گزارش آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در طیور گیلان منفی است

مدیرکل دامپزشکی گیلان با بیان اینکه سه مرحله نمونه‌برداری از طیور بومی این استان انجام شده است، گفت: گیلان از نظر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان منفی بوده و این بیماری در طیور بومی استان نیست.

گزارش آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در طیور گیلان منفی است

به گزارش ۸دی، انگیزه فعالیت سازمان دامپزشکی را کنترل بیماری‌های دامی دانست و اظهار کرد: فراوانی بیماری‌های دامی و تعدد بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و رخداد بیماری‌های نوپدید، سازمان دامپزشکی را به نهادی حاکمیتی با فعالیت گسترده و متنوع در عرصه ملی و بین‌المللی تبدیل کرده است.

وی به صادرات خام فرآورده‌های دامی از گیلان اشاره کرد و افزود: دامپزشکی در نظارت‌های بهداشتی صادرات فرآورده‌های دامی نقش داشته زیرا پویایی و نشاط تولید کننده در گرو صادرات محصولات تولیدی‌ آن است.

مدیرکل دامپزشکی گیلان با بیان اینکه محصول دام، طیور و آبزیان باید شرط لازم برای صادرات را داشته باشد، تصریح کرد: در صادرات این محصولات رعایت الزامات بهداشتی ملی و بین‌المللی امری ضروری است.

وی با اشاره به اینکه اقلام متنوعی از گیلان صادر می‌شود، ادامه داد: این اقلام شامل بچه ماهی پرورشی، تخم‌مرغ نطفه‌دار گوشتی، ماهی خوراکی تازه، مرغ منجمد، خاویار پرورشی، پا و پنجه مرغ، جوجه یک روزه گوشتی و… است.

عاقبتی میزان صادرات فرآورده‌های دامی گیلان در ۹ ماه امسال را از نظر وزنی ۳ هزار و ۷۰۰ تن عنوان کرد و گفت: ارزش ریالی این صادرات بالغ بر ۳۸۴ میلیارد ریال و درآمد ارزی آن ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار بوده است.

وی مقصد صادرات فرآورده‌های خام دامی گیلان را جمهوری آذربایجان، عراق، کانادا، دبی، کشورهای اتحادیه اروپا مانند بلژیک، فرانسه، آلمان و… عنوان کرد.

مدیر کل دامپزشکی گیلان رتبه این استان در بخش صادرات فرآورده‌های خام دامی در حوزه آبزیان را دارای رتبه نخست کشوری ذکر کرد.

وی درباره بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اظهار کرد: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، در ۹ ماه اخیر سال ۲۰۱۵ حدود ۲۵ کشور درگیر این بیماری شدند که نشانه اهمیت بالای این بیماری است.

عاقبتی خاطرنشان کرد: دامپزشکی کشور طرح جامعی را علیه بیماری مذکور در حال اجرا دارد که همزمان با آغاز فصل مهاجرت پرندگان است زیرا در این فصل ویروس بیماری می‌تواند منتشر شود.

وی ویروس آنفلوآنزا را دارای جهش ژنی دانست و یادآور شد: این مسئله مبارزه با بیماری مذکور را سخت می‌کند و به همین دلیل پایش هر ساله با آغاز فصل مهاجرت پرندگان در پاییز انجام می‌شود.

این مسئول به نمونه‌داری از پرندگان مهاجر در گیلان اشاره کرد و متذکر شد: سه مرحله نمونه‌برداری انجام شده که مرحله نخست از بازارهای عرضه و باغ‌های پرندگان، مزارع پرندگان و پرورش اردک و غاز صورت گرفت.

وی انجام ۸۲۰ نمونه سرمی و ۶۰۰ سوآپ کلاهک «راه تشخیصی برای بیماری» را از جمله اقدام‌ها عنوان کرد و افزود: نتیجه تمام نمونه‌ها منفی شد و در مرحله بعدی نیز از طیور بومی استان نمونه‌برداری صورت گرفت.

عاقبتی با بیان اینکه در گیلان ۱۰ میلیون قطعه طیور بومی وجود دارد، یادآور شد: هر ماه ۶ میلیون جوجه‌ریزی در گیلان انجام می‌شود که از آنها ۸۵۰ نمونه‌برداری سرمی و ۴۰ نمونه سوآپ کلاهک صورت گرفت که نتیجه تمام آنها منفی بوده است.

وی انجام مرحله سوم نمونه‌برداری را از واحدهای صنعتی طیور بومی ذکر کرد و متذکر شد: که از این واحدهای صنعتی طیور ۵۵۰ نمونه انجام شد که نتیجه آنها منفی بود.

مدیرکل دامپزشکی گیلان خاطرنشان کرد: با انجام نمونه‌برداری‌های مذکور مشخص شد که تاکنون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در گیلان منفی بوده و این بیماری در طیور استان وجود ندارد.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه