فرار عجیب در سرمای استخوان سوز ازبرم/ عملیات دستگیری پنج فراری کم نظیر بود

پنج زندانی بند بازداشت موقتی‌ها که با تخریب حفاظ نورگیر موفق به فرار از زندان لاهیجان شده بودند تنها ۸ساعت پس از فرار دستگیر و به زندان بازگردانده شدند.

فرار عجیب در سرمای استخوان سوز ازبرم/ عملیات دستگیری پنج فراری کم نظیر بود
به گزارش ۸دی به نقل از درسیاهکل، ۵ زندانی بند بازداشت موقتی‌ها که با تخریب حفاظ نورگیر موفق به فرار از زندان لاهیجان شده بودند تنها ۸ساعت پس از فرار دستگیر و به زندان بازگردانده شدند.

این فرار عجیب زمانی بین ساعت ۳ بامداد تا ۸صبح جمعه رخ داد و به‌دنبال آن ۵زندانی ۲۷، ۳۹، ۳۱، ۴۰و ۱۹ساله که به جرم سرقت به عنف، قتل عمد، نگهداری مواد‌مخدر شیشه، سرقت و سرقت موتورسیکلت در زندان به سر می‌بردند، موفق به فرار شدند.
مسئولان زندان حدود ساعت ۸صبح، زمانی که برای گرفتن آمار نفر به نفر، زندانیان بند بازداشت موقتی‌ها را به خط کرده بودند، متوجه غیبت آنها شدند و وقتی بند را جست‌وجو کردند دریافتندکه این ۵زندانی با شکستن حفاظ نورگیر خود را به محوطه بیرونی زندان رسانده و موفق به فرار شده‌اند.به‌دنبال این فرار بی‌سابقه، ماجرا به پلیس گزارش شد و از همان زمان تحقیقات برای دستگیری زندانیان فراری کلید خورد.

فرار در سرمای استخوان‌سوز
سرهنگ قاسمی، رئیس پلیس لاهیجان به همشهری گفت: حدود ساعت ۱۰:۲۴صبح جمعه بود که ماجرا به پلیس مخابره شد. زندان ازبرم، جایی بین لاهیجان و سیاهکل واقع شده که در آنجا سرما تا مغز استخوان هم نفوذ می‌کند. پس از گزارش ماجرا به سردار میرحیدری، رئیس پلیس گیلان، راهی زندان شدیم.

آخرین باری که زندانیان فراری داخل بند دیده شده بودند، ساعت ۳بامداد بود و این احتمال وجود داشت که آنها دقایقی پس از آن از بندگریخته باشند. پس از اینکه اسامی زندانیان فراری را به‌دست آوردیم، جلسه شورای تأمین با حضور مقامات دادستانی، دادگستری، اطلاعات و… به سرعت برگزار و تحقیقات همه جانبه برای ردیابی فراریان شروع شد.

در بین فراریان پسر جوانی که جرمش نسبت به بقیه سبک‌تر بود به چشم می‌خورد. تیم تحقیق با خانواده وی تماس گرفت و پس از گفت‌وگو با خانواده‌اش آنها را مجاب کرد پسرشان را تشویق کنند که خود را تسلیم کند. این تلاش‌ها نتیجه داد و هنوز مدت زیادی از فرار بی‌سابقه نگذشته بود که نخستین فراری تسلیم شد.

با اطلاعاتی که از این فرد به‌دست آمد، مأموران دریافتند که بقیه زندانیان راه لنگرود و آستانه اشرفیه را در پیش گرفته‌اند.
سرهنگ قاسمی گفت: «تمامی مخبران و منابع اطلاعاتی ما فعال شده بودند و بررسی‌ها برای ردیابی فراریان ادامه داشت. در ادامه تحقیقات به اطلاعاتی دست یافتیم که نشان می‌‌داد ۴زندانی دیگر پس از فرار در حوالی خانه یکی از دوستانشان در ۴۰کیلومتری زندان دیده شده‌اند.»

تیم‌های تحقیق راهی این خانه شدند و دریافتند که فراریان صبح جمعه به آنجا مراجعه کرده و پس از دریافت مبلغی پول از صاحبخانه، آنجا را ترک کرده‌اند. اطلاعاتی که در این مرحله از تحقیقات به‌دست آمد نشان می‌داد پس از دریافت پول، یکی از آنها راهی لنگرود شده و ۳نفر دیگر به سمت آستانه اشرفیه به راه افتاده‌‌اند. کارآگاهان به خوبی می‌دانستند که از دست دادن زمان آنها را از فراریان دور و دورتر می‌کند و به همین دلیل تلاش می‌کردند تا پیش از تاریک شدن هوا، آنها را ردیابی کنند.

رئیس پلیس لاهیجان ادامه داد: ایست‌‌های بازرسی در مسیر احتمالی فراریان فعال شده بود و ساعتی از ظهر گذشته بود که در یکی از این ایست‌ها موفق شدیم دومین فراری را به دام اندازیم. این مرد که به جرم سرقت به زندان افتاده بود، در منطقه کومله، درحالی‌که سوار یک خودروی عبوری بود به دام مأموران افتاد و دستگیر شد.

هر چند بارش برف راه ارتباطی برخی از روستاها را مسدود کرده بود، اما عملیات جست‌وجوی فراریان ادامه داشت. مأموران می‌دانستند که ۳زندانی دیگر در مسیر آستانه اشرفیه هستند اما اینکه قصد داشتند نزدچه‌کسی بروند، هنوز مشخص نبود. بررسی‌ها ادامه داشت تا اینکه از یکی از روستاهای اطراف این شهر خبر رسید ۳مرد غریبه در آن حوالی دیده شده‌اند. مأموران در ادامه متوجه شدند که یکی از اهالی این روستا به تازگی از زندان ازبرم آزاد شده است. بنابراین احتمال داشت که ۳زندانی فراری برای مخفی شدن راهی خانه این زندانی شده باشند. تیم‌های عملیات پلیس راهی خانه این مرد شدند و در عملیاتی ضربتی وارد آنجا شده و موفق شدند ۳زندانی دیگر را درحالی‌که داخل خانه در حال استراحت بودند دستگیر کنند.

عملیات کم نظیر
سرهنگ قاسمی، رئیس پلیس لاهیجان می‌گوید تمامی زندانیان فراری در کمتر از ۸ساعت پس از فرار دستگیر و دوباره به زندان بازگردانده شدند و این در حالی است که اگر همکاری تمامی نهادهای امنیتی و اطلاعاتی نبود، احتمال داشت که دستگیری آنها به این سرعت میسر نشود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه