توهین به روستاییان ممنوع

ادامه سکوت معنادار خانم معاون در قبال اعتراض گسترده سیستانی ها/ مردم در انتظار “عذرخواهی” رسمی مولاوردی

اظهارات مولاوردی تنها چند روز مانده به برگزاری انتخابات با توجه به مانور شبکه های معاند و ضد نظام بر روی آن می توانست تا حد زیادی انتخابات در سیستان بلوچستان را به حاشیه براند.

ادامه سکوت معنادار خانم معاون در قبال اعتراض گسترده سیستانی ها/ مردم در انتظار “عذرخواهی” رسمی مولاوردی

به گزارش ۸دی، طی روزهای گذشته خبری از سوی رسانه ها منتشر شد که شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهوری ایران در امور زنان اظهار کرده بود: «روستایی را در سیستان و بلوچستان داریم که تمامی مردان آن روستا اعدام شده‌اند.»

وی با ابراز نگرانی از بی‌مسئولیتی جامعه در قبال بازماندگان خانواده های اعدام شده افزوده است: «بازماندگان آنها امروز قاچاقچی بالقوه هستند؛ هم از این نظر که بخواهند انتقام پدران خود را بگیرند هم برای تامین منابع مالی خانواده ها، اما هیچ حمایتی از این افراد نمی‌شود.»

این خبر با حمایت رسانه های معاند و ضد نظام همراه شد تا جایی که به یکی از مهمترین سوزه های خبری آنها تبدیل شده و گزارش های متعددی مبنی بر عدم رعایت حقوق بشر در ایران منتشر کردند.

پیگیری های اولیه خبرنگار دانا جهت یافتن این روستا بی نتیجه ماند و مولاوردی هنگامی که با سوال خبرنگار دانا در این زمینه مواجه شد بدون پاسخ به این سوال اظهار داشت که اگر می خواستم نام روستا را بگویم قبلا اعلام می‌کردم.

در همین راستا برخی از مقامات محلی استان سیستان و بلوچستان ادعای مولاوردی را رد کرده و گفتند همچین روستایی در استان سیستان و بلوچستان وجود ندارد.

جمال زهی مدیر کل امور شهری و روستایی استانداری سیستان و بلوچستان نسبت به این موضوع اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: بنده به عنوان مدیر کل امور شهری و روستایی از وجود روستایی که تمام مردان آن اعدام شده اند بی اطلاعم خانم مولاوردی بر اساس چه استنادی چنین صحبت و اظهار نظری از استان کرده اند.

در ادامه واکنش ها، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مجلس در تذکری به رئیس جمهور خواستار پیگیری اظهارات معاونت زنان ریاست جمهوری در مورد وضعیت خانواده های معدومین و قاچاقچیان در سیستان و بلوچستان شدند.

زهره طبیب زاده، فاطمه آلیا، لاله افتخاری، فاطمه رهبر و حمید رسایی نمایندگان مردم تهران و نیره اخوان نماینده مردم اصفهان در تذکری به رئیس جمهور در لزوم پیگیری اظهارات معاونت زنان ریاست جمهوری در مورد وضعیت خانواده های معدومین و قاچاقچیان در سیستان و بلوچستان تذکر دادند.
سید باقر حسینی نماینده مردم سیستان در خصوص ادعای خانم معاون ضمن تکذیب چنین ادعایی اظهار داشت: چنین روستایی که مردان آن اعدام شده باشند، وجود ندارد مگر اینکه آن روستا زیر ۵ نفر جمعیت داشته باشد که آنهم بعید است.
محمد علی حمیدیان، معاون رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان گفت: مسئولین قضایی استان پیگیر این مسئله به صورت جدی خواهند شد؛ به هیچ عنوان چنین روستایی در سیستان و بلوچستان وجود خارجی ندارد و این گفته کذب است.
معاون رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان با بیان اینکه بهتر است خانم ملاوردی به جای هزینه تراشی برای نظام به فکر مسائل مهمتری در حوزه کاری خود باشد، ادامه داد: در صورت وجود چنین روستایی  که قطعا وجود ندارد هم پرداختن به این موضوع از سمت معاون رئیس جمهور کار صحیحی نیست و تشویش اذعان عمومی را در پی دارد.
وی در رابطه با برخورد مسئولین قضایی سیستان و بلوچستان با این مطلب گفت: پس از پیگیری این مطلب مسئولین قضایی استان پیگیر این مسئله به صورت جدی خواهند شد.
حجت الاسلام علی اکبر کیخا، امام جمعه زابل با کذب خواندن ادعای معاون رئیس جمهور در خصوص روستاهای سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: بازتاب سخنان به دور از واقعیت و بدون تحقیق رئیس جمهور سبب شد تا چهره استان محروم تر و مظلومیت مردم بیشتر شود.
امام جمعه زابل با بیان اینکه مسئولین قضایی و نمایندگان مردم به طور جد پیگیر این ادعا باشند، بیان کرد:  برای جلوگیری از اقدامات و ادعاهای این چنینی مسئولین این موضوع را به طور جد پیگیری نمایند تا دیگر کسی با ادعاهای کذب فرصت های منطقه را تبدیل به تهدید نکند.

مولوی عبدالرحیم ریگیان پور، امام جمعه اهل سنت میرجاوه هم در اعتراض به اظهارات مولاوردی گفت: چنین ادعایی عجیب است، مردم و مسئولین سیستان بلوچستان چنین روستایی که تمام مردان آن اعدام شده باشند را سراغ ندارند و ظاهرا برخی بدون شناخت از این استان درباره مردم آن اظهار نظر می کنند.

وی در ادامه به توجهات مقام معظم رهبری به مردم سیستان و بلوچستان اشاره کرده و گفت: متاسفانه برخی بدون شناخت از این استان فقط به دنبال جلب توجه افکار عمومی و رسانه ها هستند و معاون رییس جمهور از کجای دنیا صحبت می کند ما در طول این ۳۷سال چنین روستایی ندیدیم، چرا برخی افراد سعی دارند تا چهره بدی را از این استان منعکس کنند در حالیکه مردم این استان مرزدارانی غیور، با فرهنگ و باغیرت هستند.

امام جمعه اهل سنت میرجاوه با انتقاد از سخنان مولاوردی گفت: باتوجه به شرایط کنونی کشور و اینکه همیشه انگشت اتهام دشمنان درباره نقض حقوق بشر به سوی ماست بیان چنین مطالبی غیرواقعی، صحیح نیست و  فقط  آب در آسیاب  می ریزد.

از طرف دیگر اهالی سیستان و بلوچستان نیز نسبت به این اظهارات واکنش نشان داده و بیان چنین مسائلی را توهین به اهالی سیستان و بلوچستان دانستند. این اهالی در معتقد هستند که چنین اظهاراتی شأن و منزلت استان سیستان و بلوچستان را زیر سوال می برد و مولاوردی به خاطر توهین خود باید از این مردم عذرخواهی کند.

روستائیان در برخی از شهرستان های سیستان و بلوچستان نیز در اعتراض به اظهارات مولاوردی کمپین ” توهین به روستاییان ممنوع” را به راه انداختند.

احسان الله ریگی، بخش دار بخش لادیز در استان سیستان و بلوچستان هم در واکنش به اظهارات معاون رییس جمهور اظهار کرد: به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی روستاهای ما از لحاظ زیرساختی ، آبادانی های مدنی و رعایت حقوق انسانی، تفاوت چشمگیری با قبل از انقلاب دارند و ما چنین روستایی سراغ نداریم.

وی افزود: بیان چنین صحبت هایی از طرف معاون رییس جمهور در مورد روستاهای استان سیستان و بلوچستان ممکن است مورد سوء استفاده رسانه های معاند  و ضد انقلاب قرار گیرد و مسئولین باید با تحقیق ، پژوهش و شناخت بیشتری درباره وضعیت استان ها اظهار نظر کنند.

وی خاطرنشان کرد: لازم است تا مسئولین مشاورینی آشنا با وضعیت استان ها و قومیت ها داشته باشند و با اطلاعات صحیح و تحقیق و بررسی کامل اظهار نظر کنند تا زمینه برای سوء استفاده دشمن فراهم نشود.

اظهارات مولاوردی تنها چند روز مانده به برگزاری انتخابات با توجه به مانور شبکه های معاند و ضد نظام بر روی آن می توانست تا حد زیادی انتخابات در سیستان بلوچستان را به حاشیه براند.

منبع: دانا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه