بسته پیشنهادی برای فیلم فجر؛

سیاسی‌ترین فیلم جشنواره کدام است؟/ این فیلم‌ها را از دست ندهید! + تصاویر

سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر آغاز شد. آنچه می‌خوانید بسته فیلم‌های پیشنهادی ما است برای شما؛ برای آنکه با تماشای بهترین فیلم‌ها از جشن سال سینمای ایران لذت ببرید، این گزارش را بخوانید!

سیاسی‌ترین فیلم جشنواره کدام است؟/ این فیلم‌ها را از دست ندهید! + تصاویر

به گزارش ۸دی، سی و چهارمین جشن سینمای ایران آغاز شد. خیلی از اهالی رسانه و دوست‌داران سینما در تکاپوی تماشای دسترنج یک‌سال تلاش و پیگیری هنرمندان محبوبشان هستند. آنچه خواهید خواند بسته پیشنهادی ما برای جشنواره فیلم فجر است. فیلم‌هایی دیگری هم بود که دوست داشتیم به این لیست اضافه کنیم. مثل مالاریای پرویز شهبازی که مسعود فراستی سخت پسند درباره فیلم «عیار ۱۴» او گفته بود این تنها فیلم سینمای ایران است که «تعلیق» دارد. در انتخاب‌های مان بیشتر بر گذشته فیلمساز و مضمون فیلم توجه کرده ایم. با این حال هنوز هیچ کدام از فیلم‌ها اکران و داوری جدی نشده اند. امیدواریم با دیدن آنها از پیشنهادهای ما مأیوس نشوید.

۱. بادیگارد

  • کارگردان: ابراهیم حاتمی‌کیا
  • ستاره ها: پرویز پرستویی و مریلا زارعی

 

 

آنچه می بینید:

فیلم تازه ابراهیم حاتمی‌کیا درباره بادیگاردی است به نام “حیدر” که وظیفه حفاظت از مسئولان بلندپایه کشور را برعهده دارد. حیدر شخصیت آرمان‌گرایی است که مسائلی را در کارش می‌بیند و این مسائل او را نسبت به کارش دچار تضاد و شک و تردید می‌کند. مریلا زارعی نقش همسر حیدر را به عهده دارد؛ همسری که حیدر را عاشقانه دوست دارد و گفته می‌شود حاتمی‌کیا رابطه‌ای از جنس رابطه حاج‌کاظم و فاطمه در “آژانس شیشه‌ای” را این بار بین حیدر و همسرش بازسازی کرده است.

چرا باید این فیلم را دید:

چرا؟ برای اینکه حاتمی‌کیا برند است. دیدن اسمش پای تیتراژ فیلم مهمترین دلیل برای تماشای فیلمش است. شاید هیچ فیلمسازی در ایران به اندازه حاتمی کیا فیلم خوب و مهم نساخته باشد. از مهاجر و دیدبان بگیرید تا آژانس شیشه ای و از کرخه تا راین و… . می‌گویند وقتی حاتمی‌کیا فیلم داشته باشد، با جشنواره فجر جدی ای طرف هستیم. حاتمی کیا بعد از فیلم شاخص «چ» که اقبال عموم منتقدان و مخاطبان را به همراه داشت، -و البته داوران جشنواره به راحتی از کنارش گذشتند- با «بادیگارد» در جشنواره حضور دارد. فیلمی که گفته می شود تم سیاسی دارد و به مسأله ترور دانشمندان هسته ای می پردازد.

۲.  سیانور

 

  • کارگردان: بهروز شعیبی
  • ستاره‌ها: مهدی هاشمی، هانیه توسلی، بابک حمیدیان

 

 

آنچه می بینید:

دومین فیلم بهروز شعیبی بعد از تجربه موفق «دهلیز». یک عاشقانه پلیسی است که محور اصلی آن زندگی عاشقانه یک زوج در دهه ۵۰ است.

 

چرا باید این فیلم را دید:

بهروز شعیبی بعد از دهلیز و سریال پرده نشین حالا سراغ یک درام تاریخی، معمایی رفته است. علاقه شعیبی به خلق تجربه های جدید به اضافه سابقه دستیار حاتمی کیا بودن همه نویدبخش فیلم خوب دیگری از بازیگر نقش سلمان «آژانس شیشه ای» و طلبه جوان «طلا و مس» است. گفته می شود تیم بازیگردانی قوی، ارتباط احتمالی فیلم با چند شخصیت مهم سیاسی تاریخ و گریم کنجکاوی برانگیز فرزین صابونی برگ های برنده شعیبی در «سیانور» هستند.

۳. یتیم خانه ایران

 

  • کارگردان: ابوالقاسم طالبی
  • ستاره ها: علیرام نورایی، جعفر دهقان

 

 

آنچه می‌بینید:

داستان قحطی و خشکسالی عظیم ایران که در سال‌های ۱۲۹۵ تا ۱۲۹۷ و در کوران جنگ جهانی اول در زمان اشغال ایران به دست قوای بیگانه روس و انگلیس رخ داد.

 

چرا باید این فیلم را دید:

«من بسیجی هستم. با امام در ۱۷ سالگی آشنا شدم و با او عهدی بستم و بر سر عهدم هستم. گور بابای برادران لومیر و سینماشان اگر قرار باشد اهداف انقلاب اسلامی وخون شهدا پایمال شود. من از کسی نمی ترسم. هر کاری می خواهند بکنند و هر گزارشی می خواهند بدهند. کسی را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است.»

 

اینها بخشی از صحبت های طالبی در برنامه هفت است که خطاب به فریدون جیرانی گفته شد. همین چند سطر نشان می دهد که طالبی کارگردان با جگری است که می توان اطمینان داشت در فیلمش به کسی باج نداده و رک و راست فیلم ساخته است. دیدن فیلم چنین آدمی در زمانه ای که تعارف و بده بستان ها و بی مسألگی، سینمای ما را فلج کرده، خالی از لطف نیست.

۴. رسوایی ۲

 

  • کارگردان: مسعود ده نمکی
  • ستاره ها: اکبر عبدی، محمدرضا شریفی‌نیا

 

 

آنچه می بینید:

۱۰ سال از زمان ماجرای اول (رسوایی۱) گذشته است و اتفاقات در شهری فرضی رخ می‌دهد. این فیلم با داستانک‌هایی که دارد مضمونی اخلاقی عرفانی را مطرح می‌کند و دیگر بستر روایت آن فقط اصلاح یک فرد نیست و نگاه انتقادی فیلم به جامعه است.

 

چرا باید این فیلم را دید:

جیرانی یک بار، شوخی – جدی، از ده نمکی پرسیده بود اصلا تو می توانی فیلمی هم بسازی که نفروشد؟

 

بعضی فکر می کنند ده نمکی وقتی وارد سینما شد به موفقیت رسید. حال آنکه تیراژ نشریه هایی که ده نمکی در دهه شصت و هفتاد منتشر می کرد بالای ۱۰۰ هزار بود و جزو پرفروش‌ترین‌ها بود. بعدتر که وارد مستندسازی و سینما هم شد باز این اقبال مخاطبان را با خود داشت. ده‌نمکی کسی است که رسوایی یکش باعث شد سینمای «قدس» از ورشکستگی در بیاید و دوباره رونق بگیرد.

 

همه اینها به اضافه اینکه گفته می شود رسوایی ۲ سیاسی ترین فیلم ده نمکی است و ارجاعاتی که به فیلم پرندگان هیچکاک داده و… یعنی نباید تماشای این فیلم را از دست داد.

۵. دختر

 

  • کارگردان: رضا میرکریمی
  • ستاره‌ها: فرهاد اصلانی، مریلا زارعی

 

 

آنچه می‌بینید:

فیلمی درباره ماجراهای دختری جوان و متعلق به خانواده ای سنتی که در خوزستان زندگی می کند و از سوی دوستانش برای شرکت در یک پارتی یا همان مهمانی به تهران دعوت می شود.

 

چرا باید این فیلم را دید:

این هشتمین فیلم بلند سینمایی سید رضا میرکریمی پس از فیلم هایی چون «امروز»، «یه حبه قند»، «به همین سادگی»، «خیلی دور خیلی نزدیک» و…  است. کارنامه ای پر و پیمان از فیلمسازی که فیلم هایش عموما در جشنواره با اقبال مواجه شده اند. از طرفی نقش اصلی فیلم را ماهور الوند بازی کرده که دختر «سیروس الوند» کارگردان شناخته شده سینما است و بعد از بازی موفق دختر اصغر فرهادی در جدایی نادر از سیمین تماشای بازی دختر کارگردانی دیگر می تواند بامزه و جذاب باشد.

۶. بارکد

 

  • کارگردان: مصطفی کیایی
  • ستاره‌ها: بهرام رادان، سحر دولتشاهی

 

 

آنچه می‌بینید: پنجمین فیلم سینمایی مصطفی کیایی بعد از فیلمهایی چون «بعد از ظهر سگی سگی»، «ضد گلوله»، «خط ویژه» و «عصر یخبندان». داستان دو جوان ظاهرا خلافکار که ناگهان در یک موقعیت غیرقابل پیش بینی قرار می گیرند و اتفاقات جالبی برایشان رخ می دهد.

 

چرا باید این فیلم را دید:

به خاطر اینکه مصطفی کیایی معتقد است: “بارکد” متفاوت ترین فیلم من است و محسن کیایی و بهرام رادان را در نقش هایی بسیار متفاوت با کارهای قبلی شان در این فیلم خواهد دید. بعد از اینکه پروانه ساخت فیلمنامه «پارازیت» را نگرفتم، تصمیم گرفتم یک دیوانه بازی دربیاورم و فیلمی با هیجان، ریتم و موسیقی برای مخاطب گسترده بسازم، اما نه مثل فیلم های قبلی ام بلکه در یک فضای تازه تر، آن فیلم شد «بارکد»!

 

کیایی قبل از ساخت بارکد میخواست فیلم های “آقازاده ها” و “پارازیت” را بسازد که فیلمنامه های آن رد شد.

۷. نفس

 

  • کارگردان: نرگس آبیار
  • ستاره‌ها: مهران احمدی، جمشید هاشم‌پور

 

 

آنچه می‌بینید:

روایتی از زندگی چهار کودک با نام‌های «بهار»، «نادر»، «کمال» و «مریم» است که همراه پدرشان «غفور» (با بازی مهران احمدی) و مادربزرگ با بازی پانته‌آ پناهی‌ها در دهه۵۰ خورشیدی نفس می‌کشند! دنیای این کودکان دنیایی است پر از رویاهای زیبای کودکانه که قرار است رنگ حقیقت به خود بگیرد.

 

چرا باید این فیلم را دید:

بالاخره این فیلم را نرگس آبیاری ساخته که پس از دفاع تمام قد حاتمی کیا از «شیار ۱۴۳» و موفقیت های پیاپیش، از فردی ناشناخته به فیلمسازی تبدیل شد که توفیق دیداری خصوصی با رهبر انقلاب را نیز یافت. «نفس» که اقتباسی از رمان‌های نرگس آبیار است و خود آبیار گفته مضمونش متفاوت از «شیار ۱۴۳» است، به اضافه گریم جالب جمشید هاشمپور آدم را ترغیب می کند که تماشای این فیلم را در ایام جشنواره از دست ندهد.

 

۸. ایستاده در غبار

 

  • کارگردان: محمدمهدی مهدویان
  • ستاره‌ها: ندارد

 

 

آن چه می بینید:

نخستین اثر سینمایی محمدحسین مهدویان. روایتی از زندگی جاوید‌الاثر احمد متوسلیان از دوران کودکی تا سال‌های حضور در جبهه‌های جنگ.

 

چرا باید این فیلم را دید:

چون حاتمی‌کیا بعد از دیدن این فیلم اشک از چشمانش سرازیر شده است. چون مجید مجیدی، مهدویان را به خاطر کارکرد، فضاسازی شهری و بازی‌های خوب بازیگران تحسین و از کادربندی‌ها و قاب‌های هادی بهروز، مدیر فیلمبرداری «ایستاده در غبار» تمجید کرده. چون تنها فیلم اولی جشنواره است که در بخش سودای سیمرغ هم پذیرفته شده است.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه