در پی عملی نشدن وعده‌های اقتصادی دولت؛

انتقاد مراجع عظام از مشکلات معیشتی مردم/ چه زمانی مشکلات اقتصادی مردم حل خواهد شد؟

دو تن از مراجع عظام تقلید امروز با تقدیر از حضور حماسی مردم در انتخابات ۷ اسفند خواستار برطرف شدن مشکلات اقتصادی مردم توسط مسئولان و دولتی‌ها شدند.

انتقاد مراجع عظام از مشکلات معیشتی مردم/ چه زمانی مشکلات اقتصادی مردم حل خواهد شد؟

به گزارش ۸دی، حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان در حالی خرداد ماه ۹۲ وارد پاستور شد که در دوران تبلیغات انتخابی خود وعده حل مشکلات اقتصادی کشور آن هم در یک دوره ۱۰۰ روزه داده بود، هر چند که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این شعار بیش از آن که کارشناسی شده و واقع بینانه باشد پوپولیستی و برای جمع آوری رأی بود.

به هر حال نه تنها وعده‌های دولت در ۳ ماهه اول شروع به کار خود محقق نشد بلکه تاکنون هم برنامه‌های دولت تنها در مسیر ثابت نگه داشتن تورم آن هم با رکود شدید بوده است، موضوعی که به اعتقاد کارشناسان چندان نمی‌تواند برای اقتصاد کشور مفید باشد.

در این بین، دولت در دو سال گذشته بیش از هر چیزی بر روی مذاکرات هسته‌ای و ضرورت رسیدن این مذاکرات به توافق اصرار کرد، هرچند که درنهایت این مذاکرات در توافقنامه‌ای به نام برجام توانست خواسته دولت را محقق سازد اما برخلاف وعده‌های دولت برجام هم نتوانست برای اقتصاد کشور قدمی بردارد.

دولت در این دو سال تا توانست تمامی مشکلات کشور را به تحریم‌ها و عدم توافق با کشورهای غربی گره زد و عملاً جامعه را نسبت به توافق هسته‌ای به‌نوعی نیازمند کرد به عبارت ساده‌تر دولت عدم به نتیجه رسیدن برنامه‌های اقتصادی خود را به تحریم‌ها گره زد.

ایجاد بار روانی شدید در جامعه یکی از پیامدهای توجه بیش از حد دولت به مذاکرات هسته‌ای بود به طوری که بعد از امضای توافق مردم احساس می‌کردند که قرار است معجزه‌ای رخ دهد درحالی‌که گذشت زمان نشان داد هیچ‌گاه برجام نشانه‌ای از اعجاز ندارد.

نکته دیگر عدم پایبندی طرف غربی به توافق صورت گرفته است، موضوعی که بارها از سوی مقام معظم رهبری و سایر دلسوزان نظام بیان شد و هم‌اکنون این صالحی رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان است که خبر از عدم اجرای مفاد توافق صورت گرفته از سوی غربی‌ها و آمریکا می‌دهد.

این در حال است که این انتظار در بین مردم وجود دارد که بالأخره دولت به وعده‌های خود عمل کند و مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را حل کند.

مطالبه‌ای که امروز بار دیگر از سوی مراجع عظام تقلید بیان شد، حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی صبح امروز در درس خارج فقه با اشاره به حضور باشکوه مردم در انتخابات ۷ اسفندماه، گفت: نباید مسئولان دولتی نتیجه انتخابات را دلیل رضایت مردم به وضع موجود تلقی کنند، افزود: امروز شاهد هستیم مسائل اقتصادی و اشتغال جوانان به حالت پیچیده‌ای تبدیل‌شده است و شاهد هستیم که بسیاری از کارخانه‌های سطح کشور یا تعطیل‌شده‌اند و یا با ظرفیت پایین به کار خود ادامه می‌دهند.

آیت‌الله نوری همدانی نیز در درس خارج فقه خود بر ضرورت حل مشکلات اقتصادی تأکید کرد و گفت: انتظار این است که باید به فکر مردم بود، مشکلات اقتصادی، ترویج ارزانی و افزایش اشتغال مورد انتظار مردم است که باید موردتوجه قرار گیرد و دولت برای حل آن‌ها گام‌های اساسی بردارد.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا دولت تدبیر و امید تدبیری برای حل مشکلات اقتصادی انجام می دهد یا به دنبال تدبیر برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ است؟

منبع: قم فردا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه