سینما در مسیر فجر سی‌و چهارم

سینماگران سهم جوان‌ترها را کنار بگذارند/ من یک پدر پریشانم به دنبال دخترم می‌گردم

سیامک صفری گفت: نمی‌خواهم به گروه خاصی اشاره کنم اما باید این نکته را در نظر بگیریم که تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار به راحتی نمی‌توانند ریسک کنند اما با توجه به ظرفیت سینما بهتر است عوامل ساخت یک فیلم‌ سهم جوان‌ترها را کنار بگذارند.

به گزارش۸دی، سیامک صفری که جزو پرکارترین بازیگران سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر است و در فیلم‌های «امکان مینا» به کارگردانی کمال تبریزی، «نَفَس» به کارگردانی نرگس آبیار و «آخرین بار کی سحر را دیدی؟» به کارگردانی فرزاد موتمن حضور داشته است.

صفری نیز در طی دو دهه گذشته جزو برترین بازیگران تئاتر بوده در بالاترین سطح هنرهای نمایشی حضور مستمر داشته است. او همچنین در دوره پیش جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم سینمایی «اعترافات ذهن  خطرناک من»، به کارگردانی هومن سیدی نقش خاص و ویژه‌ای را ایفا کرد که تا به حال در سینما شاهد کاراکتر این چنینی نبودیم که بدین جهت کاندید دریافت بهترین بازیگر نقش اول مرد از جشنواره شد. شاید حضور موفق او در این فیلم باعث شد در این دوره شرایط حضورش در تعداد فیلم بیشتری فراهم شود که او را امسال به پرکارترین بازیگر فجر تبدیل کرده است. به همین منظور با سیامک صفری گفت‌وگوی مختصری داشتیم که به شرح ذیل آمده است.

*نقشم روایتگر ماجرای نَفَس است

سیامک صفری در ارتباط با آثاری که در آنها ایفای نقش کرده است، گفت:‌ بهتر است که زیاد در مورد آثار صحبت نکنم تا موضوع و مسائلی که در فیلم مطرح می‌شود برای مخاطب آشکار نشود تا آنها همچنان این حس کنجکاوی را داشته باشد و خود فیلم‌ها را ببینند، اما باید بگویم در فیلم سینمایی «امکان مینا» نقشی را ایفا می‌کنم که در طول فیلم در مورد آن بسیار می‌شنویم و در چند سکانس با آن مواجه می‌شویم. این کاراکتر جزو یکی از مهمترین افراد یک تشکیلات در فیلم است و در فیلم سینمایی «نَفَس» نیز نقش عموی کاراکتری را بازی می‌کنم که روایتگر «نَفَس» است.

فیلم سینمایی: نفس

او گفت: این نقش برای خود دنیای شخصی را دارد که او را خاص کرده است. به نظرم سکانس‌هایی که در «نَفَس» بازی کرده‌ام دیدنی است و در مجموع فیلم خوبی شده است. در این فیلم به دوره‌ای اشاره شده است که فضاسازی مناسبی برای آن انجام شده است که مخاطب ارتباط حسی بیشتری با افراد برقرار کند.فکر می‌کنم برای فردی که آن دوره را تجربه نکرده است این اثر روایت قشنگی را ارائه می‌دهد.

*در فیلم موتمن به دنبال دخترم می‌گردم/ من یک پدر پریشانم

وی در ادامه افزود:در فیلم سینمایی «آخرین بار کی سحر را دیدی؟»‌ شاهد یک ملودرام اجتماعی خانوادگی هستیم.به نظرم در نام فیلم به خود قصه به درستی اشاره شده است و این جمله که آخرین بار کی سحر را دیدی؟ گویای زوایای مختلف قصه این فیلم است. در این اثر شاهد پدر و مادری هستیم که به دنبال دختر خود می‌گردند و من ایفاگر نقش این پدر پریشان هستم.

فیلم سینمایی: آخرین بار کی سحر را دیدی؟

*سودای سیمرغ امسال پربارتر است

صفری در ارتباط با جشنواره فیلم فجر امسال و نگاهی که نسبت به آثار سودای سیمرغ در این دوره دارد، گفت:‌ به نظرم در این دوره شاهد آثار پربارتری هستیم. البته منظورم به لحاظ کیفیت فیلم‌های موجود در جشنواره است. اعتقادم این است که نسبت به سال گذشته شاهد اتفاقات بهتری هستیم. اما آرزویم این است که اکران سال آینده سینما برای همه آثار موفقیت‌آمیز باشد و مخاطبین از فیلم‌های سینمایی استقبال کنند و چیزی بهتر از این نیست که مخاطب از دیدن فیلم لذت ببرد و راضی از سالن خارج شود.

فیلم سینمایی: آخرین بار کی سحر را دیدی؟

*دیدن جوان‌ها در سینما امید بخش است

این بازیگر سینما و تئاتر در پاسخ به این پرسش که وقتی به حضور بازیگران جوان و کارشان در فیلم‌ها و نتیجه‌ای که از حضورشان در پرده سینما حاصل می‌شود، می‌بینید به چه برآوردی می‌رسید، اظهار داشت: به هر حال بازیگران جوانی که امروز در فیلم‌ها حضور پیدا می‌کنند و شاید برای مردم هنوز آنچنان شناخته شده نیستند، کارهای خوبی نیز انجام داده‌اند و نمی‌توان به آنها به چشم یک فرد کاملاً بی‌تجربه نگاه کرد. دیدن این جوان‌ها بسیار امیدبخش است. بودن جوان‌های موفق و با استعداد در عرصه سینما هم دلگرم‌کننده است و هم غرورآفرین.

فیلم سینمایی: امکان مینا

*عوامل ساخت فیلم‌ها سهم جوان‌ترها را کنار بگذارند

صفری در ادامه صحبت‌هایش درباره اینکه چه گروهی بیشترین وظیفه را برای کشف استعدادهای جوان در عرصه بازیگری و معرفی آنها دارد، گفت: به طور مشخص نمی‌خواهم به گروهی اشاره کنم اما به هر حال باید این نکته را در نظر بگیریم که تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار به راحتی نمی‌توانند ریسک کنند. به همین دلیل کمتر به سراغ بازیگران جوان می‌روند تا آنها را به مردم معرفی کنند و ترجیحاً از بازیگران شناخته شده که مردم به آنها اعتماد و علاقه دارند استفاده می‌کنند. به نظرم زمانی که فیلمنامه را می‌‌خوانند و قرار است که گروهی را برای ساخت فیلم کنار هم جمع کنند چه در پشت صحنه و چه در مقابل دوربین سهمی را بری جوانترها در نظر بگیرند تا ظرفیت بازیگری در سینما به نسبت به شرایط فعلی بیشتر شود.

او در ادامه افزود: بیشترین زمان را برای بازی در فیلم سینمایی «آخرین بار کی سحر را دیده‌؟» کرده‌ام و علاقه دارم این فیلم و این نقش به درستی دیده شود چون حضور بیشتری در آن داشتم. دو فیلم دیگر نیز فیلم خوبی هستند و امیدوارم به عنوان جز کوچکی از آنها کارم را درست انجام داده باشم.

*اگر داور بودم سعید آقاخانی یکی از کاندیدهایم بود

او در ارتباط با دریافت سیمرغ گفت: واقعاً به آن فکر نمی‌کنم همین که در جشنواره حضور داشتم برایم اتفاق لذت‌بخشی بوده است. در دوره گذشته که کاندید شدم برخی نسبت به من  لطف داشتند اما وقتی دیدم که جایزه را به سعید آقاخانی اهدا کردند خوشحال شدم چون بازی او را دیده بودم و نظرم این است که کار متفاوت و بازی بسیار متمرکزی را ارائه داده بود و با بازی‌اش این ظرفیت را به وجود آورده بود که دیده شود و سیمرغ را دریافت کند اگر داور بودم قطعاً سعید آقاخانی در همان دوره یکی از انتخاب‌هایم بود.

 

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه