عباس عبدی: منطق هاشمی منطق قبیلگی است؛ اصلاح طلبان سکوت نکنند/ ابطحی: هاشمی به دنبال جمع کردن آراء سید حسن برای خود است

ناتوانی هاشمی در پیش برد پروژه فشار بر شورای نگهبان -که از ابتدای سال جاری کلید زده شده بود- در نهایت وی را مجبور کرد تا روز گذشته حرف دل خود را آشکارا بیان کند. اما این آش آنقدر شور شد که صدای اصلاح طلبان را بلند کرد، به گونه ای که از روز گذشته افرادی نظیر ابطحی،عباس عبدی و کواکبیان تلاش کردند تا با مرز بندی با سخنان هاشمی خط خود را از این اظهارات جدا کرند.

عباس عبدی: منطق هاشمی منطق قبیلگی است؛ اصلاح طلبان سکوت نکنند/ ابطحی: هاشمی به دنبال جمع کردن آراء سید حسن برای خود است

به گزارش ۸دی، ناتوانی هاشمی در پیش برد پروژه فشار بر شورای نگهبان -که از ابتدای سال جاری کلید زده شده بود- در نهایت وی را مجبور کرد تا روز گذشته حرف دل خود را آشکارا بیان کند. اما این آش آنقدر شور شد که صدای اصلاح طلبان را بلند کرد، به گونه ای که از روز گذشته افرادی نظیر ابطحی،عباس عبدی و کواکبیان تلاش کردند تا با مرز بندی با سخنان هاشمی خط خود را از این اظهارات جدا کرند.

به گزارش رجانیوز هاشمی رفسنجانی صبح دیروز در مراسم گرامیداشت سالروز ورود امام خمینی(ره) در فرودگاه مهرآباد در سخنانی بی‌سابقه به شورای‌نگهبان حمله کرده بود و اظهار داشته بود: «صلاحیت شخصیتی که اشبه به جدش امام خمینی است را قبول نمی‌کنید؛ شما صلاحیت خود را از کجا آورده‌اید؟ چه کسی به شما اجازه داده است که قضاوت کنید؟ چه کسی به شما اجازه داد که یکجا بنشینید و داوری کنید؟ برای مجلس و دولت و جاهای دیگر و اختیارات را در دست بگیرید؟ چه کسی اجازه داد که اسلحه برای شما باشد و تریبون‌ها برای شما باشد؟ چه کسی اجازه داد که تربیون‌های نماز برای شما باشد و صداوسیما برای شما باشد؟ چه کسی به شما این‌ها را داد؟ اگر امام خمینی و نهضت ایشان و اراده عمومی مردم نبود هیچ‌کدام از این‌ها نبودند. زمانی که باید همه به هم تبریک بگوییم هدیه بدی به بیت امام دادید.»

این سخنان هاشمی در حالی است که تلاش های دوسال گذشته هاشمی برای تحریف اصول انقلاب و دیدگاه‌های امام آنقدر بالاگرفته بود که رهبرانقلاب هم به آن واکنش نشان دادند؛ این‌بار هم هاشمی کوشید تا با «مساوی‌دانستن امام و بیت امام» عدم احراز صلاحیت حسن خمینی را «توهین به امام و قدرناشناسی از ایشان» معرفی کند! و در ادامه با حمله به شورای نگهبان مشروعیت این رکن قانون اساسی را زیر سوال ببرد.
اما سخنان بی سابقه هاشمی آن قدر ساختار شکنانه بود که تاب تحمل آن در اردوگاه اصلاح طلبان هم نبود و به سرعت واکنش برخی از چهره های اصلاح طلب را به دنبال داشت.
ابطحی: هاشمی به دنبال جمع کردن آراء سید حسن برای خود است
در همین راستا محمدعلی ابطحی رئیس دفتر و معاون رئیس دولت اصلاحات با اشاره به هجمه هاشمی رفسنجانی به شورای نگهبان که بهانه عدم احراز صلاحیت حسن خمینی انجام شده است، در کانال تلگرام خود نوشت: «انتقاد تند آقای هاشمی رفسنجانی از شورای نگهبان را در این روزها اصلا نمی فهمم».

وی در ادامه با پوپولیستی خواندن این سخنان بی سابقه هاشمی هدف این سخنان را جمع کردن آراء سید حسن توسط هاشمی برای خود عنوان کرده و نوشته است: «می‌شد هرگونه نقدی را پس از پایان وقت رسمی اعتراضات و پاسخ شورای نگهبان انجام داد. درست در اوج رایزنی ها و گفتگوها و نیاز به همدلی برای ساخت آینده ای بهتر و علاقه بسیاری به حضور حسن آقای خمینی و دیگران در خبرگان و مجلس، این هجوم تند و بی مقدمه تنها می تواند به زیان رد صلاحیت شدگان باشد. این چیزی نیست که آقای هاشمی سیاستمدار نداند. البته این رفتار در چارچوب پوپولیستی جواب می‌دهد که آرای شخصیت های محبوبی مثل حسن آقا را به سبد رای آقای هاشمی سوق دهد».

 

عباس عبدی: هر کسی حق انتقاد به شورای نگهبان داشته باشد، هاشمی ندارد

اما واکنش اصلاح طلبان به ابطحی محدود نبوده و عباس عبدی نیز با دفاع از صلاحیت علمی حسن خمینی برای خبرگان، در انتقاد از هتاکی دیروز هاشمی علیه شورای‌نگهبان نوشت:

«دفاع از این ادعا هیج ربطی به انتساب به ریشه خانوادگی ایشان و یا بدهی به امام و خانواده امام ندارد، و این استدلال نه تنها ضعیف و بی ربط ؛بلکه نادرست نیز است، و خواسته و ناخواسته در جهت موجه جلوه دادن رد صلاحیت ایشان است و جز به تنش سیاسی کمک نمی کند. این منطق قبیلگی و خلاف آرمانهای شناخته شده است. به نظر می‌رسد که آقای هاشمی در موارد دیگر هم با همین منطق انتساب خانوادگی و یا بدهکار و طلبکاربودن، از افراد دفاع یا به آنها حمله می کنند».
وی در ادامه با بی اهمیت خواندن نسبت خانوادگی در ورود به مجلس خبرگان نوشت: «اگر حسن آقا شرط حداقل اجتهاد را برای نامزدی خبرگان دارند که با توجه به جمیع جهات عرفی بالاتر از حداقل‌ها را دارند در این صورت باید تایید شوند و اگر ندارند که نباید تایید شوند و انتساب به بیت امام هیچ مزیتی برای این مورد ندارد. این که امام چه کرده هیچ ربطی به این حق ندارد».
عبدی در ادامه با انتقاد از سیاست یک بام و دو هوا هاشمی که چشم خود را به تائید صلاحیت خود در شورای نگهبان بسته و در مقابل صدای خود را بر علیه شواری نگهبان بلند کرده است نوشت:
«بعلاوه این که چه کسانی این صلاحیتها را تشخیص می دهند؛ همانهایی هستند که آقای هاشمی هنگام ریاست خود بر خبرگان آنان را متولی این کار قرار داد. هر کس نسبت به مرجع یا منطق این رد صلاحیتها ایرادی داشته باشد قابل فهم است و حق دارد جز آقای هاشمی.  بنابر این ایشان حتما متوجه این نکات هستند، ولی چرا چنین می گویند؟».
وی در ادامه نوشت: «به نظرم عدم تایید و حضور حسن آقا در انتخابات را ترجیح می دهند، و یا می‌خواهند اگر احتمالا ایشان تایید شدند آن را به حساب حرفهای خود بگذارند و دیگران را مدیون خویش بدانند و با توجه به منطق سخنان ایشان انتظارشان از تبعات این مدیونی هم روشن است. همانطور که سعی کردند آمدن حسن آقا را بر خلاف واقعیت به حساب خود بگذارند».
کواکبیان: مردم بدهکار و وامدار امام هستند
واکنش ها فراتر از این دو مورد بوده است و در ادامه موضع گیری های اصلاح طلبان بر علیه هاشمی رفسنجانی، مصطفی کواکبیان نیز صبح امروز در مراسمی تلاش کرد تا با تبین خط فکری خود نسبت به این سخنان تلویحا خط خود را از هاشمی جدا کند و با سانسور کردن بخش طلبکاری بیت امام گفت:
«همه کسانی که در دوران امام (ره) و بعد از آن سمت گرفتند حتما وامدار و بدهکار امام هستند. در عین حال ما معتقد نیستیم که مباحث قانونی و نظارتی که باید در کشور انجام شود، به دلیل آنکه مردم بدهکار هستند، نادیده گرفته شود».
کواکبیان در ادامه با رد سخنان هاشمی که مردم را مدیون بیت امام معرفی کرده بود، مردم را مدیون امام معرفی کرد و گفت: «همه چیز باید بر اساس مر قانون صورت بگیرند و این که همه بدهکار امام هستند، تعبیر درستی است».
در مجموع به نظر می رسد شکست پروژه تخریب شورای نگهبان که نزیک به یک سال به طور جدی کلید زده شده است، آن قدر برای هاشمی رفسنجانی گران بوده است که نتوانست حرف دل خود را مخفی کند و در نهایت با جاری ساختن آن میزان اعتقاد خود نسبت به ارکان قانون اساسی را نمایان کرد. اما این سخنان آن قدر دور از منطق بود که حتی در میان اصلاح طبان نیز چندان مورد استقبال قرار نگرفت به گونه ای که یا واکنش های تندی به دنبال داشت یا عده ای تلاش کردند تا با چشم پوشی از کنار آن گذر کنند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه