علی فتحی

اردوی جهادی و خدمت بی منت به وارثان زمین برای مقابله با تهاجم فرهنگی

طنین دلنواز خدمت به وارثین زمین(محرومان) از آغاز انقلاب و با ورود نیروهای انقلابی و جریان مومن، شکل جدیدی به خود گرفت و تاریخ ایران زمین رنگ متمایزی از حقیقت بی بدیل اسلام ناب را مشاهده نمود.

اردوی جهادی و خدمت بی منت به وارثان زمین برای مقابله با تهاجم فرهنگی

به گزارش ۸دی، علی فتحی در یادداشتی با عنوان « اردوی جهادی و خدمت بی منت به وارثان زمین برای مقابله با تهاجم فرهنگی » نوشت:

طنین دلنواز خدمت به وارثین زمین(محرومان) از آغاز انقلاب و با ورود نیروهای انقلابی و جریان مومن، شکل جدیدی به خود گرفت و تاریخ ایران زمین رنگ متمایزی از حقیقت بی بدیل اسلام ناب را مشاهده نمود.

مناطق محروم و دور افتاده روستایی این بار میعادگاه جوانانی گردید که سختی راههای دور افتاده را بجان خریدند تا رخت محرومیتها را از چهره استضعاف روستاها خارج نمایند.

امام راحل نیز که این انقلاب را انقلاب مستضعفین و محرمان می دانستند همه را به این مناطق و مردم دردکشیده توجه میدادند و این نظام را حاصل حضور و همراهی محرومان و مستضعفان میدانستند و عنوان می داشتند  که : (( این نهضت از برکت شما زاغه نشین ها و امثال شما یعنی این طبقه محروم ، به برکت شما پیش رفت نهضت ، شما طبقه محروم ، چه دانشگاهی و چه روحانی و چه زاغه نشین ها و کارگرها بودیدکه اینطور با وحدت کلمه و بانک الله اکبر پیش بردید.)).

این پیام ها و سخنان امام و از طرفی تلاش جوانان مومن در خدمت به محرومان برای ریشه کنی آثار ستمشاهی از چهره روستاها سبب گردید تا تشکیل نهاد انقلابی با عنوان (( جهاد سازندگی )) به دستور امام راحل انجام پذیرد. امام بزرگوار در پیام تاریخی تشکیل جهاد سازندگی می فرمایند: (( دانشجو های عزیز متخصصین ، مهندسین و بازاری ، کشاورز ، همه قشرها ، یک جهاد سازندگی مرسوم کنیم این جهاد سازندگی که همه قشرهای ملت ، زن ومرد ، پیر و جوان ، دانشگاهی و دانشجو ، مهندسین و متخصصین ، شهری و دهاتی ، همه با هم باید تشریک مساعی کنند و این ایران را که خراب شده است بسازند)).

بدین ترتیب جهاد سازندگی بصورت یک نهاد مردمی با فرمان امام در تابستان ۱۳۵۸ تشکیل گردید و از همان آغاز ، خیل عظیم نیروهای جوان و نیز متخصص و متعهد را در رشته های مختلف برای احیای روستاها بسوی خود جلب نمود و باعث خدمات شایانی گردید .

این سیر بخوبی ادامه داشت تا اینکه با یک رفتار نسجیده افراد داخلی که با تکمیل پازل طراحی شده دشمنان خارجی جهت قطع یکی از بالهای قوی انقلاب صورت پذیرفت، نهاد مردمی جهادسازندگی را به مجموعه دولت پیوند زده و آن را در قالب وزارت سازندگی تعریف نمودند؛ اما این پایان رفتار شیطنت آمیز نبود تا اینکه در سال ۱۳۷۸ و در راستای همان تکمیل پازل دشمنان، مجموعه وزارت کشاورزی با وزارت جهاد سازندگی ادغام گردید تا عملاً روند یک فعالیت مردمی که همراه با یک شور و شعور بود را از جریان خارج نموده و حرکت سازماندهی شده انقلابی را  جهت خدمت به مستضعفین از شتاب بیاندازند .

اما تیز بینی و دور اندیشی رهبر مقتدر نظام حضرت امام خامنه ای در تشکیل مجموعه “بسیج سازندگی” در دل نهاد انقلابی سپاه چندماه پس از این ادغام باعث گردید تا این تیر دشمنان نیز به هدف نخورد و همان سیر فعالیت خدمت به محرومان توسط جوانان انقلابی و دلسوز ادامه پیدا کند؛ هر چند که فعالیت های مجموعه بسیج سازندگی ( اردوهای جهادی ) آن گستردگی جهاد سازندگی را نداشت و ندارد اما بهترین گزینه برای رسیدگی به مشکلات مناطق محروم می بود .

حضور جوانان انقلابی و بسیجی در روستاهای دور دست و محروم برای رفع محرومیت های عدیده مردم ضمن پیگیری مشکلات و رفع آنها، جهاد اکبری است که منجر به تقویت باورها واندیشه های اسلامی می گردد تا آنجا که امام خامنه ای اثرات حضور یک جوان مومن در روستاها را اینگونه توصیف می نمایند : (( حضور یک جوان مومن و متدین و متشرع در یک مجموعه روستایی ، در بین جوانان در بین مردم ، مظهر مجسم آیه قرآن است : آنها رابه دین به انقلاب به معنویت سوق می دهد ))

دومین اثر این حضور جوانان و آحاد مردم در مناطق محروم روستایی مقابله با جبهه سنگین تهاجم فرهنگی دشمنان نظام است . به نظر نگارنده کوتاهترین مسیر مقابله با تهاجم فرهنگی، حضور جوانان و مردم در کمک رسانی به محرومین و مستضعفین در قالب اردوهای جهادی می باشد. چرا که انجام فعالیت های مختلف از جمله فرهنگی ، تبلیغی ، آموزشی ، کمک به رشد علمی و اعتقادی روستائیان باعث مقابله جدی با برنامه های استکبار جهانی می گردد.

امام راحلمان نیز در توجه به این امر مهم می فرمایند: (( بدون شک جهانخواران به همان میزان که از شهادت طلبی و سایر ارزشهای ایثارگرانه ملت واهمه دارند ، از گرایش و روح اقتصاد اسلام بطرف حمایت از پابرهنگان در حراسند و مسلم هر قدر کشور ما بطرف فقرزدایی و دفاع از محرومان حرکت کند ، امید جهانخواران از ما منقطع و گرایش ملتهای جهان به اسلام زیادتر می شود ))

از دیگر اثرات مهم برگزاری برنامه های جهادی توجه بیش از پیش مسئولین به مناطق محروم و دور افتاده می باشد .یقیناً تلاش برخی از مسئولان در راستای خدمت به  جامعه انکار ناپذیر است لکن رفع محرومیت ها نیاز به یک عزم واراده با روحیه و تلاش جهادی را می طلبد . در بسیاری از مناطق محروم حضور یک مسئول جهت رفع مشکلات و معضلات دردکشیده ها و به اصطلاح امام “پابرهنه ها” می تواند در یک حرکت  و رفتار حداقلی ، پیام احترام متقابل و توجه مسئولین را به مردم محروم روستایی برساند و از طرف دیگر، این حضور مسئولین را به توجه حداکثری به رفع محرومیت مناطق دورافتاده ترغیب نماید و روحیه ایثار و جهاد را در آنان تقویت کند. جا دارد مسئولین نیز در حمایت از برنامه های جهادی که توسط گروه های جهادی و جوانان انقلابی انجام می گیرد همه توان خود را صرف نموده و از حمایت این حرکت بی بدیل که بدون هیچ چشم داشت مادی صورت میپذیرد دریغ ننمایند .

امام راحل نیز در توجه دادن مسئولین به مناطق محروم می فرمایند: (( خدا نیاورد آن روزی را که سیاست ما و سیاست مسئولین کشور ما ، پشت کردن به دفاع از محرومین و رو آوردن به سرمایه دارها گردد و اغنیا و ثروتمندان از اعتبار و عنایت بیشتری برخوردار بشوند؛ “معاذ الله” که این با سیره روش انبیاء و امیرالمومنین و ائمه معصومین علیهم السلام سازگار نیست)).

سومین اثر برنامه جهادی را می توان تربیت نیروهای همتراز برای انقلاب دانست .

جوان انقلابی ، باید اولین گام رسیدن به آرمان های بلند و ناب انقلاب را از تزکیه نفس آغاز نماید. توجه به حالات نفسانی و رهاندن آن از ظلمات دنیایی نیازمند به امتحان قرار گرفتن است .خدمت بی منت به وارثین زمین که همان محرومان و مستضعفان مناطق محروم هستند و دل کندن از زرق و برق های شهری و رفاه اجتماعی و حضور در دل محرومیت ها و تحمل سختیهای آن، جوان مومن و انقلابی را در ورطه آزمایش و محک خوبی قرار میدهد تا ضمن رشد معنوی، خود را برای یک خدمت خالصانه و عاشقانه به نظام اسلامی آماده نماید.  آنجا که امام راحل می فرمایند:  (( و تنها آنهایی تا آخر این خط با ما هستند که طعم فقر ، محرومیت و استضعاف را چشیده باشند )) رسالت جوان انقلابی را دراین مسیر بیشتر و پررنگتر می نماید تا بتواند محرومیت زدایی را عقیده و راه و رسم زندگی خویش قرار داده و اسلام عزیز را با گوشت و پوست و تن خود حس نماید .

 

در پایان نیز بخشی از بیانات مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه ای که در مهر ماه سال جاری در دیدار  با نخبگان جوان جامعه داشته اند و همگان را به حضور در مناطق محروم در قالب اردوهای جهادی تشویق نموده اند، جهت تنویر ذهن خوانندگان این مقاله ارائه میگردد:

((روحیّه‌ی جهادی را بر روحیّه‌ی تافته‌ی جدابافته بودن ترجیح بدهید. یکی از خطراتی که گریبان کسانی را که یک امتیازی دارند میگیرد، این است که احساس کنند تافته‌ی جدابافته‌اند، احساس کنند یک سر و گردن از همه بالاترند؛ این خطر بزرگی است، این یک خطر شخصیّتی است، یک بیماریِ شخصیّتی است؛ نگذارید این بیماری در شما رشد بکند و راهش هم این است که کار جهادی و روحیّه‌ی جهادی را در خودتان تقویت کنید. روحیّه‌ی جهادی یعنی کار را برای خدا انجام دادن، کار را وظیفه‌ی خود دانستن، همه‌ی نیروها را در راهِ کارِ درست به میدان آوردن؛ این روحیّه‌ی جهادی است. برای اینکه این روحیّه‌ی جهادی در شما تقویت بشود، حضورتان در اردوهای جهادی خیلی خوب است. نگویید وقتمان تلف میشود؛ نه، بیشترین و بهترین استفاده از وقت همین است. درستان را بخوانید، پژوهشتان را بکنید، کارتان را بکنید، در اردوهای جهادی هم که در دوره‌ی سال، چند هفته‌ای انسان را مشغول میکند شرکت کنید. این شما را با متن مردم آشنا میکند، این شما را با مشکلات و معضلات جامعه که غالباً از چشم مسئولین دور میماند، آشنا میکند. بعضی از مسئولین خبر از واقعیّتهای جامعه ندارند، دُور خودشان و یک شعاع محدودی را فقط می‌بینند؛ [اینکه‌] در روستاها چه میگذرد، در شهرهای دور چه میگذرد، در خانواده‌های فرودست چه میگذرد، اینها را اصلاً ملتفت نیستند. این را من در طول این تجربه‌ی طولانی بیست سی ساله، مکرّر تجربه کرده‌ام؛ این را دیده‌ام در بعضی‌ها که به شما عزیزانم دارم عرض میکنم؛ خبر ندارند که چه هست. شما الان جوان هستید، نیرو دارید، حوصله دارید، وقت دارید، گرفتاری زیادی ندارید، از این فرصت استفاده کنید. یکی از فرصتها هم همین اردوهای جهادی است؛))

 

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه