنگ و چه در دوران صلح نیرویی صرفا نظامی نیست بلکه مسئولیت های سیاسی و تامین امنیت چرخه اقتصادی را نیز دارد، ادامه داد: تامین انواع داروها، مزارع دریایی و گسترش فرهنگ از طریق رفت و آمد با کشورهای دیگر از مرزهای آبی از دیگر محورهای اساسی آب های آزاد است.
وی استفاده از منابع دریایی را درصورت داشتن اقتدار و امنیت در سطح جهان ممکن دانست و گفت: اگر ۱۰۰ درصد هم پیشرفت کرده باشیم اما در حوزه مرزهای آبی امنیت نداشته باشیم به زودی از بین خواهیم رفت اما اکنون این امنیت و اقتدار در مرزهای دریایی وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه بیش از نیمی از سطح کره زمین را آب فراگرفته و همه کشورهای دنیا حق دارند تا از آب های آزاد استفاده نمایند، بیان کرد: بنا به تدبیر مقام معظم رهبری ما اهل تعدی و تجاوز و دورغ گفتن نیستیم اما در مقابل اهل حضور در آب های آزاد هستیم.
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به دزدی های دریایی در خلیج عدن و دریای سرخ که بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر با مرزهای دریایی ما فاصله دارد، اذعان داشت: با وجود دزدان دریایی در منطقه خلیج عدن و دریای سرخ نیروی دریایی کشور ما توانسته است تاکنون ۲ هزار کشتی نفت کش و باری کشور عزیزمان را از آنجا عبور داده و بیش از ۱۵۰ مورد درگیری با این دزدان دریایی داشته است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۵ کشور در خلیج عدن و دریای سرخ حضور دارند و زیر نظر آمریکا و ناتو درحال برقراری امنیت هستند، گفت: تنها کشور ایران است که توانسته پرچم خود را در این منطقه به صورت مستقل به اهتزاز درآورد و امنیت کشتی های تجاری خود را تامین نماید.
امیر دریادار سیاری همچنین با اشاره به دزدیده شدن کشتی ایرانی در منطقه خلیج عدن و دریای سرخ و نجات این کشتی توسط عوامل نیروی دریایی؛ افزود: نجات کشتی کشور چین در دریای عمان باعث شد که همه کشورهای دنیا به توانمندی نظامی و علمی نیروی دریایی ایران پی ببرند.
وی تاکید کرد: برای حضور در دریاهای آزاد نیازمند تجهیزات خاصی هستیم، تجهیزاتی که بتواند ما را بیش از ۱۰۰ روز در دریا حفظ کند.
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به ساخت ناوشکن ۱۰۰درصد تولید ایران، خاطر نشان کرد: امروز ایران توانسته است ناو موشک انداز بسازد و نیازمندی خود را در این عرصه تامین نماید.
وی گفت: کارکنان نیروی دریایی پیش از انقلاب در خارج از کشور تحصیل می کردند اما اکنون با تاسیس دانشگاه امام خمینی(ره) رزمندگان نیروی دریایی در داخل کشور آموزش می بینند که این نیز از دیگر افتخارات نیروی دریایی کشور است که به برکت انقلاب اسلامی به دست امده است.
امیر دریادار سیاری با اشاره به اینکه ۷ آذربه عنوان روز نیروی دریایی نامگذاری شده است، تاکید کرد: در ۷ آذر ۵۹ نیروی دریایی کشور عملیاتی انجام داد که باعث شد نظر دنیا نسبت به توان دفاعی ایران عوض کند.
وی اولین نتیجه این عملیات را از بین رفتن پایه دریایی کشور عراق دانست و گفت: ضربه زدن به منابع حیاتی دشمن بسیار حائز اهمیت است که در این عملیات بیش از ۸۰ درصد منابع نفتی عراق مورد حمله قرار گرفت و آسیب دید.
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: سومین نتیجه این عملیات مورد حمله قرار گرفتن تمام بنادر کشور عراق بود چرا که بنادر هر کشوری مهم ترین عامل در اقتصاد و واردات و صادرات است.
وی با اشاره به اینکه در دوران دفاع مقدس نیروی دریایی کشور بیش از ۱۵۰ عملیات در جهت برقراری امنیت کشتی های تجاری ایران انجام داده است، گفت: در دوران دفاع مقدس امنیت ۱۰ هزار کشتی تجاری و نفت کش فراهم شد و بیش از ۳۰۰ میلیون تن کالا جابه جا شد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه