حمایت روسیه از ایران قابل تردید نیست/ روسیه همواره دوست خوبی برای ایران بوده است/ برای نهایی شدن توافق تلاش می‌کنیم

معاون وزیر امور خارجه روسیه: من فکر می‌کنم این توافق قطعا برای ایران مثبت و سودمند خواهد بود. به نظر ما، آنچه از این مذاکرات بیرون می‌آید، آغازی است برای تعدیل تحریم‌ها بر ضد ایران در قبال برخی گام‌های اولیه که ایران در مسیر تعامل بیشتر با جامعه بین‌الملل درباره چگونگی پیگیری برنامه هسته‌ای خود برمی‌دارد.

حمایت روسیه از ایران قابل تردید نیست/ روسیه همواره دوست خوبی برای ایران بوده است/ برای نهایی شدن توافق تلاش می‌کنیم

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از مشرق، در حاشیه مذاکرات امروز ایران و ۱+۵ و پیش از آغاز جلسه داخلی ۱+۵ که پس از دیدار آقای ظریف و خانم اشتون برگزار شد، با سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت‌وگوی کوتاهی داشتیم.

آقای ریابکوف در پاسخ به سوالات ما بر حمایت از برنامه هسته‌ای ایران و تلاش برای نهایی شدن توافق میان ایران و ۱+۵ تأکید کردند.

مشرق: به نظر می‌رسد مذاکرات با موانعی روبرو شده است. آیا ایران مانع رسیدن به توافق است یا اختلافات داخلی ۱+۵ تا کنون منجر به عدم نهایی شدن توافق شده است؟

ریابکوف: من فکر می‌کنم خیلی زود است که قضاوت کنیم. با این حال ما نیز بسیار امیدوار هستیم و بسیار به نتیجه و رسیدن به نقطه‌ای که مشخص می‌شود در ادامه چگونه عمل می‌کنیم، نزدیک شده‌ایم. مذاکرات به ریاست خانم اشتون به نیابت از ۱+۵ در حال انجام است و ما نیز بطور مستمر در جریان این گفت‌وگوها هستیم. ما با خانم اشتون هماهنگ و در تعامل هستیم و نظراتمان را نیز به ایشان انتقال می‌دهیم. من نمیخواهم مستقیم اشاره کنم که چه کسی مانع نتیجه دادن مذاکرات شده است، اما موضع روسیه همیشه این بوده و هنوز هم این است که هر اقدام ممکن، واقع‌بینانه و عملی را برای به سرانجام رساندن این توافق انجام دهد.

من فکر می‌کنم این توافق قطعا برای ایران مثبت و سودمند خواهد بود. به نظر ما، آنچه از این مذاکرات بیرون می‌آید، آغازی است برای تعدیل تحریم‌ها بر ضد ایران در قبال برخی گام‌های اولیه که ایران در مسیر تعامل بیشتر با جامعه بین‌الملل درباره چگونگی پیگیری برنامه هسته‌ای خود برمی‌دارد و اقداماتی که می‌تواند در این زمینه انجام شود تا اطمینان‌های از دست رفته و کم‌رنگ شده احیاء شود.

بنابراین ما امیدواریم این یک توافق عادلانه و منصفانه باشد که مورد استقبال ملت ایران قرار بگیرد. روسیه همیشه دوست خوبی برای ایران بوده و خواهد بود. ما فکر می‌کنیم نقش ما طی سال‌ها از جمله در مذاکرات اخیر این است که به پیشرفت روند مذاکرات کمک کنیم. ما تلاش می‌کنیم برخی اعضای گروه را که خواسته‌های زیاد و مواضع تندی دارند، تعدیل کنیم و از سوی دیگر نیز تلاش می‌کنیم طرف ایرانی درک کند که چرا این توافق ضروری است و چه عوایدی برای این کشور خواهد داشت.

مشرق: سوالی که خیلی از مردم ایران دارند این است که چرا روسیه مواضع محکم‌تری در حمایت از ایران اتخاذ نمی‌کند؟

ریابکوف: من فکر می‌کنم حمایت ما از راه‌حل صلح‌آمیز و همچنین روابط خوب به عنوان دو همسایه هیچوقت قابل شک و تردید نیست. ما همواره حمایت کرده‌ایم و در گفت‌وگوی اخیر رئیس جمهور پوتین با رئیس جمهور روحانی، بر این حمایت تأکید دوباره شد. ما در حال حاضر این مذاکرات را فرصت بسیار خوبی می‌دانیم، نه تنها برای ارتقاء جایگاه و مواضع بین‌المللی ایران، بلکه برای بهبود و گسترش روابط دو کشور دوست و همسایه و ملت‌های ایران و روسیه.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه