همتی از جنس فولاد در مسیر پر شتاب توسعه صنعت گیلان

صنعت گیلان این روزها مسیر پرشتاب توسعه را با همت فرزندان میهن پهناور اسلامی در بخش فولاد می پیماید؛ صنعتی که از اراده کار و سرمایه ایرانی برای سرافرازی و توسعه مدد می طلبد.

همتی از جنس فولاد در مسیر پر شتاب توسعه صنعت گیلان

به گزارش ۸دی نیوز، صنعت گیلان با کار و تلاش جوانان این مرز و بوم روزهایی پر امید و توسعه را انتظار می کشد تا صنعت از پشت محرومیت های پنهان در سرسبزی های طبیعی این سرزمین دریا و جنگل، قد برافراشته و بر درد بیکاری و معضلات ناشی از آن مرهمی باشد.

صنعتی که از اراده کار و سرمایه ایرانی برای سرافرازی و توسعه مدد می طلبد و در همراهی صنایع کوچک و بزرگ برای توسعه یافتگی ایران اسلامی بر سختی شمش های فولاد می کوبد و افقی دیگر از توسعه یافتگی دیار میرزاکوچک خان جنگلی را ترسیم می کند.

فولاد، صنعتی که تولید و مصرف آن یکی از شاخص های توسعه یافتگی کشورها محسوب می شود؛ نقش مهمی در سازندگی و توسعه ایفا می کند و خودکفایی در آن در سال های اخیر بیش از پیش احساس شده است.

گیلان نیز همگام با این احساس نیاز و به دنبال تلاش برای جبران عقب ماندگی پنهان در ظاهر زمردی اش و برای پاسخگویی به نیازهایی فراتر از کشاورزی و تلاش برای یافتن رنگ و لعاب صنعتی شدن با رفع محدودیت های اعمال شده سال های دور، به ندای سرمایه گذاران پاسخ می گوید تا دریچه ای نو به روی توسعه و پیشرفت این استان خوشه های طلایی برنج گشوده شود.

فولاد یکی از عرصه های همگامی برای تحقق توسعه و پیشرفت می شود و با رفع محدودیت های صنعت استان از سال ۷۸ ورود سرمایه گذاران بخش فولاد را به فال نیک می گیرد و با تلاش های انجام شده برای ایجاد صنایع فولادی ، مجتمع فولاد گیلان از سال ۸۵ نخستین واحد تولیدی صنعت استان برای پاسخگویی به نیاز فولاد گیلان و کشور پا می گیرد، روند توسعه صنایع فولادی ادامه می یابد و نوبت به یکی از بزرگترین این واحدها با عنوان فولاد امیر کبیر خزر می رسد.

شرکت فولاد امیر کبیر واحد تولیدی بزرگ دیگری است که به همت بخش خصوصی و با هدف تامین بخشی از نیازهای داخلی کشور در تولید فولاد در سال ۱۳۸۳ در زمینی به مساحت ۱۵ هکتار در شهرک صنعتی رشت تاسیس و در سال ۸۵ از دو خط تولید میلگرد آجدار در سایزهای ۱۰ تا ۲۲ میلیمتری بهره برداری می کند.

این شرکت بزرگ تولیدی از سال ۸۵ تاکنون با بهره گیری از دانش و تجربه ۴۰۰ نیروی انسانی همچنان بر پله های افتخار ایستاده است.

لزوم توسعه عمرانی کشور ، نیاز روزافزون به مصرف فولاد و انگیزه ناشی از ارتقای جایگاه ایران در زمینه تولید فولاد از رتبه ۱۵ به رتبه ۲۲ در جهان طی ۱۰ سال گذشته و کسب رتبه اول در خاورمیانه فولاد امیرکبیر خزر را برآن می دارد تا با توجه به تجربه موفق خود ، سهمی اندک را در توسعه این صنعت به عنوان یکی از صنایع زیربنایی کشور ایفا کند .

این شرکت در سال ۹۰ به راه اندازی خط توسعه تولید میلگرد فولادی آجدار با ظرفیت ۲۵۰ هزار تن در سال اقدام می کند و این مهم در آخرین روز از هفته دولت با حضور دکتر محمدباقر نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری به بهره برداری می رسد.

در همین رابطه رییس سازمان صنعت ، معدن وتجارت گیلان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا ، از دورخیز صنعت استان برای توسعه صنایع فولادی و تولید بیش از هفت میلیون تن در سال های آتی خبر داد.

ˈعلی منتظری ˈ می گوید : افتتاح طرح توسعه فولاد امیرکبیر خزر با حضور معاون رییس جمهوری گامی دیگر در همراهی افتتاح طرح ذوب آهن فولاد خزر برای تولید انواع فرآورده های فولادی نورد ، میلگرد و شمش فولادی و ارتقای رتبه و قرار دادن گیلان در میان چهار رتبه برتر کشور در بخش فولاد است .

وی از تلاش برای ایجاد ظرفیت های جدید در بخش فولاد گیلان خبر داد و گفت: با بهره برداری از طرح های جدید ، تولید فولاد استان تا سال ۹۳ از مرز هفت میلیون تن می گذرد.

رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت گیلان شرکت فولاد آناهیتا با ظرفیت ۳۲۰ هزار تن تولید میلگردهای ساختمانی هشت تا ۳۲ میلیمتری و ایجاد اشتغال مستقیم ۲۰۰ نفر را نمونه ای از طرح های مهم در آستانه بهره برداری و طرح در حال اجرای شرکت نورد میلگرد کاسپین با برآورد اولیه سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی و تولید حدود ۵۰۰ هزار تن فرآورده فولادی در سه مرحله را نمونه ای از رخدادهای مهم در بخش فولاد استان عنوان کرد.

منتظری همچنین فولاد را از صنایع مادر کشور می داند که با جای دادن صنایع جانبی فراوان در کنار خود، اشتغال مستقیم و غیرمستقیم زیادی ایجاد می کند.

وی توسعه یافتگی روز افزون کشور را با افزایش نیاز به فولاد برابر می خواند و افزایش تولیدات فولادی در گیلان را زمینه ای برای توسعه و مطرح شدن هرچه بیشتر ظرفیت های استان در کشور می داند.

فولاد سخت است و به آسانی زیربار تولید نمی رود؛ تنها حرارت یک هزار و ۲۰۰ درجه سانتیگرادی می تواند استحکام و مقاومت شمش های فولادی را در هم شکند و البته همتی از جنس فولاد و استحکامی از نوع شمش، راهگشای رفع مشکلات صنعت فولادی است تا با عزمی راسخ تر از مقاومت این فلز ، گره های پیش رو گشوده شود….

مدیرعامل کارخانه فولاد امیر کبیر خزر در همین رابطه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بیان داشت: این شرکت با تاسیس مجموعه ای به روز و چابک با تنوع تولید و رعایت استانداردهای ملی، گامی کوچک در صنایع پایین دستی فولاد برداشته است.

ˈ احمدرضا محمدپور ˈ ادامه داد : این شرکت در تلاش است تا سهمی کوچک در ارتقای جهانی ایران در تولید فولاد طی سال های آینده با وجود همه مشکلات داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه گیلان از ظرفیت بالایی برای صنعتی شدن برخوردار است ، تصریح کرد : این مهم با حمایت مدیران استان از صنایع محقق می شود.

مدیرعامل کارخانه فولاد امیر کبیرخزر با اشاره به اهمیت توسعه صنعت در ایجاد اشتغال و کاهش معضلات اجتماعی ناشی از آن خاطرنشان کرد : توجه مسوولان به توسعه صنعت گیلان، کمکی بزرگ به رفع این معضل مهم است.

محمدپور در ادامه عدم پرداخت تسهیلات بانکی به شرکت های تولیدی ، عدم تمدید تسهیلات ، نبود منابع کافی برای اعطای تسهیلات به شرکت های تولیدی ، طولانی بودن زمان مراحل بررسی درخواست تسهیلات توسط بانک ها ، عدم قبول مسئولیت توسط مسئولان و کارشناسان بانک ها ، افزایش نرخ ارز برای ورود کالا با اولویت سوم که موجب افزایش قیمت تمام شده محصول می شود، عدم تخصیص ارز برای واردات شمش به عنوان مواد اولیه تولید و درصد بالای کارمزدهای صرافی ها را از جمله عواملی خواند که راه را برای تولید فرآورده های فولادی، سخت تر از ذوب و تبدیل آن می کند.

صنعت فولاد در کنار صنایع سلولزی، غذایی، بهداشتی و حتی مهمترین صنعت مورد نیاز گیلان یعنی صنایع بزرگ تبدیلی کشاورزی یک نیاز به روز و مهم محسوب می شود که با وجود همه تلاش های انجام گرفته از سوی مسوولان و همت وصف ناپذیر سرمایه گذاران در بهره گیری از کار و سرمایه ایرانی برای توسعه این صنعت مهم، نیازمند توجه ویژه همه آنهایی است که رفع مشکلات نهفته در سرسبزی های گیلان مهمترین دغدغه و رساندن این استان با قابلیت ها و توانمندی های بالا به قله های رفیع توسعه و پیشرفت مهمترین هدفشان است./ ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه