با حضور ۶۵ درصدی گیلانی ها ؛

اردوگاه اصلاحات در شوک / پیروزی ۷ اصولگرا از ۱۰ نماینده منتخب گیلان

در حالی ۷ نفر از ۱۰ نماینده منتخب مردم از جمع ۱۳ نفره نمایندگان گیلان اصولگرا هستند که مشارکت ۶۵ درصدی برای مردم گیلان در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی رقم خورد.

اردوگاه اصلاحات در شوک / پیروزی ۷ اصولگرا از ۱۰ نماینده منتخب گیلان

هفتم اسفتدماه امسال مردم گیلان بار دیگر افتخاری بر افتخارات خود افزوده و با حضوری چشمگیر پای صندوق های رای، نشان دادند که سرنوشت کشورشان را خود رقم زده و اجازه هیچ گونه تعدی و دخالت در امور را به دیگران نخواهند داد.

مشارکت ۹۰ درصدی مردم در برخی از شهرستان ها نیز موید بلوغ سیاسی و احساس مسئولیت مردمانی است که به امر رهبر پای صندوق های رای آمده و حماسه دیگری خلق کردند.

اگر چه هنوز تعداد کل آرای ماخوذه در استان و میزان مشارکت واجدین شرایط به صورت تفکیکی در اکثر شهرستان ها ارائه نشده اما بر اساس آمار ارائه شده توسط برخی از فرمانداری های، در شهرستانی مثل صومعه سرا، ۹۰ درصد واجدین شرایط رای دهی به پای صندوق ها آمده بودند.

مشارکت ۹۰ درصدی در صومعه سرا

فرماندار صومعه سرا در این باره می گوید: بیش از ۹۶ هزار نفر واجد شرایط رأی دادن در شهرستان صومعه سرا وجود داش۸۳ درتندکه در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره خبرگان رهبری، ۸۵ هزار و ۸۰۷ نفر رأی داده شده که نشان از مشارکت ۹۰ درصدی مردم شهرستان صومعه سرا دارد.

حسین اسماعیل پور ادامه می دهد: کل تعداد برگ تعرفه رأی شهرستان صومعه سرا ۱۱۵ هزار عدد بوده که از این تعداد، ۲۸ هزار و۶۶۰ برگ رأی مصرف نشده است.

وی می افزاید: ۸۵ هزار و ۸۲۸ برگ رأی از صندوق های اخذ رأی شهرستان صومعه سرا  بیرون آورده شد که از این تعداد ۸۳ هزار ۴۵ عدد رای صحیح مأخوذه بوده و سید کاظم دلخوش اباتری با کسب ۳۵ هزار و ۹۰۶ رأی به عنوان نماینده برگزیده مردم شهرستان در دهمین مجلس شورای اسلامی انتخاب شد.

مشارکت ۸۳ درصدی در آستارا

در حوزه انتخابیه آستارا، ۶۱ هزار و ۳۶۵ نفر واجد شرایط رای دادن وجود داشت که بر اساس فرماندار این شهر، مشارکت ۸۳ درصدی برای مردم این شهرستان به ثبت رسید و از تعداد ۴۹ هزار و ۷۲۹ رای صحیح، ولی داداشی کاندیدای اصولگرای مجلس با کسب ۱۴ هزار و ۱۷۳ رای به پیروزی رسید.

سیروس شفقی فرماندار آستارا با اشاره به مشارکت بالای مردم این شهرستان در دوره های قبلی انتخابات تصریح می کند: به یاری خداوند امسال نیز این افتخار بار دیگر در تاریخ شهرستا آستارا تکرار شد و مردم این شهرستان ولایتمداری خود را به منصه ظهور گذاشتند.

اگرچه میزان مشارکت مردم گیلان در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۷۶.۵ درصد و مجلس خبرگان ۶۸.۵ درصد گزارش شده بود و به نظر می رسد که در این دوره با کاهش ۱۱،۵ درصدی روبرو باشد اما، این میزان مشارکت نیز رقم مطلوبی برای جمعیت یک میلیون و ۸۶۰ هزار و ۳۷۳ نفری واجدان شرای رای دهی استان به حساب می آید.

اکثریت با نمایندگان اصولگرا

با نگاهی به گرایش های کاندیداهای منتخب مردم در شهرستان های گیلان می توان به این نکته پی برد که جریان اصولگرایی در شهرستان های استان، رای بیشتری نسبت به اصلاح طلبان و حامیان دولت کسب کرده است.

اگر چه در مرکز استان غلامعلی جعفر زاده ایمن آبادی سرلیست اصلاح طلبان با اکثریت آرا و تفاوت ۴۰ هزار نفری با نفر بعد از خود موفق به راه یابی به بهارستان شد اما، رقابت در دور دوم برای انتخاب دو نماینده دیگر بین جبار کوچکی نژاد، سید ولی الله عظمتی، سید علی آقازاده اصولگرا و محمدصادق حسنی جوریابی اصلاح طلب خواهد بود.

اگرچه برخی از کاندیدا های نیز با عنوان کاندید مستقل به عرصه انتخابات در گیلان ورود کرده بودند اما،  بررسی عقبه این افراد رگه هایی از انتساب به جریانات اصولگرایی و یا اصلاح طلبی را نشان می داد. همچنین در این میان برخی از کاندیداها بنابر برخی مصالح منطقه ای، حمایت دو ائتلاف اصولگرایی و اصلاح طلبی را با هم داشتند و دلیل این امر، پیروز شدن کاندیدای مورد نظر در رقابت با کاندیدای خارج از استان عنوان شده بود.

با این حال انتخاب هفت نماینده اصولگرا در هفت حوزه انتخابیه استان، نشان از غلبه جریان اصولگرایی در این انتخابات دارد.

اصولگرا

نمایندگان خبرگان سرگردان در میان لیست ها

بر خلاف لیست های واحد ارائه شده اصلاح طلبان، اصولگران و حامیان دولت برای کاندیداهای مجلس شورای اسلامی در گیلان، اما وضعیت کاندیداهای مجلس خبرگان در استان کمی متفاوت بود.

حمایت هر سه جریان از آیات عظام اشکوری و قربانی، معادله را کمی پیچیده کرد. با این حال شاید بتوان در بهترین حالت به ماجرا از این منظر نگریست که هر دو کاندیدا مورد حمایت قاطبه مردم بوده و انتخاب این دو نفر برای نشستن بر کرسی خبرگان، اجماع نظر گیلانی ها بوده است.

با این حال لیست چهار نفره نمایندگان گیلان در مجلس خبرگان رهبری در حالی با آیت الله سید علی حسینی اشکوری، آیت الله زین العابدین قربانی، آیت الله رضا رمضانی و حجت الاسلام احمد پروایی جوانترین نماینده گیلان در خبرگان بسته شد که بنا بر گفته عیسی مهدوی فرماندار رشت، یک میلیون و ۱۷۳ هزار و ۲۴۱ نفر در این انتخابات شرکت کردند..

ناکامی برخی نمایندگان در حوزه انتخابیه خود

در این میان جاماندن برخی از نمایندگان فعلی مجلس در حوزه های انتخابیه از قطار بهارستان نیز خود حکایتی دیگر است.

ناصر عاشوری در فومن، ایرج ندیمی در لاهیجان و سیاهکل، محمد مهدی رهبری املشی در حوزه انتخابیه رودسر و املش، حمید رضا خصوصی در صومعه سرا از جمله نمایندگانی بودند که هرچند در برخی موارد اختلاف رایشان با کاندیدای منتخب کم بود اما دوباره نشینی بر کرسی بهارستان نصیبشان نشد. البته رد صلاحیت قطعی حسن تامینی یکی از نمایندگان فعلی رشت و صفر نعیمی رز نماینده فعلی آستارا نیز یکی از اتفاقات مهم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در گیلان بود.

خواب خوش نمایندگان برای گیلان

حالا دیگر به سومین روز بعد از انتخابات در هفتم اسفند رسیده ایم و تکلیف ۹ حوزه انتخابیه گیلان به طور قطعی مشخص شده است.

مردم با حضور در پای صندوق های رای نشان دادند که به آرمان های انقلاب پایبند هستند و هماره در همه صحنه های حساس حضور داشته اند اما این بار نوبت آن رسیده تا منتخبان ملت نیز به آرای کسب کرده وفادار باشند و همانطور که در وعده های تبلیغاتی خود عمل کنند.

بهبود وضعیت معیشت مردم گیلان، رفع معضل بیکاری، جذب سرمایه، اشتغالزایی، استفاده از ظرفیت های گردشگری استان از جمله مهمترین وعده هایی بوده که طی این مدت کاندیداهای پیشین و نمایندگان فعلی به مردم داده اند. البته این تنها بخشی از وعده هایی است که نمایندگان منتخب برای وضعیت استان داده اند و هر یک به فراخور وضعیت شهرستان خود، وعده هایی نیز در این باره داده اند.

حال باید منتظر ماند و دید که حضور پر شور مردم چگونه پاسخ خواهد داده شد.

* استاندار گیلان در حالی مشارکت مردم را ۶۵ درصد اعلام کرد که هنوز آمار دقیقی از تعداد کل شرکت کنندگان در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری اعلام نشده است.

منبع: مهر

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
رضا يارمحمدخواه
همچين ميگين اصلاح طلب آدم فكر ميكنه چه جناح بزرگي هستيد عزيز من بي بي سي ليست داد يسري جوگير شدن راي دادن و چوبشم بزودي مي خورن تاريخ نشون داده سردمدارن اصلاح طلبان حتي به نيروهاي خودشونم رحم نمي كنن و فقط به فكر پر كردن جيب هاشونم هست يه نگاه به بزرگاشون بندازي ميبيني كجا زندگي مي كنن
سرباز
نمیدونم اما یه حسی بهم میگه یه سری اصلاح طلب طراز اول خودشونو تو سالهای گذشته سوزوندن و امکان ورود به انتخابات بر اساس قوانین نظام میسر نبوده و اینطور شده یعنی چون اصلی ها نبودن اصولگرا بالارفته نتایج تهران اینو داره داد میزنه البته اینو خودشون میگن ولی تا حدی قابل قبول ممنون میشم در مورد کاندیداهای اصلاح طلب، حداقل در سطح استان، مطالبی رو بزارید یه سری سوابق ازشون
قانع
دلیل اینکه فرماندار فوق بنفش اسبق املش محمد رنجبر بعد از برکناری بر سرکار خود در مدرسه حاضر نمیشود، چیست؟؟؟؟ آیا مدیران بنفش باید راست راست راه بروند و از بیت المال حقوق بگیرند؟؟؟؟
در حاشیه