قطعیت حکم پرونده کرسنت/ تشکیل ۴۰ پرونده تخلف انتخاباتی/ ردپای دشمنان در حمله به سفارت عربستان/ سرانجام پرونده بقایی

در نود و یکمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه درباره آزادی آمریکایی‌ها با دستور شورای عالی امنیت ملی، قطعیت حکم پرونده کرسنت، تشکیل ۴۰ پرونده تخلف انتخاباتی، ردپای دشمنان در حمله به سفارت عربستان، سرانجام پرونده بقایی، دستگیری مظنونان پرونده اسیدپاشی صبحت شد.

قطعیت حکم پرونده کرسنت/ تشکیل ۴۰ پرونده تخلف انتخاباتی/ ردپای دشمنان در حمله به سفارت عربستان/ سرانجام پرونده بقایی

به ۸دی، ساعت ۱۳:۳۰ دقیقه امروز نود و یکمین نشست خبری حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای معاون اول و سخنگوی دستگاه قضا با ضور اصحاب رسانه برگزار شد.
مشروح سخنان سخنگوی قوه‌قضائیه را در زیر می‌خوانید:

* تشکیل ۴۰ پرونده تخلف انتخاباتی در ۳۱ استان/ ارسال ۷۰۰ پیامک دروغین و اشتباه

محسنی اژه‌ای با اشاره به اینکه یک ماه دیگر انتخابات آغاز می‌شود، گفت:‌ امیدواریم با التزام همگان به قانون هفتم اسفندماه انتخاباتی پرشور و با نشاط در فضایی کاملاً آرام و با مشارکت حداکثری افراد واجدالشرایط را شاهد باشیم.
وی با اشاره به اینکه در این مدت نسبت به سنوات گذشته شاهد پرونده‌های کمتری بودیم، گفت: در کل ۳۱ استان کلاً ۴۰ پرونده تشکیل شده که بیشتر آنها مربوط به مواردی است که در فضای مجازی تحریف‌هایی علیه نامزدها صورت گرفته است.
اژه‌ای تأکید کرد: من بار دیگر می‌گویم قبل از اعلام رسمی از طریق مراجع رسمی از گمانه‌زنی در مورد اینکه افرادی ردصلاحیت شده‌اند، اجتناب شود به خصوص گمانه‌زنی‌هایی که خلاف قانون است و باعث می‌شود افرادی که مطالبی در موردشان گفته شده شکایت کنند.
وی ادامه داد: برای مثال موردی را داشتیم که گفتند فلانی به فلان جهت ردصلاحیت شده و حدود ۷۰۰ پیامک هم در این زمینه ردوبدل شد اینها هم خودشان را به زحمت انداختند هم دستگاه‌های اطلاعاتی را اما در نهایت شناسایی و دستگیر شدند.

*مذاکرات با مقاومت ملت، مسئولین و رهنمودهای رهبری به این مرحله رسید

محسنی اژه‌ای با اشاره به رفع تحریم‌ها گفت: با مقاومت ملت و مسئولین و رهنمودهای حکیمانه مقام معظم رهبری ماجرای مذاکرات به این مرحله رسید و بخشی از ظلم عظیمی که دشمن و در رأس آن آمریکا در سالیانی بر ملت روا داشته بودند، رفع شد.
وی گفت: امیدواریم با تلاش همه قوا به خصوص دولت با وعده‌هایی که داده شده و با مجاهدت بیشتر از گذشته دولت بتواند با یک مدیریت صحیح از رکود خارج شود.
اژه‌ای با بیان اینکه امیدواریم دولت بتواند در راه رفع مشکلات معیشتی مردم و رفع بیکاری گام بردارد، گفت: در این خصوص قوه قضائیه آمادگی دارد در جهت سرمایه‌گذاری و کمک برای رفع مشکلات معیشتی مردم و کمتر شدن نرخ بیکاری به دولت کمک کند.

*تاکنون حدود صد نفر در موضوع حمله به سفارت عربستان بازداشت شده‌اند

غلامحسین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سؤالی در رابطه با آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده حمله به سفارت عربستان، گفت: حمله به سفارت عربستان کار بدی بود که کل مسئولان نظام آن را محکوم کردند و نظام بلافاصله موضوع را پیگیری کرد تا چگونگی و کم و کیف این رویداد را در یابند.
وی تصریح کرد: باید مشخص می‌شد که آیا این جریان سازمان‌یافته بوده است و اینکه آیا با انگیزه خاصی این کار صورت گرفته است یا خیر؟
اژه‌ای خاطرنشان کرد: از ابتدای پیگیری این پرونده تاکنون حدود صد نفر بازداشت شدند که مشخص شد برخی بی‌گناه هستند و برخی که بازداشت آنها ضروری نبود آزاد شدند و امروز نیز مسئله به طور جدی دنبال می‌شود تا جوانب امر روشن شود.
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای تأکید کرد: حمله به سفارتخانه‌ها موضوع بی‌سابقه نیست و در کشورهای مختلف روی می‌دهد چنانچه به سفارت ایران در کشورهای دیگر نیز حمله شده است اما در هیچ جا به این شدت و وسعت مسئله پیگیری نشده است.
سخنگوی قوه قضائیه گفت: مسئولان سعودی در این زمینه اقدامات زشتی انجام داده‌اند و همچنان به این گونه اقدامات ادامه می‌دهند که مسئولین ذیربط نیز باید پاسخی در خور به این اقدامات بدهند ضمن اینکه افرادی در داخل کشور نیز در این خصوص بداخلاقی و سوءاستفاده کرده‌اند که این مورد نیز باید به درستی پیگیری شود.
وی گفت: مسلم شده است آنان که تاکنون مورد بررسی قرار گرفته‌اند و اقدامات تخریبی در سفارتخانه انجام داده‌اند دو دسته‌اند که یک دسته آنان انگیزه ضدانقلابی و مجرمانه نداشته‌اند، وارد سفارت نشده و کار تخریبی نکردند.
وی تصریح کرد: این افراد با توجه به اقدامات عربستان در ماه‌های اخیر همچون حمایت از تروریسم، داعش و کشته شدن شمار زیاد مسلمانان در فاجعه منا و اقدام نامناسب مأموران عربستانی در گمرک جریحه‌دار شده بودند که برای اعتراض به مقابل سفارتخانه آمده بودند اما وارد نشده و کار تخریبی انجام نداده بودند.

*پاسخ استعلام کاندیداهای انتخابات در مهلت قانونی داده می‌شود/ اجرای حکم قاتل امام جمعه پیشین ساوجبلاغ

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سؤالی مبنی بر ردصلاحیت ۱۷۰ نفر از کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی که در دولت سابق از برخی افراد پول گرفته‌اند، اظهار داشت: قوه قضائیه مانند سایر انتخابات وظایفی دارد که به آن عمل می‌کند.
وی افزود: دادستانی کل کشور براساس سیستمی که از سال‌های قبل نیز وجود داشته است سوابق افراد را استعلام می‌کند و در فرصت مقتضی و قانونی پاسخ استعلام‌های لازم را خواهد داد.
اژه‌ای در پاسخ به پرسشی دیگری مبنی بر اجرای حکم قاتل امام جمعه پیشین ساوجبلاغ اظهار داشت: حکم اعدام قاتل به دلیل تخلفات دیگری که داشت در کرمانشاه اجرا شده است.

*قرائنی درباره دست داشتن دشمن در واقعه حمله به سفارت عربستان وجود دارد

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در خصوص حمله به سفارت عربستان، گفت: دسته دوم افراد بازداشت شده در این خصوص مظنون هستند که خودشان تشکیلات ایجاد کرده‌اند و یا دشمن در بین آنها نفوذ کرده است و توانسته با سوءاستفاده از آنان باعث آتش زدن سفارتخانه و ورود به آن شوند.
وی تأکید کرد: قرائنی در خصوص دست داشتن دشمن در این واقعه وجود دارد که دشمن از عناصر ساده‌اندیش سوءاستفاده کرده و آنان را آلت دست قرار داده است اما اکنون نمی‌توان در این خصوص قضاوت نهایی کرد.
سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: فردی که حدود ۱۰ سال قبل در یکی از دانشگاه‌های استان‌های شمالی عضو فعال دفتر تحکیم آن زمان بوده است و به علت برخی اقدامات اخراج شده است و به صورت غیرحضوری بخشی از دروس طلبگی را خوانده در این موضوع دخیل بوده است و دستوراتی صادر کرده است.
اژه‌ای تأکید کرد: اینکه انگیزه وی چه بوده و چه ارتباطی با چه کسانی داشته است و اینکه آیا تخریب‌ها توسط ایشان یا افراد دیگر صورت گرفته موضوعاتی است که نمی‌توان در خصوص آن قضاوت کرد و مراکز مسئول هم اکنون در حال کسب اطلاعات از این افراد هستند و با همت دادستان تهران سیستم اطلاعاتی و نیروی پلیس ابعاد موضوع روشن خواهد شد.

*افرادی که برای انتخابات رد و یا عدم احراز صلاحیت شدند متهم یا ناصالح نیستند

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه نامزدهای مجلس که به دلایلی رد صلاحیت و یا عدم احراز صلاحیت شده‌اند از چه طریقی می‌توانند اعاده حیثیت کنند، گفت: به افرادی که رد یا عدم احراز صلاحیت شده‌اند اتهامی وارد نیست. البته این سؤال را باید از هیأت‌های اجرایی و نظارت پرسیده شود ولی بنده در حد امکان پاسخگو خواهم بود.
وی ادامه داد: در قانون احراز صلاحیت آمده است کسی که صلاحیت آن احراز نشده بر این معنا نیست که فرد متهم و ناصالح است برای اینکه آن فرد فقط در آن قسمت صلاحیت ندارد و یا افرادی براساس مشکلات کیفری و قانونی ردصلاحیت شده‌اند و صلاحیت لازم را نداشته‌اند.
اژه‌ای گفت: اگر نامزدی برای انتخابات رد و یا عدم صلاحیت شود بر این معنا نیست که فرد متهم است و همه ما باید ملتزم به قانون باشیم.
وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر ناامنی در مناطق جنوب کشور اظهار داشت: با توجه به شرایط همسایگان جمهوری اسلامی ایران به گفته مسئولان سایر کشورها ایران امن‌ترین کشور در منطقه است ولی این به آن معنا نیست که هیچ جرمی اتفاق نمی‌افتد البته فردی با انگیزه‌های شخصی و یا طایفه‌ای ممکن است جرمی را مرتکب شود.
اژه‌ای گفت: در یکی از شهرهای جنوب کشور نیز اخیراً درگیری پیش آمد که یک نفر نیز کشته شد و بی‌ارتباط با مسائل امنیتی و انتخاباتی نیست.

*قرار بازداشت بقایی برای انجام تحقیقات ۳ بار تمدید شد/ وی با قرار کفالت از زندان آزاد شده است

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در خصوص پرونده حمید بقایی گفت: در این خصوص لازم است نکاتی را بگویم. اول اینکه اگر اتهام برای دادسرا روشن و ثابت نشود همان جا قرار منع تعقیب صادر می‌شود و اگر پرونده شاکی خصوصی داشته باشد و آن شاکی هم رضایت دهد قرار موقوفی تعقیب صادر می‌شود اما اگر اتهامی متوجه فرد بود که بر اساس اظهارات وی، اسناد و مدارک و یا علم قاضی محرز شد بازپرس قرار مجرمیت صادر می‌کند که این قرار باید به نظر دادستان برسد که اگر دادستان تائید کند کیفرخواست صادر می‌شود.
وی با بیان اینکه در مورد پرونده بقایی هنوز قرار مجرمیت و به تبع آن هنوز کیفرخواست صادر نشده، گفت: قرار بازداشت ۲ ماه است.

اگر تا قبل از ۲ ماه بازپرس تشخیص دهد که موجبات قرار بازداشت موقت رفع شده می‌تواند قرار را تبدیل کند اما در صورتی که ۲ ماه گذشت و بازپرس تشخیص داد باید بازداشت موقت ادامه یابد آن را تمدید می‌کند که در هر دو مورد قرار را به متهم ابلاغ می‌کنند که اگر با اعتراض متهم مواجه شود پرونده به دادگاه می‌رود.
اژه‌ای ادامه داد: اگر دادگاه نظر بازپرس را نپذیرفت بازپرس ناچار می‌شود نظر قاضی را قبول کرده و قرار را تبدیل کند.
وی ادامه داد: در مورد بقایی ۳ بار بازداشت موقت تمدید شد که در این مدت تحقیقات صورت گرفت که بخشی از آن در اختیار سیستم اطلاعاتی و بخشی در اختیار سیستم قضایی بود.
وی با بیان اینکه بازپرس به تناسب اتهامات در پرونده قرار را صادر می‌کند گفت: قرار باید متناسب با میزان اتهامات، شخصیت فرد و احتمال فرار یا از دسترس خارج شدن او باشد و معیار ثابتی ندارد که بگوییم در این پرونده باید چه قراری صادر شود که حتی به این قرار هم متهم یا وکیلش می‌توانند اعتراض کنند.
سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: در مورد ایشان از دادستان سوال کردم گفتند ابتدا قرار وثیقه صادر می‌شود و بعد قرار تبدیل به کفالت و وجه‌الوکاله می‌شود.
وی با بیان اینکه تحقیقات مقدماتی به اتمام رسیده اما قرار مجرمیت صادر نشده، گفت: باید منتظر تحقیقات بعدی باشیم.
یکی از خبرنگاران در خصوص پرونده رویانیان سوال کرد که اژه‌ای گفت: در این خصوص اقدامات مفصلی شده و تحقیقات فراوانی صورت گرفته و سیستم اطلاعاتی هم کمک کرده است.
وی با بیان اینکه رویانیان مدت قابل توجهی بازداشت بوده، گفت: از تمام کسانی که به نحوی با کار ایشان مرتبط بودند تحقیقات صورت گرفته اما بارها گفته‌ام مواردی که قابل پیگیری و ردیابی است زمان‌بر است.
خبرنگار دیگری در خصوص تمدید زمان مرخصی مهدی هاشمی سوال کرد که اژه‌ای گفت: پس از عمل جراحی که صورت گرفت پزشک معالج وی تشخیص داد که باید دو هفته برای گذراندن دوران نقاهت بیرون از زندان باشد و یکی از پزشکان پزشکی قانونی هم نظر پزشک معالج را تائید کرد اما باز هم قاضی کافی ندانست.
وی افزود: قاضی دستور داد و از پزشکی قانونی ۳ پزشک رفتند و آنها هم نظر دادند که باید دوران نقاهت مهدی هاشمی در خارج از زندان طی شود اما اینکه آیا این زمان قابل تمدید است یا نه اطلاعی ندارم.

*شمار زیادی درباره اسیدپاشی اصفهان بازداشت شده‌اند اما هنوز برخی از مظنونین آزادند

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در خصوص آخرین وضعیت پرونده اسیدپاشی اصفهان پس از گذشت ۱۶ ماه از زمان واقعه گفت: دستگاه قضایی تمام تلاش خود را کرد تا عامل اسیدپاشی شناسایی شود و قرائن نشان می‌دهد که دست کم برخی از این اسیدپاشی‌ها انگیزه‌های شخصی نداشته است.
وی تصریح کرد: همان زمان رئیس قوه قضائیه مرا مأمور پیگیری این موضوع از نزدیک کردند و من به همین سبب دو بار سفر ویژه این موضوع به اصفهان کردم و با مسئولان قضایی،‌ انتظامی، اطلاعاتی و امنیتی استان اصفهان جلسه‌ای منعقد کردم.
سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: در آن زمان تمامی احتمالات را مورد نظر قرار دادیم و هر مقدار که امکانپذیر بود موضوع را پیگیری کردیم و حتی در دو نوبت مدیر کل اطلاعات و کارشناسان پرونده را به اینجا دعوت کردیم و حتی با معاون اطلاعات داخلی وزارت اطلاعات نیز جلسه گذاشتیم اما فعلاً عامل این اسیدپاشی‌ها شناسایی نشده است.
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای خاطرنشان کرد: همکاران ما در قوه قضائیه و دوستان در نیروی انتظامی و مراجع امنیتی تلاش زیادی برای شناسایی عاملان انجام دادند و به افرادی نیز مظنون شدند که برخی از آنها بازداشت شده و مدت‌ها در بازداشت بودند که در نهایت آزاد شدند.
وی تأکید کرد: این پرونده هنوز مختومه نشده است چرا که برخی از مظنونین که تحت تعقیب هستند هنوز دستگیر نشده‌اند البته قطعی نشده است که این اقدام کار افراد تحت تعقیب باشد.
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی در خصوص آخرین وضعیت پرونده خودکشی دانش‌آموز کرمانشاهی گفت: از آخرین وضعیت پرونده اطلاعی ندارم.
وی همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص پیشگیری از ورود دست‌اندرکاران روزنامه قانون به ارکان قوه قضائیه گفت: از این موضوع نیز بی‌اطلاعم.

چنانچه مجازات اعدام قاچاقچی مواد مخدر حذف شود کشور ضرر می‌کند/ کشف ۱۰۰۰ کیلو تریاک در بندرعباس

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در پاسخ به پرسشی مبنی بر حذف اعدام قاچاقچیان اظهارداشت: بنده بارها گفته‌ام هرآنچه که قانون می‌شد و قابلیت اجرا گرفت دستگاه قضایی آن را اجرایی می‌کند.
وی با اشاره به اینکه در این خصوص باید یک طرح باید به قانون تبدیل شود، گفت: در ستاد مبارزه با مواد مخدر ۶ وزیر عضو هستند و علاوه بر این وزرا دادستانی کل کشور و فرماندهی نیروی انتظامی نیز عضو این ستاد می‌باشند که با ریاست رئیس جمهور اداره می‌شود.
اژه‌ای افزود: مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر امروز در کشور از اهمیت بالایی برخوردار است لذا ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌تواند طرح لازم را در این خصوص ارائه دهد و از نظرات مجلس نیز استفاده کند.
سخنگوی قوه قضائیه گفت: به نظر بنده نباید مبارزه با مواد مخدر به هیچ وجه در کشور سست شود و همین طور نباید قاچاقچی مواد مخدر به هیچ وجه احساس امنیت کند و چنانچه اعدام قاچاقچی مواد مخدر حذف شود کشور ضرر می‌کند.
معاون اول قوه قضائیه گفت: کشت و تولید مواد مخدر بسیار زیاد شده است و بدیهی است اگر نتوانیم جلوی توزیع مواد مخدر را بگیریم و اعدام نیز حذف شود پیر و جوان با این موضوع درگیر خواهد شد.
اژه‌ای افزود: اگر یک قاچاقچی اعدام شود همه سر و صدا می‌کنند ولی اینکه یک قاچاقچی توانسته هزاران نفر را به کام مرگ بکشاند زیاد مورد اهمیت قرار نگرفته است.
اژه‌ای خبرداد: در دی‌ماه سال جاری یک محموله هزار کیلویی تریاک در بندرعباس کشف شد و همینطور در مهریز یزد بیش از ۴۲۰ کیلو هروئین، ۲۲۲ کیلو تریاک و ۵۰ کیلو حشیش کشف و ضبط شده است.
وی گفت: اگر طرح جامعی درباره قاچاقچیان مواد مخدر آورده شود که جوانان ما با این مواد مواجه نشوند و مشکلات کشور در این خصوص کمتر شود آن موقع می‌توان در مورد حذف اعدام قاچاقچیان تصمیم گرفت.
وی تاکید کرد: به نظر شخصی بنده حذف مجازات اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر در شرایط کنونی به ضرر کشور است.

*حکم پرونده کرسنت قطعی است/پرونده کرسنت ۷-۸ کارتن کاغذ شده است

محسنی اژه‌ای در ادامه نود و یکمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه، خبرنگار فارس خطاب به محسنی اژه‌ای گفت: در موضوع قرارداد کرسنت از قدیم ۴ پرونده قضایی در قوه قضایی تشکیل شده که یکی از این پرونده‌ها منجر به صدور حکم برای متهمین شده و ۳ پرونده دیگر بلاتکلیف هستند.
پرونده‌ای که در خصوص وزیر نفت فعلی تشکیل شده به کجا رسیده و آیا پیگیری می‌شود و آیا حکم صادر شده برای پرونده اول کرسنت نهایی و ابلاغ شده است یا خیر که اژه‌ای در پاسخ گفت: اینکه ۴ پرونده تشکیل شده اطلاعی ندارم، پرونده کرسنت یکی از پرونده‌هایی است که سالها طول کشید و نهایتاً منجر به حکم شد.
وی افزود: در این حکم افرادی در دادگاه بدوی محکومیت گرفتند اما اعتراض شد و حکم به دیوان عالی کشور رفت، دیوان براساس زمان وقوع آن جرم تا زمانی که تبدیل به این حکم شود اعلام کرد که مشمول مرور زمان شده و بر این اساس گفت اصلاً قابل رسیدگی نیست و در نتیجه پرونده را بست.
اژه‌ای تصریح کرد: نسبت به این حکم از طرف مدعی‌العموم اعتراض شد و گفته شد که مشمول مرور زمان نیست و مدعی‌العموم درخواست اعمال ماده ۴۷۷ (۱۸ سابق) را کرد؛ این اعتراض مدعی‌العموم توسط هیأتی که به اعمال ماده ۱۸ رسیدگی می‌کرد پذیرفته شد و رأی شعبه ۲۰ دیوان عالی کشور که گفته بود مشمول مرور زمان است نقض شد و حکم محکومیت دادگاه به قوت خود باقی است.
سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه مجدداً این حکم از طرف برخی محکومین مورد اعتراض قرار گرفته و درخواست اعمال ماده ۱۸ شده، گفت: در حال حاضر پرونده در حال بررسی است، پرونده کرسنت بسیار قطور است و امروز که به یک مناسبت از سر میزی می‌گذشتم پرونده را دیدم آن را نشمردم اما حدود ۷ تا ۸ کارتن می‌شد و خدا به خیر کند قاضی که می‌خواهد این‌ها را بخواند، در هر صورت الان پرونده یک حکم دارد که آن هم قطعی است اما درخواست رسیدگی فوق‌العاده صورت گرفته است.
وی در خصوص پرونده وزیر نفت فعلی گفت: افرادی محکوم شده‌اند اما اسامی‌شان یادم نیست، چون حکم قطعی است اعلام اسامی منعی ندارد و اگر بخاطر داشتم بیان می‌کردم.

*مکرر درخواست استرداد خاوری را به کانادا ارائه کرده‌ایم/ فرار خاوری به ضررش است

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سؤالی در خصوص تعامل قوه قضائیه با کانادا در خصوص استرداد خاوری با توجه به تغییر دولت در این کشور گفت: ما مکرر درخواست استرداد وی را از کانادا ارائه کرده‌ایم اما اتفاق جدیدی در این زمینه نیفتاده است و کسانی که مدعی مبارزه با فساد و پولشویی هستند در صحنه عمل اقدامی انجام نمی‌دهند چرا که باید در خصوص این فساد و بازگرداندن خاوری نیز واکنش نشان می‌دادند.
سخنگوی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: بارها گفته‌ام که اگر خاوری در کشور حضور داشت به نفع وی بود ولی اکنون به ضرر وی است که از کشور رفته چرا که اکنون همگان اتهامات را به وی نسبت می‌دهند و وی نمی‌تواند از خود دفاع کند اما برخی که اتهامات‌شان همچون خاوری بود اکنون مشکلات‌شان حل شده است.

*۱۱ هزار نفر از مالباختگان پرونده نگین غرب تعیین تکلیف شدند

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در پاسخ به پرسشی مبنی بر قراردادهای جدید نفتی که برخلاف ماده ۴۴ و ۴۵ قانون اساسی صورت گرفته است، گفت: براساس قانون هیأتی پیش‌بینی شده است که اعضای آن از دولت، مجلس، وزیر نفت و دادستان کل کشور هستند.
وی گفت: قراردادهای نفتی در این هیأت مورد بررسی قرار می‌گیرد و مجلس و کمیسیون اصل ۹۰ نیز می‌تواند بر این قراردادها نظارت داشته باشد و اگر خلاف قانون صورت بگیرد تذکرهای لازم داده خواهد شد.
وی ادامه داد: بعضی از قراردادهای نفتی قراردادهای روز نیست و خیلی از این قراردادها دراز مدت است و باید همه تضمین‌های لازم و دقت‌های حقوقی در آن انجام شود.
اژه‌ای گفت: اینکه قراردادها برخلاف قانون نوشته شود دستگاه‌های نظارتی می‌توانند ورود و این موضوع را بررسی کنند.
در ادامه نود و یکمین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه، وی درباره وضعیت پرونده نگین و بلاتکلیفی مالباختگان اظهارداشت: این پرونده وقت فراوانی را از قوه قضائیه گرفته است.
وی با اشاره به اینکه متهمین اصلی پرونده همچنان در زندان هستند، گفت: پرونده نگین ۱۵ هزار نفر شاکی دارد و دستگاه قضایی برای اینکه این تعداد حقوقشان پرداخت شود زحمت زیادی را متقبل شده است.
سخنگوی قوه قضائیه گفت: تاکنون در ارتباط با این پرونده ۲ نفر بازداشت و حکم اولیه آن نیز داده شده است. روزهای نخست متهمین همکاری لازم را نداشتند ولی براساس اظهارات قاضی پرونده آقای فروغی همکاری لازم را در بابت این پرونده داشته است.
معاون اول قوه قضائیه گفت: براساس گزارشی که ۱۰ روز پیش گرفته‌ام تاکنون ۹ هزار و ۴۸۵ نفر در این پرونده تسویه حساب شده‌اند و به بخشی از حق و حقوقشان رسیدند و ۷۴۴ نفر دیگر نیز در حال تسویه هستند.
وی گفت: می‌توان به این موضوع اشاره کرد که از ۱۵ هزار نفر شاکی این پرونده نزدیک به ۱۱ هزار نفر تعیین تکلیف شدند.
اژه‌ای افزود: درباره این پرونده ۷۰۰ میلیارد تومان از ماه‌های اخیر نیز از متهمین کشف شده است.

*۱۲ هزار کارمند نیاز داریم که دولت فقط مجوز استخدام نصف آن‌را صادر کرده است

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در خصوص آخرین وضعیت پرونده پدیده شاندیز گفت: قرار بر این شد تا آنجایی که ممکن است جاهایی که خلاف قانون کار شده اصلاح شود و آنهایی که قابل اصلاح نیست جلوی ساخت و ساز آن گرفته شود.
وی افزود: در این پرونده چند کار اتفاق افتاد اول اینکه گفته شد که دیگر حق ندارند تبلیغات بیشتر کنند و پول بیشتری از مردم بگیرند ضمن اینکه دفاتری که برخی از دلال‌ها ایجاد کرده بودند جلوی فعالیتش گرفته شد.
سخنگوی قوه قضائیه گفت: مسئول پروژه گفته بود که برای تکمیل پروژه نقدینگی می‌خواهد اما بانک‌ها حاضر نبودند وام کلان بدهند و این پروژه را به عنوان وثیقه بردارند به همین جهت جدیداً افراد حقیقی و حقوقی پیدا شدند که اعلام آمادگی کردند شریک شوند و نقدینگی بیاورند تا پروژه تکمیل شود.
خبرنگار دیگری به موضوع کمبود قاضی در قوه قضائیه اشاره کرد که اژه‌ای گفت: یکی از گله‌مندی‌های مردم تأخیر در رسیدگی به پرونده‌ها است که بخش عمده آن به کمبود قاضی و کارمند در دستگاه قضایی برمی‌گردد.
وی افزود: در برخی از مجتمع‌های قضایی یک قاضی گاهی در روز به ۸ تا ۱۲ پرونده می‌رسد که از توان یک قاضی خارج است و باید برای این کار یا باید از کیفیت و یا کمیت آن بزند.
سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: در برنامه پنجم توسعه اعتقاد بر این بود که قضات کم هستند و با استخدام ۴ هزار قاضی موافقت شد که تا پایان برنامه پنجم این ۴ هزار قاضی در قوه قضائیه به طور کامل استخدام می‌شوند اما به ازای هر قاضی باید ۳ کارمند اداری هم استخدام شود که دیگر این موضوع برعهده ما نیست و باید از دولت اجازه بگیریم.
وی تصریح کرد: با اینکه حداقل ۱۲ هزار نفر کارمند می‌خواهیم اما دولت تنها با ۶ هزار کارمند موافقت کرده است اما چون بودجه‌ای داده نشده امکان جذب این تعداد هم وجود نداشته است.
اژه‌ای گفت: اگر چنانچه در برنامه ششم هم حداقل به میزان برنامه پنجم اجازه داده شود و باز همان ۴ هزار قاضی را استخدام کنیم باز هم با کمبود مواجه‌ایم اما چاره‌ای نداریم.

*۴ نفر دو تابعیتی براساس مصوبه شورای عالی آزاد شدند
حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در خصوص طرح لایحه جرم سیاسی که در مجلس مطرح شده گفت: نکته اول این است که این موضوع در قانون اساسی آمده است نکته دوم این است که بحث جرم سیاسی مقوله گسترده‌ای است و در تعریف جرم سیاسی اختلاف‌نظرهای زیادی وجود دارد اما هر چیزی که قانون شد ما ملزم به اجرای آن هستیم.
وی تصریح کرد: هر طرحی که در مجلس مطرح می‌شود و مربوط به قوه قضائیه است، قوه نظرات خود را مطرح می‌کند اما اینکه چقدر این نظرات پذیرفته شود بحث دیگری است.
یکی از خبرنگاران در خصوص آزادی ۴ نفر از زندانیان دو تابعیتی از اژه‌ای سوال کرد و گفت آمریکا معتقد است که نفر پنجمی هم بوده که باید آزاد می‌شد که اژه‌ای در پاسخ گفت: آزادی این ۴ نفر طبق مصوبه شورای عالی امنیت ملی بوده است نفر دیگری هم که تبعه آمریکا بوده بازداشت بوده اما ارتباطی با این مصوبه و مبادله ندارد و پرونده سیر خودش را طی می‌کند.
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این سؤال که آیا این نفر پنجم بازداشت است یا نه، گفت: این فرد آزاد است.

*شرکت‌های آمریکایی تاکنون مجوزی برای فعالیت نگرفته‌اند/ زنجانی شماره حسابی گرفته است

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در پاسخ به پرسشی مبنی بر آخرین جزئیات پرونده بابک زنجانی اظهارداشت: متهم تاکنون حرف زیاد زده ولی در عمل چیزی ثابت نشده است.
وی ادامه داد: آخرین موضوعی که مطرح شده است عنوان کرده شماره حسابی بدهید تا پول مورد نظر را از دیگر کشورها به حساب واریز کنم.
وی ادامه داد: شرکت نفت نیز شماره حساب را داده است ولی هنوز مبلغی واریز نشده و چنانچه این پول واریز شود به نفع متهم است و اگر واریز نیز نشود این پرونده روند خود را طی می‌کند و هرچه سریعتر مورد بررسی نهایی قرار می‌گیرد.
اژه‌ای در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر پیگیری حادثه منا اظهارداشت: کمیته حقیقت‌یابی که دولت نیز دنبال اجرای آن است مسائل داخلی و خارجی را مورد پیگیری قرار می‌دهد.
وی گفت: درخصوص فاجعه منا شعبه‌ای تشکیل شده است و اگر کسانی شاکی هستند می‌توانند به این شعبه مراجعه کنند و تاکنون تعداد کسانی که در این خصوص شکایتی کرده‌اند نسبت به جمعیتی که در فاجعه منا از بین رفته‌اند زیاد قابل توجه نیست و کمیته حقیقت‌یاب و مشترک دولت مسائل مربوط به فاجعه منا را پیگیری می‌کند.
سخنگوی قوه قضائیه درباره پرونده سادات خوزستان اظهار داشت: بخشی از اموال متهمین این پرونده مخفی و یا به نام بستگان دور شده بود که با کمک دستگاه‌های اطلاعاتی شناسایی و ضبط شدند و بخشی از بدهی طلبکاران داده شد.
وی گفت: اتفاقی که در این پرونده افتاده بود این بود که مردم پول پرداخت کرده بودند تا سود بیشتری عایدشان شود که عده‌ای این سود را گرفته و عده‌ای دیگر نیز این سود را دریافت نکرده‌اند.
وی گفت: براساس اقداماتی که صورت گرفت بخشی از اموال به واسطه تلاش سیستم اطلاعاتی شناسایی شد و نهایتاً بخشی از دیون مردم پرداخت شد و در این پرونده همچنان یک نفر فراری است.
اژه‌ای درباره حضور برند KFC در ایران نیز اظهار داشت: دیوان عدالت اداری رفع پلمپ این شرکت را تکذیب کرده است.
وی ادامه داد: شرکت‌های آمریکایی تاکنون مجوزی برای فعالیت در کشور نگرفته‌اند.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه