دیلی کالر گزارش کرد؛

پیروزی قاطع اصولگرایان در مجلس خبرگان / با این مجلس نیز امیدی به رابطه با آمریکا نمی‌رود

کارشناسان بین‌المللی در تحلیل‌های خود ضمن اشاره به عدم انتظار در تحولی در رابطه ایران و آمریکا به طور تلویحی عنوان داشتند امید به قدرت گیری اصلاح طلب و میانه روی سبک غربی در ایران بسیار بعید است.

پیروزی قاطع اصولگرایان در مجلس خبرگان / با این مجلس نیز امیدی به رابطه با آمریکا نمی‌رود

به گزارش ۸دی، وبگاه ‌آمریکایی «دیلی کالر» در گزارشی نوشت: میانه‌روهای ایران برنده انتخابات نبودند.

 این وبگاه در آغاز گزارش عنوان داشت: در حالی‌که انتخابات ایران به عنوان پیروزی میانه روها  و شخص «باراک اوباما» رییس جمهور آمریکا و توافق هسته‌ای وی ستوده می‌شود اما کارشناسان بر این باورند که این پیروزی آن طور نیست که به نظر می‌رسد زیرا مسئله اینجاست که بسیاری از میانه روها تنها نام میانه رو را یدک می‌کشند.

«مت مک‌اینس» کارشناس اندیشکده امریکن اینترپرایز در این باره معتقد است: «نامزدهایی در این انتخابات بودند که در واقع میانه رو نبودند و ایده پیروزی میانه‌روها بر اساس واقعیت  اصلی که میانه روهای واقعی از حضور در انتخابات بازماندند، صحت ندارد.»

«سعید قاسمی نژاد» از کارشناسان (و متواریان فتنه ۸۸) اندیشکده دفاع از دموکراسی نیز در این زمینه به دیلی‌کالر گفت: « اصولگرایان در مجلس خبرگان رهبری پیروزی  قاطعانه‌ای داشتند. مورد گیج کننده این ماجرا این است که در واقع اصلاح طلب‌ها نامزد کافی برای پرکردن لیست‌های خود نداشتند تا اصولگرایان را شکست دهند.»

از دیدگاه  وی اصلاح طلبان تنها پیروزی‌های محدودی را آن هم در حاشیه‌های تهران داشتند که قابل پیش‌بینی بود و نتایجی که نمی‌تواند منعکس کننده کل کشور باشد.

قاسمی نژاد در ادامه گفت: «اصولگرایان و اصلاح‌طلب‌ها در مجلس با هم یکی شده‌اند و البته بسیاری از نامزدهای تحت حمایت اصلاح طلب‌ها نیز همه چیز هستند جز اصلاح طلب و  آن‌ها حتی با معیارهای جمهوری اسلامی نیز  یک اصلاح طلب محسوب نمی‌شوند.»

به نوشته دیلی کالر، هر دو کارشناس متفق‌القول اعلام کردند که انتخابات تغییر واقعی در روابط ایران و آمریکا پدید نخواهد آورد.

مک اینس همچنین گفت که «حسن روحانی» رییس جمهور و میانه روهای همراهش در آغاز می‌توانند از دست بالاتری برخوردار باشند اما احتمالا قادر به اصلاحات واقعی کافی  نخواهند بود و تغییر موثر واقعی در آینده و در زمانی ایجاد می‌شود که در مجلس خبرگان رهبری نیز یک میانه رو  بتواند رهبری میانه‌رو تر انتخاب کند.

مک اینسبا توضیح این مورد که بعید است تغییراتی در بدنه سنتی اصولگرایان ایران در طبقه بالای قدرت رخ دهد، افزود:«کاخ سفید البته در حال شرط بندی در این مسئله و انتخاب یک میانه روی واقعی به عنوان رهبر ایران است.»

 وی ادامه داد که انتظار تغییر در رابطه ایران و آمریکا و در کل سیاست خارجی ایران را ندارد.

 و اما سعید قاسمی نژاد نیز در این زمینه گفت: «اصولگرایان به خاطر سلطه بر مجلس خبرگان احاطه قاطعانه‌ای بر امور دارند.»

 

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه