شيرابه زباله‌هاي سراوان تالاب انزلی را رنج مي‌دهد

آغاز شمارش معکوس مرگ ماهیان تالاب انزلی/ مشکل ماهیان تالاب انزلی کمتر از دریاچه ارومیه نیست

طبیعت گیلان، پوشیده از جنگل و دارای آب و هوای معتدل و مرطوب است، این استان شامل مناطق سرسبز شمال غربی رشته‌کوه البرز و بخش غربی کرانه‌های جنوبی دریای کاسپین است. این همه نعمات خدادای موجب شده است که گیلان در همه ایام سال پذیرای گردشگران زیادی از سراسر کشور باشد.

آغاز شمارش معکوس مرگ ماهیان تالاب انزلی/ مشکل ماهیان تالاب انزلی کمتر از دریاچه ارومیه نیست

به گزارش ۸دی، ‌در صورت عدم کاهش رود انواع فاضلاب‌های خانگی، کشاورزی، صنعتی و… گونه‌های جانوری و گیاهی تالاب انزلی با خطر جدی‌تری مواجه می‌شوند. به گزارش ایسنا، گیلان دهمین استان پرجمعیت و بیست و هشتمین استان وسیع ایران است. تراکم جمعیت در این استان با ۱۷۷ نفر در هر کیلومترمربع جایگاه سوم را در ایران دارد. کلانشهر رشت با داشتن ۴۶ درصد جمعیت کل استان مرکز و پرجمعیت‌ترین شهر استان گیلان و دوازدهمین شهر پرجمعیت ایران و پرجمعیت‌ترین شهر سه استان ایران در ساحل دریای کاسپین است. از دیگر شهرهای پرجمعیت این استان می‌توان به ترتیب به شهرهای بندر‌انزلی، مهم‌ترین بندر ایرانی در حاشیه دریای کاسپین، لاهیجان، تالش، لنگرود، رودسر، بندر آستارا، فومن و اشاره کرد.

طبیعت گیلان، پوشیده از جنگل و دارای آب و هوای معتدل و مرطوب است، این استان شامل مناطق سرسبز شمال غربی رشته‌کوه البرز و بخش غربی کرانه‌های جنوبی دریای کاسپین است. این همه نعمات خدادای موجب شده است که گیلان در همه ایام سال پذیرای گردشگران زیادی از سراسر کشور باشد.

دفن بهداشتی زباله‌ها از معضلات زیست محیطی گیلان

حضور این گردشگران برای بخش اقتصاد گیلان می‌تواند بسیار خوب باشد، اما معضلی که ورود مسافران برای استان ما به همراه دارد‌، افزایش تولید زباله در گیلان است. استانی که خود توانایی دفن پسماند بهداشتی زباله‌هایش را ندارد، مجبور است زباله‌های مسافران را تحمل کند. محمد پور مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه به طور متوسط روزانه در گیلان بیش از ۲هزار تن پسماند در گیلان تولید می‌شود، گفت: با ورود مسافران میزان این زباله افزایش می‌یابد.

شیرابه زباله‌های سراوان تالاب انزلی را رنج می‌دهد

وی اضافه کرد: با افزایش زباله‌های رشت میزان شیرابه‌های محل دفن پسماند سراوان نیز افزایش می‌یابد و این همه آلودگی وارد رودخانه‌های گوهر رود و زرجوب می‌شود که در نهایت به تالاب انزلی می‌ریزد و گونه‌های مهم جانوری و گیاهی این اکوسیستم ارزشمند را به خطر می‌اندازد. تالاب انزلی که محل تخم ریزی آبزیان و پناهگاه و مأمن پرندگان بومی‌و مهاجر است. مشکل مهم تالاب انزلی آلودگی روز افزون آب آن است، چرا که تقریباً فاضلاب تمام خانه‌های مسکونی و اغلب کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنعتی واقع در اطراف تالاب به درون آن ‌یا به داخل رودخانه‌هایی که به تالاب می‌ریزند، سرازیر می‌شوند.

طبق نظر موسسه ‌استاندارد در صورتی‌که مقدار آمونیاک از ۵ درصد بیشتر و زباله‌ها و زواید این ناحیه به داخل مرداب ریخته شود، تردیدی نیست که با آلوده شدن بیش از پیش آب‌های مرداب که محیط آن در گذشته به منزله بزرگترین زایشگاه و پرورش انواع ماهی فلس دار از جمله ماهی سفید به شمار می‌رفت، باقی‌مانده منابع آبزی مرداب هم در معرض خطر انهدام قطعی قرار خواهد گرفت.

از دیگر دلایلی که موجب تهدید تالاب انزلی شده، افزایش سطح رسوب‌ها که باعث کاهش عمق این تالاب شده است.

اخیرا یکی از عکاسان ایسنا که شاهد مرگ ماهیان در ساحل شهرستان بندر انزلی بوده است و عکس‌هایی را در این خصوص در سایت خبرگزاری ایسنای گیلان به نمایش گذاشته است.

علی نژاد معاون امور طبیعی اداره حفاظت محیط زیست گیلان در گفت‌و‌گو با ایسنا با اشاره به اینکه آلودگی زیست محیطی در تالاب انزلی در زندگی آبریان بسیار تاثیر گذار است، گفت: علت هر گونه مرگ مشکوک گونه‌های جانوری به جد مورد بررسی قرار می‌گیرد و در این خصوص بررسی‌های در حال انجام است. به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، نجفی استاندار گیلان نیز نقش رسانه‌ها در شناساندن تالاب انزلی به عنوان نمادی از استان گیلان را بسیار موثر ارزیابی کرد و گفت: این انتظار از مجاورین، صیادان و مسافرینی که به تالاب انزلی می‌روند، وجود دارد که از باقی گذاشتن هرگونه زباله و پسماند در آن منطقه خودداری کنند.

مشکل ماهیان تالاب انزلی کمتر از دریاچه اورمیه نیست

وی با بیان اینکه تالاب انزلی باید به عنوان اولویت اول احیاء تالاب‌ها در کشور باشد، افزود: عمق مشکلات موجود تالاب انزلی در حال حاضر با کارهای کارشناسی درک شده است و نیازمند این است که همان عزم ملی که برای دریاچه ارومیه وجود دارد، برای تالاب انزلی نیز لحاظ شود.

دکتر نجفی به تخصیص ۷/۱۴ میلیارد تومان از اعتبارات استانی از برای احیای تالاب انزلی اشاره کرد و افزود: این در حالی است که ۱.۸ میلیارد تومان اعتبار ملی به آن اختصاص پیدا کرد که نیازمند اهتمام ویژه در بخش اعتباری است.

وی با اشاره به اذعان مسئولان محیط زیست درخصوص تأثیر آلودگی کارخانجات در تخریب تالاب گفت: در سال ۹۲ گیلان را با رتبه دوم بیکاری در کشور تحویل گرفتیم، اما باتوجه به تأکید رئیس‌جمهور محیط زیست را هیچ وقت فدای صنعت نخواهیم کرد. به گزارش ایسنا، به محض دریافت علت اصلی مرگ ماهیان در سواحل انزلی از مسئولین مربوطه اطلاع‌رسانی‌های لازم در ‌ایسنای گیلان انجام خواهد شد.

 

منبع: مردم سالاری

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه